|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nyligen pågått en längre diskussion om privat vs företagsrabatter på nya bilar. En fundering jag har är om jag som privat person kan registrera ett bolag för att på så sätt få tillgång till rabatterna? Blir det problem ur en redovisning synvinkel om det finns tex finns en nyare X5 reggad på ett bolag som omsätter 25kkr per år (eller ännu mindre). Tanken är att ha ett bolag vid sidan om ett vanligt jobb... Jag vet det finns många luttrade företagare och ekonomer på detta forum - och det är denna input som är intressant. Jag har själv inget eget bolag och högst begränsade kunskaper inom företagsekonomi så jag känner mig ganska ödmjuk och tar tacksamt emot input! Tacksam för svar! | |
|
Är tanken med bolaget endast att få tillgång till företagsrabatter? I så fall regga bilen på bolaget men ta kostnaderna privat, det fungerar BMW CS #5139 |
|
| Frågan är väl om det lönar sig, eftersom du kommer åka på förmånsbeskattning om du vill kunna använda bilen privat. Du måste alltså, så vitt jag vet, betala ut lön till dig själv för att kunna betala förmånsvärdet, och även betala skatt och arbetsgivaravgifter. Om du vill slippa betala förmånsvärde så måste du föra körjournal. | |
|
Köp bilen på företaget och sedan säljer du den direkt till dig själv privat till samma pris som företaget betalat (inkl moms). Isåfall borde det inte bli någon förmånsbeskattning tycker jag, men kolla med skatteverket först för att få det bekräftat. |
|
Verdi |
Vilken typ av företag har du tänkt dig? AB kräver ju 50 tusen i aktiekapital också. Kan man vara med i t ex Företagarna om man har enskild firma? Räknas man som juridisk person då? I vilket fall kan du inte ha bilen på firman om inte firman har intäkter. Antar att myndigheterna inte gillar att du betalar med privata medel eller skickar luftfakturor till dig själv... Så bilen kan bara mellanlanda på bolaget, precis som The Stig beskriver. Går det inte att plocka in bilen via nån slags privatleasing och komma åt bra rabatter den vägen? Borde ju finnas en marknad för ett företag som köper in bilar i stora volymer och får bra rabatter och sen leasar de till privatpersoner. |
|
Teoretiskt borde du kunna regga en enskild firma, stolpa ned till åf och visa registreringshandlingen och förhandla dig till ett bra pris, och därefter avregistrera företaget. Det kan knappast Skatteverket ha några synpunkter på då det är samma kassa och du tar upp årets händelser i deklarationen. Se bara till att nolla preliminärskatten när du avreggat. |
|
|
Ska man köpa loss bilen från företaget så kräver Skatteverket att det ska ske till marknadspris. Står en del här: Länk. Känns inte som detta är helt lätt. Jag har själv funderat på att göra något liknande, men kommit fram till att det nog inte är värt det. Det enda sättet som lönar sig, är väl att köpa bilen på företaget och sen strunta helt i förmånsbeskattningen och hoppas att skatteverket inte bryr sig. Men så starkt psyke har tyvärr inte jag :-) |
|
| Tack för svaren - tanken var som sagt primärt att få tillgång till rabatterna men betala kostnaderna via egen ficka. I princip blir det då till att ta eget (skattat) kapital och föra in det i bolaget men det hela känns aningen komplext... | |
Verdi |
Nej, det finns nog enklare sätt att spara de där pengarna som det skiljer. Just på X5 finns det inga erbjudanden för företag heller så det skiljer nog inte många kronor ändå. |
|
Som jag skrev ovan, om du har ett AB reggat hemma så köp och registrera bilen på detta för att få tillgång till rabatter osv. Bilköpet och alla kostnader betalar du ur egen ficka, samma sak som om bilen stod registrerad på dig som privatperson. Inga kostnader går in bolagets bokförening. Förutsättning är dock att bolaget måste vara kreditvärdigt och ha någon form av omsättning eller eget kapital om du skall ha finansiering på bilen. Köps den kontant spelar det ingen roll. Enda nackdelen är att man inte får tillgodoräkna sig ränteavdraget om bilen finansieras, samt att självrisken vid vagnskada är högre på företagsbilar. Skillnaderna är i praktiken dock inte så stora som sensationsjournalisterna vill ha det till, som flera andra har poängterat. Ex vis BMW 320d advantage edition för privatperson, netto 324.000 kr, ord pris 368.200 kr BMW 320d business advantage edition, företagsnetto 304.000, kr ord pris 368.200 kr Att tänka på också är att man får betala i princip bruttopris på tillvald extrautrustning vid köp av dessa färdigrabatterade kampanjbilar. Nu finns dock prisvärda paket som gör att man kan få en ganska komplett utrustad bil till ett bra pris. Är man en trogen kund finns även lite ytterligare att ta av. BMW CS #5139 |
|
|
Tack JL för input! Bilen jag funderat på är en A6 Allroad 3.0TDI som ligger utanför min frus tjänstebilsram (hon har max 8 basbelopp). Allroads finns färdigpaketerade med riktigt bra spec (bla luftfjädring) från ca 430kkr för juridisk person - privatpersonen får betala uppåt 550kkr som nettopris. Privatleasing eller personalbil känns inte alls lika kul - begränsat utbud och tyvärr väldigt hög månadskostnad (samt milbegränsningar). Eller rättare sagt, det visar väldigt tydligt vad det kostar att ha bil :-( Dock kör Porsche en trevlig kampanj på Macan för 5999kr/mån vid privatleasing och 2000mil per år som ser trevlig ut men den bilen är för liten... |
|
| 5.999... Halvseriöst av Porsche att ange ex moms när rubriken är "privatleasing". | |
|
Sorry, fortsätter lite OT här. Men "20% särskild leasingavgift" på Porsches erbjudande, vad innebär det? 20% handpenning? Lät bra annars att privatleasa Porsche för 6000 kr/mån, blev sugen! :) |
|
|
"Som jag skrev ovan, om du har ett AB reggat hemma så köp och registrera bilen på detta för att få tillgång till rabatter osv. Bilköpet och alla kostnader betalar du ur egen ficka, samma sak som om bilen stod registrerad på dig som privatperson." Men man måste väl fortfarande betala förmånsvärde om man använder företagets bil privat? |
|
Verdi |
Ser ut som att enskild firma inte fungerar. "Erbjudandet gäller för Audi A6 allroad Sports Edition Business. Detta erbjudande gäller endast bilar som köps av en juridisk person." "En enskild näringsidkare är inte en juridisk person. Det innebär till exempel att företaget inte kan hyra lokal eller vara part i en domstolsprocess" |
|
Starta ett handelsbolag? Det är en juridisk person men då krävs förstås att du hittar en polare som är intresserad av samma sak. ------- //Lövet |
|
|
OK, så enskild firma räknas inte som juridisk person men ett handelsbolag skulle fungera. Hur är det med ett aktiebolag, räknas detta som juridisk person trots att det bara skulle vara en person? Är medveten om att det kräver en avgift på 50kkr... OT: Vad gäller Porschen så har de lite slarvigt saxat texten från deras företagsdeal så den detaljerade texten stämmer inte. Däremot stämmer månadskostnaden på 5999kr. |
|
|
Ett aktiebolag är alltid en juridisk person så det är ok. 50kkr är ingen avgift i sig, du får köpa grejer till bolaget för pengarna. Kontorsutrustning eller vad som nu krävs för bolagets verksamhet. ------- //Lövet |
|
|
Slänger in en till fråga. Måste man ta ut en lön motsvarande nettokostnaden för förmånsvärdet ur SAMMA bolag som bilens leasing ligger eller räcker det att personen som står på leasingen har ut motsvarande lön men från annat bolag? //RX400h -08 |
|
| Tänkte bara förtydliga det jag skrev ovan, att om man måste betala förmånsvärde för bilen och startar ett bolag bara för att kunna köpa bilen billigt så blir det ingen bra affär. Man kan visserligen göra nettolöneavdrag på hela förmånsvärdet och sedan sätta sin lön så att den är lika med förmånsvärde + skatteavdrag, men man måste ändå betala skatt och arbetsgivaravgifter på denna "lön" och det måste man göra så länge man kör bilen. För X3:an som jag kollade på så gjorde detta att det inte blev värt det. X3:an kostar 349000 till företag och 376000 till privatpersoner. Den prisskillnaden äts snabbt upp av skatter och arbetsgivaravgifter. | |
|
"50kkr är ingen avgift i sig, du får köpa grejer till bolaget för pengarna. Kontorsutrustning eller vad som nu krävs för bolagets verksamhet." Visst är det så, men det gäller att se till att det egna kapitalet inte understiger hälften av aktiekapitalet. Om detta skulle hända så tvångslikvideras företaget. I detta fall får man alltså inte göra förlust större än 25000. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.