|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Verdi |
Jag skulle inte köpa en begagnad bil i den klassen utan navi. Så åtminstone en potentiell kund mindre blir det ju... ;-) Man kan vända på det också. Exakt hur ofta använder man hästkrafterna mellan 245 och 306? |
|
Visst är det så. Därav att det är olyckligt att vissa uttrycker sig så kategoriskt kring vilken utrustning som "måste" finnas. Vid nyköp är det dina egna behov som ska styra för ingen annan än du betalar värdeminskningen. Och den blir bara större ju mer man plockar i, ingen extrautrustning har 100% andrahandsvärde. När det gäller 428/435 så är det ju inte bara hästkrafterna som skiljer. Det är lika mycket skillnaden mellan 4 och 6 cylindrar. Men även där förstås är det rätt olyckligt att fastslå vad som är "rätt" och "fel". ------- //Lövet |
|
|
Carbonsvart är fint, men lätt den jobbigaste färgen jag någonsin haft när det gäller att hålla snygg. Och då har jag haft en mattlackerad bil... Den alpinvita är betydligt enklare att hålla efter och drabbas inte heller av irriterande tvättrepor på samma sätt. Däremot är jag ganska tveksam till vitt / ivory white. Känns som den kombinationen potentiellt kan skrämma bort fler köpare i nästa led än om bilen har navigation eller inte. Men som sagt – speca bilen så som du vill ha den, det är därför man köper nytt! |
|
|
Livlig tråd! :) bmwkungen>> 428i kommer ersättas av 430i också, så det är samma sak där. Man kan också se det som en fördel att N55 är en väl beprövad motor och B58 är ett oprövat kort. N55 med Power kit (340hk/450Nm) kommer dessutom troligen ligga nära B58 i effekt. Stephan735i>> Nu slängs ordet snikutrustad runt på detta forumet rätt frikostigt, men jag skulle inte kalla en 435i GC med ungefär 100' extrautrustning för snikutrustad. Läder, navi, M-sport, sportauto och det vanliga smålullet. Bara på Autopower kan den bilen anses snikutrustad. mackann>> Det är alltid svårt att stryka utrustning och hittar du inte 70' att stryka så är det rätt att gå på 428i istället. Alla tänker och tycker olika. Svankstöd tycker jag du kan skippa, trodde jag skulle sakna det men tycker jag sitter bra i stolen även på längre resor. |
|
|
Wiberg, 428i motorn kommer inte ersättas under 2016 dock kommer det 430e Hybrid. 335i kommer ersättas till 340i redan om ett par månader. Vet dock inte med säkerhet om 435i blir 440i 2016. |
|
|
Tack alla för svar, men många skriver om andrahands värde eller restvärde. Men detta är en tjänstebil jag ska ta ut så jag kommer inte sälja den själv efter 4år och det är inte mitt egna företag, jag är bara anställd. Så andra hands värdet spelar ingen roll för mig. Vist kul med 35i motor men 28i blir ändå ett trevligt kliv från 20d som jag har idag. Sedan har min 120d inte adaptiv farthållare, rattvärme eller gps vilket jag känt i efterhand att jag vill ha. Därav jag satsat på mer utrustad än störst motor. |
|
| Angående färg har jag svart metallic idag och är sugen på alpinvit då svarta blir så smutsigt och vit ser man det inte lika mycket på. Sedan tycker jag vita är sjyst och tänkte ta svarta 405m matt svarta fälgar till. | |
Verdi |
Det är alltså en ren tjänstebil och inte nån för företaget kostnadsneutral förmånsbil? För i det andra fallet så berörs du visst av andrahandsvärdet. Fast det har du säkert bra koll på. Sen håller jag absolut inte med om vit bil med svarta fälgar. Det blir sällan bra. Fälgarna "försvinner" liksom då det inte blir nån kontrast mot däcket. Skulle inte ta det om jag vore du. Fast det är väldigt subjektivt. Många verkar tycka att det är snyggt också. Jag skulle nog ta estoril på en GC. Är väl lite vanligt och tråkigt också. Tanzaniteblå är snyggt också men lite dyrare. Och så 442M bicolor på det. :) |
| Jag tog alpinvit med 19" 403m fälgar, ihop med m-paketet och shadow blev det väldigt snyggt. Tänk på att bilen inte blir lägre med m-paket om du tar x-drive. I mitt tycke behöver bilen denna sänkning. | |
|
Verdi Ja precis. Angående fälgar kanske du har rätt, ska titta på riktigt innan jag bestämmer mig. Färg llutar det mot alpinvit eller mineralgrå |
|
| Svarta fälgar på vit bil är en fråga om tycke och smak - för några år sedan kändes det lite Finspång-trim över det men idag är det ju flera sportbilar som tex Ferrari och Porsche (Carrera GTS tex) där det är standard på vissa modeller så det ligger väl i tiden. | |
| Haha, "Finspång-trim"...är du bördig från Östergötland, Kristoffer_L? | |
| 18" och 19" ger väldigt mycket vägljud på denna bil - 17" med Michelin Primacy 3 (ej RFT) kan bli tystare. Webasto som fabriksval tyckas vara på väg, viktigare än rattvärme då man ju knappast sitter på ratten. | |
| Rattvärmen är ju det bästa som hänt bilindustrin på länge! :) Grym komfortdetalj! | |
|
332, man sitter inte heller på webaston. Däremot på stolen och där finns stolsvärme. :) Rattvärmen ska inte underskattas, det är ett billigt tillval jämfört med mycket annat. |
|
|
Att frysa i en bil för uppåt 600k då BMW trasslar med en funktion som funnits sedan 50-talet verkar inte genomtänkt. Webasto är eftertraktad på begagnatmarknaden. En 420i räcker gott om man vill spara in lite, kommande 423i kanske blir ännu mer avvägd. Var kommer man att kunna utnyttja en 440i? Vi har ju nu 30km/h, 40km/h inne i städerna och 60km/h i utkanterna. 120km/h på motorväg klarar ju i stort sett allting. |
|
Verdi |
332, Du saknar känsel i fingrarna? ;) |
|
Webaston i BMW värmer inte motorn utan bara kupén. Visst, den hjälper till en aning efter att motorn väl startas men det känns lite snålt med tanke på hur dyrt tillvalet är. Dessutom kan man inte heller ställa hur länge den ska gå. För övrigt åker man fortfarande Saab 9-3 och S70 i Finspång. ;-) ------- //Lövet |
|
|
Om du är ämnar använda webaston ofta så skaffa gärna en CTEK eller liknande till bilen. Har Volvos motsvarighet i min XC90 och visst är det skönt att slippa skrapa rutorna och styra värmaren via iphonen - men den gav familjen skrämselhicka när vi skulle köra hem från Sälen med fullpackad bil. Varm bil med tomt batteri, typ... Iofs är XC90 en stor bil med stor kupe som kräver ännu mer energi att värma upp men generellt gäller detta för alla bilar när det blir kallt ute... |
|
| Kommer 3- och 4-serien få kupévärmare som tillval i och med faceliften? Någon som vet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.