AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
33.869

Hur räkna hem en privatköpt i3?

Sida 1 av 2
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Var på Biliagroup i lördags och provkörde en i3 Rex och måste erkänna att jag blev imponerad. Bilen är tyst, snabb och ganska komfortabel. På minussidan: ganska stötig pga RFT-däcken och svårt att kliva i bak om inte framsätets ryggstöd fälls fram. Inköpspriset är också en nackdel: ca 370tkr för en i3 Rex. Sedan tillkommer den utrustning som man 'måste ha'. Minst 70tkr enligt hallvärden på Biliagroupi Gbg. Summa summarum ca 440tkr . Dom har en beg för 455tkr Länk

Undrar hur mycket det går att pruta på en i3:a? Nägon som har försökt?

Jag skulle tro att dom flesta går som leasingbilar.

I jämförelse med min nuvarande 320d Touring så går bränslekostnaden ner från 9-10kr till 2kr (om man inte behöver använda REX-motorn). På 1000 mil är det 7-8000kr. Som vanligt är väl värdeminskningen den största kostnadsposten. Svårt att bedöma verklig värdeminskning på 3 års sikt.

Skulle gissa att nuvarande batterier blir 'omoderna' inom några år.

me
364
mephisto
M240i/6 -17
Hej,

Roligt att du gillade i3:an. Den har inte run flat däck.
Kan hålla med om att den upplevs som lite stötig och det tror jag beror på chassisättningen. Att man valt lite sportigare fjädring pga dess kvickhet.

Jag har all utrustning men det mesta används sällan.
Måste-utrustning enl mig:

REX (om det är din enda bil)
Snabbladdare (om det är din enda bil. Hört rykte om att det ska va std-utrustning 2015?)
Comfortpaket (snålt av BMW att inte detta ingår)
HiFi ljud (ganska bra ljud, undra hur det låter utan?)
Bluetooth prof. (oklart om det går streama musik utan. Jag vågade inte chansa)

De i3:or som kommer ut till försäljning ligger på nypris fast de är begagnade. De försvinner fort också.

mvh,
Johan

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag ringde säljaren idag och intresset ökade väl ytterligare en del. Han var både trevlig och påläst. Pruta går nog inte eftersom det är BMW Sverige som äger alla i3:or och sätter priset både på nya och beg i3:or som sedan säljs av åf.

Måsteutrustning:
REX (ja det är ett bra sätt att förlänga räckvidden oavsett om det är enda bilen)
Snabbladdare: kostar 15tkr enligt säljaren. Jättebra att kunna ladda upp till 80% på 30 minuter eller vad det nu tar.
Confortpaket: ja absolut.
Hifi-ljud. Ja det är nog minimum. Har det i min E91:a och ljudet är ganska ok. Skulle gärna ha Harman Kardon. Hade något ditåt i min förra E46:a och det var bättre.
Bluetooth prof. Ja det är ett måste i en modern bil.
Vinterhjul.

Vi har ännu inte svarat på frågan om man kan räkna hem ett köp av en i3:a och svaret är att det blir säkert billigare att behålla E91:an i 5 år till. Det handlar mer om en livsstilsförändring och att minska körningen på fossila bränslen.

Om jag ska byta så har jag lite olika alternativ:
1) Köpa en ny i3 REX -15 med specen ovan: ca 435tkr
2) Köpa den vita i3 REX -15 som jag länkade till. den har det mesta inkl snabbladdare. 455tkr
3) Köpa en 'fullsmetad' i3 REX -14 demobil med 2000mil på mätaren. Vimnterhjul ingår. osäkert om den har snabbladdare, men förmodligen. ca 390tkr

Det som går att diskutera är ju då mellanpriset.

En fundering är ju hur det funkar att köra i t ex Jämtland/Härjedalen
där det är ont om laddstationer och även lite ont om... bensinmackar. Man vill ju inte både köra slut på el och bensin. Vi funderar på en tur dit i sommar.

Mephisto: du hade väl haft problem att hitta laddstationer runt Kalmar?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det bara hänger på någon enstaka biltur - hyr den veckan istället.

Inte personligt, men vi är väldigt duktiga att köpa bil för 2% av våra behov istället för 98%.

-------
//Lövet
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
@andreas_lofgren: du har självklart rätt. Jag borde satsa på kommande V90 i stället... Det verkar dock finnas en hel del laddstationer norröver i alla fall.
För körning till och från jobbet och på ringlederna runt Göteborg skulle i3:an passa perfekt.

@mephisto: vad tycker du om komforten i framstolarna efter ca 30 mil? Olika testare har tyckt lite olika.

me
364
mephisto
M240i/6 -17
Hej,

Med HiFi ljud menar jag Harman Kardon, det är den enda uppgraderingen av ljudet.
Ja, runt Kalmar är det dött med snabbladdare. Tesla kommer sätta upp sina i Västervik och Kalmar tror jag. Snabbladdar i Jönköping sen är det REX som gäller.

Stolarna är ju väldigt tunna men helt ok efter 30 mil. Bilen är helt perfekt i stadstrafik och då är den inte perfekt på landsväg. Nästa långresa blir det hyrbil eller att jag byter bil med en polare. Det är inte svårt att hitta någon som vill byta en helg =) Sambon är inte längre förlåtande över den extra tiden som det tar att ta elbilen, laddning och lägre hastighet. Det är energikrävande och svårt att bibehålla laddningen med REX:en över 110 km/h.

Riktig räckvidd på vintern utan förvärmning är 80 km, på sommaren 120 km.
Jag har inte märkt någon försämring alls av batterikapaciteten efter nästan 2000 mil.
Snabbladdar ganska ofta då jag inte har laddning hemma och det funkar superbra, på 20 min får man i 14 kWh.

På en ny i3 får man även supermiljöbilspremie på 40 000 kr men jag antar att leveranstiden är ett tag. Jag fick vänta i 4 månader och då var det innan den släpptes i USA.

mvh,
Johan

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Ok, standardljud eller HarmanKardon. Då ska jag ha HarmanKardon. BMW:s standardljud brukar inte vara särskilt bra.

Låter bra att stolarna är ok även på lite längre sträckor. Ja, jag uppfattar den som en stadsbil som fungerar även på halvlånga avstånd, dvs 25-30 mil. Efter det måste man stanna och ladda eller tanka. Har av förklarliga skäl ingen erfarenhet av hur det är att leva med en i3 Rex, men kan tänka mig att man får dra ner på tempot på längre resor och lägga in stopp för snabbladdning. Jag tänker mig att man kan passa på att äta eller fika medan bilen laddas. Men det är klart, det lär bli ett stopp varannan timme.

Tack för uppgifterna om räckvidd på el. Broschyrerna är ofta lite generella.

Jag har än så längre varit inriktad på en beg i3:a så jag har inte tänkt så mycket på supermiljöbilspremien.

Var på Biliagroup idag och pratade med säljaren och tittade på den 'fullsmetade' i3:an. Den verkar ha 'allt' inkl snabbladdning, Harman Kardon och skinnklädsel. Prissänkt av BMW Sverige från 417tkr till 383tkr. Personligen känns skinnklädsel inte nödvändig, men nu finns den där.

Fick även en indikation på inbytespris på min E91:a och det fick mig att stanna upp lite. Han nämnde 120tkr. Det innebär ett prisfall på 5 år från ca 400tkr. Ja, det sägs ju att värdet halveras vart tredje år och bilen är 5 år nu så det kanske är rimligt ändå. Det innebär ett mellanpris på ca 260tkr inkl beg vinterhjul. Sommardäcken 20" var halvslitna efter 2000mil totalt. Går väl förmodligen att sälja E91:an på Blocket och få lite mer.

Ett par nackdelar med i3:an är att man inte kan ha drag eller tackräcke på den.
Har just nu ett par andra bilar också, men på sikt ska Opel Astran bort.

Kommer förmodligen försöka provköra en V60 D6. Ska kolla vad räckvidden är på el. Finns beg för ca 400tkr.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Läser in dagens tidning att regering planerar nya pålagor för bilisterna från 2017. Då sitter man bättre till med en elbil. Sedan har vi miljösamvetet också.

me
364
mephisto
M240i/6 -17
Testa bilen, det sägs att 20 tummarna gör bilen märkbart obekväm. Om så är fallet kanske det går byta dem mot någon av 19 tumshjulen på en annan i3 de har.

Fördelen med en uppgraderad inredning är att man får interior och exterior light. Har bilen safety-paketet? Det är mycket bra i stadstrafiken och man får adaptiv farthållare också men kräver uppgraderad inredning.

Vilket reg-nr har bilen så kan jag kolla vad den kostade ny och om den fick med navi PRO gratis. Tillsammans med premien borde inte bilen kostat så mycket som de vill ge sken av.

V60 D6 går mellan 30-40 km på el. Den är svår och långsam att köra enbart på el (även i PURE kopplas dieselmotorn in ibland). Den är rolig att köra i POWER-mode men då har man tappat hela poängen. Och om man funderar på att köpa den privat finns det inga förmånsvinster att få.
Då skulle jag mycket hellre satsa på en ny Volvo med T5-motorn på 245hk.

Opel Ampera är mer som en i3 med REX och överkomligare i pris.

mvh,
Johan

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
I3:an har regnr RWK884. Jag hade lite ont om tid igår så det blev ingen provkörning.
Efter din kommentar måste jag göra det innan ev köp. Är ganska säker på att den jag provade hade 19 tum.

Vad menas med "interior och exterior light". Är det som belysningspaketet på E91:an
där det lyser vid handtagen och under dörrarna? Ja, bilen har safetypaketet, adaptiv farthållare mm. När det gäller klädeseln så tycker jag att den ljusare inredningen tyg/sensatec eller vad det är egentligen passar bilen bättre

Enligt säljaren ska bilen ha kostat ca 520tkr ny. Den ska ha gått som demo hos BiliaGroup hela tiden. Jag slog den på transportstyrelsen.se och det verkar stämma. Den har 1 ägare och har varit i trafik sedan 2013-11-04.

Biliagroup har också en vit i3Rex -15 som har gått 25 mil. Regnr END455. Den ligger på Blocket och brukare är MOVE D MANAGEMENT AB. Enligt säljaren skulle brukaren ha fått andra arbetsgifter där han skulle resa mera. Ja, dom hittar alltid på en bra story. Du gärna kolla upp den också. tydligen äger BiliaGroup den själva. Kanske lättare att pruta på den? I trafik 2015-03-02.

Jag tänkte eventuellt provköra V60 D6 i morgon. Bra Bil skulle ha en i alla fall. 30-40km på el. Ja, det räcker nätt och jämnt fram och tillbaka till jobbet.

Holmgrens Bil på Hisingen har en Ampera -12 inne. Ska gå mellan 3 och 8 mil på en laddning. Lite sämre än i3:an alltså. Priset för 12:or ligger runt 250tkr.

Rent generellt är det är begagnad 'el-bil' som gäller. Både V60 D6 och Amperan tappar mycket 1:a året/åren. Skulle ev kunna vara aktuellt med en nu i3:a.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Ska vara NY i3:a. Sitter och läser ett test som Teslaklubb har gjort. Bilen får kritik för dom krångliga bakdörrarna.Vad tycker ev läsare av tråden om dom. Sedan är bilen bara 4-sitsig. Sitter mugghållare i mitten bak.

me
364
mephisto
M240i/6 -17
i3:an med regnr RWK884 har verkligen all utrustning. Nypris på 534 000 kr och då var navi PRO gratis och utan vinterhjul. Begärt pris på 383 000 kr känns rimligt och går det pruta lite blir det en bra affär. LED-strålkastare passar i3, när man möter en med halogen ser det lite fel ut när allt annat är high tech =)

Ja, exterior light är belysta handtag och kanske något mer. Interior light är läckert med blått sken som lyser upp kupén när man låser upp bilen. Det ingår även mysbelysning i rött eller vitt ljus. Jag valde en av de ljusa inredningarna, klart snyggast men smutskänslig såklart och halva priset mot skinninredningen. Valde laurelgrå metallic och tubinfälgar 428 både på sommar och vinterhjulen. Min bil: Länk

Den vita ligger väldigt nära nypris men med lite prut och/eller vinterhjul blir den nog också en bra affär. Fördelar med den vita är 19-tumshjulen, ej demokörd, ej taklucka (vikt och plats i taket), snyggaste inredningen.

Använder inte baksätet så ofta men tycker att det funkar bra. Öppningen blir stor och bra utan B-stolpe och det underlättar när man hoppar in i framsätet också. Om man är lång och ska in i vanliga bilar måste man ju runda B-stolpen för att komma in.

mvh,
Johan

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag är generellt ingen fan av stora hjul så 19" räcker gott. Har 17" på min E91:a och 16" på vinterhjulen.

Lite lustigt men idag dök det upp 3 st i3:or till på Blocket. Alla har 20". Jag noterade att superbilspremien finns kvar och ger 40tkr i fickan på en ny bil. Då innebär det att den vita måste kosta minst ca 500tkr ny annars kan jag lika gärna beställa en bil som jag specar själv. Såg att den vita liksom din har svart instrumentpanel.

Jag föredrar helt klart en ljus inredning framför mörk skinnklädsel. Har inte provsuttit bil med och utan taklucka och jämfört, men det måste göras innan ev köp.

Jag avvaktar med provkörning av V60 D6 resp Opel Ampera lite.

me
364
mephisto
M240i/6 -17
Några nyheter?

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Har varit på semester i veckan så det har inte hänt något alls. Det föreslagna utbytesstudent sänkte intresset en del.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Det ska självklart vara inbytespris och inte utbytesstudent. Mobilen hittar på egan ord ibland.

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Fasta kostnader per år för en i3, första 2 åren:

Skatt: 550 kr
Försäkring: 2500 kr
Bränsle: -+0, borde vara försumbart.... även med REX.
Service: 0
Däck: 0
Eftermarknadsprylar: 0
Titanavgassystem: 0

Delsum: 3000:-

Antag: nypris ca 400.000 kr
Antag 2: pynta halva nypris. 200.000 kr lån
årsränta är ca 5% på billån (högt): 10.000 kr per år i lånekostnad.
Värdeminskning, halva nybilspriset på tre år, 200.000 kr i tapp på 36 månader. Ger 667000 kr per år, eller 5555 kr i månaden. Om man antar att pristappet är precis som för en "fossilbil".

+Amortering i valfritt tempo. Borde täcka värdetappet, om man räknar på 2-3 års innehav.

Så, kostnaden per månad man "ser, är 1250 spänn, plus parkering och trängselavgifter. Säg 2000 för att vara snäll, plus amorteringen, som "borde" vara 5 tusen till.

Jag jämförde med en X3 3,0d / sd, och fann det vara ganska jämt skägg.

Nya bilar har _förvånansvärt_ låga försäkringskostnader & skatter.

Jämför: en sprillans/StarClass A 45 AMG kostar ca 450 kkr. 1450 kr årsskatt, 4200 försäkring. Så med min kalkyl är det faan nästan en fråga om "upplevelsen".

Grejen med i3, är ju andrahandsvärdet - JAG tror att den inte tappar lika mycket. Men det KAN vara mer. En fossilbil är ju mera "bekant".

Skål!
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Vinsten med i3 är den låga bränslekostnaden och förmånsvärdet.
Supermiljöbilpremien gör lite men det blir ändå över 400 000 kr :)

Samma kostnad för i3 som X3 3,0d och A45 AMG förstår jag inte.
De har liknande inköpspris och restvärde möjligen.

Jag ger 8000 kr i försäkring för i3:an.

mvh,
Johan

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
mphisto - det jag menar att det blir, eller KAN bli, jämnt skägg, mellan dessa toalt disparata alternativ, är att en AMG 45 är "traditionell" och förutsägbar, med en stadig stor grupp som vill ha n begagnad. Den är trimbar och kostar inte mycket i vägskat, och kan köras snålt. En äldre diesel har höga fasta kostnader, och är redan nu "kall" på marknaden. Kan bara bli "kallare" - eftersom milen plockar på och interiören ser ju redan nu gammal ut.

En i3 är ite av ett oskrvet kort.Kommer begagnatmarknaden att vara stor? Eller kommer det nya bättre bilar/batterier/erbjudanden om 3 år? Är man krass kan man mera jämföra e i3 med en mobiltelefon - utvecklingen går fort. Det gör värdeminskningen mera oförutsägbar.

Så, med 2000 spänn upp eller ner per månad, blir det "jämnt skägg". Mera en inställning eller filosofi, om vad man vill ha.

i3 har ju definitivt extremt låga månadskostnader i drift, det skall man ha med sig. Men lägg till i kalklen att jag inte har möjlighet att ladda hemma...

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Med en i3 betalar man ingen fordonsskatt de första 5 åren. Därefter 360kr/år.
Bränslekostnad: ja man kanske ska räkna med 2kr / mil. Kan du sedan 'snabbladda' gratis på stan är det en bonus. Sedan gäller det att köra ganska mycket med en i3. Detta pga den låga bränslekostnaden. Om den bara står i garaget och tappar i värde är det ingen idé.

För egen del skulle det i så fall bli att sluta åka kollektivt, fixa en billig parkering, betala trängselskatt och ha kul. För kul att köra är den.

Pga osäkert andrahandsvärde gäller det som privatköpare att behålla bilen länge, kanske 8 år (lika lång tid som batterigarantin gäller).

Men vem vet vad jag vill ha för bil om t ex 4 år. Vilka elbilar finns då? Får man 50 tkr för i3:an i inbyte då?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Gratis snabbladdning ska du inte räkna med. Redan idag har flera aktörer börja ta betalt. Det är även vad som behövs om det ska komma rejält med laddstolpar.

Är du redan användare? Logga in i menyn.