AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
18.477

Dåliga vevlager BMW M3 E92 V8 8000T mil Bilder.

Sida 1 av 2
En kund till oss fick in en BMW M3 V8 E92 2008/09 med ca 8000 T mil. Rekommenderade att dessa bör byta vevlager mellan 8-10 T mil om de är hårt körda.

Verkstadens slutkund tog ett klokt beslut och bytte. Av de 16 lagerhalvor som finns hade endast 3 klarat sig, två hade gått igenom beläggningen och resten har mindre flisor åkt av. Bilen är servad enligt bok men med extra oljebyten emellanåt. Veven hade klarat sig.

Länk

Länk

Länk

Värt att kolla upp om man har en BMW som gått 8000 Tusen mil plus, Speciellt om denna har slagit över 10.000 mil då försäkringen inte täcker längre.

Tack för infon!

Har sett bilder på värre lager dock med färre mil, har även sett betydligt fler mil med mindre service där lagren sett bättre ut.

Känns som tur eller otur med vevlager både på S65/S85

Kan dock informera att IF Stor har 10 år/12.000 mil

Vad gick notan på?
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Är detta något man bör oroa sig för!?
"Problemet är känt" på S65/S85, så min åsikt är att man byter dessa lager oavsett servicehistorik, främst på bilar som närmar sig 10000 mil. Att byta lagren är inte blodigt dyrt, om man jämför med vad det kostar att byta först när det väl börjat låta illa...Tippar på att lagerhalvorna kostar runt 300 kr/st, så typ 7' kr för V10 (man lär ju behöva byta trågpackning o nåt till så jag tog i lite), o typ 6' för V8, dvs kostnad för delar. Tippar på att arbete+delar landar kring 12-13' hos en kunnig verkstad (nej jag anser inte att BMW ÅF verkstäder är kunniga rent generellt när det gäller M).
Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om det är ett "känt" problem som inte drabbar alla skulle jag def. göra som Dawwe rekar.
Byt - Byt och byt. 12-13 k för nya lager är ju en bargain för att slippa åka omkring och oroa sig :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Kostar det inte mer?
Låter jäkligt billigt!

Täcks det här av försäkringsbolagen vid maskinskada?

Jag betalar nämligen det dubbla två år till för att få 10 år vid maskinskada.
Phoenix: My bad...Jag räknade med den timdebitering (500 kr o ca 12-14 timmars arbete) jag skulle få betala, för det var den uppskattningen jag fick av "min mek" när jag frågade om tidsåtgången på ett ungefär (funderade rätt seriöst på en V10 tidigare, men backade pga SMG, den gången iaf...). Timdebiteringen är "as is" så att säg, men han vet vad han sysslar med o skruvar mängder med M :). Så ska du lämna till valfri/kunnig verkstad utan någon som helst relation alls, så får man nog räkna på ett pris runt 20'. Jobbet i sig är inte rocket-science, men om man vill kan man gå "all in" o kolla över massa annat med (oljepump/-ar, div slangar, motorfästen mm) o då drar det iväg en del till, både i reservdelskostnad men även i tid...
Jag är 100% på att detta täcks av motorförsäkringen, men då måste man ha ett problem i form av oljud. Kan inte tänka mig att de står för ett byte i förebyggande syfte...
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Rent spontant tycker jag att BMW själva ska åtgärda/stå för det här felet på samtliga bilar eller ge ett rabatterat pris. En bil för närmare 900 000kr ska man väl inte behöva byta några delar i motorn efter 8000mil.. Tycker det är sjukt dåligt! Känns som att kvalitén blir bara sämre med åren..

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Tell me about it.
Jag ligger i diskusion med BMW gällande VANOS på E46 som kan vara kassa efter 6000 mil.
Än så länge har jag inte sett en stängd dörr från deras sida så vi får se.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Dawwe: Jag använder mig gärna utav samma mek som du har om det skulle behövas åtgärdas något större någon gång, förhoppningvis inte.

Biderman: BMW gjorde detta på M3 E46 där de första årsmodellera återkallades pga vevlager. De tröttnade säkert när de insåg att det behövde göras även på S65/S85. Tråkigt att de inte lärde sig av sina misstag.

Man kan ju dra ut på slitaget genom att inte gasa mer än 3000 varv innan oljan är varm och sen inte tokvarva på låga växlar, täta oljebyten o.s.v... sen är det ju slitagedelar så de måste ju bytas förr eller senare ändå tyvärr.

Kävlingepågen: Håll oss uppdaterade! Hoppas bilen mår bra nu!
em
906
em3
M3 cab -03
Är vi säkra på den 5:te eller 6:te "generationen" av vevlager på e46 är "skottsäkra" ännu? Om jag fattat det rätt, gjordes ett stort antal uppdateringar från startåret ( 5-6 st?), där lagren uppenbarligen inte höll på de första??

Det har iofs. gått en 10+ år sedan den sista uppdateringen i produktion, är det någon som har koll på utfallet av den sista uppdateringen, d.v.s. den som alla bilar som lämnade bandet år 04-06 hade, och många tidigare årsmodeller fick utbytt till?

Jag har inte läst om några haverier på forumet pga. de lager som de till slut använde och bytte på många tidigare årsmodeller, tror min 03:a hade en av de sista utgåvorna av axeln, men är ändå bytt ( enligt BMW-verkstad-notering), tror det var nåt eller två år efter ny).

Normala täta oljebyten, "förnuftig" entusiastisk körning, räcker det, eller ska man vara orolig för lagrerna efter 12 år o 9500 mil?

em3
em
906
em3
M3 cab -03
Är vi säkra på den 5:te eller 6:te "generationen" av vevlager på e46 är "skottsäkra" ännu? Om jag fattat det rätt, gjordes ett stort antal uppdateringar från startåret ( 5-6 st?), där lagren uppenbarligen inte höll på de första??

Det har iofs. gått en 10+ år sedan den sista uppdateringen i produktion, är det någon som har koll på utfallet av den sista uppdateringen, d.v.s. den som alla bilar som lämnade bandet år 04-06 hade, och många tidigare årsmodeller fick utbytt till?

Jag har inte läst om några haverier på forumet pga. de lager som de till slut använde och bytte på många tidigare årsmodeller, tror min 03:a hade en av de sista utgåvorna av axeln, men är ändå bytt ( enligt BMW-verkstad-notering), tror det var nåt eller två år efter ny).

Normala täta oljebyten, "förnuftig" entusiastisk körning, räcker det, eller ska man vara orolig för lagrerna efter 12 år o 9500 mil?

em3
Problemet finns på alla tyska bilar.
El fel, ROST högar mmmmm.

ALDRIG MER tysk SKIT BIL
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
em3: Nej, dom är inte skottsäkra. Z4 M hade sista versionen av S54 vad jag vet och jag vet dom som har bytt vevlager som försiktighetsåtgärd. De såg likadana ut som vevlagren som finns på bild i den här tråden.

U-AL90: Elfel kan hända alla bilar oavsett märke, det handlar mest om otur. Bilar brukar rosta om man inte tvättar dom regelbundet.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
ibland känner man bara för att köpa en cyckel o sälja bilparken, när man läser om denna typ av problem..

Bygg som förr, för hållbarhet ist!
😡

Tex använder Bmw mfl bromsrör av stål som är uträknade för att hålla 10.000 mil som max, varför inte slänga dit koppar frpn början på en preniumbil, jo för att det ska tjäna pengar på servicekostnaderna.
em
906
em3
M3 cab -03
Westersund, stort tack för info'n om S54! Har du eller någon annan läst/hört om vevlager-haverier på Z4M eller M3 de senaste åren? Och såklart att det inte kan härledas till vanskötsel av olika slag. Dom här bilarna har ju börjat hamna på en 10, 15, 20 tusen mil, och hade det varit ett problem, skulle det inte ha hörts här på forumet, eller har jag missat det, kanske???

BMW har ju uppenbart arbetat med lagren kontinuerligt under S54:ans produktionsår, frågan är vilken/vilka av alla uppdateringar som håller i längden, om några?

För nästa generationer, V8/V10:or, verkar det kunna vara liknande problem, som flera nämnt. Jobbade dom även där med uppdateringar av lagren? Det fanns väl ingen tidig generell återkallning av dessa motorer pga vevlager, eller?

Några byter för säkerhets skull. Antar att det är efter liknande info som denna tråd, så tack Danieel, och ni andra, för att ni delar med er av viktig information!

em3
Vi lär aldrig få se fler högvarviga V8 eller V10 från BMW.
Den eran har varit och tagit slut och det är turbo som gäller nu eller hybrider.

På ett sätt är det bra, då kanske suget efter sugmotorer ökar i framtiden :)
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Man har hört att det är vanligt förekommande(???) i USA och England. Men när jag snackade med Dr. Per (motorteknik i Huddinge) om vevlagersproblemet på S65/S85, och han har inte fått in ett enda med sådant problem, eller hört talas om det i Sverige. Likadant var det med GW Engineering när jag frågade där.

Det kanske är mer sällsynt i Europa? Eller så pratar man inte lika öppet om det som i USA t.ex. ?

//Magnus

Jag läser en hel del på M5board och det verkar som att de som har strul kör med med helt andra oljor än rekommenderat.

Sen läser man ju bara om de som har problem, de är inte extremt många med tanke på hur många bilar som faktiskt rullar utan problem.

Det blir lätt internetskrönor med.
em
906
em3
M3 cab -03
Ja Phoenix M3, den "gamla goda" motor-eran är nog slut/på väg ut som nyproduktion, är nog en rimlig analys. Jag tror man ska skilja på bruks- och entusiast-bil, vilket de flesta ägare i denna delen av forumet säkert gör. Jag tror också som du, att det kan bli en nostalgi-trend mot gamla "sugisar" med juste prestanda! De flesta entusiaster kommer nog, under bruks-åkandet i super-snåla T-diesels med el-förlängning ;), att längta efter lite råa och brutala gamla sugmotorer! Dom kan nog bli ganska attraktiva framöver :)

em3
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
em3: Jag har inte direkt letat aktivt efter info om vevlagren, det är mest att jag springer på någon tråd ibland. Jag har inte läst om någon Z4 M med vevlagerhaveri på flera år vad jag kan minnas. Däremot vet jag om ett par i USA som har bytt ut sina i förebyggande syfte.
Sen ör det nog så att detta problemet är uppblåst, det finns absolut men är inte ett lika stort problem i verkligheten som det verkar på internet. Det rullar många M-bilar som inte har bytt vevlager än. I slutändan är det ändå oundvikligt att de måste bytas. Det beror på hur långt bilen har gått och hur hårt den är körd. När de ska bytas? Hur långt är ett snöre? :)

Vilket material vevlagren är gjorda av spelar ingen större roll i längden, högvarvande motorer sliter ut delar fortare än bilar som varvar mindre. Det finns en anledning till att racemotorer kräver renovering relativt regelbundet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.