|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Dags för bilbyte igen😀, och är inne på en F31. Är dock osäker på vilken motor som är bästa valet. Kör ca 12-1300 mil om året, och det skall vara automatlåda och Sportline. Hade ju gärna valt 335 eller 330d, men ekonomin säger 320d eller 328. Så..vad bör man välja? | |
|
Svårt att ge någon generell rekommendation, det klassiska rådet är att provköra båda och se vilken man trivs bäst med. Jag trivs bäst med 328i, tycker det är en väldigt trevlig motor. Enda nackdelen med den är egentligen det ganska tama ljudet, men jämfört med 320d så vinner den ändå den kampen. Brett fint register och tillräckligt med kraft. Körde förra veckan en 320d hyrbil och blev än mer övertygad om att den motorn inte är min grej. |
|
|
Ja eftersom Du har ungefär samma körsträcka som mig förstår jag inte hur du ens kan fundera på en diesel. Har själv en 328iaT sportsline med MKT utrustning och är supernöjd med den. Riktigt pigg och precis som du själv skriver steget upp till en 330d? eller 335i är orimligt stort i förhållande till framför allt 328 om man ser till prestandan. Prestandamässigt är väl redan 330/328 ganska lika eller? Körde min 328a på 0,59 på vägen hem från handlaren M-bilar i Västerås till Göteborg och det går att köra snålare än så. Letade själv 335i LCI när jag köpte denna men har inte ångrat att jag slog till på denna istället Sneglar däremot själv på en M135i så skicka ett PM om du vill köpa en fin F31 328:-) Våga vägra diesel:-) |
|
|
Funderade i samma banor men valde dieseln! Det är 2 stora anledningar varför dieseln passade bättre och nr1: är den faktiska förbrukningen som är betydligt lägre i dieseln, den drar inte iväg speciellt mycket oavsett hur du använder gasen, nr2: kraften är där man vill ha den, i låg och mellan register.Dock är automat ett krav på alla dieslar vilket inte gäller bensin i samma utsträckning,detta gör dieseln ännu dyrare i inköp tyvärr. |
|
|
Ingen större skillnad på vridet endast 30nm. 328i är däremot betydligt piggare 0-100km/t på 6,0 sek 335I gör samma sprint på 5,5sek. En 320d gör samma sprint på 7,7sek om det nu är av intresse vill säga:-) |
|
| Hur ser dina körcykler ut? Många korta med kallstarter, eller färre starter men längre körsträckor när du väl kör? Personligen skulle jag säga många korta - bensin, få men längre - diesel | |
|
Plus för dieseln är om du skall dra husvagn eller släp. Vår drar ca 2dl mer med husvagn. Tidigare med bensinaren ca 6dl mer. Dessutom drar de betydligt mindre även om du kan köra en bensinare snålt men trycker du på gasen vilket du kommer att göra är det en väldig skillnad. Men i övrigt är jag ingen dieselvän, känslomässigt väljer jag bensin i alla lägen. / Peter |
|
|
Jag skulle personligen valt 328 i ditt fall - gillar faktiskt motorn och tycker den fått oförtjänt mycket kritik på detta forum. Enda nackdelen med den är att förbrukningen sticker iväg rejält när man kör inspirerat eller när man kör snabbt på motorväg, här var de gamla sexorna snålare. 5,9L/100km går säkert att komma ned om man kör enligt skyltarna - de gånger jag haft den som hyrbil brukar den dock ligga runt 9,0-10,0L/100km... |
|
|
Kristoffer_L Vet inte hur du kör men jag kör mest blandat typ 2mil om dagen och min har aldrig dragit över typ 0,85 har aldrig ens fått den över 0,9l? även att det säkert går men vid normal körning drar den inte alls mkt kan jag intyga |
|
|
Tack för alla kommentarer och synpunkter. Jag har ej testat 328 än, har tidigare varit skeptisk till 4 cyl bensin i BMW, har bara haft 6 cyl innan. 320d tycker jag är rätt okej, men kanske lite trist. Jag kör som sagt inte så mycket per år, och det är ju lite grejen med BMW att ha kul bakom ratten, så det lutar väl åt 328... Den ska tydligen låta lite tunn, men ett sportavgassystem kanske råder bot? ;) När det gäller körcykler, så blir det lite kortare sträckor. Kommer inte dra husvagn, däremot släp någon gång då och då. En annan sak man bör tänka på är ju andrahandsvärdet.Tittar man på Blocket så finns ju massor av 320d, inte alls lika många 328, frågan är vilken som är mest lättsåld om 2 år? |
|
|
Frågan är om inte du skall köpa den bil DU vill ha istället för vilken bil som är mest lättsåld om 2år? annars kan du ju lika gärna köpa en V70 direkt som kanske är ännu mera lättsåld? |
|
|
Jag är också lite inne på att byta Hondan till en F30 328i, men är lite tveksam till en turbofyra. Jag har dock inte provat den än. Varför kan man inte få en sug-sexa nuförtiden? P.S. Kampanjpriser på BMW i Lund just nu: Länk |
|
|
Tror inte det är några konstigheter att sälja en 328i, en bensinmotor med lite tryck i slår väl inte fel på andrahandsmarknaden? Den vanligaste modellen vid nybilsköp må vara 320d, men jag tror inte det är den som blocketsurfare sitter och drömmer om när de söker på 3-serie. 328i låter bara tunn om man jämför den med 335i, jämfört med 320d låter den otroligt harmonisk och varvvillig. |
|
|
Kan nämna att en turbo fyra kanske är den vanligaste motorn av alla på bilmarknaden idag som referens:-) |
|
|
qsacage Länk X1 verkar av någon anledning gå att bygga båda med sexa och fyra som 28i om nu hemsidan stämmer? |
|
|
M34ever: De gånger jag kört 328 har det varit ca 80% motorväg (120-150km/h) samt resten normal stadskörning. Inga problem med den cykeln att nå 9,0L/100km med en 328 :-) Kan tänka mig att förbrukningen går ned kraftigt på landsvägar samt 2+1 vägar där turbon jobbar mindre vid jämn fart. När det gäller ljudet i 328 så tycker jag man skall testa den först. Efter att först ha läst den allmänna opinionen på Autopower så förväntade jag mig gångkulturen från en Briggs-Stratton ungefär. Men jag blev i alla fall positivt överraskad av 328! Visst är det ett syntetiskt ljud men den låter rätt rivigt ändå på toppen och den känns otroligt mycket kvickare än gamla 325 LCI genom hela registret. Det tar nästan emot att säga det men jag saknade faktiskt inte den gamla direktinsprutade sexan alls... När det gäller andrahandsvärdet tror jag båda modellerna blir relativt lättsålda så välj därför den bil du verkligen vill ha. |
|
|
Kristoffer_L Okay men ved "normal" körning drar den inte alls i närheten av 1l iaf normalt drar min runt 0,74l vid motrvägsfart med 19" med 275 bak så det så:-) |
|
| Kristoffer_L>> Håller helt med dig om jämförelsen med 325i. Gjorde samma reflektion när jag provkörde 328i första gången samtidigt som vi hade vår E90 325i med N53-motorn. Bredare register och inte mycket sämre motorljud i 328i. Tomgångsljudet och på lägre varv skulle jag nog till och med hålla 328i högre. | |
| M34ever: Jag får försöka köra lite mer normalt vid nästa tillfälle och se om förbrukningen dyker :-) | |
|
Ja du verkar ha en tung högerfot du:-) |
|
| Under min test/lån av 328:an låg förbrukningen på dryga litern och 320d på strax under 0,7,båda kördes utan tanke på köra snålt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.