|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nu kört några veckor med sommardäcken och håller på att bli tokig. Bilen lever sitt eget liv, den spårar som tusan. Köpte den i höstats och förre ägaren gav mig rådet att köpa nya sommardäck, trots att det är mycket mönster kvar på dom. Däcken som sitter på nu är Bridgestone Turanza ER300 RFT (205/55 R 16). Bilen är en 2,2. Har ni några bra tips på däck, och bör man byta alla fyra eller räcker det med att byta fram för att slippa spårningen i styrningen? | |
|
Du skall inte ha RFT-däck på en bil som inte är konstruerad för det...(RFT är för övrigt mycket sämre än vanliga däck på alla punkter utom att du kan köra en kort sträcka vid punktering). Det är ännu värre att blanda RFT och vanliga däck och tveksamt om det ens är lagligt (men lagtexten är lite luddig och skriven innan RFT-däck uppfanns). Så byt däck så kommer du troligen att uppleva en avsevärd förbättring! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Däcksdimensionen låter lite smal också, originaldimensionen är 225/50 R16. Köp en helt ny uppsättning av ett premiummärke (Continental, Michelin, Pirelli) så kommer du nog bli nöjd. Jag har Continental Premium Contact 2 på min Z3 sen ett par år tillbaka och den går finfint. Bilen är dock rätt spårkänslig från början, jag har aldrig kunnat slappna av helt när man ligger och kör motorväg till exempel. /Masten |
|
|
Jag har precis köpt en -01:a med originaldimension (med originaldäck också faktiskt) och däcken är inget vidare men det beror ju på att de är 14 år gamla och stenhårda som hockeypuckar. De är hårda och stötiga naturligtvis, men inte överdrivet spårkänsliga. Dock har jag beställt nya i samma dimension. För övrigt är det 7 mm kvar på originaldäcken så det känns ju synd att slänga däck med så mycket kvar men det lär ju göra en hel del för vägkänslan. Jag skulle nog också vilja säga att modellen är rätt spårkänslig från början. Jag bytte till Good Year Assymetric. För övrigt har bilen gått 2300 mil om det är någon som undrar varför den har 7 mm kvar på originaldäcken. |
|
| Vad har ni för däcktryck? | |
|
Jag har haft många inlägg ang. Z3 spårkänslighet och jag har fortfarande efter 9 säsonger inte kunnat förlika mig med dess egenskaper. Nu som sista åtgärd ska framvagnen inställas men troligen utan förbättring nu när jag läser vilka problem som verkligen finns Uffe/bildock |
|
|
Vill nog säga att det är inte bara bilens fel. Sådana rent ut sagt jävla vägar som vi har i Sverige fullt med djupa spår hålor mm så kan ingen bil gå fram utan att spåra. Man kan undra var alla skattepengar tar vägen som vi bilåkare lägger. Min Z4 spårar också trots fina Michelin pilot däck Hasse Z4 |
|
|
Jo det är också en faktor man får ta hänsyn till, har exempelvis kört där det är spår i körbanan efter den tyngre trafiken och kommer man ner i dessa så vill bilen klättra i sidled upp från spåren och på sätt kan få en slingrande gång men å andra sidan kör jag min bruksbil en Golf på samma plats så känns den helt annorlunda om det kan vara drivningen fram som gör det men skillnad är det. Med vänlig hälsning Uffe/bildock |
|
| Z3or är kända för spårningsproblem. På de flesta forum är man ense om att däcksval är det viktigaste botemedlet men också att man ser över framvagnen naturligtvis. Men jag vet inte riktigt vilka av däcken på den svenska marknaden som är bäst. Själv kör jag nu med Nokia Hakka black och det funkar. Men min Mroadster har varit mindre känslig än de "vanliga" z3or jag hade innan. | |
|
Fick tipset av en bilmekaniker att pumpa upp RFT däcken till 2.8kg och det blev en klart märkbar skillnad, som natt och dag. Bilen är inte alls lika spårkänslig nu. Helt klart måste det vara så som "Kornknarr" säger att däcksvalet är nog det viktigaste botemedlet. Körde hela vintern med KUMHO dubbfria vinterdäck utan att märka av någon som helst spårkänslighet. |
|
|
Kom ihåg att RFT (Punkafria) har betydligt högre ringtryck än vanliga däck. Nu har inte jag en Z3 utan Z4 och kollar man på den ska RTF däck ha 2,3 fram och 2,7 bak. Medans vanliga däck ska ha 2,1 fram och 2,2 bak, dvs 0,5 lägre bak. Spårigt är det dock vilket som efter alla dubbdäck.. Panne - antar att dina vinterdäck är ett par dimensioner smalare och kanske även högre (mindre fälgdiameter). Det gör stor skillnad. |
|
| Nybliven ägare till en Z3 -01, mycket trevlig bil. Första gången jag körde om en bil så kom jag ut i ett spår och jag fick hålla i ratten rejält, halvläbbigt. Har fått tipset att byta framdäcken till smalare 215 istället för 225 som sitter på nu. Vad tror ni? | |
|
Har också en California Edition -01. Som jag tidigare nämnt så uppförde bilen sig helt normalt med de dubbfria KUMHO vinterdäcken (205/55 R 16) Tror mer att det handlar om vilket däckmärke/modell som bilen går bra på, med tanke att den blir så spårkänslig med fel däck. Ni som inte upplever spårkänsligheten, vad kör ni med för däck? Det vore intressant att få veta. |
|
|
Fram Nokia 215/50/R17 Bak Nokia 225/45/R17 Tips från en Z3 ägare som upplever mindre spårning med denna kombination. |
|
|
Continental sport 225/18 fram och 245/18 bak. Finns inte någon tendens till spårning. Jag tror grejen är att försöka ha lite bredare däck bak. Så spårar det inte lika illa. Bara en känsla jag fått genom åren. Nästa gång skall jag kränga på 255 bak. Mvh Kristian |
|
|
Vill du ha exakt samma rullomkrets fram och bak och köra med 16": 205/55-16 fram 225/50-16 bak Utan att veta säkert, kan jag tänka mig att originaldimensionen 225/55-16, valdes på rätt smala (för däckbredden)7"-fälgar i stället för 205/55-16 som varit mer normalt till fälgbredden 7", då det bredare däcket ger mer "ballong-däcksida" och därmed mer flex/mjukare stomme, vilket maskerar spårningstendenser generellt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har precis bytt till smalare framdäck, nya Goodyear 215/50/17 och i bak sitter gamla Nookiadäcken kvar 225/45/17. Spårningstendenserna är nästan borta eller är borta! Jag tror att på många av de här bilarna som rullar lite per år sitter gamla däck som blir hårda med tiden. Hon känns stabilare och följsammare i framvagnen. |
|
|
Har idag satt på nya Goodyear Efficient Grip Performance 205/55 R16 91H (köpta på dackonline.se för 664 kr/st.) Bilen går som en dröm, tystare och spårar ingenting, rekommenderar starkt dessa däck. |
|
|
Har du samma runt om? |
|
|
Samma runt om. |
|
|
Det är nog så att ju bredare däck desto spårkänsligare blir det! Är ivarjefall min erfarenhet! Våra vägar är ju ganska så dåliga! Klabbarparn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.