|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det så att alla n47 får problem med kedjan vilket innebär undvik typ alla 4 cyl diesel 1 3 5 serien ? Det är ju katastrof isåfall. Bmw tar bara på sig vissa modeller o årsgångar? Vilka andra bmw motorer har kedjan vid torpedväggen? | |
| Nej,inte alla N47 får kedjeras.Och nu verkar det iaf som att BMW tagit visst ansvar och åtgärdar dom som ligger i riskzonen. | |
|
Svaret på din fråga är nej. Anledningen till varför BMW bara tar sig an vissa årgångar och modeller är eftersom långt ifrån serier av N47:or är drabbade. BMW har bäst överblick och statistik på vilka serier och modeller som är drabbade och har agerat därefter. Sen är ju internetforum väldigt effektiva på att skapa storm i vattenglas. |
|
| Vilka årsmodeller gäller detta med 5 serien? Någon som sitter på info? | |
| Främst bilar med 163 och 177hk - finns en separat tråd i 1-serie forumet som ger mer detaljer om vilka som är drabbade. | |
|
Detta är en katastrof för BMW såväl ekonomiskt som imagemässigt. Det råder ingen som helst tvekan om den saken. |
|
|
Svaret är precis som dom andra sagt, Nej det är ingen katastrof. Min inklusive många andras skall inte ens in på koll av spännaren, så alltså kan det inte vara någon total återkoll som gäller. Hör inga missljud från mina 24 000 mil. 320D-10 185HK |
|
| Fråga dom som har blivit drabbade och har fått betala ur egen ficka för kamkedjebyte, innan BMW började med den här återkollen, vad dom anser om märket. | |
|
Hur stor andel av alla bilar med N47 har havererat och ägarna har fått bekosta reparationen då, henke lexus? /Masten |
|
| Masten: mata inte trollen :-) | |
| Masten: Alldeles för många | |
|
Om det nu är så att någon tror att jag trollar så läs sista sidan här Länk Kristoffer_L är den som trollar |
|
|
Det är ingen här som förnekar att felet förekommer men det är fortfarande inte något som drabbar varenda N47 som finns ute på marknaden, henke lexus. /Masten |
|
|
Skulle vara kul att se antal bytta kedjor/rasade motorer i förhållande till tillverkade?.. |
|
|
Precis... /Masten |
|
|
henkelexus: Jag har aldrig sagt att problemet inte finns eller att konstruktionen inte är bristfällig på N47, men däremot hävdat att antal fall i förhållande till antal producerade motorer förefaller relativt lågt. Varför står det knappt ens nämnt i begtest av ex E90 i AM&S om det nu är så vanligt som du vill få det att tro? Däremot är det komiskt att du alltid dyker upp i trådar om N47, trots att du varken ägt någon bil med denna motor eller för den delen har någon statistik att luta dig mot. Vad är det som driver dig? Inlägget du länkar till är ju omöjligt att veriefiera, vi vet ingenting om vare sig ägaren till bilen, historiken på bilen, skötsel, trimning etc. Sedan så förstår jag inte varför varken ägaren eller verkstaden hänvisar till PUMA ärendet, åker till en annan BMW verkstad eller kontaktar BMW Sverige för att få rätsida på problemet. |
|
|
Internetforums stora nackdel är att information sprids för snabbt och utan verifikation. Om ni söker på VANOS så finns det massor av läsning: informationen som spreds kring Vanos på S50B32-motorn var att ALLA orginalvanos kommer att krascha och det stod över allt ex: Kolla att vanos är bytt, det ska vara sachsvanos annars kommer den snart att rasa, mm. När vi började gräva i historinkring detta fanns det inte ett enda dokumenterat fall där vanosen hade rasat. En del hade bytt vanosenheten pga missljud, men inte för att den rasat. De BMWverkstäder jag har kontakt med säger samma sak: de har aldrig fått in en S50b32med havererad vanos på, utan i de fal de bytts är det pga oroliga ägare vid missljud. Nu talas det inte så mkt om detta längre med vissa myter kring detta lever kvar än idag.. En annan kul desinformation som spreds på ett annat forum: En person lade upp en bild på en informationslampa som tänts på hans bil. Han fick då rekommendationen att byta glödstift, och flera av de som skrev p forumet hade gjort just detta då "varningslampan" hade tänts. Om någon en hade läst instruktionsboken hade de kanske vetat om att infolampan betyder att glödstiften är aktiverade, och att de normalt är det vid kallstart, bara det att det normalt går så fort att indikeringslampan inte tänts eller att man inte hinner se en. |
|
|
Jag är helt inne på att n47 inte är bra i någon BMW modell. Jag kör mina bilar 10k -20k mil. Det är bara en tidsfråga innan det kommer en massa med 520d som har problem med rassel. Då blir det dyrt. |
|
|
Masten och Kristoffer_L; Jag har aldrig påstått att alla N47 har rasat men det är ett stort problem, annars hade det inte blivit en teknisk aktion av det hela. Vi lever i ett fritt land och var och en av oss har rätt att säga sin mening. Det som driver mig är empati med ägare som har drabbats men aldrig fått någon ekonomisk ersättning tack vare utgången garanti och försäkring. Jag tycker att det är en stor skandal hur BMW har konstruerat en så dålig motor och att dom undviker att ta sitt hela ansvar för alla drabbade ägare. |
|
|
Jag är en sann BMW tok, älskar märket och bilarna. Jag älskar känslan, skälen och allt märket andas. Men.. N47 är ett stort sorgebarn. Det som gör mig mest besviken är inte motorn, utan hur BMW på ett ruskigt dåligt hanterat motorns problem och de ägare som drabbats av problem. Jag har personligen bytt kedja, vev, spännare osv för en kostnad på ca 65000kr för drygt 2 år sen. Detta pga missljud och rassel på en 520d 08, 12000 mil, svensksåld och jag var andra ägaren. Fullservad på BMW. Ett år efter, nära bekant köper 120d 2008. Samma visa. I båda dessa fall täcktes skadan av ena gången blocket beg försäkring, andra fallet maskinskadeförsäkringen. Då var BMWs riktlinje att detta aldrig någonsin inträffat, det är inget problem. Aldrig sett felet osv (samma info till oss båda). Det var ju inte jättesvårt att ta reda på dock via mekaniker att de stod och bytte detta på löpande band på verkstaden. Det som nu händer, den tekniska auktionen är ju absolut ett erkännande, men de kommer alldeles för sent och vem kompenserar alla tidigare ägare som oss, och alla försäkringsbolag som betalat miljoner till kedjebyten - högre premier som vi slutkunder ändå får dela på.. Jag kanske är bitter , få procent drabbas osv. Men då tycker jag BMW borde tagit sitt ansvar direkt och åtgärdat alla bilar med problem utan diskussion. |
|
|
N47 Påminner b205 som satt i min Saab. Få drabbas av kamkedjerassel som saab sa men verkligheten var en annan. Det berodde på att ägarna inte pratade med varann. Min gissning är att de flesta bytte kedjor drev o turbo. Några bytte hela motorn. Endel körde utan att något hände men det var inte många. Naturlagarna gäller för alla:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.