AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
14.572

Vilken motor och utrustning till en GC?

Sida 1 av 2
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Hej

Vilken motor hade ni valt till en GC?
435i och 430d och uppåt blir för dyrt, så är väl egentligen 420d 190hkr eller 328i som valet står mellan.

Försöker få till det runt 450kkr listpris, sen får man se lite.
Tar gärna emot tips på vad ni ser som "krav" på utrustning i en 4GC som man inte får glömma till en sån bil?

Jag har nog följande jag gärna har i bilen:
M-sport
Svart/vit
Automat
hardman kardon (värt att ta hifi istället? och ev komplettera med sub?)

Vill väldigt gärna ha adaptiva dämpare med, men är det värt pengarna?

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag tycker 28i-motorn är otroligt mycket trevligare än 20d. Den har ett brett register så den är lika "vardagspigg" som en diesel men låter roligare och är piggare.

H/K tycker jag är värt pengarna, men om du gärna vill pressa in adaptiva dämpare kanske det är bättre att gå ner på Hifi och lägga skillnaden på dämparna? De kostar väl inte så blodigt i samband med M-paketet? Har inte adaptiva dämpare så jag kan inte uttala mig om dom, men folk verkar generellt nöjda.

Xenon kanske är standard eller självklart, men det ser jag som ett viktigt kryss på F3X för att de ska få rätt look i fronten.
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Japp, Xenon är standard och också ett krav.

Lite fundersam på navin, då ja vill ha breda tvn men använder ju appen waze ändå. Lite av ett ilandsproblem.

Men funderar mycket på start stop, och alla säkerhetspaketen och liknande små lullull som finns att välja till.

An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Tack för svar också :)

Lite nyfiken på förbrukning på en 28i motor, kommer köra till största delen 90 och 110 sträckor.

Har inte ägt en 328i men när jag hyrt så har den legat runt 0.8 enligt datorn.
Min 320d ligger på 0.64 (inte nollställt på ett par tusen mil), enligt datorn. Kör alltid i "sportläge" och jag gissar att den då drar ungefär lika mycket som en 330 gör vid samma effekt. Så titta inte enbart på förbrukningen när du jämför motorer.

I en 4GC skulle jag sätta något roligare i än en 20d, även 28i är i minsta laget.
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Jo klart man vill det, men tyvärr sätter nog ekonomin stopp till större än 20d 28i.

Och kommer åka förhållandevis långa sträckor, gbg-varberg och runt om i Västsverige med den.
Inte nån 5km till jobbet pendling.

Än så länge har ja inte haft jättemycket nytta av kombin, så tänkte köra på lite snyggare grej. Men vem vet, lite förändringar och nya projekt på g på jobbet, så får väll se lite. Tror ändå en GC klarar den utrustningen och sakerna som mitt jobb kräver. (Max lite provutrustning och väskor).

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Navin är trevlig, jag förespråkar alltid inbyggd navi. Men jag förstår att man ryggar, den är knepigt prissatt... Tycker den nya är lyckad och adressinmatning fungerar väldigt bra med touchvredet. RTTI gör att trafikinformationen uppdateras bättre också. Men visst, samma funktionalitet som Waze är det inte riktigt.

ACC är grymt trevligt, speciellt om du ska köra mycket på 90- och 110-sträckor där den gör sig väldigt bra.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag skulle aldrig ta 20d på en f36. 28i är inte heller perfekt men en bra kompromiss eftersom de större motorerna är så mycket dyrare. Tycker du har det viktigaste i din spec. Navin hade jag tagit. Hade inte varit fel att få med 19 tums fälgar också. Blir ett tillägg på 9000kr. Rattvärme?
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Jo, tyvärr är värre motorer så pass dyra på min lön.
Vet inte hur ni har råd med så dyra bilar haha, men bara att gratulera på alla sätt.

Tänkte lite att ja är ute efter komfort med, därav adaptiva dämparna och även då stanna på 18" (gråa dock tänkte ja, snygga till vitt). Kommer åka mycket E6 och 45an och runtom så vill åka bekvämt men snyggt.
Även därför ja tänkte att nya 20d motorn kanske funkar. Men visst, är lite av ett får i ulvakläder utan större motor.

Annars om ja ska släppa iden på en GC, vad rekomenderar ni istället?
Tycker faktiskt att man får mer för pengarna på en GC med 20d motor, än vad en sedan går på. Om man ska ha motsvarande utrustning. Inte mycket det skiljer .
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tycker du gör rätt som går på 4GC. Otroligt snygg och inte tokvanlig. 20d funkar men 28i ligger väl på typ samma pris? Då tycker jag den sistnämnda är klart roligare. Passar biltypen bättre enligt mig.
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Givetivs har man ett öga uppe efter beg 335i, men dom går åt fort.

Ja, det jag räkar och leker med när ja är på bmw.se är ju någonstans runt 460kkr för båda, +/- 10kkr.

Vet inte riktigt hur mycket rabatt och liknande jag kan räkna med, men gissar på 6-8 %. Och sen kanske man kan göra nån bra deal med.

Pratade med bmw i kungsbacka, och säljaren sa att man kunde låta bilen "bo" hos dem i 3 månader eller vad det nu var för ytterligare dra av 30kkr kanske.

Hoppas på bra inbytespris på min, och att vi får nästa stora projekt på jobbet (säker debitering i 4-5år till + milersättning).
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Tror att 2.0d är helt okey när du skall långpendla , däremot skulle jag aldrig välja en vit färg, ser bara billig ut .Tror tiden för vita färger är ute se bara på blocket där hälften av alla nyare bilar är vita. det är färger som gäller nu . Sen är det ju upp till var och en. Men om 4-5 år tror jag vita bilar är iskalla. Dragkrok skulle jag satsa på tror många vill ha det. och xdrive är väl aldrig fel.
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Jo är mycket vitt, och är nog som du säger.
Men jag kommer nog inte köpa en bil med tanke på sälja direkt, givetvis tänker jag på det och vill ju ha den atraktiv i andrahand om några år med.

Men tycker vitt är rätt snyggt faktiskt, om inte annars så är ja inne på svart. Gillar inte för mycket färger själv faktiskt.

Sen är ju problemet att metallic, dragkrok och Xdrive drar ju upp priset rätt rejält tyvärr.
Svartmetallic
Svankstöd
Navigation
Läder
PDC bak

428i (och 428iX) är de mest prisvärda jmf med F10 (som är en bättre produkt än F36). Är din budget 450' så provkör även 435i.
Jag valde en f36 vit 2.0d m-sport men med standard chassi.funderade på adaptiva dämpare och m-chassit men sparade slantarna istället.
Grymt nöjd!
Köp större hjul i efterhand. Om de beställs från fabrik så kan det öka fordonsskatten.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Anmg klart du skall välja färgen du själv vill ha.Navigation hur många ggr n använder du det mot t.e.x xdrive eller nåt annat du väljer bort finns ju bra lösa navi för nån tusennlapp.

Tycker teres major har en fin komb till vettigt pris
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Turbo4ever,

Hur menar du att han skulle få in en 435i om han har en budget på 450K?
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Anledningen till navi är att ja gillar breda skärmen så mycket mer än den tråkiga dom sparat in på och satt två bitar plast på sidan tyvärr.
Så kommer troligtvis inte ha navi, för 20000kr för en bredare skärm är det ju inte värt haha.

Kör ju waze konstant, så ser ingen anledning igentligen, än som sagt breda snyggare skärmen.

Många bra tips här, tack för alla svar iaf.

Får väll se lite vad budgeten tillåter och vad som händer.

M-sport, gråa (2000kr) fälgarna, och tonat är riktigt snyggt tycker jag.
Känns bättre än vitt, för hade stört mig på alla asfaltsrester på det vita. =)
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Jag har sett på nya bilar (F22 har jag för mig) att dom har en glasskiva över hela ytan även med den mindre skärmen. Bra mycket snyggare än "plastbitarna". Kanske gäller även 4GC?

Edit: kollade i konfiguratorn och det verkar som den snyggare skärmen kommer med Navi Business.
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Sant, också sett det. Såg lite bättre ut i alla fall.

Läste lite om facelift och uppdaterade motorerna till 3serien, tex 335 blir 340. Och 328 blir 330 igen.

Bara gå och hoppas på att 430i kommer snart då, kanske blir runt 270hkr om ja inte gissar helt fel. Det känns inte så tokigt, då 435(440) är så pass stor ökning att det är isf att vänta på en 1-2 år gammal som dyker upp för min del.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.