AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
18.478

Dåliga vevlager BMW M3 E92 V8 8000T mil Bilder.

Sida 2 av 2
em
906
em3
M3 cab -03
Tack igen, Westersund, det är ju faktiskt så "enkelt" som du säger, högre varv, högre påkänning/slitage osv. Det är lite upp till varje brukare att styra över sannolik livslängd på grejerna, för dom verkar ju vara rätt ok från fabrik, då ganska få havererat, och det inte finns någon säker info om hur just dom havererade behandlats av brukaren.

Och ja, det är ju nära "race-grejer" vi pratar om, det är kanske lätt att glömma, när dom är förpackade nästan som vanliga standardbilar!

em3
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Phoenix M3.
Bilen är OK nu (nästan - har fått en felkod efter rep men det eoro nog på att ngn slang eler dy läcker. Skall dit på måndag).
Har bytt vanos och topplockspackningplus en Insp II så nu går den som en dröm. Den går bättre nu än när jag köpte den så jag är lycklig.
Sedan skall jag ta Jarls ord på än mer allvar än innan. VARMKÖR VARMKÖR dvs oljan måste nå 90 C innan du gasar på. Då håller allt ffa i en S54 motor då alla toleranser i motorn är satt vid den temp (med en del undantag givevis)
Men lagerspel bygger på varm motor och börjar man gasa innan det så slits det. Jag kan erkänna att det har hänt att jag har dragit på när det återstår en blipp på indikatorn eller när det är inga men att oljan är 75C.
Inte ofta men ibland men nu är det slut med det - så stor är inte min plånbok.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
hinner ofta inte ens ut från garaget och hinnit åka 1-2 km innan det är någon som hänger ut med sin mobilkamera och skriker gasa mmm...

Alltid frestande för att ge dom en bra film, men håller igen, dock har det hänt någon gång att man gasat på 75-80C vilket ska undvikas.
em
906
em3
M3 cab -03
Tack Kävlingepågen o Beolab för feedback!!! Kävlinge, dina lager är väl ändå troligtvis ok, trots några tidiga "laddningar"?! Nyttig tråd, tycker jag, för jag har också följt försiktighets principen, TITTA PÅ OLJEMÄTAREN, strunta i blipparna, innan du kanske börjar ge den, vad den faktiskt tål, med rätt upp-joggning :) Nu vet jag att det är riktigt viktigt, men visste de tidigare ägarna det/ jobbade efter det?? Det visar sig....... :/

em3
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
I mitt fall så är det två "yngre" som har ägt den och 3 "äldre" och jag vet att en av dem var lite gasglad men men.
Den låter superfint i motorn nu - spinner som en katt och Jarls tyckte lika dant att den är som ny.
"- Sköt bara om oljebyten och temperatur innan du varvar så håller nog bilen längre än du" Sade Jarl den äldre med ett litet leende på läpparna :)

BMW CS #05XXX

em
906
em3
M3 cab -03
Också nån "gasglad" på min f.d. ägarlista, näst/näst senaste ( av 4 tidigare brukare), pratade med honom och hans verkstad ( det var meken som sa att han nog var lite gasglad :), men fick lite bra info runt de stora servicarna.......Den senaste var också "yngre", 33 år, men att fråga "väntade du alltid till 90 grader på oljan innan du laddade på fullt?", är lite som "borstar du alltid tänderna morgon och kväll?). Man får värdera och hoppas vid beg. köp, så är det. det hade varit lite nice att se en varv-log från alla drifttimmar, med oljetemp i relation.

Förresten, fick du lite stöd av BMW vid vanos-bytet? Eller allt?

em3

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Det är nere i DE och snurrar när det gäller vanosen så vi får se hur det slutar :)

BMW CS #05XXX

Vet faktiskt inte på rak arm vad det kostade men slutkunden ville inte ha original längre (Förstår honom då de inte ens varat i 8 T mil) köpte han Ess tunings Lager. Jobbet gick har jag för mig för 10-12 Tusen. Men kan kolla upp det om någon vill byta.

Jag rekommenderar att alla som vill behålla bilen ett längre tag börja se efter dessa lager. Låt oss säga att if har en Motorförsäkring som täcket upp till 12T mil som kostar en hel del mot andra bolag som har 10T mil men rent generellt brukar man betala en självrisk om ca 25-35% av repkostnaden om bilen gått längre än 6000 mil +. Även om man kommer undan billigare med någon tusenlapp vet man inte längre om motorn är helt återställd då yrkesstoltheten är borta och man gör bara det som måste göras. Gör man det innan slipper kanske motorn hivas upp och öppnas i molekyler och repas eller i värsta fall bytas?

Bytes motor är ingen höjdare så.

Tycker att man kan investera en tia för att få det åtgärdat. Slipper man tänka på den.

I Sverige är man tyst om ras och även Eu då biltillverkarna inte har samma krav såsom de har i Usa, då nystas det upp och skrivs om det i större omfattning samt att man åtgärdar felen då alla inte har maskinförsäkring.

Alltså summa summarum BYT BYT :)
viobebe
Konstigt att Hondas motorer som varvar ännu högre än BMW:s M motorer aldrig behöver renoveras. Jag kör själv en tysk bil, men den tekniska kvalitén når inte upp till Hondas nivå.
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Honda har väl knappast någon 4 litare som varvar 8000?
Större motorvolym= större påfrestningar på lager etc.

Sen tror jag inte en högvarvig Honda rullar lika mycket som en import BMW kan ha gjort. Många importer har rullat 10.000 mil första året. På mätaren i Sverige står det sedan 3000...

Honda har däremot haft en del större problem på sina mc. Både på cross och sporthojssidan. CBR1000 -08 drar ofantliga mängder olja, vilket kräver kolvbyte.
På crossarna har de haft mycket problem med växellådan senaste 6 åren.
Japanarna är långt ifrån perfekta. Tycker mest de producerar "själlösa" fordon.
Ba
328
Basilika
E39 530im
Beror helt o hållet hur man bygger motorer från fabriken. Generell är det så att, mindre motorer behöver mer varv för att få effekt, speciellt små N/A motorer. Om BMW vill, så kan de med stor sannolikhet bygga 4-litraren mer hållbarare på högvarv. Kanske är en del frågor som ex dessa, som måste vägas upp lite och hitta en balans någonstans. Men vi snackar förstås om en M-bil och då är de största prioriteringarna klart (?) prestanda, väghållning OCH kvalite! Hur mkt får det kosta? Bränsleförbrukning? Effekt/Vrid-kurvan? Körbarheten?

Länge leve BMW M-division ;)
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Hondas motorer blev lite OT men jag kan väl flika in att tidiga civic type-r va rätt kända för lagerhaveri.
Jag har själv delat på 2 motorer som vevlagren va helt och då menar jag helt nergångna på varav vissa av dom följt med veven runt i lagerbanorna.
Så nog har alla märken bra och dåliga konstruktioner vissa värre än andra.

bifogar en hederlig hondasökning på google så har du timmar troligtvis veckor med läsning om "felfria" hondor viobebe.

Länk
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
ZORG: Första filmen som kommer upp när man trycker på din länk är ju helt underbar! Vilken idiot! :D

em
906
em3
M3 cab -03
Så, slutsatsen,igen...mycket varv, hög effekt, kräver en viss "känsla" för att det inte är en "svenne-Volvo" som kanske ska hålla som en sådan. Det är racers, dom är upplagda för någonting helt annat än +30000 mil, vid utnyttjande av resurserna...

Är det så svårt? Ja, kanske, för fabrikanterna av dessa monster, berättar kanske inte helt om den ökade service-plan, man får ta, med högt utnyttjande.....kanske får man tänka lite själv, också....

Jag ÄLSKAR prestandan i min M3, men inser någonstans, att det är något annat än standard-standard bilar, som rullar ut från bandet. Något man får ta lite eget ansvar för, det kan gå att maxa i 10.000 mil, men, förr eller senare, behöver slitdelarna bytas ut, och det är individuellt, beroende på % nyttjande av resurserna.

em3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.