AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
11.008

Bur montering Z4M coupe 2007

Sida 1 av 2
Hej!

Tänkte försöka skriva lite här efterhand mitt bygge rullar på... i helgen fick jag insperation efter ha varit på Elmia och sett alla coola bygge.... river just nu ur all skit för att snart sätta sågen i bilen....

Tar gärna emot tips och ideer... tex var man smidigast lägger upp biler för att sen länka hit?

la några på min garaget sida om ni vill se vad som hänt hittils...

Länk

//Fredrik
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Herrejäklar, få stopp på karln. Man kan göra så på andra bilar men inte på denna.
Gå med i någon boxningsklubb eller liknande om du har problem.

/Peter
haha tog ett tag innan jag själv tog detta beslut. men varför inte... det är bara en bil :-) dessutom blir den ju inte sämre...
Kommer bli ett spännande projekt.... hittade snygga lätta stolar på Elmia också.... blir TillEtt B6 stolar i carbon med mocka....

//F
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Klart att man kan bygga bur i en sportbil :)

Jag tycker att rejsa.nu är ett bra ställe att ha en tråd för sådana här projekt inkl bilder.

/DJ
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Frågan är om den går upp eller ner i pris efter operationen, men å andra sidan har man väl inte bilar som investeringsobjekt först och främst. Så udda är ju inte dessa tyvärr.

Det var en väldigt kraftig struktur bakom stolarna. Inte undra på att Coupen är bland de vridstyvaste bilarna original.

Var ihåligheterna ljudisolerade eller helt tomma? Funderar på att ljudisolera min lite för att slippa brummet, som blir av däcken/hjulen (Michelin PSS). Har dock 3.0Si, så det kanske skiljer lite.

Några bra tips?

@Lasse: Inte udda? Nej inte din 3.0 men en Z4 M Coupé kvalar definitivt in under kategorin udda och ovanliga.

För informations skull såldes det bara 38 stycken i Sverige. Jämför det med modeller från Porsche och Ferrari.
Udda är den och mer udda kommer den bli :)

Jo de är en rätt rejäl vägg bakom stolarna. Punkt svetsad så blir att borta klippa såga för att få bort allt. Alltid mer jobb än man tror.
Ingen isolering i min.
Buren kommer utan problem behålla eller förbättra styvheten.
Förstår er som gråter lite över denna operation men köpte min bil till hälften av dom flesta och har alltid drömt att få till en mer "race" version.

Min är import men är nr 1 av 500 i denna färg serie. Också vad jag vet den enda i Sverige.

Vill passa på att fråga vilka slutburkar ni tycker låter bäst. Vill ha råare ljud än original. Kommer säkert lösa en del utan allt skit där bak :) men vill ändå byta.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
@Phoenix. Visste inte att denna var svensksåld. Vet inte hur många 3.0 Coupe som är svensksålda heller, vet du?

Ursäkta off topic. Var det på Z4:an du hade Michelin PSS? Upplevde du de "brummiga"?

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Pappi - jag kör med Flowmaster 40-series på min Corvette. Ska du inte åka alltför långt, så får du gott ljud. Innehåller bara plåtstrukturer, ingen vadd. :-) Du kan dock få problem med besiktningen, så det gäller att du har rätt station. Länk

enligt en tråd från 2013 så såg det ut så här:

3.0 = 705st
M = 57 st

mao rätt udda :)

@Pappi: Kommer bli grymt!
@lasse verkar inte som dom finns till z4m...

@phonenix Det får vi hoppas! Längtar till helgen för att börja kapa :)
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
@Pappi - trodde du skulle bygga något eget.

@Phoenix - ca 750 Couper totalt i Sverige kan inte stämma. Vad jag har läst var det ca 17.000 couper totalt producerade. 5% kan inte ha hamnat i lilla Sverige..

Det går 4 st 3.0 på 1 st Z4M Coupe globalt, om man ska tro Wiki: Länk

@lasse har funderat på eget med elektroniskt spjäll men tänkte först kolla vad som finns...
Jag kan minnas fel dock så jag vågar inte skriva det i sten :)
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
@Phoenix. Var det på din fina Z4:an du hade Michelin PSS? Upplevde du de "brummiga"?
@Pappi Ursäkta allt off topic. Har du sett den här tråden på Rejsa? Länk

Nej jag hade Falken FK452 på den och de dög till det lilla jag använde den :)
Ra
338
RasmusBMW
VW Golf GTD 2011 DSG
Carbon steel grey metallic
Bi xenon , DCC.
No turboshit - Only real Power - NOT 😉

Ski-doo MXZ X RS 2007

Z4 M "CSL", kul projekt :)

Angående slutburkar , raka rör utan skit, vid besiktning montera kattarna :)
Blir det nån form av race ratt åxå ? Sparco el , momo i mocka ...:)
@rasmusBMW helt klart en bra tanke.. Byta en gång per år kan man leva med..

Jepp önskelistan är lång men ratt och ev byta dörrsidor till mocka då mitt skin tagit en del slit från Dubai tiden...

Ska försöka ta bort alu panel på brädan också. Nån som gjort detta? Vill lacka den och buren i bilens färg....
Säg till när du ska köra 18" apex Arc-8 så köper jag de du har nu! :)
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Här är en början i alla fall på hur du får bort panelerna: Länk

Hur gör du med besiktningen, om du kapar bort strukturen bakom sätena?

@lasse wow nej inte sett tråden på rejsa... Här ska läsas :)
De blir regbesiktning och har kollat att bur är ok i min bil. Hur dom bedömer att "väggen" är borta vet jag inte men tror inte de ska vara nått problem. Vill nog inte väcka björnen och ringa igen...

@phonenix menade du mig med 18"?

Tack för ert intresse och hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.