|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej min bil har blivit galen Dsc lampan tände sig sen slockna Sen tände sig bägge två och går inte att släcka har provat allt med inpa Har fel koder på angel steering sensor och can system error I dsc systemet och i active steering system Har kollat på nätet att det går att rengöra den Någon här som provat med lyckat resultat? Felkoderna är 5f0d, 5f62 och d368 i dsc systemet Mvh | |
|
Angle steering sensor, styrvinkelgivare vid ratten. Kan va skyldig till båda Provat rengöra på annan bil med lyckat resultat.. Värt ett försök! |
|
|
Ok är det lätt att göra? Med tanke på hur mycket som måste lossas Är så trött på detta krångel :-( Mvh |
|
|
Gjorde son denna guide i stort. Läs igenom och kolla länken mm Länk Börja med att haka av batteriet. Sen brygger du en kopp välsmakande kaffe och värmer på ett par garagebullar medans du letar upp lite verktyg och tar fram favoritlåtlistan. Pannlampa och bra ficklampa är aldrig fel. |
|
|
Ok tack för omtanken 😀 behövs kan jag lova Ska prova i morgon Mvh |
|
|
Måste fråga vad använde du för medel för att göra rent sensorn? Mvh |
|
|
Innan du börjar montera isär saker, ladda batteriet! Sedan nollställer du styrningen genom att vrida ratten max åt båda hållen med motorn igång. (Eller detta kanske du kan göra med INPA, har aldrig testat) Urladdat batteri ger massor av märkliga fel, det är den billigaste åtgärden och du ska alltid börja med den som första steg. ------- //Lövet |
|
| Microfiberduk, rengöringsmedel tillhörande nån dvd rengöringssats och lite tryckluft på sprayburk (absolut ren luft). | |
|
Ok tack Jo batteriet är laddat i två dygn och är knappt ett år gammalt på 100ah Tveksam att det är problemet denna gång tyvärr Får ta isär i morgon om ingen har fler idéer Konstiga är att det står active steering interlizing hela tiden och inte fault Känns som den inte hittar rätt läge på något konstigt sätt Mvh |
|
|
Blir inte klok går inte att kalibrera angel sensorn heller längre Blir tokig får väl köra skiten till bmw om ingen har någon bra idé Mvh |
|
| Rengjord? Som även beskrivs i länken, värm på lödningar till ir diod och matning | |
|
Nej har inte gjort rent den än Fattar inte varför det inte står fault på as Sen är styrningen jätte tung jämför med när det står interlizing Dsc lampan slocknar när man startar för att tändas efter 5 sec Ska göra rent före jag kör den till bmw Mvh |
|
|
Hej märkte även att kurv ljusen inte funkar i lägre hastigheter typ 40 och neråt Kan allt detta göras av ratt sensorn? Mvh |
|
|
Absolut. Vet inte systemet vart ratten står eller är på väg, vet heller inte styrning, dsc, kurvljus mm hur det ska jobba |
|
|
Ok Kolla live data på dsc förut alla givare och sensorer funkar men steering angle visar 360 * hela tiden utan att ändra sig när jag vrider ratten Ska gå in i szl med inpa imorgon och kolla om sensorn är ok och ev kalibrera in den igen sen kalibrera den i asf också Funkar det så blir det att rengöra den och hoppas på att allt funkar igen Mvh |
|
|
Låter som om du inte har signal, frågan är om du inte börjar i fel ände med att försöka kalibrera nåt som inte är friskt. Bara en fundering alltså. |
|
|
Nej ska kolla om jag kan läsa live data från szl Konstigt att blinkers slår ifrån när man vrider tillbaka ratten Vill minnas att den inte gör det om sensorn är trasig Det är ju så konstigt att för några dagar sen funka allt en stund sen tändes dom och vid omstart så slockna dom och nu lyser jämt samt att ratten går tungt Ska göra rent sensorn så fort jag får tid Mvh |
|
| Det kan ju som sagt vara så att ex. matning till ir dioder är av, då händer inte mycket. | |
|
Ok får prova mig fram Finns ju en del szl moduler på skrotarna, men någon som vet hur man programmerar in en sån? Bmw kodar väl inte beg delar? Tänkte fall min är skrot Mvh |
|
|
Hej nu har jag kört lite test på szl och afs modulerna och asf hittar sensorn men när man varpå ratten så ger den inte utslag Kollar man szl modulen så finns inga felkoder och sensorn funkar och ger utslag på ratten Nu får ni gärna förklara om ni har några idéer Känns mer som asf modulen har fått spel Mvh |
|
|
Skumt. Hur ser signalen ut i säg ACL, Dsc eller nån annan modul som nyttjar givarens signaler? Eller har jag gjort en tankevurpa? För visst tas signalen från szl till fler enheter? Eller är det så dumt att det går via asf, som distribuerar i bus:en.? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.