AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.095

Går det att leva med en M5 E6x som "bruksbil"?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Efter lite korta provkörningar är jag kluven, kan man leva med en M5 E6x som bruksbil, eller blir tex lådan ett allt för jobbigt inslag i vardagen?

Alternativet är Merca E63 AMG som har vanlig automatlåda och samma/bättre raktfram prestanda, samt en brutal 6,2 liters åtta. "Tyvärr" en riktigt ovanlig modell som är svår att få tag på både här hemma och i Tyskland.

Missförstå inte mitt uttryck "bruksbil" mina bruksbilar står för det det mesta rentvättade i garaget och är oftast finare än många entusiastbilar.

Komforten är det inget fel på.
Dock undrar man om det är hål i tanken och ska du köra i "stan" så skulle jag reta mig på lådan en del. Den är dessvärre inte supersmidig, som tur väl är väger motorn upp allt :)

Do it! Du lever bara en gång!
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag tycker man kan leva med den som bruksbil, vilket jag också gör sedan 2,5 år tillbaka (4000 mil). Kör dock inte dec-feb. Kör mestadels landsväg och motorväg så det funkar fint. När jag kör i stan så är oftast låda och motor varma och jag tycker den växlar mjukare då men den funkar givetvis bra även kall i stan. Kör alltid i manuellt läge och jag tror inte jag varit nöjd med att köra den i auto läge i stan. Absolut en grym bil men det vet du säkert redan:)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag går i samma tankar. Jag stod i valet mellan 535D och M5 Touring och det är klart att det är riktigt bra fart på 535:an nu och det är en underbar bil på alla sätt men... Det e ju ingen M5... :(

Jag kör 85% stad och tankar en gång i månaden.. snittar 0,85L/mil och är inte rädd för att trycka på gasen så effekt vs. ekonomi är ju helt galet bra och åker man långt så ligger man ju strax över halvlitern.

Jag är livrädd att jag kommer ångra mig om jag byter till en M5 E61 Touring då de här förbrukningssiffrorna kommer skjuta i höjden.

Prestandamässigt vinner jag inte mycket på att byta, min bil hänger på M5:an 0-100 och det tar mig ca 2.5 sek längre att nå 200 km/h än vad den gör med M5:an men det e ju inte effekt och prestanda det handlar om.. Ljudet är tråkigt, den har ingen aggressivitet så som en M5:a har osv osv. men är det värt det.. Skatten, försäkringen, förbrukningen.. Känns som jag kan ha 3st 535D och ändå kommer de tillsammans vara billigare att äga en 1st M5.

Jag är toknöjd med min bil men.. Jag är kluven..

Bifogar en liten film på min bil:

Och en film på en M5 E61:
Åhhhh, ljudet och de stenhårda växlingarna vill få mig att byta bil NUU :D

Tor
M5 Touring -2008

Tack för input.
Att dom drar soppa det vet jag och det bryr jag mig föga om. Brukar bara åka V8/V12 så jag är van :)

Nu verkar tyvärr den enda frächa som varit tillsalu i Sverige ha blivit såld (är borta från blocket iaf)

Men man får väl avvakta en stund eller åka till Tyskland vad det lider.

En diesel är totalt ointressant för mig, den får ha 1000 hästkrafter och dra 0,2 och den kommer ändå att vara ointressant för mig.

Precis varit ute och kör 1 timme. Herregud, V10!
Har saknat den hela mitt liv och nu har jag en sådan!

Do it!!
Tycker att det fungerar utmärkt med en M5 E60 som bruksbil. Kört en S80 V8 på vintern i år och den är mindre stötig men M5:an är betydligt bättre i allt annat känns det som och är om man har råd med driften klart prisvärd.
z3
36
z3mc
Bmw 535d-07,m5-00,z3m coupe-99
535 d alla dagar i veckan
cbx1047/ ehhh.... vadå 535d? Lite OT där;(

EB
z3mc ska det va till, sorry!

EB
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Vi har i familjen en M5E61 och den fungerar alldeles utmärkt till vardagskörningen. Lämna och hämta på dagis, veckohandlingen etc. Jag är väl troligen fucked-up gällande bränsleförbrukningar, men tycker att det inte är så farligt, visst den kan dricka hur j-vla mycket som helst om man kör lite inspirerat, men allt som oftast så brukar min sambo bilen och då verkar fokus inte ligga på rödljusrace utan att mest ta sig från A till B.

Hon kör alltid i automatläge och jag har inte hört några klagomål att den skulle vara jobbig att köra, själv så kör jag alltid med paddlarna av någon anledning och upplever inte växlingen som något problem.

Den absolut tråkigaste kostnaden tycker jag är försäkringen, betalar 3200 helförsäkring på min 320d och 17k för M5:an, det är lite surare slantar.

F.ö gällande bränsleförbrukning. Körde ner till Malmö under påsken. ToR (tot 130 mil) samt stadskörning i Malmö under tre dagar så låg snittet på 1.3 l/mil

Förra sommaren så var vi ner till Atrid Lindgrens värld tillsammans med svärföräldrarna, och resan ner så hölls hastighetsbegränsningen till 100%, då slutade snittet på 10.9 l/mil.

Visst går det att köra snålt, men precis som TS skriver så ligger inte fokus på bränsleeffektivitet om man letar M5.
Bytte till IF nu när jag ställde på den och betalar just under 15 000 kr i försäkring. Motorgaranti 12 000 mil och tio år tror jag om jag minns rätt. Snittar 1,4 l/mil på ca 1000 mil och har kört den som bäst på 1,2 l/mil.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Låter bra att ni är nöjda med "bruksvärdet"

Förbrukning på runt 1,5 blandat är i min värld snålt. :)

Gäller bara att hitta ett bra exemplar att slå till på. Den svensksålda på Tabergs har blivit såld. Orkar inte köpa ett exemplar som kräver en massa jobb med omlack osv innan den är fin utan vill ha nått hyfsat "körklart"

Men det verkar som att man får försöka klämma in en Tysklandsresa.
z3
36
z3mc
Tor snålt .... Du verkar leva i en bubbla 535 d mycket bättre ekonomi
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Z3mc: går en 535d jämnt mot en M5? Man får ju jämföra likvärdiga bilar när man jämför bränsleförbrukning.
z3
36
z3mc
Låter bara som ni är miljonärer .... Är ju ingen jätte skillnad man har nytta av på våra vägar direkt tycker dom som kör sådana bilar kör så försiktigt inte många som har råd att driva dessa köp något ni har råd med i stället
z3mc/ Vad är det för fel med att vara miljonär?

Tor/ Köp modolasses om du gillar färgen.

EB
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
En aspekt jag skulle lägga i att ha en M5a eller annat prestandamonster som bruks/året runt bil, är ju att det just blir "vardag" att köra den bilen. Inte alls lika speciellt som att plocka ut den på våren och bara fin/fartåka när man verkligen har lust/sug.

Det blir lite som att dricka champagne och äta oxfilé (eller vad man nu tycker om) till vardags, det blir just "vardagsmat".

Sen är det säkert praktiskt om man bor så att det är ont om parkeringar et.c.

Bara en tanke. Inte att jag säger att det ena är rätt eller fel, utan det väljer man ju självt.

Kan hålla med om att det säkert var någon med gott om pengar som köpte M5/M6:orna som nya. Sedan så kostar de en peng att hålla igång men kostnaden blir i slutändan ungefär som någon annan entusiastbil med lite pulver. Skillnaden är att den tar med familjen. Själv så kör jag den som bruksbil men undviker grusväg om det är möjligt. När det gäller nyttjande av kapaciteten så kan man alltid använda den på en tillfart på en motorväg när man ska från 50 till 110 km/h eller annan lämplig sträcka exempelvis. Inte förbjudet att göra det snabbt :-) eller hur?
z3
36
z3mc
Pula lärare som är miljonär bor du i Åby ? Aldrig sett dina mäktiga bilar
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

On topic: Lägg ner dieselsnacket Tack!

Jag kör ca 1000 mil om året, merparten är söndagsmil, åker aldrig till jobbet eller dyligt!

Modolasses ser riktigt fin ut, dock vill jag ha en faceliftbil, har väldigt svårt för inredningen på preface.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.