AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.395

E39 528i 1996 dör under färd

Sida 1 av 2
al
52
alvolm
528i. -96
Som rubriken säger, bilen bara dör under färd, alla gånger när jag åkte långsamt, och oftast efter en sväng, får ingen gasrespons och sekunden efter är den död, den har hackat ett par gånger också men när den väl går så går det jämt och är pigg, vevaxelgivaren är bytt och alla säkringar är hela, har själv lite svårt att avgöra vad det kan vara då felet bara kommer ibland, detta har hänt under det senaste 4 dagar, kan det vara pumpen, filtret eller något med insprutningen? Efter att den dör så startar den efter några försök och batteriet är frisk verkar det som , något som kan tänka sig veta vad det kan vara eller känner igen symptomen ? Väldigt tacksam för svar 😊
Hej,

Något liknande detta?

Länk

/Lennart
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Du råkar inte ha typ exakt 15 liter soppa kvar?
Är vevaxelgivaren från BMW?

___

Min bil: Länk
al
52
alvolm
528i. -96
Nu hade jag mer bensin i tanken, över halva tanken iaf, tjejen ringde nyss och berätta att bilen har dött och inte startar nu, köpte givaren från schmiedman, blev stor skillnad efter bytet och symptomen försvann fram tills nu när den bara dör, innan den dör så går bilen fint, verkar som att något annat spökar men det är lite svårt för mig att avgöra vad då bilen fungerar bra är pigg och inga konstiga ljud förutom att den bara plötsligt dör, så fort jag kommer hem ska jag se över kablaget till pumpen, är det den som är under baksätet på högersidan alltså passagerar sidan
Med vänlig hälsning, Alvaro
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ja, höger sida. Kablarna brukar gå av i infästningen till kontaktens stift, se bild: Länk

Det är inte säkert att det syns eftersom krympslangen kan hålla ihop det hela.

Det är också vanligt att icke-original-givare fungerar dåligt.

___

Lite OT, kanske, men det här kabelbrottet finns alltså inuti tanken? Hur stor är risken att det blir gnistor? Inte särskilt, antar jag, för då hade det väl blivit ett herrans liv.

Men varför gnistrar det inte så illa att det händer något? Fel bensin-luft-blandning?

/Lennart
al
52
alvolm
528i. -96
Ska kolla det strax, på deras sida stod att det var originaldel, igår kollade jag lite runt LMM och inga sprickor där heller, tänkte kanske ta loss slangar tunt bränslefiltret och se om pumpar pumpar ut något, men nackdelen är att den fungerar delvis antagligen då ibland bilen rullar som det ska och ibland så lägger den av om det nu är pumpen som spökar
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
När den precis har dött kan du ju kolla vid fuelrailen om du har bra bränsletryck. Sitter en ventil som du kan trycka in, håll papper runt så det inte sprutar i ögonen om det är tryck.

Luft-bränsleblandningen i tanken är nog inte särskilt explosiv.

___

al
52
alvolm
528i. -96
Är den ventilen ett rör som står upp? Finns en sådan jag tryckte på igår och då kom det bara luft, är det rätt ventil ? Ska det bara komma luft?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ser ut som en däckventil och pekar framåt mot kylaren. Du ser den om du tar bort översta plastkåpan på motorn, kåpan sitter med två 10mm-muttrar under plastlocken.

___

al
52
alvolm
528i. -96
Så, nu har jag äntligen fått hem bilen, fick även en gammal pump av en kompis, han viste inte om den fungerade men jag kopplade den till en litellen moppebatteri med 12v och den snurrade och verkade reagera på ström iaf, kommit fram till lite frågor nu,
Kan det vara så att pumpen ändå snurrar men inte tillräckligt som det ska?
Om relät är kass fungerar pumpen ibland eller kan det vara så att den dör och inte fungerar alls?
al
52
alvolm
528i. -96
Nu har jag laddat batteriet hela natten, den storartade efter några försök men dög snabbt igen, tog loss baksätet och det vekar hända grejer i tanken alltså jag hör att pumpen går runt , kollade även ventilen i motorn och där framme kommer det bensin, nu är jag bara ett stort frågetecken vet verkligen inte var nästa steg är !
al
52
alvolm
528i. -96
Nu har jag laddat batteriet hela natten, den storartade efter några försök men dög snabbt igen, tog loss baksätet och det vekar hända grejer i tanken alltså jag hör att pumpen går runt , kollade även ventilen i motorn och där framme kommer det bensin, nu är jag bara ett stort frågetecken vet verkligen inte var nästa steg är !
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Dra ur kontakten till LMM och se om den startar.

___

al
52
alvolm
528i. -96
Gjorde det och då gick det ojämnare, den startar men vid gaspådrag dör det när den varvar ner
al
52
alvolm
528i. -96
Kan jag få utesluta filter och pumpen då jag får bensin ifrån ventilen i motorn?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nja, utesluta är väl kanske optimistiskt eftersom du inte vet vad du har för tryck.
Fler enkla saker att kolla: kläm och dra i slangen som går från gummibälgen efter LMM och in under spjällhuset. Min hade gått av där den är fäst längst in med liknande symptom som dina. Omöjligt att se men det går att känna om den är sprucken.
Har du möjlighet att läsa av felkoder?

___

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Se förresten över alla slangar du kommer åt.

___

al
52
alvolm
528i. -96
Ska kolla närmare på slangar på onsdag, jobbar dygn imorgon tyvärr, har bytt bänslefilter nu iaf, och fortfarande inga bra nyheter.

Den startar men går ojämn, då O då, tänkte på lmm och drog ut kontakten, bilen fick en ryck (förändring i ljud) sen gick motorn i samma takt, borde inte den dö om lmm är kass? Nu är det lite svårt med felsökning då bilen inte kan köras , verkligen tacksam att ni är så snälla O tar er tid att besvara mina inlägg 😊
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Du kan alltså inte köra med LMM urkopplad?

___

al
52
alvolm
528i. -96
Varken med eller utan, den dör när jag varnar upp den, oavsätt om lmm är kopplad eller inte, verkar inte göra någon skillnad när jag kopplar loss den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.