|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Ja då har man för första gången gett sig i kast med att sälja något lite dyrare på Blocket. En del seriösa spekulanter som frågar om skick och vill provköra, och så har vi dom där andra som tråden handlar om. Mail eller sms prutarna. Dom som med bara en upplagd bild skickar ett flott erbjudande om köp (givetvis med visst prut). Dom som kan värdera +/- 25% med bara en kort annonstext och bild som underlag. Hur seriöst är det? Har själv tittat på bilar på Blocket och lärt mig att en värdering gör man när man har objektet framför sig. Inte via en lågupplöst bild. En på pappret fin 320xd touring såg rent förjävlig ut i verkligheten, något som bilderna naturligtvis inte visade. Vi vände på klacken direkt, fanns ingen anledning att provköra. Så hur kan man i ett sånt läge lägga ett seriöst bud på ett oset objekt? Eller är jag bara grinig nu när jag inte ens vill diskutera med dom? | |
| Tror inte alla vill lägga den energi som krävs på att åka och värdera ett objekt som man vill ha men som man vet innan är "för dyrt" (rätt eller fel), då kanske man vill kolla om det finns anledning att åka och titta på bilen (dvs om man har ett pris man kan tänka sig att köpa den för) genom att buda först? | |
|
Du behöver ju inte diskutera med dem, svara bara kort "nej" eller "pris diskuteras på plats" etc? Jag får inte ihop "sälja något lite dyrare" och "med bara en upplagd bild". Många och högupplösta bilder i bra kvalitet skall det vara! Sparar säljare och köpare mycket tid! |
|
|
Om man är rutinerad kan man se genom historik och bild ungefär vad bilen förväntas vara värd, det är inget konstigt med prut på mail, jag har själv prutat på mail, det sparar tid och man vet vad säljaren är beredd släppa den för. Att pruta på plats låter gammaldags och förlegat, kommer köparen med vettigt bud så vad är problemet? Ja du är grinig, vill du inte sälja så slipper du men man måste som säljare vara flexibel. |
|
| Ja det är för jävligt att annonsera på blocket i dagsläget tyvärr.. Spelar ingen roll om det är fälgar eller bilar. Sista priset kompis och så ger de skambud :) Bara att sålla bort dem och vänta på en seriös intressent. | |
|
Vad är problemet? Om jag får ett bud som inte är intressant så säljer jag inte. Jag tar hellre en icke-affär på mail eller SMS, för då kostar den mej ett minimum av tid och engagemang. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Diskuterar alltid pris över mail innan affär, givetvis med en sammanställning av skick / historik. Är aldrig några problem, och vi slipper tjafsa pris på plats och kan fokusera på bilen. | |
|
Det värsta var när folk gång på gång kommer dragandes med riktpriset från Bilpriser.se. Och bjuder exakt samma utan att ens sett bilen på riktigt. Suck. Man kan hålla humöret ett tag men till slut tappar man humöret och då är det någon av prutarna som får ta del av alla mina synpunkter på detta... När man sen, efter att minst 10 prutare som babblat om Bilpriser.se, ändå får ett pris som man enligt dom man "aaaaldrig" skulle få, så vet jag att jag haft rätt och dom fel. Man måste stå på sig som sagts här ovanför. När jag sålde sista bilen kontaktades jag till slut av en spekulant som istället intresserade sig för bilens SKICK och låga miltal i första hand och inte priset. Han köpte sen också bilen. |
|
| Det finns motsatta historier också om säljare som envist hänvisar till Bilpriser att deras bil är åtminstone värd detta. | |
|
Ju billigare bil, desto större är dessa "problem". Sen finns det alltid ett antal svarthandlare som skambjuder, men om man får tio mail som refererar till bilpriser, så kanske man har satt fel pris? För de flesta köpare (och handlare), så spelar handtvätt och andra "mjuka" värden liten roll om vi pratar en helt vanlig bruksbil. Att inte vilja diskutera en prisidé över telefon, mail eller sms, ja då vet jag inte riktigt vilket år man lever på. Det får väl ändå anses som en självklarhet idag? Kanske är man helt enkelt inte intresserad av att sälja? Självklart tycker alla att just deras bil är unik och extra fin/bra/snabb/snygg/värdefull, men det finns lika många knepiga säljare som det finns köpare är min erfarenhet. |
|
|
Som spekulant kan man helt klart försöka komma överens säljaren över mail. Men jag tycker nog vid seriöst intresse att innan man lägger sitt bud så kanske man ska ställa några kvalificerade frågor om objektet för att säkerställa skick utrustning osv. Det känns mer seriöst. Eller att titta på objektet. Som säljare måste man nog acceptera mycket maildialog nuförtiden med tanke på det digitala samhälle vi lever i. |
|
|
Vi har fått allt för många influenser från andra kulturers affärsmetoder här i Sverige. Jag menar då att man prutar så man borde skämmas och gör vad man kan för att luras. Mäkta irriterande... Vad är problemet egentligen. Som säljare sätter man ett rimligt pris. Som köpare kan man rimligen räkna med en prutmån på 5-10% om inte bilen är väldigt lågt prissatt i utgångsläget. Anser man som köpare att objektet är för högt prissatt så väljer man ju bara ett annat. I dagens läge är det extremt enkelt att ta reda på vad som är en rimlig prisnivå. Är säker på att 99% av alla skambud per SMS, mail och telefon inte leder till något avslut, bara ett jäkla jiddrande... Hur jävla svårt skall det vara att ha en seriös och sansad dialog när man skall göra en affär..? MVH Christofer |
|
|
Om man har en annons med en bild och beskrivning av objektet - är du då beredd att köpa det och ge ett bindande bud osett? Vi pratar inte om KvD med besiktningsman utan privatköpare. Utan provkörning? Jag hade inte gjort det. Frågan är då vad värdet av att lägga ett bud som man kanske inte vill stå för längre fram är värt? Och hur motiverar man det om man inte har en aning om skicket? Att man vill ha den billigare? Sorry men det duger inte för mig. Vill man bli tagen seriöst så är inte första frågan man ställer "vad sista priset är kompis". Intresserar man sig däremot av servicehistorik, vill ha fler bilder på en angedd skada etc så höjs trovärdigheten. (Står för övrigt i annonsen att man kan fler bilder mailade men de behöver alltså ett antal personer inte se, dom vet redan vad den är värd.) Och för info, har fått bud som kan accepteras men jag kan knappast ta köparen seriöst när dom inte har en aning om vad dom budar på så det är avslag på dom buden.. |
|
|
Har man en bit att åka så gör iallafall jag upp om priset före jag åker och kollar på bilen. Har funkat bra än så länge. Både via mail och telefon... 325:an köpte jag i princip osedd över telefon, gjorde upp allt med säljaren och hämtade den ett par veckor senare. Men skulle såklart aldrig göra så om man inte får rätt känsla av säljaren. |
|
|
Bindande bud? haha Att sälja bilar privat är en pina, speciellt billigare bilar ~50tkr. Man får räkna med en storm av skambud och mindre attraktiva bytesförslag. Mohammed är i regel värst så där avböjer man per automatik. Tyvärr är det inte alltid så lätt att hitta en seriös köpare. Är inte bilen såld efter ett par veckor kanske man får tänka om. Jag förstår absolut varför folk försöker få ner priset innan de åker hemifrån. Men de som bjuder halva annonspriset kan man ju vara utan. |
|
|
Inga som helst konstigheter med att lämna ett bud via mail, gör det framförallt om det är en bit att åka och om jag vill ha klart för mig om bilen överhuvudtaget är intressant inom mina ramar. Det finns liksom så många bilar att välja på Cliff, så om jag inte får den prisjustering som jag har bedömt som rimlig, är det bara att gå på nästa. Och självklart släpper jag affären om bilen inte motsvarar skicket säljaren beskrivit, vad trodde du? "Sista-priset-kompis" är en helt annan kategori prutare, de är småhandlare som man får ta för vad de är, bara att strunta i och anledningen till att jag numera har mailsvar samt ett kontantkort vid försäljning. Men dessa är som sagt en helt annan diskussion. Att haka upp sig på prut via mail från människor indikerar att man nog inte är så van vid att köpa/sälja via blocket, förfarandet är en vedertaget. Annonser med bara en bild brukar jag släppa. |
|
|
Intressant med så olika syn på förhandlingen. Mitt intryck är att ju bättre beskrivning man ger i annonsen med motivering till priset, desto färre skambud. En mycket god och ärlig beskrivning lockar också till sig seriösa köpare. Matthias |
|
|
Finns det många bra högupplösta bilder avgör de för mig om bilen ser intressant ut eller ej. Bara en bild utifrån så att man måste fråga om färg på inredning etc så orkar jag inte bry mig på att ställa en massa frågor som bilderna kunde ha besvarat direkt. En bra annons ska vara så komplett som möjligt tycker jag, särskilt om begärt pris är lite högre än snittet. Då räcker det att förhöra sig lite om hur bilen skötts, skavanker mm på telefon sen har jag en väldigt bra bild av vad jag är beredd att betala.Då vill jag gärna veta om det är inom vad säljaren är beredd att sälja för innan jag åker och tittar på bilen. Man vill ha så få överaskningar som möjligt när man ser bilen så slipper både säljare och köpare slösa tid. Speciellt om det finns skönhetsfel. Säg det direkt. En köpare som då lägger på luren hade ändå rivstartat därifrån när man ser bilen. Jag vill veta, är det bara några stenskott eller behöver skärmen bytas etc. |
|
|
Jag säljer inte många bilar, men har trots allt sålt ett antal på senare år. Jag har hittills aldrig fått ett seriöst bud per mail eller SMS. Man hasplar ur sig ett pris som ligger 25-50% under begärt pris utan att i princip fråga något mer... Att man gör upp ett riktpris annan man åker långt är naturligtvis en sak, men det går man per telefon. MVH Christofer |
|
| Och varför är det nödvändigt att göra denna magiska handling via telefon crille82? Jag är en seriös kille, om jag letar en bil så kan jag ofta ha flera i pipen, för mig är det enklare att ha grejerna samlat i exempelvis mail. | |
| Beror väl lite på vad för slags bil man säljer, o VEM man vill sälja till...Har man en halvsliten bruxig bil så kan man kanske släppa lite på priset via mejl/telefon, men kom ihåg, det man släpper redan innan de sett bilen blir det nya priset de kommer pruta på väl på plats. Har man däremot en "mint-condition" entusiastbil så skulle jag INTE släppa en endaste krona på priset INNAN de varit o tittat o kan motivera varför jag skall släppa på priset, läs att de hittar brister/fel (inte så troligt när det gäller mina entusiastbilar *haha*). Jag köpte själv en relativt "bruksig" bil 2011, begärt pris var klart i den övre regionen för modellen i fråga. Iaf, mejlade, pratades vid på telefon o beslutade mig för att åka o titta, trots att jag hade 40 mil till objektet, observera inget prutande eller ens prat om pris. Kollade bilen noga, åkte med när ägaren körde. Lämnade sedan utan att säga mer än att "Jag hör av mig", vilket jag gjorde. Ägaren fick sedan ett rätt långt mejl där jag tog upp alla brister enligt min åsikt, o som slutkläm så levererade jag ett seriöst bud, ett bud jag var villig att köpa bilen för utan fortsatt prutande. Första reaktionen på budet var: Aldrig i livet! Mitt svar blev: OK, budet kvarstår hör av dig om du ångrar dig. Skall tilläggas att mitt bud var bra. Det gick ca 3 veckor sen kom det ett mejl typ: "Jo jag får ju bara massa bytes-bud mot skumma bilar osv osv, så jag accepterar ditt bud". Måste ju tydligen vara som så att mitt bud var alldeles för bra*haha*, bilen var på annons i ca 2 mån totalt så nog borde han fått fler intressenter än jag...Så hur mycket prutade jag på begärt pris? Jo cirka 25%, men som sagt den var väldigt högt prissatt bland de dyraste på blocket...En annan sak är oxå vilken kontakt man får med säljaren, börjar man att pruta det första man gör får jag i regel känslan av att det är inte bilen o dess skick som är intressant utan att priset är så lågt som möjligt, o då är det inte mina bilar man skall köpa :), därmed inte sagt att de inte är prisvärda, eller rent utav billiga i förhållande till skick. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.