AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
10.210

Vad pysslar ni med Trygg Hansa?

Sida 1 av 2
Lasse Karlsson
Hallå BMW-lovers!

Bilförsäkringar är en riktig djungel! Sålde min BMW M5 E60 förra veckan. Den var 5 år gammal, när jag köpte den 2010. Betalade ca 7000 året/helförsäkat för den, från dag 1 hos Trygg Hansa.

Har nu som sagt sålt den, och skrivit kontrakt på en M5 F10, och när jag kollar en kommande försäkring på den hos TH, får jag förlaget 44.000 året/helföräkrat. 44.000?? jg sa åt dom att det är helt sjukt, och det tyckte hon som jag pratade med också, och gick för att tala med nån högre person på TH. Hon kommer tillbaka och ger mig följande: Modellen har en otroligt dålig statistik vad avser skador och stölder, detta plus att den avsevärt större motorn, gör att vi inte kan backa priset!

Trodde hon skämtade! från 507 till 560 HK, knappt 10% inte mycket! ochhur kan M5 F10 ha klart sämre skadestatistik än M5 E60, det lär ju va omöjligt!

Sen nämnde jag att jag i stort har alla mina fösäkringar hos TH och att jag fått priset 14000 hos Folksam! Tror ni det hjälpte? nte ett dugg! svaret: vi kan ej göra mer, hoppas du hittar ett bolag som kan ge ett bättre pris! Tack o hej!

Ja! vad säger man, dom vet i varje fall hur man gör sig av med kunder! Tror inte jag behöver nämna att det nya bolaget kommer inte heta TH, och alla mina andra försäkringar där kommer också hitta annat bolag! Pinsamt agerande, är bara förnamnet!!

HA DET!

modolasse
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Förstår dig till fullo och det är faktiskt mycket märkligt. Jag har också min M5 e61 hos TH och med ganska låg premie men den bör vara mer skadebenägen än en M5F10. Grattis till nya bilen!
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
så v10 vs V8 vilken vinner ?;)

Jag har kört båda och tycker väl att V8:an går som loket , men V10 är mer högvarvigt race..

Hur upplever du
Lasse Karlsson
Beolab!

Har bara provkör ny M5;an och ej hämtat hem den än, så jag kan inte uttala mig, men återkommer meden uppfattning så snart som möjligt!

HA DET!

modolasse
Grattis till nya bilen!

Vilken blev det?
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Trygg-Hansa har tyvärr ändrat strategi, hade en dialog med en trevlig tjej där för några månader sedan. De vill inte ha att göra med motorstarka bilar och absolut inte importbilar.
Har alla mina försäkringar hos TH för tillfället, men på nya bilen blir det nog mest troligt BMW Originalförsäkringar då TH vill ha 44782 kr/år

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Allt med försäkringsbolagens priser har ju med statistik att göra, och det är ju fritt att tycka att statistiken är fel, men nu är det ju bolagets statistik och priserna blir ju därefter.

Det är väl inte omöjligt att det faktiskt ÄR som hon säger, att bilmodellen av någon anledning har dålig statistik hos just dem? Även om det ju iofs är ett standardsvar hos bolagen. "Jo, bilmodelen har tyvärr dålig statistik". Tycker de att försäkringen måste kosta 44.000 kr per år så är det ju inte direkt så de gråter när du går till ett annat bolag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilens effekt är inte linjär med skadekostnaderna. De kan vara 100% högre trots att effekten bara är 10% högre. De är bara en parameter i mängden och kundtjänsten ser inte exakt vad som ger vilka kostnader. Det gör bara aktuarierna och dessa får du inte prata med.
Det stjäls också mängder med nyare BMW som försvinner ut i Östeuropa och de ersättningskostnaderna är inte att leka med. Det problemet försvinner med åren och äldre bilar kan ha otroligt mycket lägre kostnader i de avseendet för bolagen.

-------
//Lövet
Kollade vad en M5 2013 skulle kosta mig hos TH, halvförsäkring 15k och helförsäkring 47k. Ett rejält kliv upp till hel alltså. Kollade även på en 911 Turbo S 2015, samma sak där, halv 9k och hel 47k. Intressant nog så rekommenderade TH halvförsäkring på 911:an, det gäller alltså att se upp och ha lite koll på vad man behöver ha för slags försäkring.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Min 997:a är väl inte direkt att beteckna som så värst motorstark, men ändå...

Har helförsäkring, med 6000:- i självrisk på vagnskadan, inga övriga tillägg.

2013 betalade jag 8900:- hos T/H. 2014 höjde T/H 10900:-, bytte då till Aktsam och betalade 8500:-. Nu 2015 höjde Aktsam till 9000:-. Innan jag fortsatte med Aktsam förra månaden kollade jag runt, Aktsam var billigast och T/H skulle ha nästan 12000:-. När jag nu knappar in på nätet skall T/H ha 9700:-.

Vilken djungel, T/H är försäkringsgivare till Aktsam och Aktsam har ju tidigare inte försäkrat annat än standardbilar...

Har någon förresten vart med om att en befintligt försäkring blivit billigare? Den borde ju i synnerhet bli det när maskinskadeförsäkringen upphör att gälla på äldre bilar, borde vara en kostsam del för framförallt motorstarka bilar...

MVH Christofer
Jag har haft min 993 försäkrad hos LF Värmland sedan 2008 och den har faktiskt blivit lite billigare för varje år. =)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
L/F Värmland har alltid vart dyrare än Aktsam och T/H för mig. Fick en offert från L/F nu nyligen, 12997:- /år med 5000:- i självrisk på vagnskadan.

2013 ville L/F inte helförsäkra min innan man gjort en besiktning för att den är importerad. Den har vart i Sverige sen 2008... =)

MVH Christofer
Jag fick visa upp bilen när jag försäkrade den men det handlade nog snarare att dom ville se att det fanns en hel och riktig bil, man tog ett par kort och tittade på den i några minuter. Betalar idag runt 4700kr, från början kostade den närmare 7000kr, helt vanlig försäkring då upp till 1000mil/år och med 5000kr i vagnskada.

Alltid lika lustigt detta med försäkringsbolag... =)
Tor/ Vad blev det för M bil?

EB
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Efter lite diskussioner slog jag till på en Svensksåld M5 Touring -08

Lite småfix så är den i toppskick!

Lasse Karlsson
PhoenixM3!

Åker o hämtar hem CNY573 från Kalmar om ett par veckor!

HA DET!

modolasse
Tor/ Grattis

Lasse/ Grattis och snyggaste färgen också, efter Interlagos blå då förstås ;)

EB
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Teknade precis en försäkring hos TH 3600kr med lägsta självrisk och bilextra. Folksam skulle ha över 1000kr! Har villaförsäkring och andra bilen hos Folksam. Och barnen hos TH, och båten hos If. Bara att välja det som passar bäst för respektive sak.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Nyteckning hos th på 1M i veckan, säljaren gick från 14000 om året till 6200
efter lite tjafs!

De trodde jag tagit körkort 2012, men i själva verket så blev det indraget i 2 månader pga fortkörning!
Där låg en spärr som de låste upp, o se på fan så flög kostnaden ner mer än dubbelt..... ändå känns de som jag blev lurad igen :(
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Stort Grattis Lasse

Monte Carlo blå är den klart snyggaste färgen:)!+++++++
slår även Interlagosblå
Den ser rikigt fin ut Lasse!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.