|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Är det för att de är snåla eller för att de inte tror att bilderna betyder något? Min spontana reaktion är för att de är snåla, och då undrar jag ju givetvis vad de mer snålat med, på bilen t.ex. Kamera har alla, så det är inte det. Letar just nu härke, bilder med en bild går bort, det finns så otroligt många andra att rikta uppmärksamheten mot. Dessutom förstör dessa människor mitt bilknarkande på blocket :) | |
|
De är lika lata med att lägga ut en annons som de är lata med att vårda sin bil? Jag hoppar alltid enbildsannonser. |
|
|
Snarare lata än snåla. Man kommer på bilen ska säljas. Jag är och har varit helt ointresserad av att fota den. Bilen står med vinterdäck och det mörkt ute. Men annonsen ska ut nu! Jag letar upp nån bild, kanske sparad annonsbild från köpet. Voila nu är det klart. Förhoppningsvis är detta vanligare för Hyundai I20 än MB SLK. Handlar det om en vanlig bilmodell kan man välja bort sådana annonser. För ovanliga blir det ingen bil om man gör så. Mvh Stephan |
|
|
Påfallande många fattar inte att bilen säljs framför datorn utan tänker sig att man ska lägga flera timmar på att åka och titta på en bil i andra änden av länet för att "den är säkert bra". 18/20 av de som tittat på mina senaste bilar till salu har slagit till. Vääääldigt få åker och tittar på begagnade bilar på chans hos privatpersoner för nöjes skull... ------- //Lövet |
|
|
Stämmer bra att bilen säljs framför datorn Andreas, har själv upplevt det både när jag köpt och sålt. Vid ett tillfälle var det länge tvärtyst på en av mina säljannonser tills jag ändrade bilderna, lade energi på dom, pang så vart jag nedringd, hade spekulanter som nästan slogs om bilen och den gick utan en krona i prut. Lathet kan vara en orsak, men många skriver "maila för fler bilder", då borde det vara snålhet. Snålhet tror jag även dessa collage är. |
|
|
Ja, collagen är verkligen en historia i sig. Klämma in 8 bilder på samma yta som 1, vilket gör att vissa ibland krymper ner bilderna till typ 5x5cm. Ja det blev ju tydligt och bra... Vill man lägga till extra bilder utan att betala är det bättre i så fall att skapa ett externt album på någon gratis bildhost och sedan länka till dem från annonsen. Kanske lite överkurs men absolut inte svårare än att sitta och klippa och klistra i ett bildredigeringsprogram. ------- //Lövet |
|
|
Välja bort en bil bara för att det bara finns 1 bild ute i annonsen? Det var bland det dummaste jag hört Du måste ha missat många fina bilar under året med detta tankesätt Vänd på argumentet, är det kanske du som är för lat som inte orkar ringa eller maila och fråga om fler bilder? |
|
|
Det finns alldeles för många bilar till salu för att man ska kunna vara slö när man annonserar. Det dummaste man kan tro är att den bil man säljer är "speciell". Det är den i princip aldrig. ------- //Lövet |
|
|
Det finns en genomgående trend hos de som lägger ut innehållsfattiga annonser med endast en bild och avslutar sin annons "ring om info" När man väl ringer och ställer sina frågor, och det kan bli ganska många frågor när man tex vill köpa en bmw e46 m3 och annonsen innehåller 10 ord, så kan de ingenting om bilen, ALLTID så. tex. mönsterdjup - inte en aning märke på däcken - inte en aning senaste service - inte en aning osv osv Ne folk som inte ens orkar göra en riktig annons orkar nog inte heller ta hand om sin bil. Har sålt 10 bilar, med mycket bra bilder, mycket info i annons om skick på lacken, service slitagedelar, vad som är bytt osv osv. När det sedan ringer folk så är det egentligen för att boka tid när de kan komma och kolla på den för alla deras svar står redan i annonsen. Den tiden du lägger ner på annonser sparar du in på att sitta i telefon/mail och svara massa folk (som mig själv) |
|
|
+1 ------- //Lövet |
|
|
Jag hjälpte nyss en kompis med att leta billig andrabil, de men en bild hade ofta fotat bilen från bästa vinkeln och sen på andra sidan var hela skärmen upprostad osv... Så efter tre vrak tröttnade jag och bad om att få se några fler bilder innan man ödslade tid på att åka dit på chans. |
|
| Tja.....vad säger bilder på en bil om skicket, egentligen? Om en bil skall se dålig ut på bild då får den allt vara bra dålig. Tyvärr är det ju nästan alltid så att bilar ser bättre ut på bild än i verkligheten. Finns nog ingen riktig genväg, man måste se med egna ögon. | |
|
Salesman, du verkar inte riktigt ha förstått bildens betydelse för en annons. Helt rätt så kan de vara missvisande för skicket, men när du gör grovgallringen så ser du det värsta, är där dessutom bara en bild så går annonsen bort för många. Det finns så många objekt att välja mellan, men tid att sitta och åka runt är mindre. Som beteendet ser ut så är bilen i princip såld när köparen väl kommer, säljjobbet har annonsen med bra bilder gjort. Bilar i bra skick men med dålig annons/bild kan därför ta längre tid att sälja. En bra annons med bra bilder gör försäljningen snabbare. Hade du fått lite förhöjd puls och köplust av den här annonsen? Länk |
|
|
Den säljannons som absolut INTE ger mig köplust är den där säljaren i överdrivna ordalag berättar om hur bra bilen är och därför skall ha ett premiumpris, och dessutom försöker visa det med 25 bilder (Som förmodligen skönmålar bilen). En sak till, ordet Unik. Det står i varannan annons numera när det skall säljar helt vanliga bilar, det är en turn-off. Men det är väl lite intressant att vi ser olika på saker? Det finns alltid 2 sidor av myntet. |
|
| Det går alltid att överdriva saker och ting, och det exempel du tar upp kan jag hålla med dig om går för långt. Kvarstår gör det faktum att bilderna är av stor betydelse, bilköpet är i det närmaste helt digitaliserat och att inte lägga någon energi på bilder är mindre bra. Bra bilder hjälper till att sälja bilen, svårare än så är det inte. | |
| Det finns inga "Faktum", däremot så finns det åsikter. Att bilköpet skulle vara helt digitaliserat? Köper du beg bil utan att titta IRL med andra ord? Det skulle du iofs kunna göra från ex vis BMW i Munchen, fast då behöver du ingen bild ens. Från privatperson är det nog inte att rekommendera. | |
| Fast bilder i bra kvalitet säger mycket. Visas dessutom alla vinklar kan man ju se om det finns rost som gått för långt, om förarstolen och golvmattan är utslitna etc. | |
| Köpprocessen menade jag, själva avslutet gör du självklart irl (än så länge) Du får ha din åsikt, men att annonsen/bilderna är av yttersta vikt är ett faktum, och det är inget jag har hittat på. | |
| Marin: Visst ligger det något i det du säger, fast hur troligt är det att säljaren lägger ut en bild som inte smickrar objektet. Skall du dokumentera så till den milda grad kräver det ju hundratals bilder, och dessutom en visshet att fotografen inte har uppsåtet att försköna. Finns det en bra annons som exempel? Rätt vad det är så ändrar jag mig ;) | |
|
Tack Robert, skönt att jag får ha min åsikt. Hoppas du hittar din bil! |
|
|
Säljer man mycket på Blocket märker man hur processen fungerar efter ett tag. Som tidigare skrivet ovan är det extremt ovanligt att någon kommer och tittar "bara för att". När någon väl sätter sig i bilen har man för avsikt att köpa, inte bara titta. Flera har till och med försäkrat bilen innan de ankommit. Eller så är det bara jag som har så fantastiskt fina bilar och oemotståndlig charm att köparna inte kan motstå när de väl kommer ;-) ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.