AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.858

Är spegelglasen konkava eller konvexa?

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som referens kommer här en bild på hur mina spegelglas (det vänstra) ser ut på framsida/baksida.
Länk
Länk

Dessa spegelglas är med 99.98% säkerhet BMW art.nr 51 16 7 145 267 (vänster) & 268 (höger). De är wideangle, heated och blåtonade.

Notera att om man har auto-dip (option S430A) så är det andra spegelglas man ska ha.

Varför är det intressant i 3-serie forumet? Jo ,för att dessa spegelglas sitter även på E46 (endast modeller med M-speglar) samt E90/E91/E92/E93.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är denna klisterlapp jag menade
Länk

Där kan du se BMW's artikelnummer, du ser överst på klisterlappen står det 7145267 dvs 7 145 267 vilket jag refererade till i mitt förra inlägg.

BMW's artikelnummer är alltid 11 siffror (xx yy z www www) men ofta skrivs bara de 7 sista siffrorna ned (z www www).

Så "135289 10" är inget BMW artikelnummer.
AL
139
ALX
318i -03
Jag har beställt ett från AD bildelar nu, får se hur det ser ut. De sa att det borde se ut som original i alla fall. Om det skulle vara annorlunda så måste kan kunna lämna tillbaka det väl...
Det är i alla fall säkert att mitt glas ska vara konvex, uppvärmt och blåtonat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enligt katalogen hade inte adbildelar.se några backspegelglas alls till min 120i.

Så jag dumpade det och köpt original backspegelglas (begagnade men i mycket fint skick) från ebay istället.
AL
139
ALX
318i -03
Glaset från AD Bildelar saknar det där vertikala strecket som ska vara på glasen, så jag köpte inte det. Jag får väl prova ebay då, inte mycket annat att göra. Har aldrig köpt nåt från ebay eller använt paypal.
Ebay.co.uk eller ebay.de, spelar det roll?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
eBay, Tradera, paypal och swish snurrar här dygnet runt :-)

Nej, co.uk / de spelar ingen roll - inget jag märkt iallafall :-)

Var dock uppmärksam var delarna finns (tex undvik USA pga fraktkostnad/tull) och kolla att de skickar till Sverige - vissa skickar bara tex inom UK/DE.
AL
139
ALX
318i -03
Finns hur många glas som helst på ebay. Det står i beskrivningen på de flera om de är blåtonade och uppvärmda, men står inget oftast om det är konvex.

Men om glaset på bilden har det vertikala strecket så borde det ju innebära att det är konvex?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, finns massor.

Men allt är inte original och allt är inte uppvärmt, men det verkar du ha ganska bra koll på.

Det vertikala strecket anser jag innebär att glaset är wideangle - man ser att glaset är annorlunda på andra sidan av strecket och att bildvinkeln är helt olika och tillsammans bildar de två delarna en vidvinkelspegel.

Att du inte hittar några konvexa beror nog på att det bara fanns på vissa marknader (Japan, Indien, Australien, Gulfländerna).
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@ALX : Du som faktiskt hållt i ett spegelglas från AD Bildelar, var det bara randen som saknades eller saknades även den yttre lite annorlunda spegelformen?

Beställde du konvex eller konkav från AD Bildelar (gissar såklart på att du beställde konvex)?
AL
139
ALX
318i -03
Randen var det första jag märkte, formen tänkte jag inte på. Men jag antar att det var samma form. Jag tittade inte så mycket mer noggrannt efter jag märkte att randen inte var där för jag tänkte direkt att jag inte ville ha dem. Min sambo tyckte att det var mycket blåare än mitt glas när hon tittade. Men det kan ju möjligtvis vara nån skyddsplast som gjorde att det såg så blått ut. Vi tog inte ut glaset ur påsen eftersom tanten bakom kassan inte verkade så glad att vi inte ville köpa det.
Ja, det var konvex. AD har både plana o konvexa glas.

Nu har jag i alla fall köpt originalglas från eBay, så de borde komma fram nästa vecka. Ska bli intressant.

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, nej dessa billigare spegelglas som finns hos alla vanliga dussinreservdelsvaruhus har inga fancy detaljer - priset reflekterar varan helt enkelt.

Jag rapporterar också när mina spegelglas kommer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hämtade ut mina spegelglas för ett tag sen och det var precis det jag var ute efter - så jag kan bekräfta att till just min modell (den har inte S430A dvs outside mirror with auto dip) är det följande spegelglas som gäller
51 16 7 145 267 Blue Glass : Mirror Glas, Heated, Wide-Angle, Left
51 16 7 145 268 Blue Glass : Mirror Glas, Heated, Wide-Angle, Right
AL
139
ALX
318i -03
Glasen från eBay var korrekt förutom att strecket på ena glaset inte går ändå ut till kanterna. Det andra glaset har strecket hela vägen precis som på min bil. Jag skickade mail och frågade om det. De sa att det ena, med lite kortare streck, är en nyare version av samma glas. Så de menar alltså att lite nyare E46 har strecket på det sättet. Det är ju helt möjligt, dock har jag ingen nyare E46 att kolla det på, hehe.
Båda glasen är original och har exakt samma siffror på baksidorna. Tur att jag egentligen bara behövde ett glas, så jag har monterat det med strecket längst ut till kanterna. Jag köpte alltså två på eBay men behövde bara ett.
Det stämmer att glasen är blåtonade, uppvärmda och konvex. Det är original.

Så nu har jag ett originalglas över som jag inte kommer att använda. Tänkte lägga ut det på Blocket för nån hundralapp. Kanske finns nån som vill ha ett originalglas men som inte vill betala 1000kr för det på BMW, eller använda eBay.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@ALX : Så det stod reservdelsnummer på dina spegelglas?

Så vilket reservdelsnummer stod det på dina spegelglas som satt på din bil och vilket reservdelsnummer stod det på spegelglasen från eBay?
AL
139
ALX
318i -03
Står inga reservdelsnummer nånstans. Jag bara letade på eBay efter E46 glas, blåtonade, uppvärmda, konvex. Stod inget nummer i annonsen.
Alla fyra glas är i alla fall identiska på baksidan, alla nummer likadana.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De nummer på baksidan är bara gjutdetaljer, har absolut ingenting att göra med själva helhetsprodukten eller någonting alls med reservdelsnummer att göra (precis som du nämnde). De siffrorna där bak betyder absolut ingenting.

Om klisterlappen med reservdelsnumret suttit kvar så hade du sett att det var ett reservdelsnummer på de spegelglas med kort streck och ett helt annat reservdelsnummer på de spegelglas med långt streck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.