|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur vet man om de yttre backspegelglasen är konkava eller konvexa? Jag har en BMW 318i -03 (E46). | |
|
Finns nog inga konkava bakcspegelglas... Liten minnesregel från grundskolan - kupa handen: på den sida som håret växer= konvex, på den sida som är kav(handflatan)= konkav... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Men när jag ringde till AD Bilcenter nyss så frågade de om mitt glas är konkav eller konvex. De har både och tydligen. | |
|
Hej, En konkav spegel används för närbilder, t ex sminkspeglar eller rak-diton. Som ytterspegel borde den vara helt värdelös, utom vid när-parkering, kanske. Lutar åt begreppsförvirring. Avses möjligen någon annan detalj än spegelglaset/-n? /Lennart |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Håller själv på att leta efter nya glas till mina backspeglar (dock till min E87 120i men det är ungefär samma koncept som på E46). Kan det röra sig om att med konvex/konkav så vill de beskriva de olika varianterna som finns (wide angel, plan samt konvex) Länk Så det vanligaste verkar vara wide angle, sen måste man kolla om man har heated eller unheated innan man köper. I andra områden verkar de köra kombinationen plan/konvex. Försökte söka i deras online reservktalog, fulltständigt hopplös. La ner det projektet helt. |
|
E46 spegel Länk |
|
Verdi |
Konkav: Länk Konvex: Länk |
|
Skulle tro att AD med "konkav" menar "plan", och att "konvex" avser "plan-konvex" = "vidvinkel" (= plan, alternativt svagt konvex, med en starkare konvex ytterdel). /Lennart |
|
|
Är inte yttersta delen på ytterspeglar väldigt konvex - det går som en rand där man skall kunna klara döda vinkeln - men plan för övrigt på förarsidan i alla fall. Hela förarsidan alldeles för konvex gör det svårt att bedöma avstånd - nästan farligt. |
|
|
Har kollat lite och de är konvexa helt klart. Backard: De på schmiedmann.se ser lite annorlunda ut. Det ska vara samma till både höger och vänster sida... men om man kollar på bilden så kan det ju inte stämma när man tittar på formen. Eller ska inte bilden stämma exakt som den verkliga produkten? Det där strecket på glaset går inte hela vägen ut till kanterna, men det gör det på originalglasen. Vet att speglarna schmiedmann's inte är original, men de ser heller inte exakt ut som original heller då? Jag bryr mig inte så mycket om de inte är original, men vill att de ska se exakt likadana ut i alla fall. |
|
|
När det gäller "eftermarknadsglas" finns det säkert flera olika varianter. Det finns säkert olika "färger", plana, konvexa (även varianter som kanske är lite annorlunda som benämns "vidvinkel"), uppvärmda, icke uppvärmda. Tror dock inte att det finns automatiskt avbländbara speglar (fotokromatiska) till E46, som det finns till en del andra BMW-modeller. Som originalglas finns det även med eller utan varningstext (objects in mirror are closer than...) på diverse språk. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Finns även original Länk | |
| Samt ebay Länk | |
| Försöker hitta begagnad originalspegel men blir bara förvirrad över vilka som faktiskt är original och passar. T.ex. på bildelsbasen. | |
Ta loss ditt nuvarande spegelglas, på baksidan står BMW's reservdelsnummer. Det är det du ska ha, det är det du ska leta efter. Ska inom kort göra samma manöver på min E87. |
| Jo det har jag gjort. Finns ett med samma nummer på bildelsbasen, men på bilden så tycker jag inte att formen matchar mitt glas ändå... | |
Märkligt. Har du länken till detaljen på bildelsbasen? |
| Det är inte säkert bilden visar rätt glas. Ofta lägger man in samma bild för alla liknande produkter. | |
Stämmer det som Backard säger, det är vanligt på många budget-websiter. Men på just laga.se och bildelsbasen.se som säljer begagnade delar så brukar de faktiskt alltid ha en bild på själva objektet som är till salu (då det är begagnade delar de säljer). Men ibland kan det bli fel. |
|
Nummer på mitt glas: 135289 10 Sen hittade jag då en med samma nummer på bildelsbasen. Länk Kanske det finns nåt annat i basen som passar, så förvirrande. |
|
Ja, mitt tips om att titta på baksidan är troligtvis ganska värdelöst. Det ska sitta en klisterlapp där men på mina spegelglas hade den trillat bort och det har den nog gjort på 99.99% av resten av bilarna. Så det var som sagt ganska värdelöst. Det nummer du ser har tyvärr ingenting med BMW's reservdelsnummer att göra - det är troligtvis något att göra med själva gjutningen av plasthållaren och ingenting med vilken typ av glas som läggs på. Är i samma situation som du. Men jag tror ditt utbud är lite enklare - låt oss ta en koll i ETK Länk Vad jag kan se så finns det bara två varianter för din modell här i Europa - uppvärmda - icke-uppvärmda Det är enkelt att se skillnaden mellan dessa, finns det kontakter och slingor så är de uppvärmda (tex den som du länkade till senast på bildelsbasen är ju uppvärmda). Men stämmer inte formen på den du länkade till senast? Länk Hur ser ditt spegelglas ut då? Kan du lägga upp en bild? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.