AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.133

Provkörning 328i 2012 - en högst subjektiv recension

Sida 4 av 5
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Väldigt intressant för övrigt att läsa denna recension av 328i. Finns det fler som har erfarenheter av denna motor? Eller ägare?

Hur länge tror ni föresten det dröjer innan M3:an blir fyrcylindrig igen?
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Har haft en F31 328ia i drygt ett år och har i stort sett bara positivt att säga om bilen. Snål, snabb och snygg enligt mig nu hade ja en ganska välutrustad bil och då är den förstås ännu lättare att tycka om:-)
Länk

Anledningen till att den såldes vart att vi som en ganska aktiv familj upplevde bilen lite för liten när vi drog iväg på semester dessutom fick jag av någon anledning ont i ena "skinkan" på längre turer. Inget jag har upplevd med mina tidigare BMW och lite synd då jag gillade bilen

Jag bytte mot en F11 535i med komfortstolar och är lika nöjd med den. Förbrukningen är förstås lite högre men med tanke på att jag kör max runt 1500mil om året är det försumbart i sammanhanget.

Hej!

Haft en 328i m-sport auto -13 köpte den ny, motorn var väl ok men inte mer, tyckte den var tunn i motorn skulle det hända något var man tvungen använda pedalen
hårt..det kanske det man sakna mest vridmomentet, hade en 335d före 328:an.
Upplevde den ganska törstig också kom inte under litern på blandad körning,
Har läst här att många kör dom väldigt snålt, körde den bara 1500 mil kanske
Inte hann bli inkörd.
Har en äldre 335i M-sport auto, trevlig bil behöver inte trycka ner pedalen så hårt..
Lite roligt ska man ha fast man börjar bli till åren...

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har nu fått möjlighet att provköra en 328i. Vad tyckte jag? Jo, bilen urläcker till att börja med. BMW har verkligen lyckats med designen. Personlig åsikt är att den slår E90/E91 med hästlängder. Speciellt E90
Sedan har jag svårt för. Här är det det omvända. Sedanen är väldigt snygg.

Interiört. Samma här. Tycker det är ett stort lyft. Trivs mycket bra i bilen.

Så motorn då. Inte riktigt vad jag hade hoppats på faktiskt. Förvisso tysst och fin och trevligare än en diesel (även om jag gärna hade sluppit detta tomgångsknatter som alla bilar har idag), men jag hade förväntat mig mer av en spec som säger 0-100 på 5,9s och 245hk. Jag betvivlar inte siffrorna, men upplevelsen infinner sig inte riktigt. Visst den skjuter på men det känns inte riktigt. Jag tänker tex på en 130i jag provade nyligen och även om den på pappret är långsammare var den brutal, nästan lite läskig.

Blir det köp av 328i? Vet inte. Gillar bilen men lyckoruset infann sig inte riktigt
M3
1.024
M34ever

28i motorn går att trimma idag till ungefär 284hk/436hk med t.ex BSR o man inte upplever att prestandan räcker till, än mera intressant är att 20i motorn ger exakt samma effekt:-)

Gällande förbrukning upplevde jag den verkligen inte törstig kom i princip aldrig över litern. På sommarens semester fullastad med 19" och 275 bak drog den 0,69 blandat hem från M-bilar i Västerås till Göteborg drog den 0,59

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Bättre upp - 328i är riktigt uppgraderingsbar:
VTECH:
F3x - 10/2011 -> ...
Bensin
•328i 245hp, 350Nm -> 290hp, 450Nm - Steg 2, Avgas Sport kat + IC = 310hp 480Nm

Fast jag har ju redan en fyrpip med STOR stressfläkt på 360 hk :-P

Men roligast måste nog 1-serien med 125i-motorn bli :)
• 125i 218hp, 310Nm -> 290hp, 450Nm - Steg 2 Avgas Sport kat + IC = 310hp 480Nm - dvs samma slutresultat.

//grogg
M3
1.024
M34ever

20i 184hk med steg 1 ger samma effekt som 28i efter trim 284hk/436nm:-)

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
coldhex, det uteblivna lyckoruset jan nog delvis förklaras av den roterande ljuddämparen.
Momentkurvan är inte alls sä jämn och framförallt dör den kraftigt på slutet vilket gör att det där lycoruset inte uppstår då sodta 1000rpm inte blir den där upplevelsen som på tex 130i. Även om bilen tent objektivt fortfarande är snabb.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Roterande ljuddämpare? Låter som en konstruktionsmässig utmaning 😀

Hur ser effekt och momentkurvan ut. Trodde den var hyfsat platt med tanke på 0-100 siffrorna.
När det gäller förbrukningen är en 328 säkert snål om man kör lugnt och sansat och håller sig till vad som står på skyltarna. Men kör man lite mer aktivt kan man glömma 0,59L/milen mellan tankningarna. Tyvärr!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Momentkurvan är rak mellan 1250 (efter initialt lag!) och 4750. Problemet är att från 4750 till 7000rpm försvinner 125Nm (ca 1/3 av vridet). Detta känns!
Den gamla sexan utan turbo tappar 50Nm dvs ca 1/6 i samma intervall! Detta känns också, fast positvt. Den mysiga "Motorn blir inte orkeslös utan drar villigt till varvstoppet"-känslan! Samtidigt ökar det härliga insugsljudet i takt med varvtalet, det förstärker förstås upplevelsen.

Fyran ger mer effekt upp till knappt 5750rpm, med nästan konstant effekt mellan 5000-6500.

Så, JA den skall vara snabb 0-100 och även i allmänhet.
Och, JA känslan vid urvarvning saknar lycka.

Roterande ljuddämpare är en annan benämning på turbo, den förstör ju både insug oxh avgasljud tycker jag.;)

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
M3
1.024
M34ever

Här finns en fin bil iaf för de som inte vill acceptera att tiden har kommit ikapp BMW:-)

Länk

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Och den här kanske?

Länk

Men ligger dom inte 20,000 för högt båda två ungefär?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Fel länk menade denna:

Länk
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Har alltid tyckt att lovsångerna till BMW's sexor (utan turbo) är överdrivna, då alla under 2.5 liter känns otroligt tunna under 4000rpm enligt min subjektivitet :-)

co
1.144
coldhex
BMW M135i
325:an är ju annars på tre liter, men någon räser är det definitivt inte. Men det är nog inte därför folk gillar motorn.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Allt är väl relativt, speciellt när man kommer från M5 "bi-compressor", men att kalla en treliters sugsexa med 218 hk och 270 Nm för "otroligt tunn" skulle jag inte kalla ett nyanserat inlägg. Visst det är ingen raket, men du får det att låta som om det vore en VW Polo på 75 hk.

Jag tycker iaf att den har ett skönt ljud (även på tomgång), skön gång och erbjuder viss sportighet kombinerat med en touch av premium-elegans i gången (mycket finare än turbo-fyran i 28i!). Effekten räcker till men visst hade man hellre haft... ännu mer.

Hellre 218 hk sugsexa än 245 hk turbofyra. Just därför jag valde att köpa bilen också.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har haft 2st N53 325 och tyvärr håller jag med om kritiken. Motorn är tunn under 4000 rpm och låter dessutom bedrövligt på tomgång och upp till ungefär 1500rpm. Gnissligt och knattrigt.
Visst, skitkul att varva ur och relativt snål men i övrigt tycker jag inte den är särskilt kul. I kombo med automat och x-drive lär det dessutom vara en ännu tröttare upplevelse.

-------
//Lövet
Kommer ihåg när vi beställde 328:an det är inte varje år man beställer ny bil, inte vi alla fall..hittade en filmsnutt när dom satte ihop motorn, reagerade på att kamkedjan såg så klen ut, men det är säkert uträknat av någon tysk dok....

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
#trådlyft

Tre år senare; fortfarande mycket nöjd med 325i E90 med M-chassie. Motorn behöver varvas på det där typiska traditionella BMW-sättet, då lever den upp. :)

Hur många har kört sin 328i i 3 år och fortfarande älskar motorn?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.