AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.029

Uppdatera navi e61 2009

Sida 1 av 2
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Vilken röra detta verkar vara. Jag har googlat nu några kvällar men blir bara mer och mer snurrig.
Jag har professional med hårddisk. Bilen tillverkad maj 2009. Kartor sen våren 2011. Men jag vill uppdatera kartorna. Ringde mechanum idag. Dom ville ha 3575kr. Och då påstod dom att man uppdaterar hela bilen. Det vill jag helst slippa då jag läst att man kan få problem med andra saker efter det. Någon som har koll på om man fixar att göra detta själv och vad som behövs? Eller någon runt Malmö trakten som kan hjälpa mig och göra det billigare?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Du har CIC-navigation, då kan man köpa kod online och uppdatera själv. Det är enklast och billigast. Då uppdaterar du bara kartor och inget annat i bilen. Tycker det låter jättemärkligt att Mechanum vill uppdatera hela bilen, det är helt enkelt fel.

Vet inte om det är ok att skriva mailadress här i forumet men jag kan PMa dig mailadressen till personen jag köpte koden av, då får du även en nedladdningslänk till kartorna av honom.
He
437
Henrik 77
Hej
Det vore snällt. Får man då skivor och kod av honom? Sen är det bara att mata in? Det är väl fler än en skiva? Är det svårt att göra det själv?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tror du ska ha fått ett PM nu med mailadressen. Du köper kod av honom som du får direkt på mailen och så får du nedladdningsadress till senaste kartorna. Dom lägger du på ett USB-minne (eller flera, men ett 32GB funkar) och stoppar in i bilen. Den kommer be dig slå in koden och sen uppdaterar den kartorna under några minuter, det tar ett tag så kan vara lämpligt att ta det vid en längre resa.
He
437
Henrik 77
Tack för PM. Lite andra pengar. Är det bara att förklara att vad jag har för bil och att det är den hårddisk baserade navi prof. Samt vilka kartområde? Vad rymmer min bil egentligen. Har inte kollat mer än att den fungerar till Italien:). Är det hela Europa man får eller?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Japp, hela europa. Han behöver ditt VIN så vet han precis vad du ska ha. Då får du rätt kod och kartor.
He
437
Henrik 77
Nu har jag skickat ett mail. Hoppas på svar från honom.
Lägger det på en extern hårddisk. Sen kan jag koppla på en batteri laddare och göra det i garaget. Eller bilen går kanske ner i standby om jag lämnar den med tändningen till en längre stund utan att motorn är igång?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Koppla på en batteriladdare på polerna i motorrummet og sitt i bilen med tändningen påslagen och lyssna på lite musik.

Tog 30-40 min för mig och konserten i surround anläggningen lät ypperligt.
He
437
Henrik 77
Fick svar från honom nu. Ska kolla om jag har " check mark" i den lilla svarta cirkeln nere till vänster där den visar vilken zoom man har. Kommer inte ihåg om jag har det. Har man det går det via USB i handskfacket. Har man inte det får man ta det via skivor.
mr
9
mrcaspian
520D -11
Jag skulle också gärna vilja ha ett PM med info.
520D -11
He
437
Henrik 77
Nu har jag köpt det av honom och fått instruktioner hur man ska göra. Det var ju givetvis svårare än jag trodde. Jag ingen data hacker direkt så det får nog bli hjälp av någon polare. Förstår inte varför man behöver 32 GB minneskort när man ändå ska dela upp in tankningen i bilen 3 gånger? Det kan ju knappast vara på 90 gb för så stor hårddisk har jag väl inte i bilen?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det ska räcka med ett stort minne. Har du fått nedladdningslänk och vet hur du får ner grejerna kan du kolla hur stora dom är. Tror jag hade ett 32 gb eller ett 64 gb. Tankningen behöver du inte dela upp, allt kan läggas på samma minne.

Mrcaspian, du har pm.
He
437
Henrik 77
Ok. Jag tänkte ladda ner allt och lägga på hårddisken på datan. Sen därifrån flytta över en del åt gången på USB. Föra in del ett i bilen. När det är gjort tömma USB igen och föra över del 2 från datan till USB. Och sen in med det i bilen osv.
Förstår bara inte varför han rekommenderar 32 GB då när man ändå ska dela upp det på 3 gånger. Jag tolkar det så.
Wiberg. Jag kan iofs vidarebefodra mailet jag fick av honom med instruktionerna och lägga det i ett PM till dig om du känner att du orkar och har lust att läsa igenom det?
He
437
Henrik 77
Verkar vara om man har en Mac data man ska dela upp det.
He
437
Henrik 77
Nu har jag gjort uppdateringen och det fungera perfekt.
Det blev europe premium 2014-1. Nyare går inte att få utan att uppdatera mjukvaran i navin enligt killen jag köpte det ifrån.
Men jag är supernöjd.
Stort tack till Wiberg för tipset.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Åfasen, det är en sån begränsning? Så märkligt... Men då var det det som Mechanum pratade om. Det var en nyhet för mig.

Kul att det löste sig i alla fall!
He
437
Henrik 77
Samtidigt lät inte han på mechanum så jäkla skärpt.
Men det är möjligt han såg det i datorn att det behövdes. Tror dock inte det.
Men men 2014 är helt ok ändå. Framförallt för dom pengarna.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Utdrag/Bild från mitt ISPI/NEXT Rheingold

Länk

*INKOMMANDE

ROAD MAP EUROPE WEST PREMIUM 2015-2

ROAD MAP EUROPE EAST PREMIUM 2015-2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jaså de har delat upp Europa nu?
När kommer den Bianca?

Bianca

Officiellt släpps versionen i slutet av april/början av Mars.
Jag har den i mitten av månaden..[April]
Bi
3.797
Bianca

slutet av april/början av MaJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.