|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
På väg till solsemester gick bilen galant utan misständningar men med lysande MIL, tillbaka efter 9 dygn den startade men misstände men jag körde någon mil sedan stängde jag av den tog en cigg och startade och den gick bra igen. I går tröttnade jag på att försöka felsöka med datorn så det blev till att montera bort lite och leta fel bland vakuum slangar. Då hittade jag ett stort hål i en slang till luftmasse mätaren, så snabbt lagade jag den provisoriskt med vulktejp och har kört med det i ett dygn nu utan felkoder och den går som en klocka, så nu beställer jag en ny och byter ut den. Men tack för all din hjälp, för jag har lärt mig en hel del i att använda INPA. Hur går det för dig? Jag följer gärna hur Du felsöker vidare. Här är bild på slangen. Länk Förklara som om jag är 12 år gammal. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ha ha, ja den var nog bland de lättare och mer uppenbara vakuumläckorna att hitta! :-) Finns mycket värre! Men bra att du hittade den! Låt oss hoppas att det bara var den så det inte finns mer! :-) Det hade dock varit mycket intressant (och även lärorikt för dig ur ett felsökningsperspektiv) att se hur dessa parametrar (upstream o2 sensor voltages, ltft b1 & b2, stft b1 & b2, open/closed loop) betedde sig före och efter reparationen. Men hitintills så stämde de initiala gissningarna, dvs två separata fel samt vakuumläcka som påverkar alla cylindrar. Men det är inte alltid det är så enkelt... Hur det går för mig? Felsöka vidare? Jag har inget problem eller felkoder så det finns liksom inget att felsöka på. :-) Senaste felkoden jag fick var pga trasig elkylfläkt och det är nu åtgärdat (med hjälp av INPA i form av avläsning av felkoder samt möjligheten att manuellt kunna slå på/av fläkten från INPA). |
|
Terminologin gör att att det blir svårt för mig att lära mig hitta rätt via alla parametrar och annat med exempelvis INPA men jag läser som sagt på så gott jag kan för kunskap kan man inte få för mycket av. Det läckaget var faktiskt lite knepigt att hitta, jag jobbar ensam och det är alltid lättare om man har någon att skrika åt "gasa". Det var det här jag feltolkade som om att Du felsökte. Citat: Nu är det ju garanterat widebandssyresensorer på den här motorn (iallafall på upstream) så vissa egenskaper är annorlunda men likväl tycker jag inte vissa värden beter sig som jag förväntat mig. Blir nog att läsa på lite mer... Slut citat: Slutet gott än så länge tills nästa fel dyker upp, men då vet jag vart jag vänder mig när jag kör fast. Förklara som om jag är 12 år gammal. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, terminologin throws me off också. Men det är bara att studera vidare helt enkelt och lära sig mera (som resulterar i kunskap och erfarenhet - två saker som normalt sett kostar för att det tar tid att få). Min terminologitolkning på din INPA-video (ingen garanti att den är rätt men detta är vad jag kommit fram till iallfall). "Lambda probe before Catalyst Bank 1" = Voltage upstream o2 sensor Bank 1 "Lambda probe before Catalyst Bank 2" = Voltage upstream o2 sensor Bank 2 "lambdaintegrator 1" = Short Term Fuel Trim Bank 1 "lambdaintegrator 2" = Short Term Fuel Trim Bank 2 "adaption value additiv 1" = Long Term Fuel Trim Bank 1 (Idle RPM) "adaption value multiplicativ 1" = Long Term Fuel Trim Bank 1 (Low/Medium RPM) "adaption value additiv 2" = Long Term Fuel Trim Bank 2 (Idle RPM) "adaption value multiplicativ 2" = Long Term Fuel Trim Bank 2 (Low/Medium RPM) På de äldre gamla hederliga bilarna var det bara att rycka i vajerinfästningen till gasspjället för att gasa :-) Men nu med drive-by-wire system är ju det omöjligt att göra... >> Nu är det ju garanterat widebandssyresensorer på den här motorn (iallafall >> på upstream) så vissa egenskaper är annorlunda men likväl tycker jag >> inte vissa värden beter sig som jag förväntat mig. Blir nog att läsa på >> lite mer... Ja, du missförstod mig lite där. Den där videon och observationen av parametrarna gjorde jag bara för ren skojs skull - ren nyfikenhet. Hur ser det ut på min bil, undrade jag. Det är så man lär sig. Och nu förstod jag inte riktigt vad jag såg, då är det bara att läsa på (när tid finnes). Men detta var bara för ren ren nyfikenhets skull, kunskapshungrande. Finns inget fel att jaga, detta är bara ren kunskapshunger och intresse. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.