|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte i november förra året en demokörd X3 LCI 2.0D Tog in offert på försäkring från mitt ordinarie bolag (länet) och fick ett pris på 4101 kr per år. Fick en 2 veckors rulla ut försäkring via IF (BMW Orginal) vid köp. Hörde mig för under de veckorna vad försäkring hos IF skulle hamna på och efter samtal med en säljare fick jag priset 2831 i halvårspremie. Ställde detta mot länets 4101 kr för helåret men fick då svaret att bla maskinförsäkringen är 2000 mil längre med orginal försäkring. Tänkte att det är ok med 1500 kr dyrare årskostnad, åtminstone under de 3 första åren, iom att man har vagnskadan där. Idag fick jag räkning på nästa halvår och den hade ett halvårspris på 4121 kr, alltså 120 kr mer än vad helåret skulle kostat hos Länsförsäkringar. Ringde då upp en säljare som nu förklarar för mig att det första halvårspriset var rabatterat och att det nya priset stämde, då hade jag ändå i höstas diskuterat de båda bolagens priser med IF säljaren utan att han uppgav det "riktiga" årspriset utan "köpa ny bil hos auktoriserad handlare" rabatt. Min reaktion är nu, hur ska jag ta mig ur denna försäkring innan årsförfallodatum. Kan jag ställa av bilen för att sen ställa på den dagen efter, då med försäkring hos Länsförsäkringar ? MVH Stefan | |
|
Hej, Jag tror att du måste löpa linan ut. Riktigt dj-a surt upplägg från If (som jag just hoppat på, f ö, från LF). Om någon skulle kunna hjälpa dig, är det ju LF. Men, som sagt, jag tror att du är fast. /Lennart |
|
| Hamnade i en liknande situation för ett par år sen, fick då intrycket av att det krävdes att bilen ställdes på någon annan för att sen ställas tillbaka på mig. Stod ändå i valet och kvalet av att göra mig av med den så jag sålde den istället. | |
| P.S. Om du på något sätt kan påvisa bedrägligt förfarande från If's sida, finns det kanske en öppning, förstås. D S | |
|
Samma sak hände mig "nästan" ! Fick i samband med köp av min M6a en "gratis" prova på försäkring som gällde i 2 veckor från TH. Den var man tvungen att säga upp inom dessa 2 veckor annars så skulle den löpa på a 36000k /helår! Som tur var anade jag oråd då fakturan dök upp och lyckades i sista stund avstyra galenskapen. Betalar idag 14000k helår hos LF. EB |
|
|
Jag hamnade i en liknande situation för 4-5 år sedan. Jag ville bryta avtalet, det ville inte bolaget. Jag sade då till dem att jag ställer av bilen över dagen för att lösa situationen. Det behövdes aldrig,ä då de "frivilligt" valde att annullera avtalet. |
|
|
Jag hamnade i en liknande situation hos Folksam och deras körklar för ett par år sedan. Handlaren hade fixat "körklar" vilket innebar 6 månader för typ 1800 kr eller liknande. Men eftersom bilen var värd över en viss gräns så gällde inte "körklar"-kampanjen. Istället så bands bilen till en vanlig helförsäkring med en absurd premie på 50 000/år eller liknande. Det tog 2 månader och en jävla massa bråk innan det tillslut löste sig. Det slutade med att jag ändå fick betala 2 månaders ockerpremie men kom tillslut ur försäkringen. Försäkringsbolag... Att bara ställa av bilen funkar inte längre vad jag vet. Försäkringen ligger då vilade tills dess att bilen ställs på igen eller avtalet löper ut. |
|
|
I vanlig ordning är det försäkringsbolaget det är fel, och inte den som inte läst försäkringsbrev, premier villkor etc... Ska man tro alla era historier så är 120% av alla försäkringsbolag skurkar. Tänk, att jag har aldrig hamnat i sådan här bryderier. Jag har aldrig hamnat i bråk med premier som inte stämmer, jag har aldrig blivit "lurad" av försäkringsbolag, jag har aldrig haft problem att få ersättning eller hjälp när jag behövt använda försäkringen. Vad beror det på? |
|
| Det fungerar alldeles utmärkt att ställa av bilen då det inte krävs någon försäkring på avställd bil. Alltså bryts avtalet och bilen är fri. | |
|
Tack för input, enligt den IF säljare jag pratade med idag så verkar det som att det ska funka att ställa av bilen. Får väl ta ett samtal till och se om det ska behövas. Är ju inte hutlösa pengar, även om man känner att man får 1 år hos länet, för samma pengar som halvåret hos Orginal försäkringen. Är ju en rätt stor skillnad för en halvförsäkring. @ AlexanderK : Möjligt att jag va blåögd och litade på den info jag fick muntligt, men sitter med båda försäkringsbreven framför mig nu, och kan inte läsa något om helårspriset på mitt första brev. Däremot på det brev jag fick idag så står det tydligt att helårspris är 6929 kr och halvårspris är 4121 kr. När jag på telefon för ett halvår sen så så höll säljaren med om att skillnaden mellan deras försäkring och LF skulle vara ca 1500 på helåret, dvs första halvårets premie x 2 - LF´s årspris på 4101 kr. Men som sagt, jag kanske litade lite för mkt på den säljaren i första läget. I vilket fall som helst så känner jag mig lurad, vilket kommer mynna ut i bolagsbyte, antingen nu med avställning om det funkar eller om ett halvår vid årsförfallodagen. En kund som upplever att man blivit blåst, är ingen nöjd kund. MVH Stefan |
|
|
Nej, det är ju klart att en kund som upplever sig ha blivit blåst inte är en nöjd kund, oavsett om man har sakliga skäl att känna sig lurad. Men det är ju heller inte alla kunder som byter bolag, som är kunder som försäkringsbolaget saknar... |
|
| När man ställer av bilen så träder försäkringen automatiskt i nån typ av avställningsförsäkring. Viktigt att innan du ställer av, ringa till IF och påpeka att du inte vill ha någon försäkring under avställningen. | |
|
Pula: "Fick i samband med köp av min M6a en "gratis" prova på försäkring som gällde i 2 veckor från TH. Den var man tvungen att säga upp inom dessa 2 veckor annars så skulle den löpa på a 36000k /helår!" Är du säker på att det var så? Jag behövde då inte säga upp rulla ut-försäkringen från BMW/IF som jag fick när jag köpte bil senast. Har för mig att jag fick en räkning men den var ju bara att kasta i papperskorgen då jag hade skaffat en annan försäkring. |
|
| Att bara ställa av fungerar nog dåligt som Aragon5 skriver. Man måste aktivt säga upp försäkringen med. | |
| Men om du struntar i att betala så kommer fb att säga upp försäkringen | |
|
Jag hade läst att de täppt hålet med att ställa på / ställa av och att försäkringarna numer gäller perioden ut såvida ett ägarbyte inte sker. Men det verkar som att det fortfarande räcker med avställning och uppsägning av garageförsäkring. AlexanderK: Har man haft samma produkt tidigare och en handlare ger dig en uppgift som tidigare varit korrekt så är det väl ingen som sitter och lusläser försäkringsvillkor? Värre är väl då att försäkringsbolaget inte kan godta att ett uppenbart misstag skett (av bilhandlaren) och snabbt rättar till felet. Att det ska behöva gå till chefsnivå innan någon förstår att misstag kan ske säger väl något om IQ-nivån på folk som sitter och svarar i telefon i kundtjänst... |
|
|
Jag byter fb varje vår innan påställningen (*). Det nya föräkringsbolaget hjälper dig med bytet och jag har alltid gjort detta innan huvudförfallodagen. Överskjutande inbetald premie får man tillbaka. Inga problem att ställa av och byta fb alltså. (*) Om billigare premie erbjuds hos konkurrent. |
|
| Ett tillägg med att ställa av. Ställer man på igen samma månad får man betala skatten för den månaden två gånger. | |
|
Ja, strunta i att betala försäkringen är ju ett mycket intelligent tips. Det brukar bli jättebra i slutändan. För försäkringsbolaget... För de annullerar ju försäkringen från startdagen, och har man haft bilen påställd så får man TFF på sig á 137 kr (eller vad det nu är) per dag multiplicerat med 12 dagar (eller hur lång tid det nu dröjde innan bilen ställdes av) och folk som inte klarar av att betala försäkringen brukar inte vara jättebra på att köra bil heller. Men det är ju som sagt inte försäkringsbolagets problem eftersom de annullerat försäkringen från startdagen... Och sedan är det ytterligare en förare som kommer gnälla om att han (för det är i allmänhet en "han") blivit lurad av försäkringsbolaget som inte vill betala ersättning för att bilägaren inte betalade försäkringen. Som sagt, det är inte alla kunder som byter bolag som försäkringsbolaget saknar. Acey: För övrigt vet väl alla att folk som sitter i kundtjänsten - oavsett om det är på Tele2, If eller HSB inte alltid är de mest engagerade och ansvarsmedvetna, så varför ens förvänta sig det? Då är man ju bara dum... |
|
|
Weiman. Japp så var det. Krävdes 4 samtal till TH. Bevis från transportstyrelsen att bilen var försäkrad i annat bolag vilket inte framkom på ts datorer då jag snabbt hade ställt av bilen och avställningsförsäkringen inte var synligt i deras register. EB |
|
| Ägarbyte funkar bra för att bli kvitt bolag. Frun och jag byter grejer med varann... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.