|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Varning för denna M3 e46 -2006 på blocket. SALVAGE TITEL + FIFFLAD MÄTARE!! Länk Salvage Titel är utfärdad i USA Juni -2008 vid 38476 km (3847 mil). Importerad till Sverige September -2009 direkt från USA, alltså "fixat" här. Första besiktning här Mars -2009 och då står milen plötsligt på 1400 mil!! Akta er för denna bil. Regnummer BRC 291 | |
|
Oj vad snabbt den annonsen gick bort efter varning om den här på autopower. Förhoppningsvis inte såld! Kommer ha koll på regnumret om ev ägarbyte närmaste tiden. Återkommer här i så fall. Uppmanar alla att lägga ut en varning om denna bil, om den läggs ut på blocket (eller liknande sidor) igen. |
|
|
Kan lägga en varning på den här också: Länk Importerad från USA (där den fått Salvage titeln) till Litauen, troligen "i ordning fixad" där och sedan importerad och reggad i Sverige. e46 m3 - 2003, Individual. Regnummer: EWB 289 |
|
|
Jättebra ZaaiKo!! Man ska varna för sådant fusk direkt, oavsett privatperson eller företag som säljer dessa skrot bilar. Hoppas att de aldrig får sålt sina bilar |
|
| Å andra sidan, den har gått igenom besiktningen o om allt är rätt ordnat kanske det inte är någon större fara om man går igenom bilen hos en expertverkstad som kan gå in i ramen med fiberkamera, samt kolla allt ordentligt, då ser jag inte skillnaden om den visar sig vara ok pterställd och inte fuskåterställd. | |
|
Bara för att såna typer av bilar går genom besiktning behöver de inte vara bra. De är SKROTADE av en anledning. Det är som en Cola burk som blir mosad och dras upp igen. Spelar ingen roll vem som gör vad med såna typer av bilar, blir aldrig riktigt bra igen. Styningen, bromsarna, säkerheten och för att inte tala om motorn. Denna typ av bil är inte värd någonting. Enligt mig är det och leka med sitt liv. Bättre och köpa en bra med ren historia. Vilken Bmw verkstad som helst säger samma sak, LÅT BLI såna bilar. |
|
|
Så enkelt är det inte. Salvage kan i vissa delstater vara så små smällar att bilarna hade lagats direkt om det hänt i Sverige. Det kan alltså vara en rätt liten smäll, oftast är det dock inte det eftersom det inte lönar sig att exportera dem då. Man får inte glömma att det krockas tiotusentals bilar om året i Sverige som lagas. Det upptäcks dock inte eftersom Carfax inte fungerar på dem. ------- //Lövet |
|
|
Lite det jag syftar på. Varför skulle motorn alt bromsar vara sämre egentligen, jag har själv jobbat som mekaniker tidigare, och det finns ingen större risk bromsarna skulle sluta fungera om man går igenom bilen och ser hur de har reparerat bilen. Som sagt skulle nog 50% av alla svensksålda M bilar vara osäljbara om man kunde se carfax om vad det vsrit med om. Så min poäng är att man ska bog inte dra alla över en kant, men som oftast är det fuffens. |
|
|
Det är väl som vanligt bara att följa pengarna? Finns det verkligen ekonomi i att köpa en bil i USA, skeppa den till Litauen, laga den enligt konstens alla regler och sen skeppa den till Sverige för försäljning? Jag är tveksam till att det är lönsamt utan att ta några "genvägar" på vägen. Om det är lönsamt, varför gör inte försäkringsbolagen det själva? Jag är med på vad du menar Beolab men jag skulle nog hellre hoppa över en bil än att känna mig tvingad att gå igenom den med fiberkamera innan köp. |
|
|
Jag skulle också hoppa över den om inte prisskillnaden var väldigt stor. Det finns gott om exempel på bilar som lagats med rent hårresande metoder. För att inte glömma hur mycket delar som stjäls för att hamna i just denna typ av bilar. Ingen kul verksamhet att stödja. ------- //Lövet |
|
|
Enighet om att "M-trafficing" inte gynnar och dessutom drar med sig andra nackdelar, som stölder och såklart en stor osäkerhet för biltypen, i slutändan. Det händer, myndigheterna är inte riktigt med i matchen, så man får lita på eget omdöme mer än i vanliga bilaffärer. Att det också kan finns dåliga/dåligt skötta svenska ex., borde inte vara en överraskning, vi pratar bilar som kan köras sönder ganska lätt, inte skötas som de bör, och därmed gå bort i förtid. Problemet är delvis att reparationerna drar iväg ganska mycket, jämfört med en mindre bra skött "svenne-Volvo". Bra att djungeltelegrafen ljuder, sen är det upp till var och en att bedöma risken, med att gå in med sina friska "gustav". Det kan kosta fler.... em3 |
|
|
inte krockat. men tydigen brand... "Importerad från USA (där den fått Salvage titeln) till Litauen, troligen "i ordning fixad" där och sedan importerad och reggad i Sverige. e46 m3 - 2003, Individual. Regnummer: EWB 289 EWB289 VIN: WBSBL93453JR23813 has been identified as a vehicle listed in the VINCheckSM Salvage Records. Date of loss: 2008-06-23 Cause of loss: Fire |
|
|
Visst finns det svensksålda Bmw med bra historik som är smällda och dylikt. Men när det väl är Salvage Titel utfärdad så vet man det i alla fall. Brand, fuktskador, elproblem, motorn osv osv. Då låter man bli, helt klart. Man minimerar/minskar risken för dyra reparaioner. Åter igen Säkerheten. Minst lika viktigt! Ni som försvarar (bara för priset tex) såna bilar eller tycker att man kan köpa en bil med Salvage Titel, varsågod köp. Men räkna med massa kommande problem, även säkerheten. Dessutom väldigt svårsålda. Hellre 20-30-40 tkr mer i pris då med Clean historik, dessutom är det bara och lämna in till Bmw för en genomgång. Då sover man gott på kvällen. Tack "stormdk" för upplysningen. Har bilen varit i Litauen och därefter till ett annat land så är det 100% krock, brand eller liknande. Även bilar från England (högerstyrd) exporteras till Litauen, görs om till vänsterstyrd (man kan bara gissa vilken katastrof det blir om det inte görs rätt till punkt och prick), milen justeras och därifrån till länder som tex Sverige. |
|
|
Har läst igenom många av era åsikter, Det är jag personligen som har tagit in EWB283 till Sverige, fullt medveten om historiken som finns från USA, bilen har fått bedömningen "salvage" pga. stöld inte brand om det nämns i nått inlägg, (dokumentation på detta finns givetvis att tillgå för alla er som önskar). Bilen såldes förra våren/sommaren till en kund som även han fick ta del av denna information, sedan bytte denna kunden in den ingen till oss till förmån för en mer ekonomisk bil (BMW 120D). Vi har sedan under vintern gått genom bilen bl.a.. lagat upp den klassiska bakvagnssjukan (sprickor) samt bytt motor (dålig komp), detta är sådan information som går helt förbi en kund om inte säljaren väljer att informera om detta. Precis som det nämns i tråden så är det inte säkert att det är en "Cola burk" som har rätats ut, vore ett väldigt klantigt sätt att köpa in något sånt och sedan tro att man skulle kunna sälja det, på nätet kan man hitta ALLT. Många bilar har ett par ägare på nacken, så hela historiken är alltid väldigt svår att få tag på, vi kollar upp bilarna efter konstens alla regler för att undvika missar Att en bil har fått "salvage" av en sådan anledning att den saknade airbag, front, stereo o.s.v. anser jag personligen inte att det är en bil som står helt utan värde, kanske är jag som har kass uppfattning, men sådan är den och det kan jag stå för. Kan även tillägga att den mycket riktigt är köpt från Litauen, men inte som ett skadat objekt, utan som fullt fungerande i gott skick. Dessa bilar växer som ni vet inte på "träd" och det blir definitivt inte fler av dem, så personligen är bilen värd att uppleva för en bedömning, sedan återigen får man göra en värdering var för sig. Det finns många olika anledningar till varför bilar auktioneras ut, det är minst lika vanligt att svensksålda bilar är upplagade utan konsumenterna har någon som helst aning om detta. alla försäkringsbolag auktionerar ut bilar som är krockade till bilverkstäder som har möjlighet att köpa och återställa dem, sen är dom åter på marknaden utan att ens någon ifrågasätter detta, för en svensksåld bil är alltid i toppskick? Givetvis finns det både fina och fula fiskar i alla branscher och även i denna bransch, sedan har det varit väldigt mycket i just media om det med ihop tryckta "cola bilar" där organiserade ligor har kunna tjäna väldiga pengar. Bilbranschen är en värd där det finns mycket got men även ont, skall man köpa bil kolla alltid upp dem både en och två gånger innan, fråga gärna om man är osäker om man kan få ta med bilen till en oberoende verkstad (auktionerad) där dom kan ge en bedömning till konsumenten innan köp, vet man vad man säljer så är det aldrig några konstigheter. Branschen är hård, jag som säljare i slutändan är bara en säljare. |
|
|
"...så är det inte säkert att det är en "Cola burk" som har rätats ut, vore ett väldigt klantigt sätt att köpa in något sånt och sedan tro att man skulle kunna sälja det, på nätet kan man hitta ALLT." Och ändå säljs det 1000-tals bara i Sverige... "Kan även tillägga att den mycket riktigt är köpt från Litauen, men inte som ett skadat objekt, utan som fullt fungerande i gott skick." Det brukar dom vara tills man planterar huvudet i ratten när inte airbagen fungerar eller man blir spetsad som en kebab av en helsvetsad rattstång. Det behöver ju givetvis inte vara så men jag skulle ALDRIG våga chansa. Det finns ingen möjlighet att kolla igenom en bil så noga att inte några av ovanstående fel eller ett 100-tal andra kan hända. I bästa fall blir det bara en ekonomisk förlust för dig. Vidare, en bli som blir lagad i Sverige med våra verkstadskostnader inbillar jag mig inte kan vara alltför svårt skadad för att det ska finnas ekonomi i det. En bil som lagas i länder där arbetsrätt är ett okänt begrepp och stulna delar är mer regel än undantag tror jag kan vara MYCKET mer skadad... Dokument som följer med en bil från USA via Litauen... Nej, det skulle inte jag känna var en trygghet. |
|
|
Herr "demon x" 1. Du kan lägga upp det hur du vill men de enda som kan bekräfta din historia att bilen fick "salvage titel" pga stöld ( väldigt ovanligt samt endast vissa få stater) är det försäkringsbolag som utfärdade titeln samt staternas motsvarighet till våran transportstyrelsen. Då ska det finnas ett telefonnummer till det aktuella försäkringsbolaget, man ringer och får det bekräftat. 2. Varför nämner ni inte att bilen har Salvage Titel i annonsen? Tror inte på din historia. Varför exporterades bilen FÖRST till Litauen och sen hit till Sverige? JO för att den fixas där billigt (mycket billigare än i sverige) och därefter in till riket. Motor bytt? =) Ingen airbag? =) Ingen front? =) Kom igen nu, vi är inte dumma. 100% krockad bil. Allting tyder på det. Eller svara på det här: Var är motorn bytt, i Sverige eller Litauen? Underlag/kvitto eller ett telefonnummer där man kan ringa och prata med de som gjort motorbytet? Låt mig vara tydlig: ALLA bilar som har "mellanlandat" i Litauen är skrot, mer eller mindre. Oftast mer!! VÄLDIGT vanligt att krockade/brandskadade bilar görs i ordning i just Litauen. Men även Polen, Holland mfl. |
|
|
kunde inte låta bli att regga mig efter att ha läst detta!! haha såå ovanligt att mister demon_x spelar sååå oskyldig, precis som vanligt.... hur va de med den totalkvaddade evon som va helt fusklappad? satt väl inte ens några airbags kvar? o din f.d mekaniker som är totalt värdelös på att skruva o ni gjorde världens tattarlagningar o kopplade förbi varningslampor m.m.? att du ens lyckas sälja de få bilar du lurar iväg är helt otroligt de flesta ifrån stan vet vad för skumrask du håller på med, o dina bilaffärer med albanerna, kom m3an därifrån också? :) sen nöjeskör du om kvällarna o leker cool med bilar du har som försäljningsuppdrag o lägger flera mil på dem utan ägarnas vetskap :) what goes around comes around.... |
|
|
Jo..Mindre stenskott i fronten får man givetvis räkna med på begagnadebilar. Länk Länk Länk Länk Länk Länk |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Murpz: Bra Surfat.. Love it :) |
| Så bilen köptes från Litauen i som du säger gott skick och såldes till kund. Kunden kör sen bilen i princip en sommar enligt dina uppgifter och sen var det dags för motorbyte och renovering av bakvagnen? Det känns ju som en historia helt utan frågetecken! | |
|
Murpz- kom igen nu, lite smårepor måste man ju acceptera på en begagnad bil... Himla snygg faktakoll! Hatten av. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.