|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
I´m back!!!! Jo enligt BMW var det på avgassidan det felades så den är bytt men tyvärr ser det ut som att kedjan hoppat någon kugge. Bilen går som en potta skit och är helt orkeslös. Orkar inte med skiten...... Bromsen var vacuumpumpen som krånglade, byttes vid samma tillfälle. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Härligt med uppföljning! Ja, att det var på avgassidan är jag inte så förvånad över då felkoden indikerade detta - förstår inte varför de började jiddra om att att de inte visste om det var insug eller avgas felkoden handlade om. Ja, vakuumpumpen var ju ganksa högt på lista över misstänkta så det var väntat. Dessa N46-motorer brukar inte ha problem med kedjan (inte i den utsträckningen som diesel-motsvarigheterna har iallafall). Har BMW verifierat att kedjan hoppat över en kugg? Enklast borde vara att kolla att den alignar sig mot timingmärkena (såvida inte BMW har någon enklare/snabbare metod). Så det fanns alltså inte en enda felkod lagrad? Men ändåså går motorn riktigt dåligt över hela varvtalsregistret? |
| Kedjan är min egna högst ovetenskapliga slutsats. Dels vill jag inte ens veta vad det kostar och dels så har jag gett upp. Känner banne mig att en Opel Kadett -76a är ett bättre alternativ än detta elände till bil | |
Ok, tror inte det är kedjan (då antalet incidenter på denna motor är som sagt mycket låg). Men för framtida säkerhet så kan det vara bra att byta till den nyare varianten av kedjespännaren. Men märkligt att det inte finns några felkoder, brukar oftast finnas någon när bilen går så illa (inte alltid men oftast). Så BMW-verkstaden hittade alltså inte en enda felkod? Lite tråkigt att alla tre bilar varit lite otursförföljda :-( Nu vet jag inte full historik, men byte av en sensor och en vakuumpump är lika normalt som att man måste tanka. Var glad att du inte köpte en nyare årsmodell, med N43-motor. Då hade det blivit konstanta byten av apdyra spridare, högtryckspumpar, tändspolar, NOX-filter, NOX-sensorer, batteri - you name it... Kul med ny teknik så länge bilen täcks av en garanti (tillverkare eller försäkringsbolag) - därefter skulle jag inte våga röra dessa bilar. Eftersom färre och färre delar görs servicebara numera byter man större och större enheter istället för att laga. På sikt kommer en 10 år gammal bil inte vara ekonomiskt försvarbart att äga. |
|
Jodå felkoden hittade dom och det var angiven sensor, har inte detta framför mig nu. Men nu är jag nära att sälja bilen till skroten och ta förlusten Tråkiga är att jag haft en del bilar i mina dagar men ingen har varit i närheten av det krångel jag upplevt med mina BMW. Audi, Volvo, Toyota, SAAB, VW, Mitsubishi t.o.m Renault mm. Klart dom gått sönder också men det har aldrig varit lika krångligt och besvärligt som med BMW. Synd då jag gillar komforten och utseendet på BMW. |
|
Jo, att besiktningen hittade felkoden P0366 och att BMW hittade dess motsvarighet bland sina egna interna koder har vi redan avhandlat (samt att denna sensor även byttes). Jag var mer nyfiken på att BMW inte hittade någon mer felkod förutom ovan nämnda, trots att bilen går mycket dåligt (det är inte alltid felkoder sätts men oftast sätts det någon). Jag ska bara förtydliga, felkoder som besiktningen läser ut (tex P0366) är bara generella felkoder. Förutom dessa finns BMW's egna interna mer detaljerade felkoder (tex 0x94BD, 0x9CCE och så vidare). Vilken auktoriserd BMW-verkstad är du hos förresten? Ja, du har lite extra otur med BMW - för de övriga märkena (utom möjligtvis Toyota) är precis likadana om inte värre (Renault har ju inte haft bästa rykte förut). Men om det "bara" är dessa problem du nämnt hitintills så är det helt normalt bilägande - det är inget onormalt i detta. |
|
Uppdaterar lite igen: Nu har jag bytt kedjespännaren och det gjorde en del. Bilen går bättre och börjar låta som en bil igen men den går inte hundra än och motorlampan tänds efter en stund igen och indikerar samma fel. Så min egna teori är att "avgaskammen" står fel. Men nu undrar jag om någon vet om det finns någon märkning på dreven eller om det ska mätas ut hur kammen ska stå? |
|
Är det P0366 som dyker upp igen? >> P0366 är "Camshaft Position Sensor B Circuit Range/Performance Bank 1" >> vilket indikerar att den får en signal men den är inte helt korrekt. Nej, mig veterligen finns det inga märkningar (men jag har dock väldigt liten erfarenhet av dessa motorer - men kan inte hitta att det nämns något om detta i några verkstadsmanualer). Man säkerställer ju att kammarna är i sina initiala lägen och därefter använder man ett kamlåsningsverktyg (och vevaxeln låser man med en låspinne). I diagnosverktyg såsom INPA finns funktioner för att verifiera om kamaxlarnas variabla lägen fungerar som de ska, samt om lägesgivarna fungerar som de ska. Det borde vara bland de första sakerna att utföra dessa kontroller om man misstänker att något kan vara fel kring denna funktionalitet. Kanske givaren fungerar som den ska, men mekanismen inte fungerar korrekt (borde dyka upp en annan typ av felkod men det kan man inte utgå ifrån). Som jag påpekat tidigare så kan det lika gärna vara fel på kablaget, det är lika ofta fel på elkablage som komponenter (vissa hävdar att 80% av alla elektriskt relaterade fel beror på kablage och kontakter). Därför är en felsökning inom detta område ett lämpligt nästa steg. |
|
Men gör ett elfel att bilen går dåligt? Känns suspekt framförallt när bilen märkbart gick bättre med byte av kedjespännare. Men jag får väl återvända till BMW och rådfråga killen där. Edit: klart att ett elfel kan göra att bilen går dåligt, jag menade i detta specifika fall |
|
Jo, numera är det nog uteslutande elfel som kan göra att en bil gå dåligt :-) Vi ska ju tänka på att N46-motorn har både variabel kamaxeltiming men även variabel ventillyft (och man använder detta för att kontrollera mängden luft som sugs in så det finns inget gasspjäll) - båda dessa funktionalitet bygger ju på att elektromekaniska kan ställa in dessa med hög precision. För att de ska göra detta måste de veta i vilka lägen de befinner sig och förlitar sig således till hög grad på olika typer av sensorer. Utöver detta behövs ett styrsystem som kan ta in informationen från sensorerna (och information från många andra håll) och beräkna och till slut skicka styrkommandon till de elektromekaniska komponeterna att agera på ett visst sätt. Det är således elektriska sensorer, elektromekaniska komponenter, elektriska styrsystem och allt detta med massa kablar emellan - allt detta sköter numera vad den gamla enklare "stela" kamaxeln och gasspjället gjorde - så visst finns det möjlighet att ett elfel kan orsaka dålig gång i en motor! :-) Bara ett exempel, tänk dig vad en lite glappande sensor kan göra. Dvs en sensor som glappar lite, inte tillräckligt mycket för att styrsystemet ska uppfatta signalen som helt omöjlig men ändåså tillräckligt mycket störningar på signalen för att den ska orsaka felberäkningar och fel antaganden i motorstyrsystemet. Men naturligtvis kan det vara ett rent mekaniskt fel också. Men båda möjligheter är helt vidöppna, det är därför man behöver felsöka. |
| Felkoden är P0368. Camshaft sensor outlet. Där sitter ju den nya sensorn så i min hjärna är det ju fel på hur kammen står eller? | |
Jag håller med, det är en stark indikation på att något med timingen för avgaskamaxeln inte är som den ska. Men för den skull kan man inte utesluta andra källor till fel, där så kallad signalintegritet är en av dem. Även om sensorn är fullt fungerande och den mottagande styrenheten är fullt fungerande betyder inte det automatiskt att signalen överförs korrekt - det måste många problem som kan uppstå längs med vägen. Lite surt att byta båda kamaxelsensor, kamaxel och ventilstyrningsenheterna bara för att få reda på att det var oxidation i en kontakt som orsakade problemet :-) Kan även vara (som jag nämnde tidigare) ett rent mekaniskt fel som i sin tur orsakar att kammen faktiskt är ur läge (och sensorn rapporterar ju bara vad den ser och upplever). Kan ju även vara (som jag också nämnt tidigare) att det elektromekaniska styrdonet inte fungerar som det ska. Styrdatorn skickar då ett styrkommando att ställa avgaskamaxeln i ett visst läge, men styrdonet fungerar inte som det ska och avgaskamaxeln kommer i fel läge och detta fångas upp av sensorn. Exakt vilken Pxxxx som BMW väljer att mappa mot sina egna interna felkoder när detta fel uppstår vet bara BMW själva. Pxxxx felkoderna är för generella och ger inte tillräckligt bra insikt. Man behöver läsa av BMW's interna felkoder för att få mer detaljerad och mer precision i felindikeringen. Vad fick du för felkoder från BMW-verkstaden? Inte dessa Pxxxx-felkoder, utan BMW's egna felkoder. Det är därför jag föreslår att man börjar med felsökning då det finns flera möjliga alternativ. Har du lämnat in bilen för felsökning? Inte läsa av felkoder och byta komponenten som omnämns i felkoden - utan jag menar ordentlig felsökning. BTW, såg nyss ett intressant klipp (tror det var Erik O eller Matt) där en bil med felkod P0340 (Camshaft Position Sensor A Circuit) hade fått sin kamaxelsensor utbytt av en verkstad. Visade sig i själva verket att det var ett mer mekaniskt fel, spännrullen hade havererat och rivit bort ett antal tänder på kamremmen! Hur det inte blev ventilsallad på den motorn förstår jag dock inte... |
| Kanske få kamkjedgesträckaren kontrollerad? | |
| Det är fläng ny sträckare. En fråga, är sträckaren körd om man plockar ut den igen? | |
Nej, det är lugnt att demontera och montera den (flera gånger). Fast jag skulle rekommendera att se packringen (detalj #8 i skissen nedan) som en engångsartikel - dvs en ny för varje montering Länk Det var dock intressant att fenomenet ändrade karaktär (minskade) vid byte av kamkedjesträckare. |
|
Fortsättning följer..... Det var avgaskammen som hoppat 2 snäpp men det som ställt till det var att även insugskammen hoppat 1 kugge. Tur i oturen är att inget gått sönder i alla fall. Har nu en fd BMWmekare som ska göra detta på sin fritid. Blir viss skillnad på pengarna för mig, BMW ska ha 18000:- så det blir väl ca en tiondel av det priset och lika bra. Sen är bilen banne mig som ny, känns som jag bytt halva motorn. |
|
Fy tusan - lite oroväckande. Nu spekulerar jag bara, men gissningsvis måste kedjan sträckts ut och den gamla versionen av kamkedjesträckaren klarade inte av att hålla kedjan tillräckligt spänd och den hoppade ett par kuggar både här och där. Är även nyfiken, är alla kamkedjestyrskenor i plast hela? De verkar tyvärr vara en svaghet. Eller kanske är relaterat, kedjan sträcks och kan inte spännas och slår mot kamkedjestyrskenorna som spricker. Nåväl, har du möjlighet så skulle jag passat på att byta dessa när du ändåså är där och gräver. Än en gång visar det betydelsen av att felsöka, inte bara byta en del som omnämns i en felkod. Något jag förespråkar kraftigt men få verkar anamma (jag är dock införstådd med att i många lägen är det bättre att byta en del och se om felet försvinner). @Bove : Men vad gjorde den auktoriserade BMW-verkstaden? De bytte sensor och skickade bara tillbaka bilen till dig? @Bove: De kollade inte ens om sensorn var trasig eller inte? Så de bytte sensor, såg att det inte blev någon skillnad och gav dig en härlig räkning? De där pengarna kunde du ju sparat till att göra en riktigt felsökning och reparation istället. @Bove : Så de kollade inte ens att felet försvunnit? De bara skickade tillbaka en bil till dig som gick som en påse skit? Eller var det så att du begärde att endast få sensorn på avgassidan utbytt och inget annat? @Bove : Vilken auktorised BMW-verkstad var detta? Det borde tagit 5 minuter att kolla med deras diagnostikutrustning att sensorn inte var en del av problemet. De kan direkt se om kamaxlarnas position motsvarar det läge som motorstyrenheten begär att de ska vara. Med två hoppade kuggar så skulle det märkts direkt, och även motorstyrenheten tyckte något var fel uppenbarligen då den satte felkoder. Se mitt tidigare inlägg >> Diagnosverktyg såsom INPA finns funktioner för att verifiera om >> kamaxlarnas variabla lägen fungerar som de ska, samt om lägesgivarna >> fungerar som de ska. Det borde vara bland de första sakerna att utföra >> dessa kontroller om man misstänker att något kan vara fel kring denna >> funktionalitet. |
|
Sådär! Kamaxlarna rätt inställda och motorlampan släckt men fortfarande går bilen inte 100. Känns som bilen tvekar vid gaspådrag och jag tappat 40-50 hästar. Summa summarum....kedjan måste bytas och det gör jag imorgon. Felkoden nu är p0012. Kedjan har blivit uttänjd(?) och det borde göra att det blir lite,lite fel. Hur svårt är det att dra bort remskivan på skiten? Vad behövs tänkas på mer, några fällor? (Verkstadens namn är Holmgrens) |
|
| Kan kamaxlarna stå ett halvt varv fel och bilen gå ändå? Känns osannolikt men frågan måste ställas | |
Följer detta med stort intresse - tummen upp för alla uppdateringar! P0012 indikerar dock att något fortfarande inte stämmer med kamaxeltimingen. Så motorlampan bör tändas inom kort. Precis som du säger så kan kedjan ha blivit utsträckt och förhoppningsvis är det förklaringen till varför det fortfarande dyker upp felkoder trots att kamaxlarna är korrekt inställda. Såvida inte det faktiskt är ett fel på någon VANOS-enhet, men nu sätts det ju felkoder på både insug och avgas om vartannat vilket indikerar att det är ett fel som påverkar båda sidor. Nej, jag skulle vilja säga att bilen inte ska kunna gå om en kamaxel står ett halvt varv fel. Det skulle ju betyda att kamaxelen är ur fas mot vevaxeln med ett helt varv. När ventilerna är inställda för bang är det redan suck, blow men redan squeeze osv (och tvärtom). @Bove : Har ni tillgång till att läsa ut BMW's egna felkoder istället för de generella OBDII-felkoderna? Eftersom de är mer detaljerade kan de ge mer information och ledtrådar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.