AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
14.412

Sjunker inte X3 i värde

Sida 1 av 2
Jag har, som jag har skrivit i en annan tråd, beställt en ny X3:a. Att det blev en ny är just för att många begagnade X3:or säljs dyrare än vad man kan få en ny för! Kolla den här till exempel: Länk. 409000:-! Med comfort edition kampanjen, kan man ju få en splitt ny för ungefär samma pengar! Hur tänker BMW här? Sätter man begpriserna högt medvetet, för att stimulera nybilsförsäljningen?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De spelar på att många inte vill vänta på bilen. Dessutom kanske de bjuder bra på inbytet om man köper den bilen.

Men jag håller med om att det känns helt åt skogen. Skulle aldrig vilja ha en demobil ens om den var 25% billigare än ny...

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kollade upp bilen. Fel av mig ovan. Det är inte en demobil denna gång som PS utan hyrbil. Något bättre men knappast värt samma som ny oavsett...

PS: Fleetmanager Sweden AB, vilket varumärke hyr de ut bilarna under? Är det Sixt kanske? DS

-------
//Lövet
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Varför inte, Lövet? Vad är det för fel på demobilar?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har man bott eller jobbat i närheten av en bilhandlare är man ärrad för livet. Fy fasen vad de stackars demobilarna får vara med om. Spinnande hjul direkt ut från parkeringen direkt efter kallstart var standard. Rakt in i varstoppet runt hörnet osv.

I mitt fall var det en VAG handlare men att BMW spekulanter skulle köra lugnare kan vi nog glömma...

-------
//Lövet
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det där är ju en oerhört grov generalisering, Lövet! Naturligtvis förekommer det men att påstå att varenda en som kör en demobil kör som ett svin är rent korkat.

/Masten
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är ingen direkt generalisering utan vittnesmål efter att ha haft en handlare i synfältet under lång tid.
Tillräckligt många exempel dagligen för att aldrig vilja ha en demobil någonsin var det definitivt.

-------
//Lövet
Min 320 E46 hade Fleetmanager Sweden AB som första ägare, då hade den rullat som tjänstebil hos BMW Sverige.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fleetmanager Sweden AB verkar vara moderbolaget till Sixt i Sverige.

Googlar man "Fleetmanager Sweden AB Sixt" så kommer kopplingen.
så här ser koncernen ut

556871-3308, Fleeticum AB
556613-6643, Fleetmanager Sweden AB 100 %
556643-5177, Nordic Mastercar AB 100 %
556760-9895, S Biluthyrning i Mälardalen AB 100 %
556844-6552, S.Bil Stockholm AB 100%

/Anders
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Har precis varit och provkört en nästan ny Golf 1,2 TSI , och jag körden den som om det var min. Helt normalt alltså.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tillägg till "Med känslas" inlägg. Det är alltså Nordic Mastercar AB som är Sixt Rent a Car.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilen i fråga har "Uthyrningsrörelse" som markering när den ägdes av Fleetmanager.
"Tjänstebil hos BMW Sverige" undrar hur många gånger den lögnen dras i hallarna per dag? Med tanke på hur ofta man hör den borde BMW Sverige ha 10.000 tjänstebilar ungefär ;-) För kännedom har BMW Sverige ungefär 200 anställda centralt. Alla lär inte heller ha tjänstebil. Övriga "tjänstebilar" består antingen av importerade PS bilar, hyrbilar eller demobilar.

-------
//Lövet
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
BMW Sveriges tjänstebilar står inte reggade på Fleetmanager AB utan på BMW Sverige AB, så om en säljare säger något annat ska man nog gräva lite djupare.

Angående hur demobilar körs så ska jag också säga att jag kör demobilar med respekt då det de facto är någon annans bil. Det betyder att jag kör dem snällt, visst testar man accelerationen (med varm motor) men inte på något skadligt sett.
Min bil stod Fleetmanager som första ägare på. Fick den till ett fantastiskt pris, den har en sjuhelvetes utrustningslista och fungerar hur bra som helst. Köpte den på Novation och fick med PS-garanti samt nybilsgaranti.

Ser ingen anledning till att inte kolla på bilar med sån här bakgrund. Jag är helnöjd.
Vad gäller andrahandsvärdet på bilen så är det nog så enkelt som att det blir så ibland, den kan ju ha prissatts utifrån sitt nypris oaktat att den ligger på kampanj. En bekant som är bilsäljare hos ett annat tyskt märke sålde en begagnad bil för 500kr mer än nypris, varken han eller kunden reagerade på att modellen just då hamnat i en aggressivt prissatt kampanj.

Oj där ser man, då har man gjort det alla andra varnar för - nämligen köpt en f.d hyrbil :-)
Jag ägde bilen mellan 2005-2007 och den fungerade alldeles förträffligt i alla fall under mitt ägande och 5000mils körning. Det man inte vet, det har man inget illa av som det heter...

Jag minns att ägarlistan var:

BMW Sverige
Fleetmanager
Novation
Samt mig själv, dvs jag var ägare nr 4.
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Min granne som jobbar på BMW hade tjänstebil tidigare som han var tvungen att byta var fjärde månad.

Vet ni vad skillnaden är på en snigel och en BMW?

På sniglarna sitter slemmet utanpå...
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
No1Maximus, jobbar din vän på BMW Sverige eller på en BMW återförsäljare i landet? Deras "tjänstebilar" är just de demobilar som finns och byts ut med jämna mellanrum.
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
BMW Sverige.

Vet ni vad skillnaden är på en snigel och en BMW?

På sniglarna sitter slemmet utanpå...
Verdi
Nån som verkligen haft problem med en före detta demobil då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.