AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.977

Pruta på mail / sms

Sida 2 av 4
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Robert Lundberg: Du är säkert seriös, men det förändrar inte det faktum att de allra flesta andra inte är det. Allt handlar naturligtvis om hur kommunikationen förs...

Min erfarenhet är att de flesta köparna som föredrar kommunikation via mail eller SMS inte är seriösa. Många detaljer kan förstås göras upp mailledes men en hel affär görs inte upp på det viset...

MVH Christofer
De som mailar direkt och vill köpa för 20-30% under utsatt pris är till största delen scouter som arbetar för mindre handlare. Väldigt många av dessa är faktiskt av svensk etnicitet om detta nu är viktigt för somliga - jag blev faktiskt uppringd av en j#kligt irriterande typ från Kalmar som var fly förbannad på varför jag sålde min X3 till en som betalade utsatt pris och inte till honom vars nekade sms bud låg 10% lägre...idioter finns det i alla kulturer ;-)

Prutning har alltid förekommit i Sverige på bilaffärer, sen att många tycker det är jobbigt är en annan sak. Ett bra sätt att undvika prutning är att sätta ut rätt pris direkt - har funkat bra på de senaste bilarna jag sålt privat.

Ser inget konstigt att vilja göra upp priset via mail eller telefon innan man tittar på den - jag tycker TS har ett väldigt snävt och trångsynt sätt på hur affärer går till. Det behöver inte bli så komplicerat. Man kan mycket väl komma överens om ett pris innan man åker och tittar (Sverige är ett ganska stort land...) - givet att bilen motsvarar förväntningarna.

Förhandling på plats ger oftast en väldigt dåligt resultat, särskilt om man rest långt. Därför är det alltid bra att göra upp om ett pris innan tycker jag.
Jag förhandlar i allmänhet alltid via mail först. Är inte priset helt rätt från början så ser jag ifall vi kan komma överens efter lite diskussion. Jag utgår från bilderna och säljarens beskrivning i kombination med svaren på mina frågor. I något fall har det hänt att denna beskrivning och min tolkning inte överensstämt när jag väl är på plats och i de fall blir det ingen affär. I annat fall har vi redan klarat av diskussionen kring priset och efter provkörning så går affären smidigt. Att generellt avfärda köpare som vill diskutera pris via mail tror jag leder till att man missar potentiella affärer. Jag har inte tid eller lust att åka fram och tillbaka i Sverige för att upptäcka när jag kommer fram att vi inte kommer överens om priset...
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Intressant frågeställning.

Jag driver som en del vet en bilfirma och kan väl tycka att jag har en del annonser ute på blocket och får handskas en hel del med köpare och säljare.

Köpare som hör av sig via SMS, egentligen oavsett vad de vill, åker mer eller mindre direkt in på blocklistan. När det började smsas på annonser så försökte jag tlll en början vara behjälplig och svara på frågor etc, det tog massa tid i anspråk bara och ledde aldrig till någon affär, så idag har jag helt lagt ner att besvara eller att beakta sms förfrågningar. Möjligt att man kanske missar någon enstaka kund per år med detta resonemang, men det är ett val jag har gjort.

Gällande alla mailkunder... Har jag en bil som är riktigt billig så hinner jag inte ta mailen p.g.a alla samtal. Så jag struntar helt enkelt oftast i dem då bilen blir såld innan en mailare dykt upp. Är det normalpris eller en dyrare bil så besvarar jag givetvis mailen i mån av tid. Men mailen genererar fortfarande mycket mindre affärer än vad telefonsamtalen gör. Detta är vad jag som handlare upptäckt och då lever jag utestlutande på mina annonser och butik på blocket.

Skambud eller mailbud som kommer utan att ha haft konkreta frågor om objektet besvaras inte alls. Det finns en viss grupp människor som är överrepresenterade här.

En sak som jag märkt är att får man mycket mail, även skambud och konstiga förslag så ligger man rätt i pris då objektet väcker intresse. Då är det bara att vänta så dyker det upp en seriös köpare. Är det helt dött och det inte ens kommer skambud så är man fel ute i pris.

Utöver detta så är vi alla olika individer och har olika preferenser när vi köper bil, många är lyckosökare som mailar runt, vissa har tråkigt och andra känner sig lite ensamma och behöver någon att maila med. Folk som har bilpriser som argument får helt enkelt enligt mig vända sig till bilpriser så får de plocka fram en aktuell bil för det angivna priset.

Hur ni än vrider och vänder på det så är det alltid, iaf hos mig, lättare att diskutera pris via telefon eller på plats. Då känner jag att jag som säljare kan få ett avslut direkt och är oftast mer intresserad av detta.

Jag ser att fortfarande är det väldigt många som tar ett skambud eller en prisdiskussion nästan lite personligt. Skit i det bara, det finns gott om svarthandlare som lever på att skicka ut 100-tals mail dagligen och ibland är det någon med något skrot som nappar.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Herr Gaspedal: Precis samma erfarenhet som jag har. Eftersom jag inte säljer bilar lika ofta som dig så kan jag ju dock inte annat än bli lite irriterad över alla nötter som finns...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag säljer 2-3 bilar om året privat sedan några år och är uppe i ett ganska stort antal försäljningar nu. Senaste åren har jag ENBART mejl som svarsalternativ. Du får telefonnumret innan du sätter dig i bilen om det behövs för vägbeskrivning, inte annars.

Detta funkar faktiskt alldeles utmärkt och gör det väldigt lätt att sortera bort seriösa spekulanter från icke-seriösa. De som enbart mejlar bud och inte haft några frågor om bilen besvarar jag inte längre. Det är ingen poäng, om de väl dyker upp ska det ändå prutas på plats. Såna personer gör jag inte affärer med längre. Man märker direkt vilka som är riktiga spekulanter.

Även om det inte är 100% sant så är det nog över 99% överensstämmande med de personer som faktiskt sedan köpt bilar av mig:

- De har direkta frågor om själva bilen
- De uttrycker sig som folk
- De har en mejladress som går att koppla till en person

Eftersom jag alltid sätter ett vettigt pris (inte sällan lägst på Blocket i förhållande till ålder, mil och utrustning) och är öppen med brister innan köpet så är jag väldigt hård med prutning. Ett enkelt "priset är satt med hänsyn till skicket, jag prutar inte mera" funkar utmärkt. Ingen har blivit sur av det. (Kanske för att jag inte visar bilen för stolpskott längre...) Det är i princip bara om köparen upptäcker ett fel som inte är normalt slitage eller känt av mig sedan tidigare som det kan bli tal om att diskutera pris utöver det som hanterats via mejl.

Bilarna ligger i prisklassen 100-300 tusen och detta funkar alldeles utmärkt. Andra gör kanske på andra sätt men att avvisa mejl som "oseriöst" som vissa gör är verkligen omodernt. Alla har mejl i sina telefoner och Blocket finns på internet. E-mail är en naturlig fortsättning.

-------
//Lövet
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag säljer inte bilar men väl bostäder, och det är samma sak där. "Jo, jag är intresserad av lägenheten på Lostigen, jag undrar om säljaren kan tänka sig en snabb affär om jag bjuder 2,2 (utgångspris 2,4)". Sådana spekulanter är måttligt intressanta. Jag har hittills aldrig sålt en bostad till en mailprutare.

En del lägger bud innan de sett bostaden, varpå jag informerar dem om att "om de lägger bud utan att ha sett bostaden så måste de också vara beredda att köpa bostaden utan att ha sett den. Då brukar intresset svalna.

Seriösa spekulanter vill börja med att titta på bostaden, och lägger sedan ett bud om den är intressant. Varför skulle det funka annorlunda med bilar?

Det finns rätt många som åker långt för att titta på en lgh också...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Liknelsen med bostäder är bara halvbra dock. Det är osannolikt att det finns 2st identiska bostäder till salu medans det inte sällan finns 20-30 likadana bilar ute...

Jag diskuterar alltid pris innan jag tittar. Om säljaren inte är beredd att sälja för ungefär de pengar jag vill lägga är det bara slöseri med tid att åka och titta på bilen för köpare och säljare. Observera dock att mina bud alltid är seriösa, jag håller inte på med skambudsjakt.

-------
//Lövet
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
För att återkoppla till inlägget i trådens start då objektet nu är sålt:
16 mailsvar (10 seriösa, 6 oseriösa
5 sms-svar (0 seriösa, 5 oseriösa)
2 telefonsamtal (2 seriösa)

3 inbokade visningar; en per telefon, en per mail som övergick till telefon, en per mail. Första personen dök upp och köpte objektet, andra personen hade svårt att sätta en tid för visning, tredje personen återkopplade inte på svarsmail innan objektet sålts.

Inget av buden som inkom per mail eller sms översteg det som objektet såldes för. You do the math.
Herr Gaspedal: Det du beskriver är snarare ett resultat av att bilbranschen haft det väldigt lätt under de senaste 20 åren. I kombination med låga räntor och ökade inkomster har bilbranschen i Sverige varit bortskämd med ständiga vinstökningar, även om vissa undantag finns. Men jag kan garantera dig att du resonerat annorlunda om det blev ekonomisk kris - tex tidigt 90-tal då praktiskt taget knappt några nya bilar såldes i Sverige. Då hade du knappast med provisionsbaserad lön haft råd att per automatik skippa kunder bara för att de mailar. Visst, ett hypotetiskt resonemang men det beskriver samtidigt hur situationen är för en privatsäljare som kanske säljer en bil vart tredje år. Där har man sällan lyxen att skippa svara på mail.

Jag tycker också mail är utmärkt, om inte annat då det dokumenterar vad man kommit överens om tidigare.
En annan nackdel med att ringa som jag upplevt som är en effekt av vad jag skrev tidigare är att säljare är svåra att få tag via telefon eftersom de är ofta upptagna. Då är ju mail suveränt där man kan strukturera upp frågor om fordonet samt även lägga ut en förfrågan om nettopris. Man kan alltid avsluta mailet med sitt nr....
Det vore intressant att veta vad som upplevs som oseriöst i detta?

Liknelsen med lägenheter är ju rent nonsens - letar man boende inom tullarna i Sthlm är ju knappast en tvårummare i Sunne ett alternativ...
Bilar är ju annorlunda och jag har märkt att många är intresserade av att resa en bit för att köpa rätt bil - då vore det väl konstigt om man inte kan klargöra prisförväntningarna över telefon innan man åker.
Såg att förra inlägget kom in sent - men grattis till försäljningen! Dock tror jag man skall vara försiktig med att generalisera. Det går faktiskt utmärkt att sälja (och köpa) bil via mailkorrspondens också :-)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
När det gäller vanliga bilar åker man inte från de större städerna till landsbygden för att köpa. Möjligen skiljer sig kommunikationen lite beroende på var i landet man befinner sig.

Vanligtvis är inte mail- och SMS-jiddrarna ens på det klara var objektet finns...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Vanligtvis är inte mail- och SMS-jiddrarna ens på det klara var objektet finns"

Håller, som du säkert förstår ovan, inte med om alls. Man kan inte generalisera på det sättet. Ingen av de jag haft ordentlig kommunikation med per mejl har haft några problem att veta objektets position. Har sålt bil till västkusten (= personen åker 45 mil enkel resa) enbart via mejl. De ringde i södertälje först. Sålde bil till Örebro nyss (=18 mil) också bara via mejl. De flesta skulle jag säga dock har funnits inom en 10 mils radie.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag har naturligtvis också fått seriösa svar per mail, men 9 av 10 är det tyvärr inte.

Bor själv ca. 30 mil från både Tjockholm och Götlaborg, hit kommer man inte för att köpa en vanlig bil... =)

Senaste bilen jag sålde nu härom veckan, en bra A4 Avant prissatt bland de absolut billigaste i landet. 20-25 pers mailade och SMS:ade utan att det ledde till något. Efter tre veckor, när jag tänkt ta bort annonsen ringde en seriös kille och köpte bilen utan tjafs.

MVH Christofer
Summa summarum så får ju var och en använda det sätt att sälja bil som man själv föredrar. Att kategorisera email som oseriösa och ifrågasätta varför man diskuterar pris i denna kommunikationsform anser jag dock vara fel, något som stöds av erfarenheter ovan.

I ts fall så gick kom ju 2 av 3 intressenter från just mail, att då avfärda denna form är kanske inte bästa strategin...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Bra sammanfattning Keiser, alla gillar olika :)
Jag brukar pruta på mailen, men jag är rutinerad och vet vad jag vill ha då jag gör ganska stor efterforskning först, speciellt importbilar som har en diffus historik.

Dock har det hänt att man åkt på en besvikelse när man ser bilen och ska göra upp, därför säger jag alltid att jag måste se bilen först på plats innan vi gör en deal, om bilen finns lokalt åker man direkt tittar på den men när det handlar om bilar som ligger långt bort är alltid mail en bra början för att få en känsla för hur säljaren är.
Verdi
Klart man försöker skaffa sig en uppfattning om vad man kan få köpa bilen för innan man gör sig omaket att åka och titta på den. Då är affären klar när det är dags att provköra.

Tycker det är jobbigare när det ska prutas på plats. Både för köparen och säljaren. Kanske är det för att jag helt enkelt är dålig på det som jag tycker det.

Nu är jag inte supererfaren men har sålt 4 bilar och köpt 3 bilar privat. Totalt 7 privata affärer alltså. Jag har aldrig provkört en privat bil utan att köpa den och alla som har provkört min bil har köpt den. Provkörningen och okulär besiktning har mest bara varit en formsak. Men det gäller ju bara för normala bruksbilar. Är stor skillnad om man ska handla entusiastbil och/eller är superpetig med skicket.
Verdi
Klart man försöker skaffa sig en uppfattning om vad man kan få köpa bilen för innan man gör sig omaket att åka och titta på den. Då är affären klar när det är dags att provköra.

Tycker det är jobbigare när det ska prutas på plats. Både för köparen och säljaren. Kanske är det för att jag helt enkelt är dålig på det som jag tycker det.

Nu är jag inte supererfaren men har sålt 4 bilar och köpt 3 bilar privat. Totalt 7 privata affärer alltså. Jag har aldrig provkört en privat bil utan att köpa den och alla som har provkört min bil har köpt den. Provkörningen och okulär besiktning har mest bara varit en formsak. Men det gäller ju bara för normala bruksbilar. Är stor skillnad om man ska handla entusiastbil och/eller är superpetig med skicket.
crille82: Tro det eller ej men vi hade för några år sedan en nyare Toyota Yaris som såldes till en köpare norr om Sundsvall. Snacka om att gå över ån efter vatten, köparen borde ha passerat ett antal Toyota Centers på vägen :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.