|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Transocean |
Tja. Har en E90 320dA M-sport 2011, och det är den minsta bilen jag ägt. Är annars tokförnöjd med bilen men på Autobahn eller vid högre farter känns den väldig lätt på framaxeln. Bilen är teknisk felfri och har endast gått 4700 mil. Har varit två gånger med den i Tyskland och den lättar väldigt på framvagnen när man når 200 km/t. Men jag trodde att det var p g a vinterdäck. Nu sitter det nya sommarsulor på bilen 225/40/18 fram och 255/35/18 bak. Lufttryck enligt BMW:s rek. 2.3 framme och 2.7 bak. Idag rejsade jag mot en Volvo V40 utan dekaler men det var dubbla utblås på den. När vi nådde 180 km/t började BMW:n kännas lätt på framaxeln vilket gjorde mig besviken med tanke på att det satt nya sommardäck på bilen. Med 16'' vinterdäck uppkommer fenomenet först vid 200 km/t. Jag tror inte detta beror på däcken (Barum Bravuris 2) då jag hadde samma däck på min Citroen C5 III och den gick som tåget vid 210 km/t. Upplever ni era bilar likadant? För jag tror att fenomenet har med den låga vikten och korta axelavstånden att göra? Jag tror jag måste skaffa mig en 5-serie/ev. en E-klasse. |
|
Aldrig upplevt problemet på nån av mina e9x. Min senaste 330D touring -10 m sport kändes hur stabil som helst över 200km/tim. Kanske skall göra en hjulinställning? |
|
Buspelle |
Aldrig upplevt några problem av den typen på vare sig 320 eller 335 E90. |
|
Har du BMW originalfälgar, kanske fel ET. Vid 200 kanske man behöver lite mer luft i puckarna. //Peter |
|
| 2.3 fram och 2.7 bak körde jag också med i mina 18" som satt på min E91 320d. Hur stabil som helst hela vägen upp till toppfart. Hade m-sportchassi | |
Transocean |
Hjulvinklarna är ok på den bilen. Eller tänker du på nåt race-inställning? Kanske är jag allt för kräsen? Det var en här på AP som jobbade som säljare om jag minns rätt och klagade på samma sak på sin 520d. Han bytte bil två gånger om året och körde väl 40 000 mil årligen. 520:n kändes inte bra vid hög fart och han bytte till en Panamera :-) |
Transocean |
"Har du BMW originalfälgar, kanske fel ET. Vid 200 kanske man behöver lite mer luft i puckarna. //Peter " Ja ja, inga piratgrejor och riktig ET, Style 193 18'' och bilen var en Premium Selection med 2300 mil i klockan när jag köpte den för 10 mån sedan. Jag tror inte på lufttrycket heller då det stiger med temperaturen d v s farten. Kanske borde jag sänka trycket en aning? Formel 1 bilar kör med 1.3 bar om jag minns rätt? |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men huvudlandningsställen på en Boeing 737 ligger på typ 10-12 bar :-) Angående tryck så ökas det helt korrekt när kör, ökar mer med last och hastighet naturligtvis (och beror såklart på initialtrycket också). Lite kuriosa... Vill man så kan man ju mäta kalltrycket på morgonen innan man kör och sedan kör man en längre sträcka på Autobahn i hög fart och svänger in på en rastplats och mäter trycket. Då får man en uppfattning om hur stor ökning man upplever. Avhjälper ju inte problemet, men kan alltid vara roligt att göra som ett experiment för att lära sig lite mer. Som en referens så mätte jag kalltryck på min E34 535i (helt standard med 225/45ZR17 däck runtom) och lastad med typ 80 kg och halvtank. Körde i lugnt tempo mellan Malmö-Sturup (3 mil) vilket betyder mest 90 och 110 samt lite 70 och någon 50. Kalltrycket var 2.2/2.1 bar (fram/bak) och när jag kom fram så var trycket 2.5/2.35 - så även vid kort och lugn körning så ökar faktiskt trycket mer än vad man tror. Sen att trycket gick upp till 2.85 efter ett hårt stint på Sturup är ju en annan femma :-) |
|
grabbens celica skall man höja lufttrycket på om man kör över 160, fråga mig inte varför. min x1'a är stabil upp till 190, har inte kört den fortare. z4'n däremot är hyfsat stabil över 200 med 18 tummare. med 19 tummare blir den lätt fram. jag tror det beror på för lite et så en hjulinställning är väl lösningen. hälsn peter |
|
| Min e92 335i kändes också lätt på framaxeln i dessa farter. Trots bra däck och frekventa hjulinställningar försvann inte fenomenet. | |
|
Länk Enligt AMS gamla test av E90 så tyckte de att bilens sportchassi var som bäst avstämt för farter kring 200km/h och att BMW trumfade Mercedesen i höga farter. Jag själv tyckte E90 var stabil i höga farter och upplevde inga problem. |
|
|
AMS skriver: Lyftkrafterna i karossen är dock märkbart mindre [än Mercedes] och trean har mer närvaro på vägen, vilket ger en tryggare känsla i toppfartsområdet, inte minst när man behöver bromsa maximalt från hög fart. |
|
|
Transocean: Min 320d blev också lätt i framvagnen vid riktigt höga farter. Körde den en gång "flat-out" på en tom autobahn med en MB CLS efter mig (knappt 230km/h på mätaren) och jag känner igen det du beskriver. En teori jag har är att det kan delvis bero på att 20d motorn väger lite mindre än ex 30d motorn - de extra kilona som sexan väger ger tyngden där man vill ha den i höga farter rakt fram vilket kan få stor skillnad i dessa hastigheter. Körde en 330d LCI hem från stockholm en sen kväll och den upplevdes som mer stabil i farter trots samma chassie och däck som min 320d. Sen skall man inte heller glömma att underlaget spelar stor roll. Den sträckan jag körde på var hyffsat ny men hade en del lagningar vilket också påverkar upplevelsen... |
|
|
Tycker också att E90 känns instabil i högre hastigheter, men för mig märks det mest när man kommer upp i 230km/h+. Bilen i fråga var inne på hjulinställning för inte alls länge sedan och alla värden var fina efteråt. Kan dock vara RFT-däcken som spökar. Jämför jag med min E39 så känns den som ett lok i jämförelse, trots avsaknad av toe in fram. Kan problemet möjligen härledas till för mjuka bussningar i framvagnen som gör att hjulinställningen diffar när påfrestningarna blir för stora? |
|
|
Med Run-Flat kan alla bilar kännas instabila eller på annat sätt otrevliga. Det enda problem i höga farter som jag upplevde med den 330i E90 jag hade förut var att fartbegränsaren slog till redan i 240 km/h. Det hade inte varit några problem att köra fortare än så annars. |
|
| Tyckte min 335i E92 var slingrig o jävlig vid 130-140, la om däcken från RFT till Michelin Pilot Super Sport och nu går den som på räls. | |
Transocean |
Run Flat är bara skit. Fattar inte att BMW tvingar oss att köra med dessa däck. Bytte från RFT till vanliga däck för 2 mån sedan och bilen blev som ny. Men att framvagnen lättar har inget med RFT att göra. Kristoffer_L skriver att trelitersdieseln lyfter mindre än 320D. Mahhbechh skriver att hans 335i led av samma problem som min 320dA. Nockenwelles 330i gick däremot som tåget. Erik_W skriver att en E39 känns stabilare än en E90. Jag drar den slutsatsen att alla "normala" E90-vagn lättar på framaxeln när farten blir hög. Sen hur vi upplever detta är ju subjektivt. Kanske upplevs "lyftet" starkare i en 320dA än i en 330dA? Googlar man på E90 und gewicht så kommer det fram att bilarna kan väga allt mellan 1425 kg upptill 1825 kg. Länk Kanske går bilar med större motorer stabilare än en 320. Min bil väger 1435 kg utan mig. Min gamla E34 530 V8 vägde väl 200 kg mer och blev ostabil först vid 240 km/t . Cittran jag hadde före E90:n vägde 1503 kg och kunde rattas med lillfingret vid 210 km/t och kändes hur stabil som helst. Den hadde väl 70/30 viktfördelning vilket gjorde bilen livsfarlig på vintern. Egentligen är ju detta ett tvättäkta i-landsproblem. Jag kör kanske 2-3 gånger årligt i Tyskland med bilen, får väl helt enkelt acceptera tempo 170-180. |
| kört både 325 E92(07) och 325 E93(09) igenom tyskland i princip så fort trafiken medgivit, dvs ca 220-240, klockrent stabila, känns som bilarna känner sig hemma där :) | |
| och med RFT ska tilläggas, helt övertygad om att "vanliga" däck skulle förbättra ytterliggare. | |
|
Satte på nya Bridgestone S01 sommardäck (ej RFT) Tyckte bilen gick helt ok, men gjorde sen en fyrhjulsinställning för dom gamla bakdäcken var snedslitna. Och fan vilken skillnad det blev, 20 000 mil och bilen känns som ny! Hur stabil som helst hur fort man än kör. |
|
| Upplevde exakt samma sak, lätt i framvagnen (E92 325). Vid ett tillfälle provade jag en Audi A4 Avant Quattro...klippstabil, låg som ett strykjärn..bästa jag upplevt! Har dock inte provat en BMW Xdrive...är väl inte permanent 4-hjulsdrift på dem..eller kanske 20/80 fram/bak...som växlar vid behov. Audi kanske har liknande? Mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.