|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan köpte mig nyligen en BMW 330xi 02a som strular med gult lysande motorlampa då och då. Oxygen sensor controller bank 1, deviation too greath, deviation rich Oxygen sensor controller bank 2 -*- tempgivar fel eller? mvh emelie | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är med största sannolikhet inte tempgivaren (brukar i de flesta fall sättas en felkod för denna också då styrdatorn upptäcker att det är helt orimliga värden som den får). Som du förstått så anger felkoderna att fuel trim parametrarna slagit i taket. Det finns många saker som kan orsaka detta. Men det första jag tänker på när jag ser: 1) fuel trim parametrar som slagit i det positiva taket dvs fetar på 2) det är på båda banker => det är en vakuumläcka En ytterliggare bekräftelse på detta borde vara att freeze frame datan indikerar låga motorvarv när dessa felkoder sattes (då är effekten av vakuumläcka störst). En annan bekräftelse vore att fuel trim parametrarna är något lägre på högre varvtal. Har den dessutom något oroligt tomgångsvarvtal så är det ytterliggare ett tecken på vakuumläcka. Men detta är endast kvalificerade gissningar. Nästa steg är naturligtvis en metodisk och logisk felsökning. |
|
hm ja de är väl känsliga för vacumläckor? den kan va liiiite orolig just i start men sen går den jättefint i motorn. Har aldrig haft BMW innan så är väldigt grön på detta... besvärligt när man vill få bilen besiktad. Ska man prova köra med startgas? mvh |
|
Alla förbränningsmotorer som mäter luft på ett eller annat sätt (och använder det för att beräkna hur mycket bränsle som ska adderas) är mycket känsliga för vakuumläckor. Vilket betyder mer eller mindre alla motorer som åker omkring därute :-) BMW, Mercedes, Daewoo, SsangYong, KIA, Ferrari - you name it... Alla lika känsliga :-) Yes, du är på gränsen huruvida de gör en elektronisk avgaskontroll eller inte. Det handlar om vilket datum bilen togs i bruk. Bilar tagna i bruk från och med 2002-01-01 görs det en elektronik avgaskontroll på. Och görs en elektronisk avgaskontroll så kommer ju de där felkoder att dyka upp och du får en bedömningskod "2" på det. Men gissningvis kommer du ändåså att få problem med avgasvärderna, oavsett elektronisk eller hederlig avgasmätning. Ett tillägg : elektronisk avgaskontroll ersätter bara momentet att mäta vid tomgång, mätning vid förhöjd tomgång görs även om man gör en elektronisk avgaskontroll. Görs ingen elektronisk avgaskontroll mäter man både vid tomgång och förhöjt varvtal. Först tar du fram mer information kring felet. Koppla in ett program som kan läsa BMW's egna felkoder och ta fram exakta felkoder (nummer) som har satts och ta även fram dessa freeze data. Kolla även om andra felkoder satts. Koppla in live view av fuel trim parametrarna, short term och long term på båda bankerna. Ha gärna även koll på o2 sensor loop status (om den är öppen eller stängd) och spänningen på upstream o2 sensorerna för båda bankerna. Kolla hur de reagerar på olika scenarios, som tex tomgång och högre varvtal (som tex 2500-3000rpm). Är det i open loop så kommer ju styrdatorn att vägra uppdatera fuel trimsen. Kolla sedan hur de reagerar på när du introducerar kolväten, tex liten mängd butan kontinuerligt i insuget. Kan definitivt vara läge att koppla in en rökmaskin, då ser man på 5 sekunder om det finns en vakuumläcka och varifrån den kommer. |
|
okej i tyskland togs bilen i bruk 20/12 2001 de står modellår 2001. Men de kollar väl den med datorn. Ibland kan man köra en bit utan att motorlampan tänds.. men skall kika lite i de där.. Själv har jag bara haft gamla volvobilar och de är inte så kinkiga ;) hade dock vacumläcka på en sådan insugslang och då var de rejält orolig tomgång |
|
Ok, där kan jag hålla med :-) Kör själv en Volvo 855 vintertid och de där gamla pansarvagnarna var mindre kinkiga (å andra sidan var de inte såvärst sofistikerade heller), har även erfarenhet av 740- och äldre V70 som inte verkar bry sig om det är någon olja i någon av behållarna eller trågen :-) Modellår eller annat spelar ingen roll. Det enda som gäller här är vad de har i rutan "Togs i bruk" i sitt register, det kan du se på Transportstyrelsens hemsida. Men det verkar som du redan har det. Om det är 2001-12-20 så ska det inte göras en elektronisk avgaskontroll. Då kan den där motorlampan blinka hur mycket den vill och du kan ha hur många felkoder som helst - det kan aldrig ge någon anmärkning. Däremot kommer de att göra en traditionell avgaskontroll, där kan du få problem. Men du kan också ha tur och slinka igenom. Allt beror på hur grovt felet är helt enkelt. Men eftersom den klagar på att fuel trim parametrar slagit i taket och den kan inte reglera till den nivå den vill ha det så kommer du troligtvis få problem i avgaskontrollen - troligtvis främst på tomgångsprovet. Men detta är som sagt bara kvalificerade gissningar baserat på två felkoder över nätet :-) Man kan gissa hur länge som helst, men i slutändan är det ändåså en metodisk eller noggrann felsökning som behöver utföras (för något problem har du). När man går vidare och börjar felsöka (man börjar nästan alltid med att studera fuel trims och o2 sensor upstream voltages) så kan man få en starkare eller svagare bekräftelse om det är en vakuumläcka eller inte. Observation av dessa parametrar är inte bara för felsökning, när du väl fixat en sak vill du ju såklart se om det fixat felet och då använder man samma setup för att verifiera att man fixat felet eller att det man gjort gjorde någon skillnad och isåfall vad är dn nya situationen. Du kan mycket väl ha multipla fel så när du fixat ett fel så kan symptomet för ett annat dyka upp. Eller så kan ovanstående mer ingående analys av värdena visa att det kanske inte är en vakuumläcka utan något annat. |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
De exakta felkoderna som Emelie har syns på denna bild: Länk Det kan nog stämma som Slangen säger att trasig tempgivare nog faktiskt hade lämnat en kod. Jag reagerade på att den verkar feta på totalt sett och att det då kunde indikera att han hade nollkoll på temeperaturer, men det stämmer ju att för mycket bränsletillskott rimligen kan komma av ett alldeles för stort tillskott av luft (tjuvläcka). Minns inte vad ni gjorde med BMW'n sist, kollade ni/du över insugsbälgar? Kollat upp "blindtarmen" i gummit närmast kröken in mot throttelhus? Normalt ska han väl gå väldigt oroligt (min erfarenhet) med luftläck dock. När jag köpte min 330 hade någon clown lagat blindtarmen med eltejp och han gick konstigt nog utan tänd motorlampa. På min 316 dock, är det SUPERkänsligt för läck. Tror ev den borde "rökas" Emelie, om du inte hittar läcka på annat sätt. Kolla min favoritbonnmeck. Han svär som en borstbindare men är rätt skön. En bit in i denna film: Edit: Min 330 är tillverkad oktober 2001. Besiktningen kollar alltid med sin scanner på den. Det är brytdatum nånstans där. Jag tror min bil är tillverkad 10 dagar efter det datumet om jag inte minns fel. /Anders |
Nu ska vi nog reda ut det här regelverket... :-) När bilen är tillverkad är helt irrelevant. Alla besiktningsorgan måste följa Transportstyrelsens författning TSFS 2011:101 (mer än denna såklart men det är här det intressanta står). Med TSFS 2011:101 kom bland annat en ändring på att en felaktig SRS-lampa kan ge en anmärkning (denna ersatte TSFS 2010:84). Ta nu en titt i kapitel "30.1.9 Omborddiagnossystem (OBD)" Där står det tydligt "gäller bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg fr.o.m. 2002". Vidare står det "Funktionskontroll av bilens omborddiagnossystem ska ersätta mätning vid tomgång enligt 30.2.1 eller opacitetsmätning vid fri acceleration enligt 30.3 för bilar som för första gången är tagna i bruk efter respektive tidpunkter angivna ovan." Jag extraherar det väsentliga här... "för bilar som för första gången är tagna i bruk efter respektive tidpunkter angivna ovan" ===> "fr.o.m. 2002" Detta betyder att för bilar TAGNA I BRUK FRÅN 2002-01-01 och framåt ska göras en elektronisk avgaskontroll. För bilar tagna i bruk innan detta datum är det traditionell avgasmätning som ska göras. @Storabjörnen : Vilket exakt datum står det i Transportstyrelens databas om när bilen togs i bruk? |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Fordonsår: 2001 Identifieringsnummer: WBAEN510X0PC40280 Typgodkännande datum: 20010705 I trafik första gången i Sverige: 2002-01-11 Fast när vi rett ut detta får vi nog återgå till topic, för Emelies problem med SIN bil kvarstår nog. Fast det är ju intressant att veta om Bilprovningen verkligen SKA göra OBD-kontroll på min kärra? /A. |
|
Jo, men den är ju tagen i trafik efter 2002-01-01, så det är korrekt! Hade man tagit den i trafik den sista december 2001 eller tidigare, hade du "klarat dig" från OBDII-avläsning. Om du inte hittar tjuvluft kan det vara t ex. LMM som är defekt (sätter inte alltid felkod specifikt) eller dåliga lambdasonder. Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tack, Storabjörnen : Som du ser så gör besiktningsstationen helt rätt - eftersom fordonet är taget i bruk 2002-01-01 eller senare så ska det göras elektronisk kontroll. Jag försökte få klarhet i detta eftersom det finns visst intresse i huruvida felkoder/lysande motorlampa ger en anmärkning eller inte när man vill att en bil ska gå igenom besiktningen. Vad nästa steg ska vara är redan klart, se mina tidigare inlägg där jag beskriver vad som behöver göras. Det är inte omöjligt att det finns multipla fel, du kan tex ha vakuumläckage och dålig LMM. Eller kanske alla tre dvs vakuumläckage, dålig LMM och dåliga syresensorer. Precis som Johan B ger exempel på. Men detta kan man inte gissa sig till utan det krävs en metodisk och stegvis felsökning där man fokuserar på ett problem i taget. En smutsig LMM (när det handlar om tråd- eller filmtyp) har ofta ett typiskt beteende där den överestimerar luftmängden på låga varv och underestimerar luftmängden på höga varv - dvs du ser negativa fuel trims på låga varv och positiva fuel trims på höga varv. Faller tillbaka igen på inhämtning av information för att kunna felsöka. Därför kan det vara intressant att se freeze frame datan från felkoderna - än en gång faller det tillbaka till att inhämta information. Man kan även se att spänningen ut från en dålig/kontaminerad LMM ofta ligger ca 0.4-0.5 volt under än vad det borde göra vid en snabb gasspjällsöppning. Även här faller vi tillbaka till att inhämta information. Men har du en vakuumläcka (som du säkert har) så ser du inte detta fenomen alls utan det döljs av ovan nämnda fel. Dåliga eller felaktiga syresensorer diagnostiseras på exakt samma sätt - du slänger upp en live view av fuel trims och framförallt spänningen över upstream syresensorer. Sedan framtvingar du olika scenarios (mer luft => den går lean dvs spänningen går i botten, mer kolväte => den går fet dvs spänningen går i taket). Beroende på hur snabbt den ändrar sig och att den gör det korrekt gör att man kan avgöra om syresensorerna överhuvudtaget är vid liv och att de verkar rapportera korrekt. Även här faller vi tillbaka till inhämtning av information för felsökning. Dessutom kan man jämföra och se om någon banks syresensor rapporterar annorlunda än den andra banken när man framtvingar olika scenarois - gör den det är det ett tecken på att något är fel. Men detta kan inte göras om fuel trims redan har slagit i taket och gissningsvis så ligger båda syresensorer i botten. Man kan ju prova att addera kolväten som tex butan i insuget och se om syresensorerna orkar ta sig upp från lean - då är ju det ett bra tecken på att man har vakuumläckage samt att syresensorerna fungerar korrekt. Som ni ser så faller allt tillbaka till metodisk felsökning genom inhämntning av information: upp med fuel trims, loop status, syresensor voltages på främst upstream. Man är helt blind annars och chansar bara. |
| Nu vart de avancerat bmw slangen för oss efterblivna:) Kan de inte vara något så enkelt som att nån av kamaxelgivarna gett upp? Man får ju liknande symptom som ts och är busenkla att byta? Plus att de är ett riktigt vanligt fel på e46, tror nog i princip alla som ägt en e46 några år fått byta nån av kamaxelgivarna!....Och VV:) | |
|
Någon okänd klok människa sade någon gång...börja med det billigaste! Det är ju väldigt vanligt att det går hål på insugsbälgen på en M54 (hände på min med). Den gav felkoder på lamdasonder, och man började fundera på att byta dem + LMM och diverse annat = dyrt. Det var då jag fick tipset om att kolla bälgen. Testade att känna på den men hittade inget hål, så jag tog den till den lokala BMW-verkstaden. Verkmästarn kom ut och kände på den, och körde tummen rakt igenom ett 5 cm brett hål som jag missat. == It takes a lot of knowledge to really mess something up == |
|
Varför är det ingen som vill felsöka? Är det verkligen så tråkigt och ointressant? :-) Man ska inte swappa delar i blindo, man ska felsöka och när man kommit fram till vilken del det är som är fel (eller iallafall nått en för situationen acceptabel konfidensnivå) så köper man den delen och byter den. Är inte det bättre? Men coleburn har en poäng, misstänker man två delar och det krävs massa extrajobb att pinpointa vilken del det är - då skulle jag också valt att byta om en av delarna är billig. Men innan dess ska man ändåså ha felsökt så att man åtminstonde har ringat in vilket område som är fel. Utan felsökning så är det som att jaga älg i Småland med förbundna ögon - mitt i natten :-) Du kommer att träffa en älg till slut, men det kommer att kosta tid och pengar :-) En notering kring detta : det står felkod oxygensensor i både titeln och i början av felkoderna. Detta har *ingenting* med fel på syresensorerna att göra. Troligtvis fungerar de alldeles utmärkt. Det felkoden försöker säga är att syresensorerna RAPPORTERAR att något är fel. De är endast budbärare. Don't kill the messenger! En ntoering till : det är också intressant att se vilka fuel trim parametrar (short term eller long term) som slagit i taget. Men detta ser man i och för sig när man felsöker men det är också något som är intressant att observera vid felsökning. @///Mackan : Om kamaxelgivarna inte ger någon signal (eller att de kommandon som motorstyrenheten skickar ut inte utförs he korrekt) så sätts felkoder kopplat till dessa istället). Fel på kamaxelgivarna, som i denna motor som är en M54, brukar inte orsaka en massiv lean bränsleluftblandning. Det enda som dessa kamaxlar kan göra är att justera tiden när ventilerna ska öppnas/stängas. Detta påverkar såklart hur gasväxlingen och hur mycket färsk luft som sugs in och kanske bara blåser igenom (overlap) men det är ändåså marginellt och inget som skapar denna massiva magra bränsleluftblandningen. På nyare motorer, som min N46, så finns ju Valvetronic dessutom och detta system har mer inverkan på hur mycket luft som flödar in. Valvetronic styr ventilernas lyfthöjd och därmed hur mycket luft som sugs in. Det finns ju inget gasspjäll, så istället använder man ventilernas lyfthöjd som gasspjäll. Men än en gång, fel på dessa komponenter brukar generera andra felkoder. Och ännu en gång, misstänker man dessa komponenter är det bara att slänga upp dessa och kolla livedata från dessa komponenter och även köra provtester att de fungerar som de ska. Läckage på eller omkring vevhusventilationen är ju inte helt ovanligt, men då är vi tillbaka till vakuumläckage som är vår första misstänkta (vi kan ha flera fel). Men nu sitter vi och gissar igen. Låt oss felsöka istället! @///Mackan : Det är faktiskt inte särskilt avancerat. Bara för att man skriver långa meningar och textstycken betyder inte automatiskt att det är avancerat :-) Fast det är den allmänna uppfattningen numera :-) Jag förklarar gärna lite övergripande, det är faktiskt ganska enkelt. För de som är intresserade så rekommenderar jag starkt att ni köper lite böcker och läser lite seriösa sidor på nätet eller dokument som ni kan komma över! Kunskap är ett måste vid felsökning. Många vill börja felsöka utan kunskap och det är där de flesta kör fast tror jag. Det finns även riktigt bra böcker angående diagnostistering på bilar som är riktigt intressanta att läsa - kan tipsa om någon är intresserad. Men i ett nötskal fungerar insprutning på följande sätt: 1) En viss mängd luft sugs in 2) Någon pryttel mäter hur mycket luft som sugs in (och rapporterar in det till styrdatorn) 3) Styrdatorn använder denna information om hur mycket luft som sugits in (samt ett antal parametrar till) för att beräkna fram hur mycket bränsle som ska tillsättas 4) I avgassystemet sitter en syresensor - denna rapporterar tillbaka till styrdatorn om förbränningen går mager (lean) eller fet (rich) 5) Styrdatorn lyssnar på rapporteringen från syresenson och justerar mängden bränsle som sprutas in så att det inte blir för magert eller för fett. Denna så kallade återkopplade justering styrs av de så kallade fuel trim parametrarna. Det kallas återkopplat för att man tittar på vad resultatet blev och justerar därefter. Icke återkopplade system bryr sig inte om att titta på vad resultatet blev - om tex motorn bara hade lyssnat på mängden luft som sugits in och inte brytt sig om vad syresensorn rapporterade så hade vi haft ett icke-återkopplat system. Om allt är frid och fröjd (syresensorn rapporterar allt är OK) och styrdatorn kan använda sin grundformel för att beräkna mängden bränsle så är fuel trim parametrarna noll. Men om nu tjuvluft sugs in (dvs det är luft som inte mäts upp av prytteln i steg 2) så kommer ju styrdatorn att sätta till den vanliga mängden bränsle. Fast det kommer ju att resultera i att det är för mycket luft och för lite bränsle i blandningen och den kommer att gå snålt. Detta kommer syresensorn att se och rapportera tillbaka. Styrdatorn reagerar på detta och justerar sina fuel trim parametrar uppåt (dvs högre positiva värden) vilket betyder att mer bränsle än vad som är planerat i grundformeln från fabrik tillsätts. |
Slangen, din senaste post måste jag säga är väldigt välformulerad och informativ. Riktigt bra. Och visst har du rätt, förståelse för vad man gör och rätt metodik är A och O. Sen är det så, analogt med det du säger, att ger man sig på att lösa saker själv på en hyfsat modern bilmotor idag, då är det den här typen av förståelse och "mindset" man måste ha, helt klart. Annars får man lämna in till verkstad, till folk som har denna typ av felsökning som arbete. Inte konstigare än så. Jodå, vi gillar att felsöka. ;-) Åtminstone jag, och jag tror du vet det om du sett tidigare poster iaf från mig. Men nu är det såhär, jag har chattat lite med trådskaparen Emelie tidigare, och hon o sambon har löst lite annat trassel på bilen ifråga via mina tips och erfarenheter, och med det sagt - utan att på något sätt förminska hennes kompetens eller handlingskraftighet - så måste vi lägga till bakgrundshistorien att det är första BMWn vi pratar här, och det är första bekantskapen med BMW Scanner, som jag förövrigt inte tror klarar live-data (jag fick själv använda INPA för detta) så även om du har helt rätt i det du säger så tror jag vi börjar med att låta detta vara teorilektion i detta läge. Rent praktiskt då, utan att börja kasta pengar o reservdelar i blindo på bilen, så anser jag att trådskaparen bör hålla kvar vid grundtesen - tjuvluft. Jag kan inte nog understryka hur mycket trassel detta kan orsaka, det har jag blivit varse. Och det är ju så att din teori om fuel trim låter helt logisk i mina öron, nånting går i taket pga för mycket av något annat. (Luft) Tempgivare skulle larma. Kamaxelgivare tänder inte lampa, men ger larm. Lambdasonder, tror absolut de funkar - de rapporterar ju. Nej, en återkoppling från TS kring noga undersökning av insugsbälg skulle vara intressant. Sen en fråga till henne - hur var det, bytte ni ventilkåpspackning va? Hamnade den rätt/tätt? Annars kan den ju vara en orsak som jag bedömer. /A. |
Vet precis hur det är, det tar faktiskt enormt mycket tid och kraft att sätta sig in alla delar. Nu finns det ju ännu ett område man måste vara insatt i, det är datorprogram och installation/drift av dessa - verkligen inte trivialt. Jag är själv inte alls familjär med INPA ännu tex. I ärlighetens namn har jag tappat lite intresse av felsökning på nyare motorer då det börjar bli otroligt komplext och kunskapsnivån för att kuna felsöka korrekt bara höjs hela tiden. Så enkel sak som att kolla att motortemperaturen är rätt är en långt ifrån trivial sak numera. Men jag har ett intresse och det är främst det som driver mig numera, inte att lösa ett problem som det var förr. Är det bara ett problem som ska lösas så har jag full förståelse att man varken har tid eller lust att sätta sig in i allt som behövs för att göra detta. Jag har faktiskt börjat lämna bort det mesta som ska göras på min E87, för att ägna mer tid åt min E30. Nåväl, precis som du säger - tillbaka till något konkret! Yes, vakuumläckage är den som ligger högst på listan över misstänka. Allt pekar på det. Skulle definitivt börja där. Att däremot felsöka och pinpointa vakuumläckage är ett litet helvete - det finns löjligt många möjligheter och det är så lätt att missa något - se exempel på coleburn. Sen är det otroligt lätt att missa något man inte tänker på - tex om bromsservon inte är tät så kan den dra tjuvluft därifrån - inte ofta man tänker på det. Dessutom så ser man inte hälften av allt slanghelvete som ligger och gömmer sig under allt plastskräp - vissa saker är fysiskt omöjliga att se om man inte vet att de finns där. Jag ser egentligen bara två alternativ som inte kräver större insatser. Man tar loss och undersöker de mest uppenbara saker och kollar på det man någorlunda lätt kan komma åt. Har man tur så kan ju detta räcka! Man lämnar in den för felsökning (eller om man vill kanske lämnar in den och begär att de bara begränsar sig till att leta efter vakuumläcka). Ett mellanalternativ hade varit att bygga en liten rökmaskin. Jag är såhär " " nära att bygga en själv! Nån gång får jag ett ryck och gör det... Men att kolla på fuel trim parametrar är ett absolut måste. Även att kunna radera felkoder är mer eller mindre ett måste (men det tror jag BMW Scanner kan göra). Dels för att se att det man gör hade någon inverkan, men också att försäkra sig om att den börjar adaptera fuel trims. Tex min Volvo 855 slutar adaptera när en felkod sätts och den håller sig i det läget ända tills felkoden raderas (vilket gjorde att det var på håret att den gick igenom besiktningen senast för då använde motorstyrningen inte signalen överhuvudtaget från syresensorn - jag hade lika gärna kunnat ha syresensorn bortskruvad för det hade gett samma effekt). Men kan man inte se enkla saker som fuel trims i BMW Scanner? Till lite enklare saker som denna typ där man bara vill få en uppfattning om vad man har för värden så brukar jag faktiskt använda en OBD Bluetooth dongle och Torque appen för Android. Har flera gånger kollat fuel trims på min Volvo 855 med denna, loggat motortemperatur på 2 timmars körningar på min 120i och kollat även andra enkla saker på Volvo, Mercedes och Toyota med flera. |
|
Ja jag är som sagt inte hemma på BMW, jag har bara haft volvobilar så som 740/940 dem kan jag utan och innan man lär ju sig. men jag ska börja kolla om de är nå vacumläcka! låter ju mest troligt även om bilen inte pendlar på tomgång eller går illa. Motorlampan tänds oftast när bilen är kall? släcker jag den och kör tänds den inte alltid dock.. men oftast direkt när man kört nån meter när den är kall. de börjar bra för mig som nybliven bmw ägare haha ;) |
|
|
Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 23.200 har den gått :) | |
|
Lambdasonderna håller ca 15.000 mil enligt tillverkarna - så det kan vara läge att byta dem då du dessutom har felkod på bränsleblandningen... Har bilen sportluftfilter? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| nej inge sportluftfilter orginal, | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.