AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
10.916

Byta vattenpump Z3

Sida 1 av 2
Visa användare
77
Spikon
Z3 California edition, -01, Facelift
Är det någon som vet hur man byter vattenpump på Z3 eller kan hänvisa till nåt?

Hej! Jag antar att du tänker byta pumpen i förebyggande syfte, eftersom du är rädd för att skovelhjulet i plast skall spricka. Nu skall du veta att det finns bilar med pump med skovelhjul i metall. Så man kan känna sig blåst, som i mitt fall.
Det är dock skönt att veta att pumpen ej kan haverera, eftersom en överhettning knäcker motorn med aluminium snabbt, så snabbt att du kanske ej hinner reagera.

Det är ett ganska stort arbete att byta pump, eftersom det är trångt om du har 6 cylindrigt, byte av kylvätska m.m. Det är även mycket lämpligt att byta termostat när du ändå är och jobbar i dessa regioner. Byt även remskiva till fläkt, eftersom denna är i bakelit och kan lätt spricka efter återmontage. Min exploderade efter ca 5 km körning, vilket i och för sig verkstaden tog på sig med kostnadsfri reparation.

Jag lämnade in min bil för drygt ett år sedan på ett sådant jobb till en erfaren mekaniker som driven en verkstad, vilken mestadels jobba med BMW.
Priset med pump av god kvalitet, termostat och arbete slutade på ca 3500:-

Eftersom du verkar intresserad av din bil vill jag nämna att det finns en bra Service Manual för Z3, utgiven av Bentley Publishers. Det är en tjock bok, betydligt tjockare än Haynes. Jag skulle gissa på 600 - 800 sidor. Priset är ca 500 kronor i USA, men största problemet kan vara att få hem den till rimligt pris. Förlaget varnade mig för att speditörerna kan vara mycket dyra, men de säljer till Sverige. Men i den boken kan du läsa hur du exempelvis byter vattenpump. Har du någon bekant i USA kan det vara ett gott råd låta honom köpa och skicka boken som privatpaket eller att någon turistande svensk tar hem den.
Jag hittade sidan igen för Service Manual:
Länk

Priset är tydligen 120 US dollar , men då får du 1152 sidor trevlig läsning.
Visa användare
77
Spikon
Tack Prins Valiant men hur vet jag vilken typ av pump jag har?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det så mycket trängre i motorrummet än på E46:orna?

Jag bytte själv vattenpumpen på garageuppfarten för några år sedan när pumpen hade havererat.
Var ganska enkelt och relativt gott om plats när luftburken och elfläkten (hade manuell låda) var borta. Elfläkten var enkel att lossa - lossa elkontakten och lossa två skruvar så var det bara att lyfta fläktpaketet rakt upp.

Finns ett bra mekartips under gör-det-själv, hur man byter pumpen på en E39:a (har för mig att det var M52, men proceduren är identisk på M52tu och M54 också.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Min verkstad tog 1800kronor före moms för arbetet. Jag tror han ligger på ca 450 kr/ timme. I arbetstiden ingick även oljebyte. Så vi kan gissa på en arbetstid på 3,5 timmar för ett proffs, som utgångsläge. Men som du säger Johan, det verkar inte vara något speciellt komplicerat, bara att jobba på. Jag såg i min manual att tydligen finns det ett par gängade M6 hål i pumpen, dessa kan man tydligen sätta i ett par bultar och pressa ut pumpen från dess infästning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jepp, man pressar ut den gamla pumpen med skruvar som gängas in i hålen som är avsedda för bara detta ändamål.

Hur man gör beskrivs som sagt i mekartipset under gör-det-själv.

Mvh
Johan B

Visa användare
77
Spikon
Tack för alla svar men ursäkta att jag tjatar, kan man kolla vilken typ av pump man har?

Om frågan gäller ifall du har pumphjul av plast eller metall, är nog svaret att det går j att kolla.
Visa användare
77
Spikon
Förstår inte svaret, det verkar fattas bokstäver. Hur kollar jag?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svaret är nog att "det ser du när den gamla pumpen demonterats"...

Pumpen har nummerändrats ett antal gånger men jag har i alla fall inte sett någon lista över vilka art.nr. som har impeller i plast eller metall, men det är möjligt att någon har en sådan lista.

Mvh
Johan B

Visa användare
77
Spikon
På EBAY finns det en DVD manual för Z3 2,2 -01, är det någon som kan rekommendera den?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men vänta nu, vet vi ens vilken motor trådskaparen har?

Vill minnas att det fanns en del olika motoralternativ till Z3. Det fanns väl både M43, M44, M52, M54, S50, S52 och S54?

Nu skiljer sig väl inte proceduren sådär värst mycket men det kan ju se lite annorlunda ut mellan M43/M44 vs M52/M54 vs S50/S52/S54.

Bentley-bibeln är guld värd! Rekommenderas varmt om man ska skruva lite på sin bil! Ingen mening att köpa den från USA, blir bara onödigt dyrt och tar lång tid.
Bara att köpa på amazon.co.uk, ebay.co.uk, ebay.de eller massa andra siter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte minns fel var California edition 2,0 eller möjligen 2,2 liters-sexan.

Visst är rep.böcker bra att ha, men för sådana "enkla" arbeten finns det man behöver veta på nätet, t ex:

Länk

Mvh
Johan B

Visa användare
77
Spikon
Ja förlåt mig, jag är nybliven bmwfantast. Bilen är en Z3 2,2 -01 California edition och jag vet inte vad det är för motorversion. Kan nån hjälpa mig med det vore jag hemskt tacksam för då kanske jag har nytta av länken Johan B bifogade. Jag älskar den bilen och jag pimpar den för 10000:- för jag älskar snygga Z3!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
2,2-liternsmotorn heter M54, men den är väldigt lik M52tu, som i sin tur är ganska lik M52.

Mvh
Johan B

Visa användare
77
Spikon
Stort tack Johan B!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En översikt över vissa vanliga (och mindre vanliga) svagheter kring kylsystemet

Visa användare
77
Spikon
Vad är då E36?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
E36 är BMW's interna kod för tredje generationens 3-Serie
Länk
Länk

Z3-modellen skulle man förenklat kunna säga har framvagn/motor/drivlina från E36 (3:e generationen 3-Serie) och bakvagn från E30 (2:a generationen 3-Serie).
Hej!
Jag bytte vattenpump i min bil, Z3 2.8 för att jag trodde pumpen läckte. I den får man lyfta ur kylen som sitter fast med två "clips" upptill för att komma åt att byta pump. Passade på att byta rem och spännare samtidigt (oljud i lagret). Allt tar en stund men är inte svårt om man normalt händig.
Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.