AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.955

Är alla E90 ostabila vid högre fart?

Sida 2 av 3
Nu kör jag inte jättefort speciellt ofta men har aldrig reagerat på att min E91 skulle bli lätt fram när det går fort. Har haft 250km/h på mätaren nån gång och tycker att den är så stabil som man kan förvänta sig.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Samma för mig tycker det blir lätt och fladdrig när man börjar närma sig 200+ strecket 19" med årlig hjulinställning ej RFT. Aldrig provat någon modell med aktiv styrning kanske känns bättre i en sån
Transocean
Ja kanske har detta med Servotronic eller elservon att göra?
Min e91 är som ett strykjärn i 200+ jag har aktiv styrning och rft-däck 19".
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Skulle tippa på hjulinställningar eller däcken. Har du kolla hjulinställningarna?

Transocean
Lasse:

Vad för slags hjulinställning ger en stabil färd vid 200+på en lätt bil?

Har inte gjort någon hjulinställning själv då bilen går rakt och sliter däck jämt. Antar att hjulvinklarna var kontrollerade vid köp 10 mån sedan, Premium Selection bil med 2300 mil. Felet eller rättare sagt fenomenet var där vid köp, angående däck nya icke RFT sommardäck på originalfälg. Bravuris 2
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Räcker på en körning i ett rejält potthål för att de ska hamna fel, kan berätta att de inte gör en hjulinställning på varje begagnad bil som kommer till BMW, så det kan du inte kallt anta.

Som du märker så har vissa upplevt obehag i höga farter, andra inte. Är nog kopplat till hur bekväm man är generellt med att köra fort. Det är dessutom lätt att försköna minnet av gamla bilar. Hade man haft båda och jämfört direkt tror inte jag det är lika troligt att man tyckte den gamla var särskilt stabilare.

Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Hjulinställningarna kollar man väl bara vid felsymtom, inte vid inbyte/service?! Och som sagt även om din bil är rätt ny, så kan ju förra ägaren kört emot någon kant et.c.

Toe in: Länk

Tänk på att däckstrycket kan vara högre för RTF än för icke RTF (skiljer väldigt mycket på min Z4), så du kanske t.o.m. ska sänka trycket? Antar att du läste i dörren och det tror jag är specat för RTF, då bilen original monterades med det.
Enkelt att prova lite olika hursom.

Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Jag upplever min 325D e92 som extremt stabil i högre fart, den känns stabilare i 200km/h än i 120km/h.
Har 235/35-19 fram och 265/30-19 bak samt H&R Sportfjädrar vilket såklart påverkar men den var i princip lika stabil med originalfjädrar och originalfälgar (17" & 18") med RFT.
Kan det skilja mellan sedan och coupé?
Transocean
Lasse: "Tänk på att däckstrycket kan vara högre för RTF än för icke RTF (skiljer väldigt mycket på min Z4), så du kanske t.o.m. ska sänka trycket? Antar att du läste i dörren och det tror jag är specat för RTF, då bilen original monterades med det.
Enkelt att prova lite olika hursom."

Helt riktigt, läste i dörren, jag skall testa med lite lägre tryck så får vi se vad som händer...när ett lämpligt tillfälle att "testa" dyker upp :-).
Re
23
Realtid
320i Touring -06
Jag har precis köpt en 320i E91 -06, och det jag reagerade på direkt var hur otroligt stabil den var i hastigheter runt 180. Gammal bil, rft-däck som sjunger på sista versen, och småkass asfalt. Ändå så ligger den som på räls.
Finns ju hundra olika faktorer varför en bil är ostabil i högre hastigheter.
Däck, däcktryck, däckfabrikat, underlag, hjulinställning, sidovindar, styrning... Listan kan göras lång.
Dom enkla sakerna som att laborera med lufttryck etc kostar ju inget.
Jo
212
Jore
Tesla Model 3 -21
Tesla Model 3 -19 (Såld)
F31 318dx -15 (Såld)
E91 320d -11 (Såld)
Som jag skrev tidigare så upplevde jag min förra E91 som väldigt stabil i högre hastighet. Nuvarande F31 är snarare tvärtom, känns inte alls lika säker och ganska lätt på framvagn. 18" på båda men den förra hade M-sportchassi vilket inte den nya har.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Har samma erfarenhet, bilen känns otrygg i hög fart, gjorde till slut att jag bytte "ner" mig från en 335i -09 till en M5 -01, skillnaden i stabilitet i hög fart är helt otroligt stor!
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Har tyckt att min 316d -10 varit klockren på vägen upp till ~200 km/h, går ju i princip inte snabbare än så..

MEN!... Från att jag bytte till sommardäck nu i vår så har den känts väldigt obehaglig. Bilen var på service hos M-bilar i Västerås förra måndagen och då hade jag även bokat hjulinställning. Fick anmärkning på glappt pendelstöd höger fram och rekommendation om att byta däck fram innan fyrhjulsmätning pga att de är snedslita (ingen nyhet för mig).

Beställde nya pendelstag, Mayle HD, från Tyskland samma dag och satte dit de idag (igår söndag).

På fredag ska bilen in för ny mätning på lokala verkstaden och jag är helt övertygad om att toe-vinkeln är fel, men får ju såklart svart på vitt då vad som varit fel =)

Ang. domen från M-bilar. Jag förstår inte hur snedslitna däck påverkar inställningen, jag har uppfattningen att det är tvärt om. De mätdon jag sett sätts på fälgen och påverkas inte av däcken?
Vad gäller pendelstöden så har jag samma åsikt. Att dåliga bussningar i bärarmar etc. påverkar, det köper jag. Men att dåliga pendelstöd skall påverka hjulinställningen förstår jag inte.. Men jag blev ändå lite glad, M-bilar tar i princip dubbla priset för en mätning jämfört med den lokala verkstaden. Nu slapp jag betala det =)

Mvh,
Björn
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Däremot är det ju rätt välkänt att BMW, speciellt 3-serien i min åsikt, är väldigt känslig för olika slitna däck.. Hade en jättemysko beteende på min gamle e46:a när jag bara bytt bakdäcken och framdäcken var kvar på. stog ut en månad innan det blev byte fram och den spårsäkra känslan återkom.

//Anders

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om man läser TS ursprungliga inlägg så har han ett ostabil känsla vid ca 200km/h med vinterdäck, sedan efter sommardäcken monterats kommer det ännu tidigare, ca 180km/h. Spontant känns det ju givet här att däcken är en bidragande faktor. Men eftersom TS har likadana däck på en Citroen, så avskriver han det direkt som en bidragande faktor.

Jag däremot tror att om något förändras kopplat till en ändring, så beror det ofta på den ändringen.

Jag tror alltså däcken är boven i dramat. Att däcktypen fungerar bra på Citroen kan vara kopplat till bilen, eller att däcken helt enkelt inte är så standardiserade som man kan önska. Det kanske är en mindre exakt produktion och avvikelser mellan enskilda däck av samma märke och modell är relativt stora.
Transocean
Grelle,
ett bra inlägg! Självsagt var det fel av mig att helt avfärda däck som orsak. Även om det är samma däck på BMW:n än det var på Cittran är det inte av samma dimension eller profil. Troligtvis inte från samma fabrik heller. De på BMW:n är Made in France. De på Cittran var Made in EU vad det nu än betyder?

Sen har vi ju underlaget. Tysk Autobahn vs den spåriga norska motorvägen.

Marktryck på framdäcken är större med 205 (vinter) än med 225 (sommar).

Vinterdäck RFT, sommardäck normala.

Så visst har vi en hel del variabler här som bïdrar och kan förklara vid vilken hastighet bilen börjar att lyfta. Själva problemet kvarstår dock. Bilen lyfter när man kör fort. Det måste ha med den låga vikten samt viktfördelningen att göra. En E90 med stor motor och större vikt lyfter säkert mindre än min 320D.

Om man ser på tyska tjänstebilar och i synnerhet bilar som körs av säljare ser man att de nästan uteslutande väljer 5-serie, E-klasse eller Audi A6. Dessa bilar är som gjorda för Autobahn. Jag tror att E90:n trivs bäst på en kurvig landsväg.
Visa användare
9
Schnyggen
bmw 325 ia -06
Har en 325 -06. Upplever att den är extremt stabil i höga farter. Jag kör med Nokian. Bra däck verkar det som. Vägkvalitet och däck spelar säkert roll i sammanhanget.
po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Min 330 är tokstabil med men nya conti däck utan rft körde med rft sämsta skiten spåra hela tiden.

Går stabilt maxat den ett par gånger då slår mätarn upp på 263 kmh timmen men då lättar den nästa men e20 mellan kumla örebro är inte världens bästa.
E91 320d 2010,a med original 17" 225/45 RTF däck med M-Chassie...spårar ej och går som på räls....runt 200 är den som bäst enligt mig på vägen med trygg känsla och då har min rullat 18000mil...bilen har körts av en försäljare med pendlings mil så bilen känns som ny fortfarande att köra :-)
Däremot gillar jag inte däckljudet från RTF men den spårar absolut ingenting !!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.