|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Var och provade följande objekt idag: Länk BMW 328 i Sedan (245hk) Mätarställning: 5650 mil Färg: Alpinvit Karosseri: Sedan Info: Klimatautomatik 2-Zons, Sportstolar, El-Utfällbar Dragkrok, Bluetooth Handsfree, Servotronic, Tonade Rutor, Alarm, Rattvärme, Sportratt med Multifunktion, Farthållare, Regnsensor, Parkeringssensor Bak, USB/AUX-uttag, Belysningspaket, Förvaringspaket, HiFi Högtalarsystem, M-Sportchassi, Genomlastningslucka, Aut Avbländbar Innerspegel, El-Hissar Fram och Bak, Armstöd, Mugghållare, De-Aktiverbar Passagerarairbag, 17" LM-Fälgar, Fullservad, Svensksåld Vad jag vill ha: En sportig men ändå bekväm bakhjulsdriven, driftsäker, körglad pendlar-bil med 4 dörrar. Helst en M235i med 4 dörrar om en sådan funnits. Helst med 6-cyl sugmotor i premium-kvalitet. Eller en 4-serie Grand Coupe. Något ditåt iaf... Min avsikt (som jag framförde även till säljaren) var att i första hand provköra en F30 med 28i-motorn, gärna med den manuella lådan till att börja med. Bilen ovan har textilklädsel, halogenlampor och saknar M-chassie samt M-aerodynamikpaket (kom först 2013, tror jag). Därmed är den inte intressant att köpa för min del. Har hört en hel del gott om 328i, inte minst här på forumet, så vissa förväntningar hade jag. Mitt subjektiva omdöme: 1. Motorn låter ganska rivigt runt tomgång när man står utanför bilen. Men den låter inte silkeslen. Väl inne är den anonym. 2. Motorn låter nästan inte alls inifrån (iaf väldigt dämpat och återhållsamt) även i fart och på höga varv. Liten besvikelse. 3. Motorn drar ganska hyggligt men är knappast ett fartvidunder. Fullt adekvat effekt med lite knuff i ryggen men ger inte bromsspår i kallingarna. På många sätt vill jag likna den vid 20d-motorn (även om karaktären skiljer jättemycket!). 28i-motorn är.. ... ... ..."helt OK". Den gör sitt jobb. Den gör det ganska bra faktiskt, MEN den är inte... *försöker hitta ordet*... en juvel. Den är inte en njutning. Inte en sugsexa (det visste ni skulle komma upp). Den ger ingen förfinad eftersmak. Ingen.. pondus. På många sätt speglar denna motorn F30 som modell och tvärtom, men vi återkommer till det. 3. Manuella lådan, 6vxl. Inte mycket att prata om, funkar super. Fortfarande klassisk BMW som känns gedigen, högkvalitativ och helt rätt. Full pott även om jag tyckte mig att kopplingspedalen hade lång väg att fördas (jag kanske satt lite off). 4. Styrningen känns ganska OK, men åt det "lätta" hållet. Inte jättebra kontakt med vad som händer, faktiskt, men kanske inget man tänker på vid normal körning. Det är inte längre hydraulisk styrning på F30 och framåt i BMWs modellprogram? Klart märkbar skillnad när man satte sig i lilla Hondan efteråt. Till Hondans fördel! 5. Design, interiör. Ganska bra, inte jättestort kliv fram från E90. Mer annorlunda än bättre. Men helt klart OK, inget att klaga på. 6. Design, exteriört. F30 är snygg som helhet men varför har de skurit motorhuven sådär rakt över ist för att låtan huven svepa ner över/till njurarna? Ser inte klokt ut. Speciellt inte på Alpinvit färg där det i praktiken är ett svart streck över främre delen av huven. Hur tänkte de där? Annars är F30 snygg, men nya 4-serien är snyggare. 7. iDrive. Funkar helt ok men känns lite gimmik:ig. Mer praktiskt med knappar och reglage egentligen, men det är kanske en vanesak? Och varför kan inte displayen fällas ner, den ser lite icke OEM och eftermonterad ut? 8. Chassie. Som sagt inte M-chassie med det fanns eco-, comfort- och sport plus-läge. Körde den lite i comfort och mest i sport plus. Sport plus kändes inte särskilt sportigt alls och bilen kränger och hänger ganska mycket över hjulen. Body roll var det kanske lite mer än vad jag hade velat ha, men jag misstänker att detta är HELT annorlunda i en M-chassie bil (bekräfta?). 9. Textilklädsel i BMW. No-go på det. Delläder, helläder eller allra helst Alcantara ska det vara. Punkt. 10. Alpinvit som färg funkar INTE för mig. Ser faktiskt billigt och ovärdigt ut. :) Summering: F30 28i är tveklöst en bra bil, trots allt negativt ovan. Men jag får samma känsla som jag fick när jag gick från min E46 325i M-sport STCC till E90 (och E91 jag har idag), dvs att vissa saker har blivit bättre men vissa saker har faktiskt blivit sämre (t.ex regnsensorn!!). Sämre också i bemärkelsen att en Premium Selection 328i med hyfsad utrustning kostar 300-450 tKr och då får man en turbofyra ist för en sugsexa (jämför samma pengar för 5 år sen). Man får sämre styrning, man får mer "konsument-känsla" och mindre BMW premium högkvalitets-känsla. Var E46 bättre än E90, och är E90 bättre än F30? Nej! Men E46 ingav en annan KÄNSLA. Samma rena BMW-känsla som en ny 320iM (M54B20) gav 2002 behöver man betala mycket, mycket mer för idag. Jag minns min E30 316i -90 med 102 hk jag hade när jag pluggade, fantastisk karisma, otrolig kördynamik (kändes det som), interiört centrerad runt föraren (pilotkänsla) med fantastisk upplevd kvalitet, körglädje som på flera plan är bättre än vad 328:an presterade idag. Dagens BMW kändes urvattnad och lite fejk. Den skapade inget ha-begär. Ska det vara så? Hade jag hellre köpt en uppdaterad, buggrättad, fabriksny E46 330i M-sport än en 328i? Troligen. Kommer jag köpa en 328i, 335i, 428i eller 435i i framtiden? Troligen. Med automat? Troligen. Kanske rentav en 30d? Inte osannolikt. Kommer jag minnas dessa bilar på min dödsbädd? Troligen inte! Jag inser att jag låter gnällig men jag hoppas ni förstår vad jag försöker säga. Kanske börjar jag bli gammal.. (36 år). :) Reflektioner? | |
|
Chassiet påverkas inte av om du valt Eco-pro, komfort, sport eller sportplus läget, såvida inte bilen är utrustad med det adaptiva chassiet. Jag tror du har en lite nostalgisk bild av E30. För sportig körning slår F30 en E30 med hästlängder och den fantastiska kvaliteten är inget jag känner igen från fyra år med en 323i E30 i början av 1990-talet. |
|
|
> Styrningen känns ganska OK, men åt det "lätta" hållet. Enligt annonsen har den Servotronic vilket ger lätt styrning i låga farter. > Som sagt inte M-chassie Har den ju visst enligt annonsen? > iDrive. Funkar helt ok men känns lite gimmik:ig. Mer praktiskt med knappar och reglage egentligen, men det är kanske en vanesak? Men den har ju knappar och reglage för det viktigaste som klimat och radio. iDrive i en bil utan navigator kan tyckas lite meningslöst, men det finns ändå en del matnyttigt där som inte hade fått plats någon annanstans.. |
|
| Jag tror mycket handlar om vana. Jag har haft original navigator i mina bilar de senaste 12 åren och jag tycker att mycket av kritiken mot iDrive är missriktad. Visst är det sant att systemet kunde ha gjorts bättre, men alternativet med massor av knappar och reglage är sämre. När jag sätter mig i en bil som saknar iDrive tycker jag det är mindre praktiskt med knappar och reglage, i alla fall om man har många funktioner som ska kunna styras. | |
|
Jag trodde det var en felskrivning med att den hade M-chassie då jag fått för mig att det kom först 2013, men när jag kollar i bmwvin så står det faktiskt att den har M-chassie. Då blir jag riktigt besviken på dess köregenskaper! Förväntade mig MYCKET mer från en M-sport 328i. :( Vehicle information VIN long WBA3A51010E887677 Type code 3A51 Type 328I (EUR) Dev. series F30 () Line 3 Body type LIM Steering LL Door count 4 Engine N20 Cubical capacity 2.00 Power 180 Transmision HECK Gearbox MECH Colour ALPINWEISS 3 (300) Upholstery STOFF MOVE/ANTHRAZIT (BDAT) Prod. date 2012-04-30 Order options No. Description 1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 2PA LOCKING WHEEL BOLTS 230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT 248 STEERING WHEEL HEATING 249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 255 SPORTS LEATHER STEERING WHEEL 3AC TRAILER TOW HITCH 302 ALARM SYSTEM 320 MODEL DESIGNATION, DELETION 4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE 4NE BLOW-BY-HEATER 420 SUN PROTECTION GLAZING 428 WARNING TRIANGLE 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D 465 THROUGH-LOAD SYSTEM 481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 5DA PASSENGER AIRBAG DEACTIVATE 5DC FOLDING REAR-SEAT HEADRESTS 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 507 PARK DISTANCE CONTROL (PDC) 521 RAIN SENSOR 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION 563 LIGHTS PACKAGE 575 ADDITIONAL 12-V-OUTLET 6AA BMW TELESERVICES 6AB CONTROL TELESERVICES 6NH HANDS-FREE FACILITY W. USB INTERFAC 6S4 LANGUAGE VERSION SWEDISH 676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM 698 AREA-CODE 2 704 M SPORT SUSPENSION 8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS 8SC COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE 8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE 8TG ANTI-THEFT SYSTEM 8V2 STICKER NCAP NIED/DEAN/SCHWED 885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION Series options No. Description 2DX 17"ALLOY WHEELS STARSPOKE 394 216 SERVOTRONIC 258 RUNFLAT TYRES 4CG INT.STRIP SATINSILVER 520 FOGLIGHTS 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING |
|
|
Håller helt med angående iDrive - det är först när man sätter sig i Porschen med deras hopplösa PCM system med ologiska menyer och knappar som man inser att BMW var långt före sin tid i det avseendet. Ser inte heller problemet med att man får en turbofyra istället för sexa - prestandan är ju betydligt bättre i 328:an än i gamla 325. |
|
|
Jag håller med om det mesta du skriver angående motorn, körde 328i mycket då det var en sån jag skulle ha innan jag i slutet på köpprocessen valde M135 och nu när funderingarna har börjat angående vilken BMW jag ska köpa nästa gång. Avgörande då var att det inte går att komma ifrån att en 4-cyl aldrig blir lika trevlig att leva med jämfört med en 6-cyl, den enda gången man ler med en fyra är väl vid bränslepumpen och när bilskatten ska betalas kan jag tänka mig.. Men det går ju inte att komma ifrån att i framtiden blir nog 6-cyl motorer ännu mer sällsynta i dem modeller jag väljer bland. Och så länge MP sitter i regeringen så blir även jag tvingad till att tänka 4-cylindrigt. Just nu så står valet mellan F30 328i, F20 M135 lci och F22 det sägs ju att det kommer en 1-serie sedan som blir mkt intressant för mig om den blir bakhjulsdriven. |
|
|
Men var de sista direktinsprutade sexorna så fantastiska egentligen - nu när F30 funnits ett tag? Även om de i vissa körcykler är snålare än de nya turbofyrorna så hade de ett dieselliknande knatter på tomgång och jag tycker turbofyran har ett betydligt bättre register än ex gamla 325/330. Visst var ljudkulissen fin i sexan men så dålig är den väl ändå inte i 328? 35i motorn har jag tyvärr aldrig kört men den ligger ju även ett steg upp vad gäller prestanda och inköpspris. |
|
|
Känner igen det du skriver och jag tyckte likadant. Just därför köpte jag en av de sista (?) 125i med gamla sexan som lämnade bandet. Diggar den stenhårt fortfarande. /M |
|
|
Sedan undrar jag över det som skrivs i första inlägget angående body roll. Jag har ju ägt E30 i fyra år, E36 i fem år, E46 i tre år, E90 i sex år och nu F30 i snart tre år. Jag har kört de flesta av mina bilar på bana och jag har många gånger åkt ut på krokiga vägar för att köra dem i stort sett på gränsen genom kurvorna. Av alla dessa bilar är F30 den som kränger minst och har minst body roll. Nu har visserligen min adaptivt chassi och det kan ju vara annorlunda med std eller sportchassi. Även i övrigt är F30 den som bäst lämpar sig den sortens körning. En sak man bör notera är att F30 har högre däckprofil vid samma hjuldiameter, jämfört med tidigare 3-seriebilar. I praktiken har man samma profil på 18" hjul på F30 som man har på 17" hjul på E90. Jag tycker det är ett smart val av BMW, då kan man få bra komfort med 17" hjul, men har även valet att gå upp i fälgdiameter för att få lägre profil om man vill det. |
|
|
Det är säkert som du skriver Nockenwelle. Jag kan bara berätta spntant och subjektivt vad jag kände, och det var att givet M-chassie och servotronic kändes bilen inte alls sportig. Å andra sidan hade jag 18" 255/35 bak och 225/35 fram på min gamla E46 325i och den låg som ett strykjärn på vägen, för att använda en gammal klyscha. Kanske ska man satsa på denna istället? Länk |
|
|
Jag har ju som sagt kört E46 330i (vi har haft både en sedan och en Ci i familjen) i rätt många år och det som skiljde mest till E90 fördel var att den nyare modellen var klart bättre väghållningsmässigt (mer strykjärn) men bara aningen mer komfortabel. F30 är aningen bättre än E90 väghållningsmässigt, men har klart bättre komfort. Jag misstänker att man oavsiktligt drar slutsatsen att den förbättrade komforten är negativt för sportigheten, men så behöver det inte vara om chassiingenjörerna gjort sitt jobb ordentligt. |
|
|
Det är ju också så att däcken kan påverka krängstyvheten avsevärt. Jag har kört en hel del på gata med R-Däck på mina bilar och trots högre kurvhastighet är krängningen klart mindre med R-Däck än normala gatdäck. Det är naturligtvis ett extremt exempel, men visar på hur stor betydelse däcken har. |
|
|
Kan instämma i kritiken mot styrningen. Tyvärr är 328 standardutrustad med servotronic, körde en 318d utan servotronic för en tid sedan och den var trevligare. Generellt når dock inte styrningen i F3x upp till nivån i äldre 3-seriebilar...E9x kändes mycket mera "gokart". Chassit upplever jag dock som bättre och mer stabilt på något sätt. Tyvärr förstörs en del av körintrycket av alltför breda däck som spårar en del...de 17-tummare med 225:or som sitter standardmonterade upplever jag som mycket mera spårkänsliga än de 205:or som satt på 16-tumshjul på min tidigare E91:a. Interiören är i mina ögon ett kliv framåt ur design- och tekniksynpunkt men ett kliv bakåt när det gäller känslan, E91 LCI kändes mer solid på något sätt. /J.I |
|
| Det spårar inte med Michelin Pilot Super Sport (däremot med original Run Flat). | |
| Det är några enstaka punkter som f3x gör sämre än e9x, i övrigt så tror jag att mycket kan förklaras av en "det var bättre förr"-mentalitet, ett nostalgiskt förskönande av det som tidigare ansågs vara banbrytande. Jag kan relatera till det i många fall men när det kommer till bilar så är det sällan det slår in. Hade f3x och e9x lanserats samtidigt så hade jag aldrig stått i bilhallen och valt en e9x. | |
|
Kul tråd! Generellt kan man nog säga att utrustningsalternativen har gjort att samma bil i grunden kan upplevas väldigt olika beroende på hur den är utrustad. Styrning, chassi, däck osv gör att körkänslan skiljer sig ganska rejält mellan olika F30. Det har skrivits otroligt mycket negativt om F30ns framför allt styrning och chassi, men med rätt utrustningsalternativ skulle jag säga att den både beter sig och känns minst lika rapp i chassi och styrning som E90. Dessutom gör mode control (eco pro, comfort, sport osv) en stor skillnad, speciellt i en bil med mycket tillval (adaptivt chassi, variabel sportstyrning, ...). Körde en Sportline F30 320d som lånebil nyligen och reagerade över hur olik den kändes min bil. Ibland kan man skaka på huvudet över att man betalar en bil till i tillval, men jag skulle säga att skillnaden nästan är en bil stor också... Så mitt tips - läs på lite om vilka tillval som påverkar det som du anser viktigast och provkör sedan en bil med dom tillvalen. |
|
| Kan inte annat än instämma i wibergs inlägg, spec påverkar prestanda och känslan enormt mycket. Jag körde en 320i och en fullspecad 435i GC plus min bil idag. 320:in saknade m-sport och en hel del annat och kändes väldigt intetsägande medan både min kärra och 435:an bjuder på enorm körglädje och känsla. Måste erkänna att jag saknar m-sportbromsarna lite efter att ha provat med, fint bett. | |
|
Intressant recension. Jag håller definitivt med om motorn. Bra prestanda ger den onekligen men väldigt anonym. Det ligger lite i det du antyder att man lika gärna kan välja 2,0d istället som känns snarlik. Tycker det är tråkigt att man idag måste upp på högprestandabilar om man vill köra sexcylindrigt. Men men, snart kommer vi väl alla att köra runt med elbilar i alla fall så detta kanske är en parentes i motorutvecklingen. Som tur för BMW är det nog rätt så få som överhuvudtaget bryr sig om hur många cylindrar motorn i bilen har. Mvh Johan |
|
|
Tror ni man skulle trivas mer i denna? Länk |
|
|
Ja för den har 6cyl:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.