AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
10.773

Lekte med INPA, dödade jag min NAVI?

Sida 1 av 2
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Fick mitt INPA interface idag och nu vette f.. Pajade jag min navigator på min X3:a från 2004?

Satt och lekte lite och gick in i Navigation section i INPA:n. Jag valde "BMW Color Navigation" och då sa skärmen till mig "Loading of software required. Please insert a suitable CD-ROM."

Ok, tänkte jag. Kollade på nätet och jovisst den ville ha en ny version så jag laddade ner v32 som skall vara den senaste till mkv4 och stoppade i skivan. Då sa den "CD ROM in naviatgtion computer, Loading software" och sen stängde den skärmen och efter ett par minuter spottade den ut cd:n. Väntade några minuter till men inget hände så jag tänkte, jaha då var det klart då. Fick aldrig upp den där "DOS" texten eller några progress bars som man bör. Bara att starta om den men icke sa nicke den är och förblir helt svart. Har provat bränna andra versioner och nya skivor i olika program men samma visa. hör att den grejar med skivan en stund och sedan slutar den med det och spottar ut den igen efter ett tag.

Kopplade in INPA:n igen för att se vad som kommer upp men nu säger den "Idenfication Error" på navin... Har för mig att den säger annat när modulen inte finns så den borde ju sett något men fattar kanske inte vad.

Frågan nu blir således, har jag lyckats med konststycket att ta död på navin eller är här någon som har några bra tips som jag inte hittat än?
Har lagt timmar idag o söka över internet där jag sett att fler haft problemet men där texten varit kvar. I min fungerar inget i skärmen, får inte upp varken radio eller telefon. Men åtminstone radio ljudet fungerar ändå.

Den som väntar på något gott - Får alltid vänta för länge !!!
Mvh: // Tobbe
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Precis det där gjorde jag på min e39!
Men jag fick det att fungera med skivan.
Har för mig att förardörren måste vara öppen under hela processen, annars fungerar det inte.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag hittade detta jag hade kvar i mina anteckningar:

"The update process is very simple;
1. Unlock car, open the drivers door.
2. Open the trunk, and locate the nav computer and press the eject button on the drive.
3. Eject the map disc.
4. Switch ignition to position 1, leave door open.
5. Insert firmware disc into drive, follow instruction on nav screen. Be patient, it may take a minute to come up.
6. Wait (approx. 6 mins) till sat. nav asks to eject cd for reboot.
7. Go back to trunk and eject DVD, if the DVD has not already ejected itself.
8. Remove from drive.
9. Replace nav map disc.
10. Confirm reboot in car.

That completes the update..

*****Do not switch off ignition or close the door when doing the upgrade.*****"

Mvh Ola

Min bil:

Länk

ar
457
argungu
118i -20
Förardörren måste vara öppen under hela processen?!

Ge mig bara Motormännens atlas och en Blaupunkt radio istället för detta hokus pokus!

/Erik
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
argungu ;-) Visst är det larvigt men så är det.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Hallå Ola, d e nåt fel på mitt interface, hahaha

Jag har gjort precis så med öppen dörr och allt, läste instruktionen noga om hur jag skulle göra innan för att uppdatera men när den där "dos" texten skulle dyka upp som säger "This installation program will update your navigation system, it can take up to 6 minutes please dont turn off bla bla" blev min helst svart. Fick aldrig upp progressbaren heller. Väntade ändå 5-10 minuter.

Sen har den förblivit svart, stoppar jag i skivan hör jag hur dvd:n initirerar och sedan slutar skivan snurra efter ett tag. Får inte upp något alls på displayen längre... Får inte inpa:n att läsa av navin längre heller så kommer inte åt den menyn igen.

Får ta o prova igen.

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tobbe, du har köpt ett finfint interface ;-) Misstänkte att det var du.
Har du provat en gammal hederlig batteri reset innan du kör updateringen.
Jag kan kolla om jag inte har skivan kvar så kan jag skicka den till dig.
Då vet vi ju att det är en fungerande skiva iallafall.
Min var så man fick M-logga och splitscreen.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
hahaha, jodå Ola... skojade bara med dig om interfacet :-D
Det fungerar alldeles utmärkt och exakt enligt instruktionerna.
Bättre blir det inte. Skall ta o gå ner nu o prova igen, tar batteriet oxå några minuter först för det har jag inte provat med.

Jag vet ju bättre än att sitta o kladda på allt men kunde inte låta bli när jag fått ett nytt ju :-) Man e ju tvungen att testa.

Du får mer än gärna sända skivan till mig, verkligen hyggligt av dig.
Jag skickar tillbaka den så fort jag provat.

Jag har gjort 4 skivor nu men min brännare accepterar inte lägre hastighet än 16x och rekommendationen var så låg hastighet som är möjligt.

Beteendet är lite olika på dom olika skivorna, någon åker ut och någon stannar kvar i läsaren men slutar snurra. Dock har alla gått ut via eject utan problem.

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag kollar imorgon, tror jag la den vid navin.
Lite lurigt med Inpa då man ibland förväntar sig en undermeny men i själva verket är det en skarp funktion. Jag råkade göra en "clear DME-adaption values" när jag satt med inpa och tittade runt och när jag sen skulle starta bilen så gick den in i failsafe program och gick som skit. Jag nollade felkoden som kom upp och sen gick den bra igen men drog typ 1,7 liter per mil. Då var jag inte helt nöjd med mig själv kan jag säga ;-) Men efter typ 10 mil så går den faktiskt bättre än nånsin och drar, enligt färdatorn, en halv dec mindre per mil.
Lite skumt. Så som sagt man får inte glömma att man sitter med kniven i handen med dessa kraftfulla program.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Nä så är det, Var nere nu och provade helt enligt instruktionerna ovan men den gör samma ändå. Skärmen tänds inte och förblir kolsvart så inga instruktioner kan ses och skivorna spottar den ut efter någon minut. Kan höra att den initierar läsaren och drar igång skivan men mer än så blir det inte. Sen blinkar dioden lite långsamt efter någon på navin och efter blinkandet är klart spottar den ut den.

Ja, sen är man go oxå, läste om det där med färg och mono och där står klart och tydligt att den måste uppdateras efter det men sånt läser man efter att man klantat sig i vanlig ordning.

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

1. Dörren behöver inte vara öppen!
2. Inte in o rota i INPAS navi sektion...Varför?!
3. Då gäller Navcoder!
4. v32?! den är till för E65/E66,om du läser SIB..v31 är den samma 4-1/00.
5. kör in fabriksversionen/default istället..förmodar att du laddade ner v32 från skitbukten...inte mycket som är rätt på den sidan
Bi
3.797
Bianca

färg,mono?!.inget i INPAS nav grejer som behövs uppdateras..!!Man ska inte vara för snabb med att uppdatera bara för att det står så
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
God morgon till dig också Bianca

Jag vet bättre men nu är det som det är. Jag har erkänt dumheten och fått mitt straff. Går det inte att göra ogjort så får det ju vara så men frågar jag inte får jag inget svar och inte heller en möjlighet att göra bot.

1. Det är möjligt att den inte måste vara öppen men har läst om samma tillvägagångssätt på flera andra ställen och provat båda delar. Får jag ett tips som kan tänkas fungera så provar jag det till punkt och pricka. Lite som att jag går ju inte till doktorn o struntar i vad han säger.

2. För att det är intressant och lite småkul att rota i sånt man inte skall röra. Går det sen åt skogen så gör det. Jag erkänner och ber om hjälp, lär mig något på vägen istället för att sitta och fundera på vad som finns bakom menyn jag inte rörde varje gång jag ser den. Nu vet jag vad det är och vad den är tänkt till. Jag vet hur det fungerar och vad som måste göras. Sen att det kostar mig en ny Navi, Ja det är ju tråkigt. Får jag inte den att fungera får jag köpa mig en ny men kan jag slippa göra det så är det ju plus. Jag gör gärna annat för dom tusenlapparna och lägger lite jobb själv istället om det är möjligt.

3. Nej, Eftersom jag inte har något i-bus interface så gäller inte Navcoder. Likaså finns alternativet att ändra från färg till mono i den också och då hade jag råkat ut för precis samma sak. Det har inte med verktyget att göra.

4. Eftersom jag inte kunde köra in den ver. redan fanns där så fungerade inte det. Valde då en högre version vilket inte skulle vara några problem enligt alla andra som kört in den i 4:an på alla andra möjliga bilar också dessutom.

5. Nej, jag laddar inte ner programvara som jag vill vara säker på är felfri och fri från div. skit från det stället. Nästans som av en slump så hämtade jag faktiskt fabriksversionerna på ett ställe rekommenderat av tillverkaren av Navcoder. Länken finns på deras sida så varför du ens nämner att jag skulle kört in skumma versioner och laddat ner dom från div. märkliga platser finner jag ganska förvånande faktiskt. Tror inte jag nämnt något sådant...

Färg,mono?! - Tja varför inte?
Nu fick jag inget val här. Kollade runt lite i INPA:n, inget märkvärdigt. Eftersom jag har färg så valde jag färg. Det var precis det tillvägagångssättet som jag beskrev ovan som det gjordes på och därav att jag beskrev det så. Det var ingen fundering på uppdatering från början utan som jag skrev så var det ju läge till det när den ändå tvingade mig att installera annan mjukvara än den som redan fanns.
Det räcker nämligen med att du väljer något av alternativen mono eller färg för att den bef. programvaran skall begära laddning av ny programvara.
Bi
3.797
Bianca

Nej,de har du inte..Jag bara frågade/undrade!

Testa att köra in V24 el liknande först
Hej T. A.,

Beklagar grejen. Jag tror faktiskt att någonting i MKIV:an har gett upp slutgiltigt, själva läsaren eller det minne där firmware sparas. Som sagt, TROR.

Det skulle i så fall inte bero på INPA, eftersom du ju(?) aldrig försökte annat än att läsa och göra en enkel förändring som inte gick igenom. Eftersom läsaren nu inte tar emot ny firmware - som skulle ha raderat alla tidigare inställningar - kan jag inte få det till annat än att något av nämnda fel inträffat. Och att det alltså bara finns ett tidsmässigt samband med din INPA-manöver, inte något tekniskt.

När jag uppgraderade från 4:3-display till 16:9 och samtidigt från MKII till MKIV, blev det knappar "över" på displayen, Memo och Select tror jag de heter. De behöver aktiveras med antingen NavCoder eller med en serie ned- och uppgraderingar av firmware, en metod som finns beskriven på nätet. Denna har jag kört till leda utan att lyckas. Ned till v24 och upp till v32, ned igen till v26 (som skulle funka bättre) upp igen till v32, ner igen till v23 och upp igen till v32.
Jag nådde alltså inte mitt mål, men det gick varje gång att köra in firmware utan några som helst problem. Versioner nedladdade via länkar på Bimmerboard.com eller Bimmerfest.com och hembrända på CD.

Jag har också läst om "lägsta bränningshastighet" (som jag inte följt) och "öppen förardörr" (som jag följt), där jag tycker som du, att man bör följa receptet.
Att jag brände lite snabbare, berodde väl på att jag hade god erfarenhet av min brännare.

Eftersom navin vaknar så fort man t o m låser upp bagageluckan, antar jag att den kan somna in lite oväntat också. En öppen förardörr sinkar väl insomningen så att man inte riskerar att den sker just i den känsliga uppgraderingen av firmware? Inte tekniskt nödvändigt, bara en säkerhetsåtgärd. Så tolkar jag den instruktionen åtminstone.

(NavCoder har jag i o f s skaffat men ännu inte aktiverat, eftersom jag måste koppla in mig med en extra anslutning på det befintliga systemet och ännu inte känt mig motiverad att gå till verket. Men jag tvivlar på att NavCoder skulle vara lösningen i ditt fall.)

Förlåt denna kanske onödigt pessimistiska utläggning! ;-)
Hoppas att det löser sig på något prisvärt sätt.

/Lennart
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Hej Lennart

Tack för svar.
Jag börjar misstänka att den kan vara fysiskt sönder också men har fått möjligheten av en annan utomordentligt hjälpsam och trevlig medlem här på forumet att få testa hans skiva som garanterat funkar i hans dvd iallafall. Min brännare accepterar inte lägre hastighet än 16x vid bränning av CD. Dock tvivlar jag lite på att det är här mitt problem ligger. Den påbörjade nämligen uppdateringen när jag satte i den första gången och släckte bilens skärm efter att den bekräftat att en os skiva satt i och inläsning påbörjats sedan dess har skärmen förblivit svart. Jag vill dock ha det till att den lyckades läsa skivan då för annars skulle den inte sagt att os sitter i.

Provade efteråt att läsa enheten igen med inpa:n men då vill den inte utan säger nåt i stil med Identification Error och sedan avslutar inpa:n skriptet/jobbet.

Jag har inte 100 koll på inpa:n men vill ha det till att man får upp "requested controll Unit culd not be found" om modulen är död eller rent av saknas.

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Var ni förresten tvungen att programmera om nav-datorn när ni bytt eller går det att "låna" någon annans bara för att testa?

Skulle vilja göra detta innan jag köper en annan bara för att vara säker på att det inte är något annat som skett. Har dock inte pillat på något annat så det borde inte vara så.

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag köpte en trasig på ebay som jag lyckades laga och när jag höll på att fixa med den bytte jag hej vilt mellan de två för att jämföra. Det var inga problem. Men det ringer någon klocka det där som Bianca sa att uppdateringsstegen inte kan vara för långa..
Ska googla på det när jag hinner.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Om du T A menar huruvida MKII gick att byta ut rakt av mot MKIV, är svaret JA.

Inte heller har jag haft några problem med "för många steg på en gång" när jag försökt att stega upp resp ner i firmware-versioner. Bl a påstods chansen att lyckas med min aktivering av de båda knapparna förbättras om jag gick från en avsevärt lägre version till den senaste, v32.

/Lennart
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Verkligen hyggligt Ola men lägg inte för mycket tid på det. Du hjälper mig så mycket redan. Jag kan själv googla på det när jag kommer hem o se om jag hittar nåt. Jag följde även Biancas råd och har provat med dom versionerna jag fått tag på men resultat är det samma. Den tar in skivan, Joxar runt med lasern över den någon minut och verkar läsa in något. Blinkar lite med powerdioden, läser lite igen. Spottar ut skivan och sedan slocknar dioden några sekunder och sen startar dvd:n upp igen. Dock utan några som helst livstecken på skärmen.

Vid närmare eftertanke har jag en navigator i min e39 oxå men den är dock från 97 så lite gammal men fungerar kanske att testa med.

Versionerna jag testa:

V23,
V24,
V25,
V29,
V30
V32

Det jag kunde läsa ut innan det "sket sig" var följande,

BMW Part number: 6942908
Hardware number 10
Software number 30
Supplier Siemens VDO
Coding index 5
Diagnostics index 5
Hardware variant NAVMK4
Bus index 4
Date of maufacture : 9 / 4

Information
Reworkprogram: NAVMK4 and Roadrunner
Version 1.10
Responibilty BMW TI-431 MRCONZ

Control unit description file NAVMK4
Control unit Naviagtionrechner MK3/Roadrunner
Version 1.02
Responsibility EE-42 Fisch
Language Deutch
Comment: NAVMK4

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Det där Roadrunner tillägget vet jag inte alls vad det är och har inte hittat någon info om det heller.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.