|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Har du gjort en felkodsläsning? Om inte - gör det! Vad var det för fabrikat på vevaxelgivaren som du bytte till? Varför byttes den? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kommer göra en felsökning i veckan, fabrikatet heter HELLA, och jag bytte den när bilen gick ryckigt och var svårartad, gjorde felsökning och fick ett fel på den | |
| Bu är felsökning gjord, en del felkoder kom men det vi tyckte var mest relevante var att den misstänker på fler än 2 cylindrar, kan bensinpumparna vara boven i detta? Ska även försöka se om en pump från en 750 passar denna bil, någon som har erfarenhet om detta? | |
|
Leta reda på pumpen här Länk och klicka på numret så ser du vilka bilar den passar. ___ Min bil: Länk |
|
|
Exakt vilka felkoder fick du? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Det var jag som var inblandad i felkodsläsningen igår. Jag tror att alvolm jobbar ett tag till, så jag blandar mig i lite. Vi använde BMW Scanner och fick följande (för ärendet relevanta) felkoder: DME -> 1D/A4 - Ignition Cylinder 1 1F/A4 - Ignition Cylinder 5 1E/A2 - Ignition Cylinder 3 D2/A8 - Ignition failure at more than 2 Cylinder 03/A4 - Ignition Cylinder 6 01/A4 - Ignition Cylinder 2 02/A4 - Ignition Cylinder 4 08/B4 - Air mass flow meter alvolm hade ju provat att koppla bort LMM, så den felkoden tog vi inte "på allvar". Efter den första scanningen (och nollställningen) startade alvolm motorn. Den gick normalt på tomgång tills alvolm varvade upp den och sen släppte gasen. Då missade den tändningen på en-till två cylindrar en stund för att sedan åter normalisera tomgången. Sen scannade vi ytterligare en gång, men då var det lugnt. Antar att det krävs några körcykler för att framkalla felkoderna. Att köra bilen var inte att tänka på. Erfarenheterna avskräckte. Preliminär diagnos: bränslepumpen. Det finns en reserv att prova med, så det föreslog jag som första åtgärd. /Lennart |
|
|
Så nu har jag bytt följande : Bränslepump Bensinfilter Luftmassemätare Den går fortfarande dåligt så jag antar att felet måste vara någon annanstans, nu är jag helt tom och kan inte komma på varför vilen beter sig som den gör :( någon som har några förslag? |
|
|
Har du kollat alla luftslangar ordentligt, särskilt den jag beskrev tidigare? ___ Min bil: Länk |
|
| Ja, det har jag, den smala som går till ändan av fuelrailen och den som kommer efter lmm , finns även en annan som går till insuget, kläman var lite lös men satte dit en ny, tog även loss kontakterna till alla stift en O en för att se om alla fungerar och eftersom motorn reagerade så antar att tändspolar också fungerar. | |
|
Hej, Trist att det fortsätter bråka... Den där slangen med lös klämma, är den säkert hel vid klämman? Själv hade jag ett kylarvätskeläckage alldeles vid en slangklämma, och som jag letade innan jag hittade det.... Sen är det ju så, att slangklämmor knappast blir lösa av sig själva. Det brukar vara slangen som mjuknar. Och ibland också spricker alldeles i änden. För säkerhets skull kanske du här skall presentera de felkoder som vi hämtade från EWS och som jag inte tyckt vara relevanta för problemet (jag hade gjort det själv, men har inte tillgång till dem just nu. Håll ut! :-) /Lennart |
|
|
Ska kolla den slangen närmare Lennart , menar du dessa koder ? EWS -> FF/2A - General reset 0F/2A - Power on reset |
|
|
Ja, precis. Jag hade inte tillgång till loggen när jag skrev förut, kom bara ihåg att EWS hade gett ett par koder. Själv har jag ingen aning om vad de står för. Tror bara, att fel på EWS hindrar (eller åtminstone kan hindra) motorn från att starta överhuvudtaget. Kanske någon här på forumet kan sprida lite ljus? /Lennart |
|
| Forfarande ingen som har en aning ? Känns hopplöst just nu saknar att köra pärlan :( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.