AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
14.654

Ska hämta ut en ny 428ix GC, tips

Sida 1 av 3
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Hej,

Har idag en 120d automat från sent 2013 som tjänstebil.
Vill nu byta ut den mot en större bil.
Är sugen på 4seriens grand coupe.

Har fått offert på följande utrustning:

BMW 428i xDrive Gran Coupé
Färg
300 Alpinvit II
Klädsel
LCEW Läder Dakota Ivory White/svart 15 500
Utrustning, paket
337 M Sportpaket 15 200
2PE 18" Lättmetallfälg stjärneker 400 M
481 Sportstolar
710 M Lädersportratt
715 M Aerodynamikpaket
760 Individual Högglans Shadowline
775 Individual Anthracit innertak
ZIP Innovation Pack 29 900
2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic 23 000
430 Automatiskt avbländbara inner och ytterspeglar,
elektriskt infällbara
5 600
552 Adaptiva LED-strålkastare
5AC Helljusassistent
5AG Lane Change Warning
5AL Active Protection
5AS Driving Assistant
5DF Aktiv fartpilot med Stop&Go
610 Head-Up Display
6WA Instrumentkluster med utökat innehåll
ZLP Lounge Pack 19 900
322 Komfortöppning
403 Elektrisk glastaklucka
688 Harman Kardon högtalarsystem
ZNP Navigationspaket 19 500
465 Fällbara ryggstöd
609 Navigationssystem Professional
6AK ConnectedDrive Services
6AP Remote Services
6NS Bluetoothförberedelse Professional samt USBanslutning
6UH Traffic Information
ZRS Komfortpaket 7 500

Utrustning, fabriksmonterad
248 Eluppvärmd ratt 1 900
2VF Adaptive M suspension 6 900
2VL Variabel sportstyrning 3 000
431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel
488 Svankstöd 3 000
654 DAB+ radio 3 100
8TH Speed-Limit-information 3 300
Change in paket 337
4AD Aluminium borstad
4DM Accentlist Pärlglans krom
Change in paket ZNP
508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram 2 400

Listpriset är 558 850 kr.
Fått rabatt på 51 950 kr så 506 900. Är det ett bra pris tycker ni för ett företag som tar ut den som tjänstebil eller borde jag få bättre pris?

Är det något ni tycker jag borde välja till eller ta bort? Vill helst inte gå upp högre i pris.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som tjänstebilsbilist finns det bättre erbjudanden än 9% rabatt eller vad det där blir. Du har väl sett? Länk

-------
//Lövet
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Trevlig spec! Det enda jag hade funderat på med en så välutrustad 428i är om jag hade kunnat leva med mindre utrustning och gå på 435i istället. Du kanske redan har ställt dig själv den frågan? :)
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Andreas.
Har sätt där men där finns inte 4 serie med och närmaste är väl 330d gt men den blir dyrare med samma utrustning och gillar 4 serien mer.

Wiberg

Jag funderade på det men det är ca 70 000 i extra utrustning som måste bort.
Känns svårt och ta bort så mycket utrustning tyvärr annars hade det varit kul med 435...
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Fin spec!

Carbonsvart är alltid snyggast på bilar med M-sportpaket så det hade jag valt. Backkamera? Park Assist använder jag dagligen (men jag bor i innerstan).
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Joofa

Tack, har funderat på park assist.
Hur fungerar det, är det bara för att den parkerar av sig själv känns det lite onödigt då det oftast går snabbare att ratta in själv, eller finns det nån mer fördel med den?

Hur är det med svank stöd, är det något man behöver?
Verdi
Jag har det mesta av det där förutom HUD, LED, taklucka, lane change warning, driving assistant, aktiv fartpilot... :-)

Det enda jag möjligen ångrar att jag inte tog är aktiv fartpilot. Dock sitter jag väldigt sällan i bilkö så det gör inte så mycket. Men om jag bodde i Stockholm så vore det ju givet. Har aldrig provat lane change warning och driving assistant men det kanske är grymt?

Av det du inte verkar ha så uppskattar jag elstolar med minne nåt kopiöst. Hade hyrbil en vecka och det var hemskt att behöva ställa in stolen och backspeglarna efter varje gång frugan haft den. Fast det kanske är standard på GC?

Rent generellt så tycker jag faktiskt att du har laddat på med för mycket utrustning kontra motor. Risken är att restvärdet blir uselt i procent räknat, om det nu är viktigt för dig? Jag har snålat in på lite utrustning och försökt få in en 435i i kalkylen istället.

Allra helst hade jag gått på en 335d Business Advantage. Länk istället för då blir rabatten dels mycket bättre och sen tror jag värdet står sig bättre också. Visst, inte lika snygg, men från förarsätet märks ingen större skillnad. ;-) Motorn är visserligen en diesel men den är rätt mäktig. Har själv haft en (long story...) och den går verkligen bra.
Verdi
Oj vad mycket det hann skrivas medan jag filade på mitt inlägg. :)

mackann,
Svankstöd, jag har det men är rätt onödigt om man inte har problem med svanken, vilket jag inte har. Dock ingår det om man väljer minne, har jag för mig.

Färg. Håller med Joofa. Carbonsvart om det går! Vit känns inte så roligt nu längre.

Håller med om att det blir svårt att kapa 70 000:- på specen men kapa ca hälften av det och gå upp så blir det ändå billigare över 2-3 år även om inköpspriset blir högre. Tror jag. 35i är alltid väldigt populära som begagnade men en 28i blir lite mellanmjölk.
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Verdi

Tack för dina svar, dock spelar inte restvärdet för mig personligen någon roll då det inte är min egna firma utan ett företag jag är anställd i som betalar för bilen.
Det är i stockholm ja så aktiv fart pilot lockar mig då jag har farthållare med broms funktion på min 120d nu..

Skippar nog svankstödet då och väljer kanske park assist eller tonad rutor.

Ja det kanske blir att jag lägger till el stolarna men får se om chefen går med på det eller om jag måste ta bort något..
Vore skönt då tjejen ofta lånar bilen precis som du säger.

Bra att du väljer utrustning före motor. Det är tack vare köpare som dig det går att köpa bilar i Sverige i stället för att man måste importera eller köpa en med überstark motor.

Jag hade valt din 428 före en snikutrustad 435 alla dagar i veckan.

Vill du har parkassist kolla vad den klarar av. Är det bara den enkla kanske det inte är värt pengarna. BMW har legat efter och bara erbjudit inköring i längsliggande parkeringsplats och har inte heller klarat av att erbjuda parkassist på personbilar med Xdrive. Ser nu att det går att få på 4serien!! VWs parkassist klarar av alla sorters parkeringar + kör ut också.

Mvh Stephan
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Min fru kan inte fickparkera så för oss var 3 600 kr för Park assist ett självklart val. Men är man helt bekväm med att fickparkera och kanske heller inte bor så man måste göra det varje dag så är tillvalet såklart helt onödigt.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Vad är följande?
Innovation Pack 29 900
ZLP Lounge Pack 19 900

Ta bort de ovan samt:
ZNP Navigationspaket 19 500 (fullständigt meningslöst IMHO)

Summa: 69.300 kr. :) Där har du din 435i. Och du kan väl spara ett par kr på att välja bort x-drive, vad ska du med det till?

Och välj inte Alpinvit! Svart, mineralgrå, Estorilblå rekommenderar jag.

Jag tror en 435i kommer att stå sig bättre än en 428ix. Dessutom är den roligare och du har en sexa under huven.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att köpa en bil för 500kkr och inte välja navigation känns främmande för mig.

Körde en del i Europa förra sommaren och den interna navigationen var grymt trevlig att ha, speciellt om man väljer HUD. Skulle hellre ta bort x-drive som jag inte har behov av.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Dessa känns underordnade en större motor:
5AG Lane Change Warning
5AL Active Protection
5AS Driving Assistant
610 Head-Up Display
ZNP Navigationspaket 19 500
609 Navigationssystem Professional
6AK ConnectedDrive Services
6AP Remote Services
6UH Traffic Information
248 Eluppvärmd ratt 1 900
488 Svankstöd 3 000
654 DAB+ radio 3 100 (bättre stereo eller samma fast med DAB?)
8TH Speed-Limit-information 3 300

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det kan jag förstå Grelle, men känns det rätt att köpa en BMW för 500 tKr med en fyrcylindrig turbomotor?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
F.ö. kan man väl köpa en "riktig" navigator för ~1000kr (fortfarande sparat 18.000kr) som man kan ha på europatouren.
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Fin spec! Möjligen välj till 19" (403M eller 442M)
435i (sDrive) manuell, carbonsvart, nav, helläder, 19", M-sport, DAB, svankstöd
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Det verkar som många inte har testat 428i. Motorn är grym, Har tidigare enbart haft 6cyl Bmw men denna 428i motorn har fint motorljud med bra prestanda. Bättre på allt än min tidigare 528i (6cyl)f11. 435i kommer inom ett par månader dessutom troligtvis bli utbytt mot 440i med mer prestanda.
Verdi
Navigatorn ska vara där. Bilar utan navi känns så fattiga. Så är det bara. :-)

Däremot är eluppvärmd ratt sjukt skönt att ha. Jag lovar. Även en kylig sommarkväll värmer den händerna fint. För att inte tala om när det är 20 grader kallt ute och man sätter sig i en utkyld bil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Utrustning är mycket personligt, köp det du vill ha, inte för andras skull. Navi är värt exakt 0kr för mig exempelvis. Det beror helt på hur mycket man kör till okända adresser. Köp det om du vill ha men räkna med att andrahandsvärdet är några enstaka tusenlappar.

Motor vs utrustning är väl en fråga om du ska njuta av bilkörning eller sitta på internet och skryta om utrustning? Jag vet vad jag väljer.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.