|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
Är inte den hysteriskt dyr? Nästan fem år gammal.. F10 är ett annat djur, mer påkostad inredning och rejält stor. Den känns verkligen stor när man kör också. Den vinner helt klart på en del punkter jämfört med F30 men den är lite mer pöslimpa också. |
|
|
Om nu körglädjen inte räckte till i en F30 så är F10 ännu mer fel - F10 har däremot andra kvaliteter som högklassig komfort och bättre utrymmen. Sen är frågan hur bra 2.8i funkar i en stor F10 - har aldrig kört en men F10 är ju rätt fläskig. Sist men inte minst är den vansinnigt dyr! Definitivt ingen preisknüller :-) |
|
| Qsacage: Håller med i allt du skriver förutom din kommentar om vit färg på F30. :-) | |
| Bilen är såld, så någon tyckte uppenbarligen om den. :) | |
|
Denna ser fin ut: Länk Hade vart kul om det funnits ett BMW Performance kit till 328i som gav ytterligare 25-30 hk. |
|
|
+49hk, jag är lite sugen faktiskt... Länk |
|
|
För +20k SEK är du väl inte lika sugen? Om du nu vill trimma bilen så finns JB4 från burger tuning för runt 5-6k, ger ca 30-40 häst tror jag, väl beprövat då nästan varenda amerikan verkar köra med det. Schnitzer ger dig inget mer förutom lite mer hästar och högre belastning på en redan högt belastad motor (läs turbo). Motorgarantierna är värda lika mycket (läs lite). Men denna är ändå intressant, jämförelser mellan några olika kända och mindre kända trimboxar för just en 328a Länk |
|
|
Tråkigt det inte finns PPK till 328i:-( |
|
|
Håller med, saknar PPK också. Lite intressant är att standardeffekten ligger runt 265hk (om man läser det länkade testet och googlar på bmw 328 dyno). Inget nytt iofs att effekten ibland är högre än den angivna men trevligt ändå! Tycker också att 20k är mycket (jo,jag hade koll det!) och sedan tillkommer installation utöver (vet ej vad det kan tänka sig kosta). Ska kolla på JB4, tack för tipset! / Håkan |
|
|
Kan bara instämma på hur du upplevde 328i m-chassi samt den uddlösa motorn. Materialval samt styrning känns billig och bilen upplevs plastig i mina ögon i känsla. Bmw har gått mer åt 1 serie kvalité på 3 serien |
|
|
Anledningen är väl att 328an kommer misstänkt nära 335 med en uppgradering. Men det hade suttit gött med PPK OCH garanti |
|
|
Och ja den hänger rätt mkt i kurvor, ingen bil mitt hjärta bultar något extra för. |
|
|
Så nitter vi här o pajkastar denna artifiellt trista med en själv gjord av plast, så vilken bil hade man vslt i samma prislage då? Ja då bmw inte tycks kunna leverera för stunden i tre serien så är nog ny Jappan med V6 ett alternativ, Audi 44 3,0 Q TDI, mercedes C270 alt c350 cdi jävligt heta alternativ. Ös på med fler alt nya bilar med 6 cyl i 3 seriens strl : |
|
Verdi |
Är du full en torsdag? :-P Min F31 330d xDrive är en bättre bil än min väldigt snarlikt utrustade E91 330xd på i stort sett alla punkter. Kommer inte på en enda sak jag saknar. Audi A4 är snorgammal och ny modell är på väg. Mercedes C-klass var i mina ögon plastigare än min bil. Dock blank plast och kromad plast. Men dock plast. Gillade den inte alls interiört. Exteriört är den rätt ok och den gick stadigt och fint på vägen. Men köp du en japan... |
|
Verdi: jag är med dig till punkt och pricka! Finns ingenting hos min gamla E90 M Sport som jag saknar eller känner att min F31 inte har, väghållningen är på en helt annan nivå vid sportig körning och att man sen har det adaptiva chassiet som kan ställas i Comfort och transformera bilen, gör den till en klar vinnare på alla punkter. Förstår inte kritiken, att döma ut den efter en provkörning är bara dumt. E90n har ingenting att skå F30n på fingrarna med, FÖRUTOM turbofria motoralternativ och de spikraka sexorna ;-) Inredningsmässigt vill jag gärna veta i vilket utförande E90 känns ordentligare än exempelvis F30 M Sport? Varken knappar®lage, instrumentpanel/brädan och material samt färgkombinationer på min bil idag känn sämre eller ens SER sämre ut än på E90n. Hade lädertillvalet funnits tidigare hade jag valt det för ytterligare exklusivitet. Så kritiken är obefogad, om man inte jämför en F30 i sitt enklaste utförande som faktiskt ger en helt annan känsla än min M Sport. Well, pay to play. |
|
|
Vitoco: Det blir alltid så, har hängt på detta forum ganska länge och föregående modell har alltid varit bättre än nuvarande. Generellt kan man konkludera följande: - E30 är ju egentligen mycket trevligare och roligare än E36! - Var inte E36 egentligen mycket roligare än E46 och mindre "pösig"? - E46 har ju betydligt bättre kvalitetskänsla och är mycket snyggare än E90! - E90 har ju mycket bättre styrning än F30 och så saknar den turbo-trams på bensinmodellerna. Jag är säker på att F30/F31 kommer få sin "finest hour" på forumet när väl nästa generation 3-serie lanserats och funnits i ett par år :-) |
|
| Kristoffer: Ja, det var ju bättre förr :-) | |
|
Men är det inte också så att BMW är ingen unik bil längre? På den tiden då allt var bättre dvs 1982-2012, och gärna E34/E39/E46 så upplevde jag att BMW gav verkligen den där härliga känslan som inte går att beskriva, när man jämförde med andra bilar. Design, interiör, "cockpit-känsla", härliga motorer osv. Även en 518i var trevlig att åka i. Idag känns BMW mer som en dussinbil vilken som helst, även om de också har andra modeller i programmet. Dessutom har skillnaden mot andra bilar blivit extremt mycket mindre. |
|
| Jag tycker att dagens BMW ger mer än gamla BMW, men håller med om att dåtidens konkurrenter var oerhört trista. I jämförelse med de allra flesta bilar som fanns på den tiden spelade BMW i en helt annan division. Idag är dels BMW en mycket vanligare bil, dels har konkurrenterna ryckt up sig. De ligger inte lika långt efter. Förväntningarna har kanske därmed höjts och det är ganska vanligt att man jämför med förväntningar snarare än någon mer objektiv måttstock. | |
| För mig är känslan viktig och jag känner något speciellt bakom ratten på en ny BMW även idag. Innan jag köpte min nuvarande bil så tittade jag på alternativ som ex S4 avant. Audin är en riktigt bra bil men jag fick inga känslor alls för den. Varför kände jag så? Svårt att säga, men slutligen så går jag igång mer på BMW design och körkänslan. Sen ska jag tillägga att skillnaden exempelvis mellan en 328 och 335 är rätt markant.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.