AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
21.276

Vågar man köpa Nexen vinterdäck?

Sida 1 av 2
Transocean
Tja! Nu när sommarn är här är det dags att leta efter billiga vinterdäck till nästa säsong. Hittade Nexen Win-Ice dubbfria till ett bra pris.
Länk

Har aldrig kört med Nexen förr, vet bara att dom kommer från Korea. Har tidigare kört med ett annat koreanskt märke (Hankook I-pike) och de var riktig bra däck till ett lågt pris. Skall man slå till eller? De måste ju ändå vara säkrare att åka med än mina fyra säsonger gamla Nokian R med mindre än 4 mm mönsterdjup?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Nexen funkar OK. har monterat en hel del sådana och kunderna verkar nöjda, Satte sådan på Fåården och dottern var nöjd (dock dubbvarianten). Även sommardäcken funkar.
Är absolut inte det sämsta som kommer från Asien. NDI , Nordiska Däckimporten (Grossist) säljer massor av dom.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Transocean
Tack för ditt svar Hasso!

Då är det bara att beställa.
Ursäkta att jag lägger mig i och all respekt av Hasso men det finns ju massor av sidor på nätet med seriösa däcktestare tex Teknikens Värld. Jag har läst rätt många av dessa tester och aldrig kommer Nexens vinterdäck däck på den övre halvan i testerna ( om de ens finns med som alternativ).

Nexens sommardäck kan ev funka på sommaren men jag skulle aldrig tumma på säkerheten när det gäller vinterdäck. Sen är det ju nästan alltid farten som anledningen att man åker av vägen på vintern;)

Så Transocean, det är nog inte att bara beställa:)

EB
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
NU var det billiga vinterdäck vi skulle ha inte top off the line typ Hakka 8 som man inte kan jämnföra med. För att vara billiga vinterdäck funkar dom OK för normalbilisten.

Länk
Transocean
Jag har redan beställd -:) Jag är född på glattisen i Finland, Nokian och Michelin/Conti är helt överskattade, kör ändå defensivt på vintern, färsk gummi med 9-10 mm mönster är aldrig fel. Resten tar E90:n hand om...den bästa stabilitetskontrollen jag upplevd.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Rent skitsnack om jag får säga det rakt ut!
Vinterdäck är dom däcken det skiljer mest mellan bäst och sämst så att säga, och dubbfria tycker jag personligen och borde rimligtvis stämma att det är där det skiljer mest.
Alla dessa tester ljuger inte. Många av vinterdäcken ifrån Asien är rena katastrofen.
Nu vet jag inte just hur detta däck hävdar sig, men generellt handlar det alltid om ett par enstaka märken som slåss i toppen.

Dubbfritt är det sista däcken jag skulle snålat in på.
Toppmärkerna är bättre!
Here we go again :). Ni som förespråkar dyra (-re) märkesdäck, vänligen läs första inlägget igen, och igen, och igen, tills ni insett vad denna tråd är tänkt att avhandla :). Jag har rullat hela 4 vintrar på min Nankang Snow-Viva SV1 (eller är det SV2, minns ej), helt utan tillbud. Men det skall så klart tillskrivas min helt suveränt överlägsna förmåga att framföra bilen på ett säkert sätt, eller :)?
Transocean
"Jag är född på glattisen i Finland, Nokian och Michelin/Conti är helt överskattade, kör ändå defensivt på vintern, färsk gummi med 9-10 mm mönster är aldrig fel."

Bästa jag läst 2015 :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Både Nokia och Michelin dubbdäck tillverkas i ryssland och de jag monterat varit hopplösa att balansera 100%. Där har de Asiatiska däcken bättrat sig rejält . De som har bäst /nyaste tillverkningsmasiner gör nog rundaste däcken

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu har jag inte testat just Nexen och kan inte uttala mig om dem specifikt.

MEN varje gång jag har kört en bil med billiga vinterdäck har jag blivit extremt förvånad över hur stor skillnaden är på snö och framförallt is, mellan billiga vinterdäck och riktigt bra sådana.
Det är först då det blir väldigt tydligt att det känns extremt dumsnålt att köpa billiga vinterdäck - skall man spara några kronor är det bättre att göra det på sommardäcken - även om det är stor skillnad där med mellan bra och dåliga däck, är skillnaden mycket mindre än mellan bra och dåliga vinterdäck!

Tyvärr kan man inte undvika alla tillbud/olyckor bara genom ett defensivt, försiktigt och förutseende körsätt - vissa situationer är omöjliga att förutse och/eller kan inträffa efter ett ögonblick då man tappat koncentrationen. T ex. när det springer ut ett barn eller ett djur framför bilen utan förvarning eller då någon mottrafikant plötsligt gör något idiotiskt - det är då ett bra däck kan göra att man slipper en allvarlig olycka och i stället kanske bara "behöver byta kalsonger"! ;)

De Michelindäck som jag har haft, som har varit tillverkade i Ryssland var helt klanderfria och hade väldigt bra rundhet och behövde få/lite balansvikter.

Jag har haft Nokiandäck som varit tillverkade i Finland och även i Ryssland. Oavsett tillverkningsland verkar kvaliteten/rundheten/balanserbarheten vara "sådär" - vintergreppet är dock mycket bra!

Dock tycker jag att Nokian har fått lite hybris när det gäller prissättningen - de prissätter däcken i det högre premiumsegmentet (oftast t om. dyrare än Michelin, Conti etc.) utan att ha allmän produktkvalitet som motsvarar det höga priset.

Själv tycker jag att väggrepet är viktigare än att man behöver använda få balansvikter vid balanseringen, men givetvis är det bäst om däcken även är runda och lättbalanserade också...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Svar från en riktig norrlänning.

Jag har kört Hankook Dubbdäck i 3 säsonger och är otroligt nöjd. Jag har aldrig känt att ett annat däckmärke varit bättre. Frågan är om Nexen är ett likvärdigt däck från Korea.

Det som Johan B är inne på är helt rätt men ändå fel. Felet är att ska vi ha säker vinterkörning även i Kalmar och Skåne så måste det bli ett förbud på dubbfria däck.

Dessutom anser jag att ett nytt däck är att föredra än ett gammalt michelindäck.

Sen finns det säkert riktiga skitdäck som bör undvikas.

/ Peter

Ba
328
Basilika
E39 530im
Ska väl finnas utbud som passar till allas plånböcker o behov, som mkt annat här i världen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
50+medbmw, är Hankook-däcken så mycket billigare än "märkesdäck"?
Jag har fått en känsla av att Hankook har blivit betydligt dyrare de senaste åren (kanske i takt med att de blivit bättre).

Nu skrev jag inte ut det, men jag ser inte dubbfria däck som ett alternativ - har provat det någon gång och alltid gått tillbaka till riktiga dubbade vinterdäck.
Jag har inte kört så mycket i Norrland, men utifrån min ringa erfarenhet av norrlands-vinterkörning, skulle jag nog vilja påstå att vi har större behov av dubbdäck här nere i Småland där temperaturen ofta pendlar runt nollan och ibland kryper ner rejält ibland.
Det är ju runt nollan, som det är som allra halast på isen när det ofta även är vatten på densamma, när det blir kallare blir isen relativt sträv.
Dessutom envisas de tyvärr med att fullkomligen vräka ut salt (i stället för att ploga) här så det blir ofta en saltsörja som sedan fryser till emellanåt.
Med saltsörjan är det dessutom en fördel med dubbdäcken då de nästan alltid har ett grövre mönster med större vattenavledare i mönstret och lite styvare gummi än dubbfria däck (nordiska sådana) - då får man bättre motstånd mot "modd-planing".

Tyvärr lär vi inte se ett förbud mot dubbfria däck, tvärtom jobbar våra folkvalda och diverse tjänstemän för att snarare förbjuda dubbade däck... :(

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Håller med dig fullständigt, Johan B.

En till sak i sammanhanget är att vi vanliga dödliga knegare utan tjänstebil oftast kör till däcken är slut. 6-8 år är väl ingen konstighet att köra vinterdäck, mönstret är ju hyfsat bra. Sen att de är totalt värdelösa är en annan.

Dubbfria funkar väl hyfsat ett kanske två år, sen vill inte jag träffa på någon därute med äldre däck.

Jag tror svaret finns där någonstans. Hur många åker på färska bra vinterdäck. Bland de jag känner åker säkert fler på 8 år gamla än nya.

Så om man köper billigare och byter oftare (vilket inte är säkert) möter jag hellre den med billigare däck.

/ Peter
Det låter iofs vackert att byta däck varje år men har väldigt svårt att tro att genomsnittskunden för de billigaste däcken väljer att byta ut dem efter något år. De köper ju dem just för att de är billiga och det finns ju ofta en anledning till varför en merkostnad på kanske 1000kr utslaget på 3-4år är en dealbreaker för ekonomin. Varför skulle då en sådan kund slösa bort ett par tusen per år för att köpa nya däck när de gamla fortfarande har kanske 6mm kvar? Tveksamt...
Snarare kör de väl på dem så länge det går och då är ju frågan om de 1) håller lika länge som dyrare däck samt 2) ger de fortfarande sämre egenskaper med 4-5 mm kvar än motsvarande premiumdäck?

Just Nexen har ju i alla fall synts mycket i media och reklam och sådant kostar ju en del flis och kan vara ett tecken på att de satsar på den europeiska marknaden ihop med ökad produktutveckling - liknande resa har ju Hankook gjort som ju funkar riktigt bra på vissa däck.
Transocean
Att jag valde Nexen den här gången berodde inte bara på Hassos uttalande utan även på mina positiva erfarenhenter med koreanska Hankook. Hankook I-pike (dubbat vinterdäck) var helt på nivå med Michelin eller Nokian, dock är märkesdäcken 50% dyrare. Nu beställde jag dubbfritt då det funkar bra för mig då jag uteslutande kör på plogad och saltad motorväg och drar dessutom två-tre gånger om året till Tyskland; som regel på vintern.

Sen att dubbdäck har bättre grepp råder det ingen tvivel om. Och de dränerar bättre än dubbfria däck. Nackdelen är att dubbarna ger en slags falsk trygghet....man bokstavligt hör hur dom tar i isen....med bra dubbdäck ökar i alla fall jag automatisk farten och undrar varför alla andra kör så j***a sakta. 120-130 km/t på en isig motorväg och antispinn blinkar. Med dubbfritt kör man lugnare utan att det egentligen kostar nån tid, risktagandet blir dock betydligt mindre.

Nu var ju dessa däck billiga, halva priset gentemot t ex Nokian R2. Dessutom är vinterdäcken alltid billigare på sommarn än när det är säsong. Men det här är inte en kostnadsfråga av typ "jag måste köpa billigt" utan snarare en antagelse att dessa billiga däck kan i vanlig bruk vara lika bra som dyrare märkesdäck.

För övrigt kasserar jag alltid mina vinterdäck när dom närmar sig 4 mm i mönsterdjup då risken för vattenplaning eller "snöslaskplaning" ökar markant. Då hjälper det lite att det står Nokian på däcksidan. Detta fick jag erfara tre gånger förra vintern när jag körde med Nokian R som följde med bilen som jag köpte i juli 2014. Räddningen i samtliga fall blev E90:s otroligt smarta stabilitetskontroll som rättade upp bilen samtidigt som jag planerade en kontrollerad avkörning :-)

Ok, skulle det visa sig att Nexen inte håller måttet på vintern kasserar jag dom direkt och ger besked här på AP.
Det låter kanon! Transocean.

EB
Om du kör på autobahn så kolla hastighetsindexet på däcken. Många nordiska friktionsdäck är minst sagt urusla vid vattenplaning i högre hastigheter - och har de lågt hastighetsindex slits de grymt fort vid körning på barmark i högre farter.
Detta gäller inte asiendäck specifikt utan generellt för däcktypen. Har tyvärr haft en del obehagliga överraskningar med nordiska friktionsdäck däck när det egentligen råder relativit gynnsamma körförhållanden och kör därför numera alltid med centraleuropeiska vinterdäck.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Hasso, är du säker på att era maskiner är 100% som de ska vara? Vi säljer Michelin och Nokian och aldrig några större problem med balanseringen, allra bäst är Michelin som ofta kräver lite vikter om det inte är nåt fel på fälgen.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Abbe -Både ryska Nokia å Michelin dubbdäck har varit synligt ojämna i gummit och krävt rejält med vikter för att komma så när noll som möjligt. Ja maskinen funkar även om det inte är topp offline har använt den i många år och balanserat mina BMW med.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.