AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.830

Börja långpendla med vad?

Sida 1 av 2
Hej Autopower-rävar!

Funderar på att ta ett längre konsultuppdrag i min egen firma som innebär 600 mil pendling per månad. Kommer börja köra med min nuvarande privata bil men då den dricker drygt 1 liter milen tänker jag på några månaders sikt köpa en bekväm snålvarg.

De bilar jag funderar på är en Audi A6 2.0TDI alternativt en Mercedes C220 CDI. Om jag köper en FleetEdition för 330' vad tror ni andrahandsvärdet är på den efter ett år och 8' mil?

Finns inget att jämföra med som gått så långt på så kort tid.

Min kalkyl ser ut som följer;

För ett års ägande (kostnader för företaget)

Värdeminskning 100'
Kapitalkostnad 5'
Diesel 70'
Service 10'
Försäkring 10'
Skatt 2'
Tvätt 2'
Övrigt 10'

Totalt 209'

Känns det rimligt? Frågan är om man får så pass mycket för en långmilare? Bilen kommer givetvis vara i ett utomordentligt skick då jag är superpedant.

Verdi
Ja du det var inte dåligt. Ca 15 mil enkel resa? Inga problem att få reducerat förmånsvärde åtminstone. ;)

Frågan är... Vad är det för väg? Motorväg eller landsväg? Är det motorväg så behöver du mindre motor men det blir mer vägbuller. Då tänker jag att det är bättre med en större men svagare bil. Är det landsväg så kan det vara bättre med en mindre snabbare bil för säkrare omkörningar. Typ.

Blir försäkringen så dyr verkligen? På en osexig modell så kostar väl en halvförsäkring med fria mil långt under 5 000:-? Likaså skatt, välj en miljöklassad bil så blir den ju 0:-.

Mercedes miljöbilar: Länk

Mitt val hade nog blivit CLA 200 CDI Shooting Brake. Är ju en ny och fräsch modell också. Kanske inte riktigt lika bekväm som C-klass men... Tror du skulle kunna köra den ganska lätt under 0,5 liter/mil och förmodligen sänka dieselkostnaderna till ca 50 tusen.

Går du över till BMW slipper du dessutom 10 tusen för service: "Tack vare låga CO2-utsläpp är flera BMW-modeller miljöklassade: BMW 116d LCI Advantage, BMW 116d LCI Efficient Dynamics och med automatisk växellåda BMW 220d Coupé, BMW 420d Gran Coupé och BMW 520d Sedan."

En manuell 116d kanske inte är så rolig men en 220d coupe vore inte så dum. Den tar nog runt 0,5 liter/mil också och så slipper du som sagt servicekostnaden. Eller om du vill åka bekvämare, en 520d Sedan. Den blir helt klart dyrare men det kanske det är värt?

ar
457
argungu
118i -20
Vad blir det, närmare 15 mil enkel väg per dag?

Skaffa en övernattningslägenhet.

Det var inte det du frågade efter men det är mitt svar. ;-)

/Erik
Ny Golf TDI. Låga kostnader - framförallt 2:a handsvärdet är minst sagt stabilt så det drabbar inte din egen firma lika hårt. Finns också en GTD om man vill ha lite mer flärd.

Annars är övernattningslägenhet ingen dum idé om det kan låta sig göras. Man får ju göra avdrag för dubbelt boende i deklarationen har jag för mig.
Tack för tipsen!

Det är 14 mil enkel väg så egentligen inte så farligt. Pendlade för några år sedan 20 mil om dagen i ett halvår i en BMW 525iA E39 och efter några veckor är det faktiskt nästan skönt att köra lite bil efter jobbet. Blir en paus från jobbstressen. Det är värre på morgonen. Nu är det bara 8 mil till per dag :)

Har tidigare haft övernattningslägenhet i en annan jobbsituation men värdesätter mer att få komma hem till familj och riktigt boende några timmar på kvällen.

Ska kolla in Mercedes CLA. Den ser trevlig ut och är den dessutom snålare än C-klass kan den vara ett alternativ.

Jag har kört en del Golf TDI 7 och det är en riktigt bekväm bil och skulle kunna vara ett alternativ.
Bodde en period i Halmstad och pendlade till jobbet i Lund (13 mil enkel) och visst går det bra om man gillar att köra bil - åtminstone under den ljusa årstiden. Lite segare är det dock när vädret och mörkret slår till. Det trista är att man inte kan jobba under tiden, det blir väldigt mycket tid som slösas bort bakom ratten. Därför hade jag exempelvis prioriterat komfort, körglädje, ljudanläggning samt ljuskapacitet väldigt högt.
Verdi
Under 2 års tid hade jag 8 mil enkel till jobbet. Dock mycket 70-väg och så lite stad och rödljus så det var svårt att komma under 1 timme. Bortkastad tid? Beror på vad man skulle gjort hemma istället. Ljudböcker pysslade jag en del med. Numera finns det ju poddar också. Förutom musik såklart. P1 lyssnade jag också en del på också.

Dock hade vi inga barn när jag pendlade. Då hade det varit betydligt tuffare.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Oavsett vilka alternativ du tittar på, så se till att provköra varje bil i några dagar.

Jag kör ca 15-20 mil per dag, och har pendlat med allt ifrån Audi A3 till Ferrari.

Oftast vill man hem, så man gasar lite extra - efter en tid blir det ganska trist, så man ökar tempot eller väljer att åka roligare vägar vissa dagar.
Ibland vill man inte lämna familjen, vilket gör att man behöver inspirera sig själv med bra musik/rolig bil/bekväm bil. Inte roligt att komma hem sur/vresig till en längtande familj.

Jag tycker att soppakostnaden är försumbar i slutändan - en för ekonomisk/tråkig bil kommer att få dig att lida mer än det högre soppapriset.

Sen kör jag mest motorväg och håller kring 30+ hela tiden, och då sticker förbrukningen iväg om du har för liten motor.
Jag låg kring 1,2 med M5an som pendlingsbil och ligger kring 1 med min nuvarande Alfa - så här i efterhand skulle jag hellre åka M5.

Jag älskar att köra bil - och har kört långt varje dag nu i 8+ år - det tar mer på psyket än vad man tror från början.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
C-klass och A6 är två trevliga val tror jag. CLA är en rejält liten bil, så liten att jag som är 190cm inte kan sitta ordentligt i den (det känns som man har en neddragen keps på sig) och knappt kan ta mig in och ut. Den är mindre än vad som är kul. Dessutom med märkbart sämre ljudkomfort och inredningskvalitet än C-klass. Någon större bränslebesparing kommer det inte heller bli i verklig körning antagligen. Nej, det enda den vinner på är stillastående på parkeringen för där är den verkligen läcker :)

-------
//Lövet
Verdi
Ligger man och långpendlar så är det väl nästan skit samma vilken motor man har? Är väl mest farthållare. Tror man kan få en förbrukning på ca 0,5 liter milen med en liten snål diesel. Det är väl 6,50:- per mil i besparing jämfört med 1 liter/milen.. På 8000 mil är det 52 000:-. Som på ett eller annat sätt betalas med _privata_ pengar.

Jag hade kollat på Volvo V40. Otroligt bra komfort med tanke på hur liten bilen är. Tycker den känns bättre isolerad och mer komfortabel än VW Passat.
Mistafrizz nämner en viktig faktor - en liten bil har en tendens att dra mycket vid höga farter på motorväg. Exempelvis drog vår A3 TDI 1,6 lika mycket som 320d på motorvägen i 130-140 trots en relativt stor skillnad på pappret. Därför kan det vara bra att låna hem en bil ett par dagar om det går.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Husbil med liten FIAT-motor? Ett rullande kontor. Work Where You Want.
Husbilar står sig bra i värde med.

Är åtminstone mer än halvseriös.
Verdi
Känner inte till 1,6 TDI men vid konstant fart som vid långpendling så brukar inte nedtrimmade motorer dra mindre än de med mer effekt om det är samma motorvolym. Dvs en 316d och en 320d lär dra ungefär lika mycket med 140km/h på farthållaren.

En Audi A3 är inte så mycket lättare än en 3-serie heller, men vid konstant fart så handlar det i vilket fall mer om luftmotstånd än om vikt.

Det man bör ha i åtanke är att en liten diesel inte alls behöver kämpa särskilt hårt för att hålla motorvägsfart om det är en normal personbil och att en diesels förbrukning inte drar iväg lika mycket som en bensinare vid tung högerfot. Min 330d ligger runt 0,65-0,70 vid 130-140... Min manuella 320d jag hade förut låg alla gånger under 0,60.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Alla kör olika - därför jag tycker att man ska prova. Det är så mkt tid som skall spenderas i bilen, så man kan gott lägga den extra tiden på att gå igenom alla parametrar.

Jag hade min fars 320d Xdrive (F31) förra veckan under några dagar, och den låg kring 0,85/0,9 med min körstil.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Verdi
Oj det var inte dåligt. ;-) Min ligger på ca 0,72 liter/mil blandat med 2 cylindrar mer och då är det rätt mycket korta körningar också. Dagis, mataffären osv... Tror inte jag kom upp i dina siffror ens när jag körde hem den från England då vi blåste 200 mil motorväg i rätt god fart. Kommer inte ihåg exakt men under 0,8 var det åtminstone.

Möjligt att din körning är ryckigare om det är mycket trafik osv?
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
V40 med nya vea d4 på 190 hk. Hyfsat underhållande att köra samtidigt som den har väldigt fin komfort och klassledande bränsleekonomi
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Slår också ett slag för V40, körde en sådan drygt 500 mil på 10 dagar och slogs av hur bra man satt och hur komfortabel den var.
Återigen tack för tipsen och idéerna.

Volvo V40 har jag överhuvudtaget inte tänkt på. Gillar egentligen inte utseendet men det är å andra sidan långt ner på prioritetslistan där det viktigaste är;

- Låga driftskostnader
- Komfort (7-serie fjädring, låg ljudvolym, mycket sköna säten, riktigt bra stereo)
- Problemfrihet

Gillar starkt komforten i V70/XC70 och att de inte lockar till sportig körning.
V40 kanske är som en billigare V70? Kan vara värt en provkörning.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Du kan också överväga en sexårig BMW E60 530d med komfortstolar. Man får väl ganska lågt förmånsvärde när de är sex år gamla?

Dessutom är värdeminskningen låg och reperationerna kostar mindre än värdetappet för en ny bil.

Min pappa pendlade 20 mil pr dag i 3 år i E61/60 med komfortstolar och vi hade inga reperationer utöver vanlig service.

Ett lite annorlunda tänkande. Förstår dock utmärkt om du vill ha en ny bil. :)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag hyr V40 D2 stup i kvarten i jobbet och den är imponerande komfortabel. D2 manuell är verkligen inte kul men när man väl kommit upp i fart så går den fint och snålt. Jag kör nästan enbart 80-100-vägar och då drar den 0.4 uträknat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.