|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Att det är många fler "oseriösa" på mail och framför allt på SMS än på telefon är bara naturligt idag med tanke på tekniken. För 20-30 år sedan fanns alla oseriösa på telefon... och alla seriösa också. Det viktigaste för mig är att annonsen är tydlig och komplett, övriga sållas bort. Första kontakten tas sen per mail eller oftast telefon där skick osv bekräftas och sen görs affären upp med reservation för visst skick etc. Det sparar mycket tid för alla och fungerar oftast bra. /wmt |
|
|
Ett exempel mail är bra på är när man vill kolla lite hur säljaren reagerar osv. Jag var intresserad av en bil i 300 tusen klassen, jag var nästan hundra på att köpa då den hade klockren historik men dock tveksam nuvarande ägare och mina fördomar på något sätt bekräftades vid första mailkontakten. Killen hetter "Amir", boende i Haninge, kollade upp bilen och den hade en kreditskuld på sig så jag mailade honom och var allmänt intresserad och sa just att han hade kreditskuld på bilen och skulle gärna vilja veta hur stor skuld han har jag måste lösa in så jag inte får på mig hans skuld vid affär. Fick ett otrevligt svar med att jag har fan inte med det att göra om han har skuld på bilen eller inte, passar det inte kan jag leta vidare fick jag till svar. Fick direkt en uppfattning att han kanske letade offer som ger honom kontanter och får hans skuld på halsen eftersom han uppenbarligen inte ville diskutera frågan. Jag sa bara att han kan behålla sin bil för jag har tappat intresset. |
|
|
Det var liksom inte en jämförelse av fastighetsmarknaden och begagnade bilmarknaden som var relevant... utan förevaron av mail- och sms-bjudare och hur oseriösa eller seriösa de är... Om det nu mot förmodan var någon som inte fattade det... |
|
|
Nja, du påstår att kopplingen skulle vara samma mellan seriös spekulant och kontaktsätt för fastighetsbranschen och bilhandeln. Det är helt enkelt inte det vi tror på. Det handlar inte om att "fatta" eller ej. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Det skiljer för mycket mellan bostäder och bilar för att det ska gå att dra nån som helst slutsats. På visningar vimlar det ju av grannar och löst folk som bara är nyfikna. Har varit på husvisningar där det varit tjockt med folk men sen är det kanske bara 3-4 st som verkligen lägger ett bud. |
|
Håller med AlexanderK här. Om du lägger ett bud per mail eller sms som du inte tänker stå för om du kommer till säljare och skall skriva på papperna och överta objektet - vad är då budet värt? Inte ett smack för min del. Det är därför jag vill att en potentiell köpare skall se objektet först, innan budet kommer, så jag slipper ha en prisdiskusion efter lagt och godtaget bud. |
|
|
Det är ju ändå köparens marknad och inte säljarens idag, värt tänka på innan man börjar ställa massa krav och skrämmer bort potentiella köpare. Men som sgt, det är upp till var och en om man vill få sålt eller inte. |
|
|
lanab ( liten bokstav vid start, för namnet hade liten bokstav... :) är nog helt inne på rätt spår. Köpare är definitionsmässigt överlägsna säljare, om dom vill. En säljare har något som hen erbjuder någon annan, men har kvar objektet om ingen vill ta över. En köpare behöver ö.h.t. inte ta någon hänsyn till detta. Summeringen blir, säljaren måste hitta någon som vill köpa objektet, och det är upp till säljaren att bestämma vilka som hen vill försöka med. Allt detta ligger inom en helt ren marknadssituation, det finns, i princip, inga hinder för någon part. Det betyder att både säljare och köpare kan ha åsikter, olika syn etc., men allt reglerar sig "kliniskt", för det finns inga regler för hur det ska gå till, allt är möjligt, ingen kan hävda "rätt eller fel", affär uppstår endast om säljare/köpare är överens, oavsett processen dit!!! Enkelt, egentligen, borde inte behövas trådar för detta!!! Det tycker jag! em3 |
|
|
Nonsens. Definitionen av en marknad är en brytpunkt där säljare och köpare (plural) kommer överens. Är priset för högt avstår köparen, är det för lågt avstår säljaren. Litet utbud driver upp priset, stort utbud driver ned det. Fler faktorer finns naturligtvis (ränta som ett exempel). Ni utgår ifrån att säljaren _måste_ sälja sitt objekt men så är naturligtvis inte fallet. Det står säljaren fritt att behålla sitt objekt. Eller att ta ut det på marknaden vid ett annat tillfälle. |
|
| Förtydligande: ett hinder finns såklart för köparen, att "kräva" att får köpa något går ju inte, och det var kanske underförstått att säljaren HELT bestämmer vem hen ska sälja till. Men allt detta var väl ganska klart för alla... | |
| Cliff, läste du vad mitt inlägg gick ut på? "Affär uppstår endast om säljare och köpare är överens, oavsett processen dit"! Implikerar det att säljaren är "tvungen" att sälja?? NEJ! Jag tror inte att ditt "ni utgår från" gällde mitt inlägg, för då vet jag inte vad du förstår??? | |
| Nja, det är väl förhållandet utbud/ efterfrågan som är intressant. Tydliga exempel är XC70 där utbudet är stort men efterfrågan likaså vilket ger högre värde. Samt nyare Alfa Romeo där utbudet är litet men efterfrågan än mindre. Undantag som bekräftar denna regel finns dock som alltid... | |
|
Men processen är densamma, och ska man komma till slut/avslut, gäller samma priciper, SÄLJARE OCH KÖPARE måste vara överens, det spelar ingen roll på vilken marknad de spelar...en "het", då kanske säljaren har ett övertag, eller en "sval", då brukar köparen ha övertaget, MEN HELT GEMENSAMT: säljare och köpare måste vara ÖVERENS, annars blir det ingen affär!! PERIOD!!! Vad som är "intressant" är subjektivt, du Kristoffer_L tycker personligen att vissa objekt/"marknader" är mer intressanta, men det ändrar inte grundprincipen för eventuella affärer, som tråden handlar om......Skilj på eget intresse och principer för affärsavslut. Ditt intresse är kanske inte relevant för sälj/köp-principer som tråden handlar om. em3 |
|
|
Det finns inget rätt eller fel i den här diskussionen. Som säljare så är det upp till var och en att sälja (eller försöka) sitt objekt till det pris man anser rätt och med den metod man tycker funkar. Alla har sina egna erfarenheter, men jag tror att man inte ska avfärda köpare pga den kanal de vill kommunicera genom. Ju billigare objekt, desto mer brus och fler "knäppisar" måste man hantera, men har man så mycket val? Vill man slippa huvudbry får man låta någon annan sköna försäljningen eller helt enkelt byta in bilen. Kommer man över 350 000 så försvinner 90% av konstiga spekulanter, kliver man över 450 000 så skulle jag säga att 99% är borta. |
|
| Jag hoppas att lite fler rutinerade forum-medlemmar kommer in med kommentarer, det bygger kanske lite mer trovärdighet till dom senaste inläggen ( eller dementerar, vilket skulle lyfta tråden också...), är säker på att det finns många som kan både bekräfta och dementera det som sagts så här långt....kom igen, nu!!!! | |
|
Bekräfta eller dementera vadå? Du uttrycker dig så starkt att det är något svårt att veta vad du egentligen menar. Likt Acey har jag också noterat en korrelation mellan knäppgökar och bilpris. Extra spännande blir det om man har en något motorstark bil i lägre prisklass. Då blir det kul på riktigt i mejlboxen... ------- //Lövet |
|
| Em3: Mitt inlägg var inte riktat till dig. Dessutom begriper jag inte vad du försöker skriva men du förefaller vara upprörd. | |
|
Förstod det,Kristoffer_L , och mitt/mina var inte till dig. Lövet, bara bekräfta det självklara, affär ENDAST om säljare/köpare är överens, och allt annat snack runt processen egentligen är ointressant. Man får nog stå ut med ett och annat, en och annan, som säljare. Pallar man inte, kan man lämna till en firma. Alltså dementera att en säljare kan styra en köpares beteende, som kan variera, och gör det! Jag ser att jag var lite otydlig, hoppas det är tydligt nu! Hela tråden handlar ju om klagomål på/ förväntan på, en köpares beteende. Och det är ganska omöjligt och naivt att ens försöka "uppfostra" köpare..... em3 |
|
|
...och acey, håller såklart helt med dig, men framgår väl!!!? Jag tar kanske bara en mer principiell hållning till hela frågeställningen!!? em3 |
|
|
...och slutligen, Cliff Barnes, har du förstått att dom flesta svar du fått, inte ger ett stöd, i ditt försök att få stöd i att köparen ska göra si eller så, baserat på din ide vad du förväntade dig av köpare?? Om ja, stäng tråden, om nej, motivera en fortsättning! em3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.