|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er, Har precis köpt en e61 530i lci och har ett problem. Ibland går den ojämnt på tomgång vilket jag förstår är ett typproblem. Till saken hör också att den stannat av sig själv 2 ggr samt att det blir små sotfläckar på bagageluckan. Känns som den inte förbränner riktigt rätt. Någon idé om vart man ska börja leta? /Andreas | |
|
Hallå där, personligen skulle jag börja med en uppkoppling, exvis hos BMW, för att se om den lagt några felkoder i minnet. mvh MW-Guru |
|
|
Hallå igen, om nu motorn skulle heta N53B30OL så tillhör den en motorfamilj som är välkänd för diverse problem med injektorer och tändspolar så det kanske kan bli nästa tips, om så är fallet så syns det med sannolikhet som Harrisburg med en diagnosuppkoppling mvh MW-Guru |
|
|
Tack för svaret! Då blir det att åka till Bmw och göra en felsökning. En dum fråga för en nybörjare: Kan de läsa felkoder ur nyckeln? /Andreas |
|
|
Det var så lite. Jag vet att dom kan läsa av servicebehov från nyckeln men eventuella felkoder måste dom koppla upp sig mot bilen för att se ( i varje fall med min "racer"...) mvh MW-Guru |
|
|
Hej igen, Efter felkodsläsning får jag ut följande fel. Missfire cyl 4,5,6 Oxide catalyst aging Jag har bytt samtliga stift. De på cyl 4,5,6 var rejält svarta. Dock ingen förbättring efter bytet. Har också testat byta tändspolar till andra cylindrar utan resultat. Tror därför inte på fel i tändspolarna. Någon som har tips om hur jag går vidare i felsökningen? |
|
|
Kanske det kan vära din nox sensor. min hadde samma fel da jag köbta den. hoppas mit svenska gå at forstå bra :) |
|
|
Nja, jag har svårt att tänka mig att det skulle bero på NOx sensorn, det låter som något mer trist. Om du gjorde diagnostestet hos en vettig verkstad borde dom väl haft några ideer...!? Det här med misfire låter inget bra... :-( mvh MW-Guru |
|
|
Tack för svaren, Nja det var ingen vettig verkstad. Jag gjorde det själv med elm327 läsare och bmwhat appen :) |
|
|
Har samma bekymmer med min 523IA LCI -2007. Jag har nu bokat tid på BMW för mer felsökning..har bytt stift,spolar,termostat utan förbättring! Om du hittar felet så skriv gärna en rad! /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
|
Jag skulle nog byta lambdasonderna - att det är sot på stiften på din bakre "bank" i motorn tyder på att det är något knas med motorstyrningen för de bakre tre cylindrarna. Varje "bank" har ju en lambdasond som ger signaler till motorstyrningen, så om en sond är dålig ger den fel värden till motorstyrningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
adb: Går din bil bara ojämnt när den är kall & klockrent när den är varm? Så är det med min 523´a... /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
|
Hakar på här... Min 520 -08 LCI strular när den är kall och får ibland misfire på cyl 3. Går hur fint som helst när den är varm. Senast så fick jag fram följande felkoder från BMWhat: 30EA: DeNOx catalyst sulfuric 2C32: Lambda probe front catalyst 2, adjustment control 2C2B: O2 PreCat sensor system check, bank 1 2C6C: O2 AfterCat sensor system check, bank 2 29CF: Misfire detection cylinder 3 in 2 firing order 29E0: mixture control 29E1: Fuel mixture control 2 Novation bytte först stiften då dom såg dåliga ut. Dom ville även byta spridarna. Bilen gick bra ett tag efter stiftbytet, men nu har den börjat bråka igen när den är kall. Jag ska testa att göra rent spridarna. Först med spridarrengöring man häller i tanken. Om det inte hjälper så lämnar jag nog in spridarna för ultraljudstvätt. Om det inte funkar efter det satsar jag nog på spridarbyte. Kanske någon O2-sensor som behöver bytas? Det lustiga är att den går fint när den är varm. Micke |
|
|
Jag har testat med STP och även RED LINE som ska vara mycket bättre än STP men utan resultat. Jag har länsförsäkringar med MER försäkringen tillagd och då finns en motorskadegaranti (12000 mil eller 8 år) med en självrisk på 7000 kr men då byts det grejer tills det att bilen går bra om det så skulle behövas en ny motor..låter som att dom ska börja med att byta spridarna. Hur länge gick din bil innan den började krångla igen? När du bytte stiften var även alla felkoder borta för att sedan återkomma?? Känns lite som att man inte litar på denna motor tyvärr..även fast den fixas nu så frågar man sig själv om man vågar behålla den :(?? Synd på så fina bilar!!! /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
|
Jag har en flaska red line i bilen som jag ska testa. Värt ett försök i alla fall. Moderna försäkringar har max 10000 mil/8 år tyvärr. Min har gått 12000 mil. Bilen gick fint i ca 1 månad efter stiftbyte. Sen började det successivt bli sämre vid kall motor. Felkoder kom tillbaks när den började gå ojämnt igen. Dock endast misfire och igensvavlad katalysator. Senaste gången blev det dock de från föregående inlägg. |
|
|
Det är dessa 2 felkoder jag har just nu och även något om O2 sensor.. Jag skall lämna in bilen nästa vecka så kommer ni på några briljanta lösningar innan som är billigare än 7000 kr så tar jag tacksamt emot dessa :)! Annars så känns det som en billig lösning med dessa bekymmer... Byte av enbart 2 spridare ca 8500 kr på BMW här i borlänge . Suck /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
|
Ja, det är bara att hoppas att det löser sig till så låg peng som möjligt. Spridare är hur som helst ingen billig sak att byta. BMW i Uppsala tar ca 13000 för 4 st. Dyrt även på ebay. ca 2000kr/st för nya. Sen ska dom kodas in i bilen också. /Micke |
|
|
Min bil går ojämnt både när den är varm och kall. Jag lämnar bilen till verkstad på torsdag så hoppas jag de kan diagnostisera felet snabbare än jag, och förhoppningsvis behöver jag byta färre delar. Skriver självklart vad de hittade och vad som löste det OM de hittar felet :) |
|
| Jag tror iallafall att kostnaden för att lösa detta är över 7k..men vi får se! Har raderat koderna för några dagar sen och kört med den varje dag..risig gång och motorlampan har varit tänd men när jag nu kopplar in mig med mitt egna OBD2 instrument så finns inga felkoder alls..märkligt !? | |
| Har ni kommit nå längre och fått reda på vad felet var på era bilar? Har min inne på verkstad men under dagen verkar de inte lyckats hitta nåt....fortsättning följer | |
|
Spännande.. Jag lämnar in min bil på tisdag nästa vecka på BMW. Det jag är orolig för att problemet är spridare i grund och botten och att stiften tar stryk..stiften byts och det fungerar någon månad för att sedan komma tillbaks :/! Synd att man ska behöva känna att man nästan måste byta bil även fast dom får ordning på problemet just nu..det är ju så många som verkar ha återkommande bekymmer på dessa motorer... Har ni sett om detta bekymmer även drabbat nya F11 bensin motorerna? Även dieslarna verkar ju ha bekymmer med ojämn gång..!? Man vill ju fortsätta köra BMW utan att behöva ha en klump i magen över motor bekymmer! /Martin //BMW-För dig som älskar att köra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.