AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.724

Vinterpaket vs Loungepaket vilket skulle ni väja?

Sida 2 av 3
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Måste vara en nyhet.
Min är årsmodell -15 och när jag kör värmaren så blir kupen varm men ser inte att motorn har blivit varm. Den värms indirekt när man sedan startar då vattnet från kupevärmaren kommer i omlopp.

/mården.
Ro
105
Romefors
520d Touring x-drive -16
Har som sagt det på prent. Mejla mig på kjell_romefors@hotmail.com så kan jag skicka er vår korrespondens😉

Ro
105
Romefors
520d Touring x-drive -16
Har det som sagt på prent. Skicka förfrågan till mig på kjell_romefors@hotmail.com så ska jag delge er vår korrespondens😉

Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Högst intressant!

Att den värmer motorn är ju delvis sant för den ska enligt uppgift starta om bilen är igång och yttertempen är under 6 grader, detta för att motorn snabbare ska komma upp i drifttemp.
Ro
105
Romefors
520d Touring x-drive -16
Man kan även ha den i autoläge som gör att motorvärmare/kup'evärmare går på, ihop eller var för sig går på när yttertempen understiger 15 grader. De gör man antingen via fjärr eller iPhone

ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Det där med utrustning är verkligen en vattendelare. Ser själv det där vinterpaketet som helt meningslöst men så står min bil i varmgarage och används väldigt sparsamt på vintern över huvud taget.

dr
98
drmonz
BMW 530d F11 touring -17
Mercedes A180 - 19

hur lång tid tar det tills den är uppvärmd?

om det är cirkus -5
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Romerfors:
Hjärtligt tack för din input!

Men tyvärr så tror jag att det finns risk att personen i fråga på BMW Sverige kanske undviker den riktiga sanningen (?).

Personen skriver att bränsleförbrukningen minskar under varmkörningen,
och att motorn värms via kylsystemet (mao INTE via den bränsledrivna värmaren!).
Menar nog följaktligen att bilens motor måste startas och vara igång för att det tidigare uppvärmda vattnet (för kupén) då ska börja cirkulera i kylsystemet (alltså först efter att man startat motorn) och därigenom hjälper till att värma motorn under varmkörningen.

Jag tror fortfarande att dieselvärmaren (=kupévärmaren) INTE värmer motorn.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Själv valde jag Sportpaket, Navigationspaket och Loungepaketet till min F11 men gjorde tillägg separat för 4-zonsklima, värme i baksätet och adaptiva LED.

Var ett tag inne på Vinterpaketet men tycker det funkar bra att koppla vanlig elvärmare i uttaget som jag har på min F31 idag. Innovationspaketet valde jag bort mest för att jag tycker det innehåller för mycket "nice-to-have", exempelvis HUD (som inte funkar med polariserande solglasögon) och digitalt instrumentkluster (är nog lite konservativ och gillar inte Volvo-looken). Adaptiva LED hade jag dock svårt att välja bort...så detta är kanske mer "nice-to-have" än "need-to-have"...särskilt eftersom jag förstått att de mer rimligt prissatta adaptiva xenon ger samma funktion.

Leverans i juni...så nu går jag i väntans tider för att utvärdera om jag valde rätt eller inte.

/J.I
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag bestämde mig till slut för en 530D xDrive Touring och valde:
Metallic
18" 613M; för vinterdäck (köper till roligare 20")
Komfortstol
Läder Dakota Exklusiv söm
Innovation Edition
(som innehåller bl a M Sportpkt, Komfortpkt, Navigationspkt, Lounge Pack, Advanced P Pack, Innovation Pack)
Extra 12V uttag
Rökarpkt
Dragkrok inf
Svensk språkvers
Tonade rutor
Aut sportvxl m Steptronic, Paddlar
Speed Limit info
Stöldlarm
M Performance grill

(Funderar just nu på att ev komplettera med M Performance Power kit, för att komma riktigt nära en 535)

OBS: Svensk språkversion, Rätt/Fel?
Har läst någonstans att man går miste om något när man väljer svensk,
någon klok som vet???

Mycket av utrustningen i Innov Edit är sådant jag inte skulle välja att betala för om jag skulle speca varje del separat och betala fullt pris.
Men när det nu ingår i paketet så tycker jag det är helt ok, om inte annat för att få en mera lättsåld bil om jag skulle behöva sälja den.

Känner mig nöjd med affären. Fick en hygglig extra rabatt och lyckades vid orderskrivning förhandla åt mig en del extrautrustning att ingå i priset.
Dessutom ett tillgodohavande att ta ut tillbehör för, t ex ett PPK...
Ro
105
Romefors
520d Touring x-drive -16
Jag får min 520d x-drive vecka 22.
Beställde också med adaptiva led som verkar outstanding.
La även till Lounge Pack, Sportpaket, Winter Pack ihop med Remote Services och ConnectedDrive Services, Komfortstolar (outstanding). La till borstad Aluminium Takreling, M Lädersportratt, Velourmattor och Bagagematta, Backkamera, Automatiskt avbländbara inner och ytterspeglar som är elektriskt infällbara, finslipad Interiörlist i Aluminium och Larm. Inga RF-däck, utan vanliga Continental ContiSport-Contact 5. Färgen blir Mediterranean Blue metallic. Längtar..😊

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Romefors: Då har vi valt samma färg ;), Mediterranean Blue även för min del i kombination med Läder Dakota Oyster Exklusivsöm.

För min del blev det 520d med

ZLP Loungepack
ZNP Navigationspaket
ZSP Sportpaket
205 Automat
3AC Dragkrok infällbar
430 Aut. avbländbara inner- och ytterspeglar
496 Stolsvärme bak
552 Adaptiva LED-strålkastare
5A1 LED-dimljus (ingår i ZSP)
5AC Helljusassistent (kombo med 552)
6AM Real Time Traffic Information
6WA Instrumentkluster med utökat innehåll
3AT Takreling aluminium borstad
4NB Klimatautomatik med 4-zonsreglering
710 M Lädersportratt
8TH Speed limit info

När det gäller larm så valde jag (på BMW:s egen rekommendation) bort originallarmet och istället eftermonteras ett DEFA-larm.

Leverans "slutet av juni" för min del.

/J.I
Ro
105
Romefors
520d Touring x-drive -16
Jacky, härligt😊 Hos min återförsäljare rekommenderade de BMW:s originallarm😉

fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
@ Jacky Ickx

Tyvärr så måste du välja bort något av dina alternativ.

I lounge pack så ingår ju komfortöppningen, den fungerar dessvärre inte ihop med DEFA larmet.

Personligen så hade jag valt bort komfortöppningen, så jobbigt är det inte att ta upp nyckeln.
Desto jobbigare är det att vara utan bil i 2-4 månader efter en stöld av delar....

Sådan så borde ju BMW inte rekommendera en utrustning som inte lirar ihop med larmet.
Ro
105
Romefors
520d Touring x-drive -16
Vad grundar du dig på när du säger att larmet inte "lirar" ihop med larmet. Känner många som jobbar på BMW som alla säger att jag gjort rätt.

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
fiske & bilar: Har också hört detta med att DEFA-larmet och komfortöppningen inte fungerar ihop...men BMW menar nu att de kan kringå detta vid montering av DEFA-larmet. Får väl se hur de löser det hela rent tekniskt....

Hur som helst känns det bättre att betala för ett larm som gör skäl för namnet...än att lägga pengarna på ett originallarm som enkelt kan sättas ur spel av den som så önskar. Se även den parallella tråden "Hur undvika ratt och nav stöld" och BMW:s rekommnendationer med anledning av den senaste stöldvågen.

/J.I
Ro
105
Romefors
520d Touring x-drive -16
J I, du har fel. När jag kommer hem och sitter vid min dator ska jag bemöta dig med fakta. Du kan ju under tiden precisera felen på BMW-larmen. Syftar du på stöldvågen som är och har varit så vet jag att de flesta drabbade inte hade larm - men som sagt, återkommer..

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Romefors: Om du vill får gärna återkomma med fakta om detta, jag har inga fakta överhuvudtaget.

Har bara fått rådet att välja eftermonterat larm istället för BMW:s egna...detta baserat på nån intern promemoria som gått ut inom BMW Sverige om att rekommendera eftermonterat larm typ DEFA istället för BMW original.

Verkar ju lite ologiskt att BMW själva skulle gå ut med den rekommendationen om det inte fanns någon grund?

/J.I
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Romefors: Kanske kan vara på sin plats att du inte är sådär bergsäker när det gäller att utlova fakta.
Det där skriftliga som du hade från BMW Sverige avseende kupévärmare var ju inte helt faktabaserat när allt kommer omkring, eller?

Missförstå mig nu inte för jag påstår absolut inte att du har fel,
jag undrar bara lite försiktigt om du själv är så säker på att du har helt torrt på fötterna så att du kan vara helt bergsäker denna gång?
(så var det ju inte gällande kupévärmaren...).
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Gällande BMW och deras kunskap om diverse ting, så kan jag lova dig att den kan vara otroligt begränsad, har själv rättat min säljare ett flertal gånger om saker som han "trodde", och han är ändå väldigt kunnig.

Ett ex är när jag ringde en slumpvis BMW återförsäljare och frågade om adblue, och två olika samtal senare så visste ingen ens vad adblue är för något....

BMW original larm är inkopplat på ett enda sätt, och Litauerna vet precis hur man gör för att kringgå det skräplarmet.
Mina bekanta i natt fick sina nyckelhål uppborrade (hos mig krossade dom fönstret) och original larmet kommer inte förebygga stölder mer än ev Benke & Gurra biltjuv, men knappast proffsen.

Om BMW säger att DEFA fungerar ihop med komfortöppningen så ta det med en nypa salt.
Visa först en bil där det fungerar ihop. Larmet kommer att starta om du inte låser upp med nyckeln. (och där försvann tjusningen med komfortöppningen)

Fråga er själva vad som är mest värt istället, att ta upp nyckeln ur fickan och trycka på en knapp.

Eller att vara utan sin bil i 2-4 Månader, + kostnaden för hyrbil och dom sömlösa nätterna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.