|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag vill kolla om det finns någon som jobbar på Atea, Office IT-partner, Ricoh IT-partner, IT-mästaren, Cygate, KnowIT, Canon eller liknande - och har tillgång till förmånsbil/tjänstebil som får användas privat. Hur ser reglerna ut? Krav på märken? Basbelopp? Hur ser den ekonomiska biten ut? Tacksam för svar! Skriv gärna även vad du jobbar med på företaget. | |
|
CGI=personalbil (du står för alla kostnader) samt enbart vissa märken och viss mängd utrustning. Accenture = samma som ovan Office Management = personalbil men du får välja vad som helst Canon = du kan inte välja någonting. Du blir tilldelad bil. De jag känner till personer som jobbar hos. Sen kanske reglerna kan variera lite om du är hög chef. Detta är för "vanliga" konsulter. ------- //Lövet |
|
|
Hej! Tack för svar. Vad menar du med "personalbil" mer exakt? Vad har det med företaget att göra om du står för alla kostnader, dvs vad är förmånen? |
|
| Never mind, Google is your friend. Men hur mycket kan man "spara" på personalbil jämfört med att äga helt privat? | |
|
Man sparar ganska lite på själva bilen om man jämför exakt samma inköpspris mot privat. Dock får du oftast tillgång till mycket bättre rabatter på personalbilen. En del service och tillbehör bli billigare eftersom man betalar med oskattade pengar. Sedan beror det mycket också på hur avtalet ser ut exakt. I vissa fall ingår en del som skulle kosta extra som privatperson. Överlag vill jag påstå att tjänstebilar i organisationer där "alla" ska få tillgång till tjänstebil ofta har ganska tråkiga avtal. Att köpa en bil som har ett år eller två på nacken som privatperson är vanligen billigare plus att du kan välja mycket friare. Då tillkommer förstås en del osäkerhet å andra sidan vad gäller extrakostnader som inte finns på personalbilen. ------- //Lövet |
|
|
Anting: Vill du ha billig tjänstebil, leta efter jobb på bolag som är INGET av de du listade, utan nischade bolag, alternativt huvudkontor. Kan du tänka dig jobba på amerikanska bolag med små kontor i Sverige så kan du få rejäl 'car allowance' istället. Generellt kan man säga att stora framgångsrika bolag som alla i Sverige känner till har dåliga förmåner, men mindre nischade har bättre ty de är tvungna att locka folk med förmåner att jobba för dom, alternativt topp jobb på huvudkontoret. 'Personalbil' är helt sunk, lika bra köpa eget, en riktig tjänstebil skattar du för förmånsvärdet och skattar för drivmedel = mycket fördelaktigt :) Bolaget jag jobbar för skattar du för förmånsvärdet men måste betala drivmedel = inte så bra. Personalbil var du i princip betalar för allt är helt sunk, förutom om du inte är villig att betala 50-150k i handpenning när du lånar till bil. |
|
|
Personalbil är fortfarande billigare än att köpa samma bil som privatperson. Storleksordningen 5-15% lite beroende på skattesatser, avtalsinnehåll osv. Själv skulle jag dock inte heller nappa på personalbil. Du får ofta begränsningar vad du får välja, är låst till samma bil i 3 år med mera. Sedan ska man nog inte lura sig att bilen automatiskt är fördelaktig bara för att man enbart betalar förmånsvärde. Hade man inte haft bilen hade motsvarande leasingsumma sannolikt betalats som lön. "There's no such thing as a free lunch" ------- //Lövet |
|
| Av egen erfarenhet så är modebranschen och läkemedelsindustrin två branscher man bör kika på om man vill få bra förmåner. Våra pressvisningar brukar se ut som bilträffar, inget extremt men väldigt hög standard. | |
| Gemensamt för personal- och förmånsbil är att du slipper låneexponera privatekonomin, såvida du inte betalar din bil kontant. På så sätt ger det för vissa ett mervärde. | |
| Dessutom är ju bilens alla kostnader redan betalda iom löneavdraget. I mitt fall, däck, försäkring, skatt, service och hyrbil vid service och "trafikvårdsprodukter". Utöver löneavdraget tillkommer såklart drivmedel. Ett enkelt och bekvämt bilägande där man som mixtus säger inte behöver slanta bilen med egna pengar. | |
|
+förmånsvärde förstås ------- //Lövet |
|
|
Väljer du dessutom bilförmån på de större IT-firmorna är det oftast tydligt reglerat vilken typ av utrustning som godkännes, så du får finna dig i att ta ut en bil typ "blankett 1A". Det blir lite billigare än köpa privat, av de skäl som listats ovan. "Tjänstebil" i dess egentliga betydelse erbjuds nästan aldrig, men uttrycket har liksom satt sig och används i dagligt tal även för förmånsbil. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
10% av bilens pris får vara max utrustning hos CGI iaf. En oerhört märklig regel egentligen för det är ju föraren som står för värdeminskningen via bruttolöneavdraget. Bilen är kostnadsneutral för företaget men ÄNDÅ ska de hålla på och styra utrustningen. Obegripligt. ------- //Lövet |
|
|
Lövet: Har för mig att liknande regler gäller även på vissa stora företag som ABB - de får dessutom lyxen att fritt välja färg, så länge de väljer en vit med företagsloggan på sidan :-) Jobbar själv inom läkemedelsektorn och tyvärr måste jag meddela att de glassiga tiderna är över sedan länge för de flesta bolag. Mest pga att det finns en allmän förväntan bland folk att läkemedel skall vara gratis och inte kunna tjäna pengar på - därför skall man inte sticka ut... Ganska strikta regler gäller med 7,5-8,5 BB beroende på befattning. Vilket i praktiken innebär att en resande läkemedelkonsult har en manuell 320d, dennes chef har automatlåda och anställd i ledningsgruppen automat+xDrive :-) |
|
|
10% av bilens pris stämmer inte Andreas, jag har "Personalbil" genom CGI. Det är däremot en maximal nettokostnad på 5 800 i månaden som gäller. Det ger begränsat utrymme för en 5 serie, men gott om utrymme för 1 serien. |
|
|
Vem bär kostnaden för personalbilen om den anställde slutar? Om det är företaget så kan jag förstå att man har vissa begränsningar, kan bli lite svettigt när revisionsbyrån kommer och så står det X antal fd. personalbilar i garaget med extrautrustning för ett par hundratusen osv. :) Mvh/ Niclas |
|
|
Matsh: det stämde när min kollega jobbade där. Skönt att det ändrats. Det var en trubbig och märklig regel. ------- //Lövet |
|
| Det gäller att skilja på tjänstebilar och förmånsbilar, precis som någon tidigare var inne på. De vita ABB-bilarna som man passerar på vägarna ibland är garanterat tjänstebilar. Förmånsbilar är något annat. Min erfarenhet är att de ofta ligger i regionen 7,5-8,5 pbb, ibland med något tillägg på ca 50-tusen eller så. | |
|
Tackar för alla svar. Har gett mig lite bättre insikt. Fortsätt gärna fylla på om det finns någon som har mer info om hur det är ute på företagen (inte bara renodlade IT-företag). Fördelen med IT är ju att alla företag behöver det. :-) |
|
|
Vi är ett 'litet' amerikanskt bolag med 90-anställda i Norden. Vi erbjuder 9-basbelopp, dvs ca 400k, fyradörrars, ej sportbil, för övrigt hurdan spec du vill, dock måste du hålla dig till VW, Audi, BMW och Volvo. Tyvärr skattas ej drivmedlet, det får du betala för ur egen ficka. Nu kan det tyckas 'lyxproblem' men i BMW världen så räcker inte 9basbelopp till, det blir då alltid dålig utrustning eller mindre motor, och de flesta väljer 'liten motor' = 2.0d Volvo däremot, får du fantastiskt fina bilar för 9-basbelopp. Upprepar igen, leta efter mindre utländska bolag, de är ofta tvungna att ha lite bättre förmåner för att locka personal. |
|
|
8500rpm. Om man inte vill ha bil. Vad får man då? Jag antar av dina tidigare inlägg att ni endast betalar förmånsvärde. Får ni ersättning för mil ni kör i tjänsten och hur stor är den ersättning? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.