AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
24.285

Besiktiga M3 E46 med Ess kompressor

Sida 2 av 2
Det du skriver E är relevant men som jag skrev innan kan man även vända på det, för mig visar bristen på exempel att extremutfallen som nämns här inte förekommer. En av APs längsta trådar handlar om att modifiera (trimma) turbomotorer, diskussionen är lika aktuell där. Att det sen med säkerthet har förekommit allvarliga olyckor med modifierade bilar inblandade och Aftonbladetscopen uteblivit är för mig ett tecken på att något sådant fall inte existerar. Du spekulerar att ingen vill berätta om de hade råkat ut för just detta, dels misstänker jag att du i din tur bygger det resonemanget lika mycket utan fakta dels tror jag storyn ändå läckt ut via en bror eller någon polare. Jag tolkar avsaknaden av fall som att det inte förekommer, rätt eller fel.

Faktum är att det återfinns många bilar i trafiken som är trimmade, risken för tråkiga följder ärmöjligen marginellt större i detta fall men inte mer.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Avsaknaden av fakta kring rättsliga efterspel med trimmade obesiktade bilar och olyckor tar inte jag som en intäkt för att säga:

"Det är bara att stoppa i en besiktningsmotor när du ska besikta sen byter du igen" "det är ingen fara, kör bara".

När jag var 20 år så åkte jag med en polare i hans Golf GTI. Vi hade "lärt oss" att om man åkte dit för fortkörning skulle man neka, inte skriva på osv. Visst polaren åkte för fort, 15 km för fort på 50 väg och nekade. Den äldre polismannen bad oss barskt att kliva ur bilen och påbörjade en "flygande besiktning" efter två 2:or frågade han min polare om han ville skriva på eller underförstått få fler 2:or att åtgärda. Han skrev på och åtgärdade alla tvåor inklusive ombesiktning. Det var inget han (eller jag) gärna basunerade ut för våra polare (och eventuella dambekanta på krogen) i efterhand. Men vi var väll rätt unika...

E
Nej ingen har heller påstått detta men risken bedöms som liten att det skulle leda till betalningsskyldighet eller utebliven ersättning. Jag misstänker att nyhetsvärdet är något större i detta fall än din egen historia, det kan ju också spela in för tidningars intresse eller startade forumtrådar. Om inte annat berättade du ju just historien och då "chiptrimning" förekommit ganska länge tror jag motsvarande "preskriberade" fall skulle finnas även här. Jag vidhåller att jag tror att risken för problem kring detta är väldigt låg, sen är det upp till TS att göra sin bedömning.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Alt 6 är att gömma installationen. Tillverka några plåtar och göm kompressorn så att den är omöjlig att se. Glöm inte att det ska vara täckt även underifrån. Brorsan gjorde detta och det tog några timmar att göra plåtarna som behövdes och dessa kan sedan användas som "besiktningskit":)
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Upptäcks trim vid besiktningen och besiktningen sedan slutförs kommer det krävas att bilen återställs till fabriksmässigt utförande. För detta räcker det inte att plocka bort trimmet och sedan åka in igen, utan oftast kombineras kravet med en så kallad jämförande komponentkontroll.

Detta innebär i praktiken att tillverkaren eller generalagenten (alternativt av dem auktoriserad verkstad) måste plocka isär motorn och eventuellt andra delar på bilen i sina beståndsdelar och jämföra dessa mot originalspecifikation. Om detta inträffar finns det i praktiken tre utvägar kvar om man inte har otroligt mycket pengar till hands som ligger och skräpar: i framtiden ständigt köra bilen olagligt (obesiktad), enbart använda den till motorevenemang såsom exempelvis bankörning eller sälja bilen till utlandet.

Har råkat ut för detta med en av mina tidigare bilar, inget vidare roligt.

Är man vållande till en olycka med en trimmad bil skall enligt vad jag fått mig berättat aldrig personskadedelen påverkas, trafikförsäkringen som ersätter detta gäller alltid, men däremot kan ersättning för skada på egendom reduceras eller helt utebliva och man kan även bli ersättningsskyldig för skada på annans egendom.

Commodum Habitus Est
Om detta stämmer är det med andra ord ett riktigt dåligt råd att säga till TS att åka in med bilen som den är...
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Det stämmer. Däremot har man alltid möjlighet att avbryta en besiktning, då skrivs ingenting in i protokollet. Om besiktningen däremot slutförs och ett protokoll upprättas så är detta precis vad man kan råka på om man har otur.

Commodum Habitus Est
ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
Pratade förra året med en BMW entuiast som arbetar på besiktningen och enligt honom så kan man avbryta men kontrollen återupptas vid nästa koll (verkar ligga kvar i systemet nuförtiden).

Därimot kanske man kan avbryta pågående besiktning och åka hem och skruva bort kompressorn och åka till en annan bilprovning och fortsätta besiktningen å skylla på att föregående besikningman var lite senil och inte kunde skilja på en generator och en kompressor eller nått :)
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!
Ibland kan värsta tänkbara vara det "formellt rätta". Utifrån inlägg ovan så kan jag dra slutsatsen att den enda "säkra" sättet är att, återställ i originalskick, besikta och återmontera.

Ibland blir man bra trött på regelsystemet...

E
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Hej Igen!

Först måste jag tacka alla och säga att AP är nog det bästa forumet som finns. Så sjukt många svar och diskussioner.

Ang besiktningen så är det löst nu!
Var även förbi Opus igår för att fråga för skojs skull.
"Hej, vad säger du om det rullar in en M3 med kompressor?"
Fick till svar att den måste av för besiktningen. Och att man får chans att åka o pula bort den. Alltså ingen reg bes.
Sen tyckte han att det var löjligt då de är massvis med Chippade steg2 bilar osv som man inte kan se lätt att det är trimmat som rullar igenom.

Men nu är de löst iallafall, och om denhär skitsnön kan försvinna och våren kan komma tillbaka så ska det ut och köras!
Då kanske du kan dela med dig till andra med samma fundering om hur man löser det på bästa sätt?
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Det bör man självklart göra. Men nu blir det på ett sätt som inte bör tas öppet på ett forum.
Av alla alternativen i tråden så ska man köra på avmontering-besiktning-ditmontering!
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Om du avbryter en besiktning så att inte protokoll upprättas så blir det "som om ingenting hade hänt" när du rullar in nästa gång, med andra ord ett perfekt tillfälle att rulla hem och demontera eventuella komponenter som egentligen inte hör hemma på bilen.

Sedan bör man naturligtvis i sådant fall åka till en annan station än den man var på först, eftersom det räcker med att besiktningsteknikern fattar misstanke för att det ska vara kört (bevisbördan ligger på dig som bilägare).

Långtifrån alla som trimmat sina bilar drabbas som tur är inte av detta - jag själv har trimmat mina bilar även efter att jag gick på niten - men jag anser att det är något man ska vara beredd på om man väljer att rulla in med en bil som man själv, med rent samvete, vet egentligen är olaglig.

Man kan naturligtvis chansa och ha tur - eller inte, men ta det i så fall för vad det är och gnäll inte på besiktningspersonalen som de facto bara gör sitt jobb.

Commodum Habitus Est
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Men hur "avbryter" man en besiktning? Har aldrig hört om något liknande...

-Det här ser inte bra ut...

-Då avbryter jag besiktningen och åker till nästa aktör...

Skulle vara intressant att höra om någon praktiserat detta i verkligheten och om man verkligen har rätt till det i praktiken...

MVH Christofer
Googlade lite på detta med att avbryta besiktningen och det verkar inte vara självklart att man kan göra det. Enligt Bilprovningen så ska ändå hittade anmärkningar föras in i systemet. Ingen säker utväg alltså...

Ojoj, maken till paranoida ap användare (E) här :-)

Av med remmen. (tar 30-50 sekunder) Alltid funkat. Skulle de inte tycka om den, avbryt, åk hem o ta bort. Jag gör det på ca 1,5 timmar numera.

Även om du skulle få "dödsstöten", "jämförande komponentkontroll" (extremt osannolikt) kan du ändå få igenom den original, finns flera trådar om detta på garaget.

Till sist: Besiktningsmän gillar bilar, se till att ha en i öv. välvårdad bil så är det mycket lättare. Har man däremot en bil med trasig handbroms, skivor på gränsen, otvättad osv. Då gnäller dom. (Men den gick igenom ändå)
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Tja!

Ang att ta av remmen, vad har du för kompressor?

Hänger jag av remmen så funkar ju inte vattenpump och de som drivs av remmen i övrigt!
Alla på garaget verkar ju inte tycka det är "superenkelt" att besiktiga med kompressor.
Länk
Där står det även att det var (2012), flera år sedan man tog bort möjligheten att avbryta besiktningen ...
Bästa rådet verkar vara att plocka bort den helt alt täcka för ordentligt.
Om du betalar i efterskott kan du ju avbryta? Om du är extremt rätt för detta, gör en förbesiktning på samma firma för någon hundrig då? Då kan inget hända, även om du får djävulen själv.

@kimme_94
Kan du inte sätta dit en kortare rem som inte driver kompressorn?
Ki
83
Kimme_94
320i E36
Tänkte det att man kan sätta dit originalremmen.

Men hittade något inlägg att remmens färdväg krockar med kompresormonteringen..
Har däremot inte kollat om det stämmer!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.