AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
41.111

Alla bmw med N47 motor = katastrof ?

Sida 2 av 2
Beppo:Intressant att du tar upp det där med S50B32 och "Sachs-Vanos". Som bekant kom alla S50B32 med Rolls-Royce Vanos från fabrik, det sitter till o med en plakett på Vanos där det står just "Rolls-Royce" samt enhetens serienr. So far so good. Jag äger själv två S50B32 med "Sachs-Vanos". Jag har försökt att hitta verifikation på att Sachs verkligen tillverkade Vanos, sannolikheten för detta finner jag mycket mycket liten. Samtliga Vanos till S50B32 är tillverkad av Rolls-Royce, utbytes som fabriks-monterade. Min gissning är att uttrycket "Sachs-Vanos" kommer ifrån att det sitter ingen "Rolls-Royce" plakett på utbytes-Vanos (det är ju sådana BMW säljer, sk AT-Vanos...). Dessa enheter är förbättrade på någon/några punkter gissningsvis. De har även de en plakett, o den ser ut så här: Länk . Som synes så står det "Sach-nr", vilket är tyska o betyder: artikelnummer. O det är härifrån "Sachs-Vanos" kommer är min gissning, vilket är helt fel då det inte rör sig om en Vanos tillverkad av Sachs. Korrekt benämning vore istället "Sach-nr Vanos".
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Även jag hade en sådan Saab, bästa
botemedel där heter täta oljebyten.
Bytte var 1000 mil tills den gått nästan
30 000 mil. Även skölj mellan byten.
Sträckaren på en Saab 9-5 2,3 har Max
18,5mm att sträcka ut sedan är det goodbye
med hela skiten. Tror med att det fungerar
ganska lika där. Byt oljan oftare så håller
grejerna längre. Känns i oljan att den inte
är så ren som den skulle vara.

Mvh Jonas B
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Håller helt med Brynet. Täta oljebyten är bra. 3500mil mellan oljebyten är helt galet.
Tyvärr så är ju alla bilar tjänstebilar leasing första åren och då bryr man sig inte. Sedan kommer privatmarknaden och då byts det olja ofta men det är ju redan slitet.

M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Sedan skall vi ju inte glömma att största delen av alla fallen hör vi ALDRIG om på Autopower som är et forum för BMW nördar. Idag säljs det sjukt mkt BMW som tjänstebilar t.ex och 1-serie bilar som familjens andra/frugnas bil, sitter väl även i Mini t.ex om jag inte minns fel. Detta är tickande bomb enligt mig!

En kompis till mig i Danmark rasade precis sin e60 520d 177hk en ny motor kostar 75000:- i DK Han letar nu ny motor och tips om vart han får tag i en någon?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.