AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
16.247

Problem stumma bromsar 120i

Sida 1 av 3
Bo
20
Bove
120i, -05
Som rubriken låter så har jag problem med min 120i. Jag åker in till besiktning och får en "2" på kamaxellägesgivare B1. Detta borde vara på ut-sidan?

Skulle fixa detta på aukt BMW-verkstad men innan jag skulle dit så blev bromsarna "stumma" och funkar bara om jag kört en bit och då endast 1 gång innan dom blir "stumma" igen. Detta borde vara vakuumpumpen som gett sig eller finns det fler(billigare) alternativ. Följdfrågan är också om vakuumpumpen är likadan på andra BMW-modeller? Hoppas det är någorlunda begripligt det jag skrivit.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, B1 gissar jag betyder Bank 1.

Det anger inte om det är insug eller avgas, bank är beteckning hos de generella felkoderna för att indikera vilken gruppering av cylindrarna som avses (man brukar gruppera cylindrar i banker).

Men på ditt besiktningspapper så står det både exakt felkod (typ P0123) och även en kort textbeskrivning.

Skriv av exakt vad som står på ditt besiktningspapper (eller ta en bild) så kan vi svara på om det gäller insug eller avgas (finns en för insug och en för avgas och de är enkla att byta - om det nu är sensorn som är trasig).

BMW kommer ändåså att koppla in och läsa av felkoder och de bör då se BMW's interna felkoder och den eller de felkoder bör matcha den generella felkoden som bilbesiktningen läste ut ur OBD II-uttaget.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, såhär rakt-upp-och-ner så är det inte omöjligt att den vakuumbaserade bromsförstärkaren inte riktigt fungerar som den ska.

Yes, liknande vakuumpump sitter på flera andra motorer också.

EDIT : Exakt samma vakuumpump sitter även i N42-motorn (den sitter ju såklart även på de modeller som har N46-motorn som tex E46, E90, E81 mfl).

Just denna vakuumpump är dock känd för att läcka, fast den läcker vanligtvis olja och generellt sett har den inga problem att skapa ett fungerande vakuum. Men visst kan det vara ett större internt läckage i din vakuumpump.

Eller så har du en läcka i ditt vakuumsystem, fast det brukar påverka motorns gång till viss del.
Bo
20
Bove
120i, -05
Tackar för svaren. Felkoden kommer imorgon, har inte tillgång till besiktningspapperet just nu.

Jag vet ju att det är mycket problem med oljeläckande vakuumpump men det känns på något sätt märkligt att den inte fungerar. Är du hundra på att motorgången ändrar sig när vakuumpumpen siter där den gör? Ändras inte den när vakuumet tas från insprutsidan? Känner mig lite borta på BMW´s lösningar ibland.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, du har rätt - jag tänkte både nya och gamla system och gjorde en god mix av båda :-)

Helt rätt, vakuumpumpen ska bara vara kopplad till bromsservoförstärkaren - och den i sin tur ska inte ha något mot motorns vakuum för att suga in luft för förbränning.

Fast du kan ju ändåså ha en läcka i ditt vakuumsystem :-) Men det är ju helt ovidkommande i denna diskussion :-)
Bo
20
Bove
120i, -05
Njae det är väl inte helt ovidkommande då jag har ett problem med stum bromspedal. Jag får undersöka detta mer noggrant då jag fastnade på att vakuumpumpen gett sig men det egentligen känns osannolikt eller?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Förtydligande : När jag skrev att du kan trots allt ha en läcka i ditt vakuumsystem så menade jag vakuumsystemet som är kopplat till motorns förbränning av luft.

Var lite otydlig där.

Tja, inte omöjligt att vakuumpumpen inte kan producera det vakuum som behövs.

Bromsförstärkaren kan ju ha börjat rosta och läcker kanske, men lite långsökt på en -05. Fast numera är det ju inget som förvånar en längre. De gör väl dessa också snart i plast så de går sönder efter 5 år av värme och vibration eller det räcker väl att man blåser på dem.

Finns faktiskt en recall i USA kring denna vakuumpump. Den kan ju läcka olja och över en lång tid så kan det läcka så mycket olja in i bromsservon som gör att den inte fungerar som den ska längre. Nu är detta otroligt långsökt och är nog inte vad som hänt i ditt fall.

Men en snabb diagnos hos verkstaden lär hitta det. Koppla loss slangen, dit med vakuumpump mot bromsförstärkaren - bygg upp vakuum och mät hur bra det håller vakuum. Dit med en vakuummätare i slangen mot vakuumpumpen och starta motorn och mät hur kraftigt vakuum som produceras. Tar inte många minuter att felsöka det och förhoppningsvis har man redan hittat ett problem redan här - annars får de felsöka vidare.
Bo
20
Bove
120i, -05
Felkoden för kamaxelgivaren är P0366 kamaxelgivarekrets B bank1.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok! P0366 vill jag minnas är för avgassidan.

Troligtvis är det bara sensorn som behöver bytas, inte alltför ovanligt. Men vill man vara säker och inte byta delar i onödan så provar man att swappa kamaxelgivare mellan insug/avgas (de är likadana på denna motor).

EDIT: Nu var jag nog lite snabb i mina slutsatser.
P0366 är "Camshaft Position Sensor B Circuit Range/Performance Bank 1" vilket indikerar att den får en signal men den är inte helt korrekt. Det kan vara ett problem med solenoiden som styr avgaskamaxeln. Men en BMW-verkstad kan läsa ut BMW's egna interna felkoder som är mycket mer detaljerade än dessa generiska lagstadgade felkoder, så de kan få en bättre bild av vad som kan tänkas vara fel.

Ovanstående definition av P0366 tog jag direkt från specen (SAE J2012, April 2002) och kollade även om komponent A, B osv var definerad men det är upp till biltillverkaren att definiera vad A, B osv är. Så att B motsvarar avgas i detta fall fick jag Googla fram, så troligtvis är det rätt (men inte 100% säkert).
Bo
20
Bove
120i, -05
Så att byta båda sensorerna borde göra mig heltäckt?

Däremot känns det sådär kul att byta bromsservon om det nu skulle vara det som är felet på bromsarna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, så enkelt är det tyvärr inte :-)

Först felsöker man, sen när man hittat vad som är fel byter man den delen.

Det kan ju vara fel i kablaget till sensorn, en styrsignalkabel till sensorn avskavd, dålig jord till sensorn, sensorns plastöra gått sönder och den sitter inte riktigt på sin plats, ett steg i DME (motorstyrenheten) som är trasig, kan vara fel i kablaget till solenoiden, en styrsignalkabel till solenoiden avskavd, dålig jord till solenoiden, solenoiden fungerar inte korrekt, ett steg i DME (motorstyrenheten) som styr solenoiden som är trasig, det kan vara slapp kamkedja som gör att motorn inte kan timas korrekt, osv, osv, osv, osv.

Som du ser så finns det MASSOR av andra saker som kan gå fel än själva sensorn eller solenoiden :-)

Allt vi vet är ju bara att motorstyrenheten säger "jag försöker ställa in kamaxeln men den hamnar inte riktigt där jag vill att den ska vara".

Så....
Är det fel på sensorn som KÄNNER AV var kamaxeln är (och den faktiskt är i rätt position)?
Är det fel på solenoiden som STÄLLER IN var kamaxeln är (och kamaxeln är faktiskt i fel läge)?
Eller är det fel på något av allt runtomkring som kontrollerar dessa två enheter?
Eller är det kanske fel på BÅDE sensorn och solenoiden (mycket osannolikt men man kan bli thrown off course ganska enkelt av multipla fel när man tror det är ett fel).

Finns ingenting som säger att just bromsservot skulle vara problemet. Eller har du hittat någonting som tyder på detta? Det kan ju lika gärna vara vakuumpumpen eller varför inte bara en gammal, torr och otät vakuumslang mellan vakuumpumpen och bromsservot?
Bo
20
Bove
120i, -05
Jag har varit på aukt. Bmw-verkstad och också en annan obunden verkstad. Båda sa att det var någon av sensorerna. Dock kunde dom inte säga vilken exakt men troligtvis på avgassidan.

När det gäller bromsservon så är feelingen att det är den, allt som kan jävlas ned mig ska jävlas med mig. Murphys lag x 1000 är min lott i livet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Menar du att du lämnat in bilen för felsökning på två verkstäder (inklusive en auktoriserad BMW-verkstad) och de har felsökt bilen och det enda de kan säga är "det är antingen insug- eller avgaskamaxelsensorn"?

Hur många påbörjade halvtimmar debiterade respektive verkstad för detta och till vilken kostnad?

Mmmmm, det där med Murphy känner jag igen. Men det är troligtvis bara vakuumpumpen. Inte billigt, men inte tokdyrt heller att få bytt. Har den inte bytts innan så kan det vara lika bra att få det gjort - skulle inte förvåna mig om den läcker lite olja också.
Bo
20
Bove
120i, -05
Först var jag på den obundna verkstaden, dom gjorde en koll men rekommenderade BMW för att dom inte kunde göra det billigare och för att dom inte kunde se exakt vilken sida det var. Jag var på BMW-firman och fick en enkel felsökning och en prisuppgift, 2200:- om det var på utsidan och 150:- billigare på insidan. Bokade tid och åkte hem. Stannade bilen vid en butik, handlade, kom ut till en bil som genom ett trollslag fått stumma bromsar. Sen dess har bilen stått.

Jodå den läcker olja, du diskuterar med världens mest otursförföljda BMW-ägare.
Min tredje BMW i livet och allihop har varit några fruktansvärda otursmaskiner.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, av ren nyfikenhet - vad kostade den enkla felsökningen? Eller begärde du bara en prisuppgift?

För om de gjorde en enklare felsökning så bör de rimligtvis läst av BMW's interna koder. Och de felkoderna är mer detaljerade och mer specifika för din bil och din motor än de felkoder som läses ut på besiktningen.
De felkoder som läses ut på besiktningen är de generella lagstadgade felkoderna - och de är mycket generella. De ska täcka alla bilmodeller, alla motorer och alla typer av system och tekniker - så du förstår att de är vansinnigt generella. Tex beteckningen Sensor B i den felkod du fick är helt godtyckligt och är helt upp till Volvo, BMW, Toyota och whatever att definiera och vad det ska betyda.

Normalt sett brukar BMW's interna felkoder vara mycket mer specifika och peka ut om det är tex avgas eller insug.
Om du betalade för en felsökning och de gjorde en felkodsavläsning så borde du fått en rapport om vilka felkoder och annan information de läste ut. För det är det du betalar för när man gör en felkodsläsning - du köper information. Köper du information så bör du få information - eller hur?
Nu kan det ju faktiskt vara så att det inte låg några mer detaljerade BMW-specifika koder, eller det kanske tom låg en felkod på både insug och avgas. Och då är det svårt att säga vad som kan tänkas vara fel utan någon felsökning.

Om de inte läst ut några felkoder och inte felsökt vidare så har de bara tittat på den generella felkoden och inte gjort någon mer felsökning (en 15 sekunders felsökning alltså), eller ovanstående scenario.
Man kan aldrig säga att det är en fel på den eller den sensorn enbart genom att titta på en felkod. Man kan med liten eller stor sannolikhet (baserat på typ av felkoder och erfarenhet) säga att det är denna eller denna sensor. Men man kan aldrig säga med säkerhet. Det är det som felsökning är till för.

Lång text, ingen kommer någonsin läsa eller förstå detta :-) Så jag generaliserar och summerar...

De har inte gjort någon felsökning. De gav dig bara en ungefärlig prisuppgift.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Bove : Har det blivit någon lösning på något av problemen (du fick en tid bokad hos en verkstad)?

Fortfarande lite förstummad över att BMW inte vet vilken sensor som är vilken. Så vad gör de när de ska reparera bilen? Byter ena sensorn för 2200 SEK och det var fel så de byter den andra för 2050 SEK och sen visar det sig att det var VANOS-enheten som behövde bytas? Men du får betala för hela allt, även delar som inte behöde bytas. Låter seriöst.
Var det inte 1 serien som hade bromsproblem och de bytte hydralblocken på garanti.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@delorian : Känner inte igen det där alls - men är såklart mycket nyfiken på mer info kring det!

Vad tänker du på när du skriver hydraulblocken? Tänker du på ventilpaketet i ABS/DSC-enheten?

EDIT : Finns faktiskt ett PUMA nummer kopplat till DSC hydraulenheten, 28262835. Vet dock inte vad det innehåller eller säger.

Men skulle inte förvåna mig att denna DSC hydraulenhet också är fullständigt crap, precis som den på E46 och E39, även E90 har haft problem men samma enhet sitter ju på en del E87- och E90-modeller.

Men är det fel här brukar det dyka upp typiska felmeddelanden kopplat till denna enhet. Det har inte trådskaparen inte haft - eller iallafall har inte den mystiska BMW-verkstaden sagt något om detta till honom.
Ja precis
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du verkar ha rätt Delorian, lägger man ihop följande saker nedanför så får man en samlad bild av en problemkomponent.
- PUMA 28262835
- det finns ett framtaget repair kit för denna enhet
- oroväckande många varianter av denna enhet
Länk
- trådar som denna
Länk

Men som sagt, felsymptomen är helt annorlunda än vad trådskaparen upplever. Dock bra info!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Bove : Har det blivit någon lösning på något av problemen (du fick en tid bokad hos en verkstad)?

Blev det någon felsökning eller började med att direkt byta kamaxelsensor? Isåfall vilken kamaxelsensor byttes?

Är det fortarande stumma bromsar? Har det blivit någon lösning på detta? Isåfall vad var problemet?

Fortfarande lite förstummad över att BMW inte vet vilken sensor som är vilken. Så vad gör de när de ska reparera bilen? Byter ena sensorn för 2200 SEK och det var fel så de byter den andra för 2050 SEK och sen visar det sig att det var VANOS-enheten som behövde bytas? Men du får betala för hela allt, även delar som inte behöde bytas. Låter seriöst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.