AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
14.571

Vilken motor och utrustning till en GC?

Sida 2 av 2
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag tror att glasskivan över hela ytan med den mindre skärmen som weiman refererar till är Navigation business.
Anmg:
Jag går och velar mellan dessa två motorer också.
Jag tycker 190 hästar som dieseln har räcker för min del
Men jag inte haft diesel vill innan så lite osäker.
Läst så mycket om motor och de flesta säger att
Diesel motor är byggda för att hålla mer stryk. Diesel är snålare,
Och har bra tryck. Sen det där med ljudet är kanske inte är här bra.
Men man kanske vänjer sig.
Har själv samma budget problem så det står mellan dessa motorer för mig.
28i som min kompis har vart jag hört väldigt gott om. Gillar bara att förbrukningen
Är så pass mycket mindre på 420d.
Annars tycker jag Parkering sensor bak tycker jag är måste.
Har funderat på adaptiv dämpning också men inte säkert om det spelar så pass stor roll I verkligen.
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Vampyren,

Jag skulle rekommendera adaptiv dämpning, har det ej på min 120d men testkörde med det på en m135 och en 420d och det var riktigt najs!
Se här så ser man en snabb stund skillnad i alla fall även om de visar det lite dåligt:

Go
295
GoC
MB GLC 220d
Samma funderingar, men för mig så kommer bränslet att gå på 1000 kr/månad mer med en 428. Till det kommer värdeminskning, än så länge har fallet på bensin fyrorna varit rätt mycket större än på en diesel.
Och efter att ha provkört 435 i, som onekligen går bra och har ett skönt ljud, så kan man konstatera att det blir VÄLDIGT dyrt för lite motorljud, dom gånger man gasar, vilket kommer bli mer ofta pga av detta i h därmed än mer soppa + att sannolikheten att körkortet ryker ökar exponentiellt. Går att köra fullkomligt nog fort och med snabba omkörningar med en 2,0 diesel, och med 4000 mil/år så blir förbrukningen mer viktig
Körde jag hälften så mycket så lutade det mer åt en 28i som låter trevligt och går bra, men landar nog på 0,8 i förbrukning mot 0,6 på dieseln

Adaptiva dämpare kommer jag nog över överväga, navigation blir det absolut inte, maken till överprissatt bildskärm får man meta efter, 22000 för att det skall bli snyggare, nä det går bort.
@mackann / @GoC
Tack för länken. Har sett det , jag tror inte det finns någon klipp eller artikel jag inte läst om 320D, 420D, 428i (mindre här) och även 520D.
Jag brukar inte köra så värst mycket egentligen så enligt många så är Diesel inte vettig för min "lilla" körning till jobbet och hem MEN jag tycker det är skönt att inte behöva tanka så ofta + att det drar så pass mindre som du säger GoC. Så lilla extra kostnaden för motor kan jag acceptera. Bara osäker hur kul det är att köra Diesel, karaktäristiken av motorn och ljudet. Den är tillräcklig pigg för min smak men ljudet i karossen och upplevelsen har jag svårt att bedöma med 20 minuters körning. Det vore kul att höra från folk som fått sin första diesel bil och se vad de tycker....
Det positiva med Diesel verkar ändå vara att den är snålare och motorn mer robust om man nu ska tro på det som skrivs på nätet.
Jag tror jag tar Adaptiv dämpning iaf, kommer att hata mig själv om jag ångrar mig senare, kostar "bara" 6k mer hehe

Go
295
GoC
MB GLC 220d
Är det samma adaptiva dämpare och chassisättning som på M135i Lci skulle jag oxå absolut välja det. Från bra komfort till rejält sportig, trevligt och kul, rejäl skillnad mellan lägena. Jag skall absolut provköra en 4-serie xd med adaptivt chassie innan det blir nått byte.
Beträffande "kulheten" så går det att ha riktigt kul med en stor 520 xd. I sportläge, som blir riktigt rappt med PPK uppgradering och en kurvig väg. Inte som en rapp bensin sexa, men på ett annat vis, från 2000-4000 varv är det ett riktigt bra drag, vridet toppar, enligt tester på dryga 500 NM, och det märks helt klar jämfört med en original. Har förresten en bekant som monterade sitt kit vid första service, med ett leende på läpparna återgav han hur nöjd han var med förvandlingen av bilen.
Alla mina provkörningar av 1, 4 och 5 med 35i motorn med automatlåda har övertygat mig om att jag vill ha en diesel. Skulle jag köpa en bensinare skulle jag välja manuell låda. Det är mycket roligare, växla och koppla själv och nyttja det breda varvtalsområdet i en turboladdad bensinare. Men den skulle jag bara använda för att ha roligt med på fina bilvägar.

GC
Kul att du har kört så många olika och kan ändå rekommendera diesel :)
Gillar som du säger att det är tryck i på över 400NM och att det är snålt. Ska ta adaptiv dämpningen + PPK direkt då :)
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Innan jag beställde mitt PPK läste jag det mest jag hittade på nätet.
En Engelsman hadde testat sin och effektdigrammen visade Max effekt 220 hk och strax över 500 NM i vrid om jag inte missminner mig.
Jag vet dock inte om det finns PPK till 190 HK motorn ännu, har för mig att jag läst att det skall komma till sommaren, borde i alla fall finnas när du får din leverans.
Sportväxellådan, tror jag man inte har nått bruk för, förutom att man får paddlar och snyggare spak med läderdamask, när man uppgraderar med PPK. Lådan får ju ändå en helt ny programvara.
ma
105
mackann
428IX GC 2015
Vampyren
Ja bmws dieslar är riktigt bra tycker jag efter ha haft min 120d i 2år nu.
Om man ska välja motor tycker jag i följande ordning vad som är bäst:
35d>30d>35i>28i>20d>18d>20i
Tack för era tips, tror jag kör på 20d i alla fall. 28i bli jag straffad med 500kr extra i månaden och jag tror inte ens jag kan få det. Verkar som man ska ha jätte goda skäll för att cheferna ska godkänna så jag kan inte motivera det riktigt.
190hp med PPK lär bli najs :D
M-sport, Automat, xDrive, Navi Prof, Harman/Kardon och PDC fram o bak så långt är jag klar sen är det bara det lilla problemet vilken motor jag ska gå på... 2.0d eller 2.8i....

Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
För mig skulle valet mellan 20d och 28i handla om ett val mellan ekonomi kontra körglädje. 20d är ju betydligt snålare och just nu är dessutom dieselpriset mer än en krona billare per liter (även om det såklart kan/kommer förändras). 28i är å andra sidan otvetydigt roligare att köra tycker jag. Jag har kört 20d under tre år och måste säga att jag fortfarande inte vant mig vid knattret och råmandet vid gaspådrag. Att då sätta sig i en 28i är terapi för öronen.
Själv skulle jag, efter att nyligen ha kört en 340i, vänta ut en 440i, men dyrt blir det onekligen.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Någon har som en uppfattning om när LCI dyker på 4-serien?
F30 LCI bör väl finnas hos handlarna när som helst, 3 och 4-serien delar ju ganska många komponenter så rimligen borde det väl inte vara långt borta?

BMW CS #5139
Det kommer nog att skilja rätt mycket på chassiet efter LCI (länkarmar, dämpare, fjädrar mm) och det bör komma rätt snart. Redan bedöms Jaguar XE ligga före på den sidan till och med efter LCI på BMWn. Motorn är dock helt otrolig på 340i och har en annan karaktär än 335an, enormt bottendrag från 1350 varv tex. Prestandamässigt överdimensionerad i och för sig, men snål med en otroligt fin gång.
Det kommer nog att skilja rätt mycket på chassiet efter LCI (länkarmar, dämpare, fjädrar mm) och det bör komma rätt snart. Redan bedöms Jaguar XE ligga före på den sidan till och med efter LCI på BMWn. Motorn är dock helt otrolig på 340i och har en annan karaktär än 335an, enormt bottendrag från 1350 varv tex. Prestandamässigt överdimensionerad i och för sig, men snål med en otroligt fin gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.