|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter lite sökandet på forumet verkar det vara ett skapligt köp? Länk Egentligen vill jag bara sänka fram men blir kanske knas med väghållnings osv som ni skrivit tidigare. Vad behöver man tänka på vid byte? Kan jag bara be en händig polare fixa det eller måste ha mycket skills för att justera saker efteråt? Mer än hjulinställning..? | |
|
Eibach är bra saker så låter som ett vettigt köp. Lämnar du bort för byte till någon annan behöver du inte tänka på nåt efteråt förutom som du säger att en hjulinställning bör göras eftersom tyngdpunkten på bilen kommer ändras. Antar att du original-chassi? Värt att ha i åtanke är att dämparna kommer jobba i ett område dom inte riktigt är gjorda för att göra vilket kan resultera i att dom slits i förtid. Nu kommer denna sats inte sänka jättemycket så borde klara sig ganska så bra. Sänkning från 40mm och mer brukar man ju generellt säga att man ska byta dämpare också. Men det är ju som sagt generellt. Beror ju även lite på hur långt bilen har rullat. Tänkte i förebyggande syfte. |
|
| Jag skulle nog hellre satsa på dessa Länk då H&R känns som en bättre produkt. | |
|
Tack, Har inte sett några H&R som bara har 1cm skillnad på fram och bak bara.. Känns som man inte vill ha för stor skillnad bak och fram? De du länkade är till 335an. Att saker slits snabbare är inget som lockar.. Jag är ganska okunnig så har egentligen noll koll själv. Den har rullat 12k. Fabriksinfon på bilen säger: Chassis: Coupé´ Standard suspension |
|
| Har bilen rullat 12k är det sannolikt att dämparna säger upp sig inom en snar framtid om du monterar sänkfjädrar. Antingen budgeterar du in ett byte av dämpare för den dagen de börjar läcka olja, eller så monterar du t.ex. gula Koni eller m-sport dämpare på en gång. | |
|
Knepigt. Ska man behöva betala 12papp + arbete för att få bilet ett par centimeter lägre. :/ Fast med lite tur kanske de håller ändå? Har du/ni några erfarenheter av detta eller mest bara gissar? |
|
|
Länk Om man läser den tråden så har du nog helt rätt erik :) |
|
|
Alltså, funktionen på en stötdämpare försämras gradvis redan efter 10k mil. De flesta åker på byte runt 15-20k mil, m.a.o. är stötdämparna på din 325i väl inkörda med sina 12k mil. Jag bytte på min fars 330i E90 vid 20k mil, då var 3 av 4 dämpare mer eller mindre slut. Min E39 har sänkfjädrar som är 20 mm kortare än vad dämparna(sachs advantage) är anpassade för, och det har fungerat i 1500 mil, dämparna hade 9000 mil på nacken innan bytet. Det kanske ger dig ett hum om inte annat. Så ja, har du tur så håller de ett tag. Är det värt att chansa, om du lejer ut arbetet? Det får du avgöra själv. Risken är att du inte ens blir nöjd med standarddämpare + sänkningsfjädrar. Vissa påstår att det fungerar utmärkt, jag och flera andra har testat och konstaterat att det inte är optimalt. |
|
|
Efter dina råd så beslutar jag härmed att låta bilen vara som den är detta året och njuta av att jag åtminstone köpt en underbar bil :) Så får jag skramla ihop till dämpare & fjädrar till nästa säsong :) (o hoppas att de håller som de är) Min V70 rullade 21k utan problem med dämpare.. :x Tack för tipsen! |
|
|
Sorry att det blev lite fel länkning, tänkte inte alls på att dom endast gällde 335. Nu har du ju bestämt dig för att vänta till nästa år. Men i vilket fall behöver du inte lägga ut 12 tusen på en sats för att få bra kvalité. |
|
|
No problemo, Vad är mer prisvärt än de kändaste märkena? |
|
|
Ja kör original dämpare o sänkningsfjädrar från H&R 50/25. Grymt nöjd. Nypris är 2995:- The Sound From A Big M :) |
|
|
Dämpare och fjädrar för 3000?? Min plan just nu är att inhandla eibach pro kit från Tyskland. 6200kr med frakt. |
|
|
Köper man Eibach/Bilstein Pro-kit/B12 så får man Bilstein B8 Sprint (kortade sportstötdämpare) vilket inte är fy skam. Köpte ett sånt kit till E46:an för något år sen, givetvis från Tyskland (sparade ~3000:-). Är rätt så nöjd där, dock relativt stumt (om man jämför med M-sportchassit på E90:n). Är ganska övertygad om köpa ett liknande kit till E90:n när stötdämparbyte börjar bli mer aktuellt (gått 9200mil nu så borde väl hålla några tusen mil till). Alternativet är att köpa ett original Performance-chassikit för ~10 000kr eller vad det kan bli. |
|
|
Låter fint. Har standard suspension (trots att det ingick i paketet bilen såldes i :/ )idag så vill gärna få ner bilen, tycker även den är snäppet för mjuk. Sjuka är att bilen är ju lagom låg där bak default. bara fram som stör en. Fick prisförslag på M performance idag. 29papp med arbete..! :P Kostade runt 14-15k utan montering. Lite väl.. :) hade varit trevligt med M Performance avgas dock men kostar väl också som satan. Är det någon som har bild på samma sänkning? Gärna med 18". |
|
| edit:*trots att M-sport ingick | |
|
Folk får det att låta som att dämparna kommer ge upp direkt så fort du monterar sänkningssats, det stämmer absolut inte! Slitaget ökar lite men dom håller många mil till! Jag bytte till H&R Sport 50/25mm sänkningssats vid 9.000 mil och bilen har idag rullat 13.000 och är fortfarande lika tight i chassit. Bilen är mycket högre fram original och du ska ha en sänkningssats som jämnar ut skillnaden i höjd mellan fram & bak, det gör inte den satsen du tänkte på. Jag rekommenderar verkligen H&R som får bilen att bli precis jämnhög fram/bak men även behåller mycket av komforten, även om bilen är ganska stum :) Min bil, dock med 19" Länk |
|
|
Snyggt Jopovic. jo, finns risk att de ser lite knas ut bak, men bilen är ju inte gjord för att luta fram. Blir inte väghållningen lite knas? Absolut lockar det att bara byta fjädrar, enbart för att snåla och få råd till större fälgar. Knepigt att veta hur länge dämparna håller. Beror på om man kört som ett djur? 1700kr för fjädrar eller 6200 för kitet.. blir ju lite skillnad i plånkan :s |
|
| btw, Mycket jobb att byta fjädrar/dämpare på E92? | |
|
Körde också H&R fjädrar 50/25 innan jag gick på racechassi för banåka. Fungerade superbra med M-sportdämparna. Tycker för en estetisk sänkning att bara fjädrar är bättre än "coilovers" då man behöver spendera ganska mkt (25-30k?!) för att få samma komfort som original med coils. Det är superenkelt bak och fram är det inte heller några konstigheter. En mutterknacka underlättar en hel del. Kom ihåg att göra en hjulinställning efter då du kommer får en massa oönskad toe. |
|
|
låter bra att det är superenkelt! :P Frågade en firma precis och de gissade på 8-12 timmar dock. Typ 4500kr om allt gick som de skulle. Har ju inte M-sport dämpare idag så kanske inte lika bra med bara fjädrar då. en fråga till, Sitter fjädrarna redan om man köper kit? te x eibach. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.