AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.394

E61 lci ojämn tomgång+sotfläckar på bakluckan

Sida 2 av 2
ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Fick tillbaka min idag. Verkstan kunde inte hitta något fel. Enl samtal som de gjorde med Bmw verkstad trodde de att det var mjukvaran som behövde uppdateras. Känns inte så troligt..Blir att boka tid på BMW verkstad..fortsättning följer...
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Min mjukvara är uppdaterad..samt att spridare, högtryckspump är bytta för några år sedan innan jag köpte bilen fick jag reda på nyss! Man undrar om tidigare ägare haft samma bekymmer.. Oroväckande isåfall att problemet återkommer!!
Lämnar min imorgon...

/Martin

//BMW-För dig som älskar att köra
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Va fan.. Ska lämna in min idag..
Vad händer när jag startar den imorse efter det att den stått still i flera dagar..den går inte klockrent visserligen men ingen cylinder verkar fattas och ingen motorlampa tänds..utan bara lite ojämn gång och sega växlingar som den alltid gjort när den varit kall sedan jag köpte den 😕!

Frågan är vad gör man nu.. Lämnar in den och pröjsar en självrisk på 7000 kr och låter dom leta fel ändå.. Suck! Grejen är ju att min bil passerar 8år just nu och det innebär att kör jag inte reparation via försäkringsbolaget nu så är jag rökt att använda deras maskinskadegaranti... Hmmm

/Martin

//BMW-För dig som älskar att köra
ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Lösningen blev..

Efter mkt om och men bestämde jag mig tillslut för att byta samtliga spridare. Efter det går bilen som den ska. Dyrt blev det men skönt att det äntligen är löst.

Mitt tips till andra som får detta problem..om bmw säger åt er att byta samtliga spridare..gör det då på en gång..jag larvade mig och uppdaterade mjukvaran, bytte 1 spridare(som visade felkod) plus en lambdasond...hade jag bytt spridarna direkt hade det blivit billigare och tagit mindre tid..
Dom flesta verkstäder har dålig kunskap av bilar i dag, det enda dom kan är att läsa av felkoder o byta delar tills bilen förhoppningsvis fungerar igen.
Byte av exempelvis Noxsensor som ger felkod, sotig o ful. Om den är sotig så finns det garanterat ett annat problem, exempelvis dåliga insprutnings munstycken.. Man måste kunna grundläggande kunskap om hur en motor fungerar..

Åka dyrt, kör BMW
Kör på 98 oktan och kör inte snålt hela tiden. Behöver också luftas en längre tur i lite högre farter för att må bra, Tyvärr.

Åka dyrt, kör BMW
Ett tips till alla som kan skruva lite.
Finns en medlem som har dataprogram till BMW med kablar, ordna det o laga bilen själv, för pengarna du sparar så är ett tips att åka till nåt varmare land o njuta en vecka eller 2. Våran BMW 525 Lci har kostat 18000:- på 6 månader pga skit konstruktion, 3000:- mer än min Saab har kostat på 10 år i oljebyte o lite service.
Ska man använda effekten i en BMW så drar den också minst en halvliter mer än Saab o ligger ändå efter.. Kan inte säga att det är en premium bil.
Trivs annars bra med bilen men kundservice har dom inte fattat nåt av.

Åka dyrt, kör BMW
pe
20
peopeo
530IA -09
Löste sig problemet? har liknande problem.
felkod 2A2B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.