|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, funderar på att uppgradera ljudet i min M. Eisenmann (race?) ligger högst på önskelistan. Är det Xerius som är bäst/billigast? Annat prisvärt märke? Enbart bakre ljuddämparna som är aktuella att byta, iallafall till att börja med ;-) Mvh Christian | |
|
Xerius är generalagent för Eisenmann i Sverige och jag kan verkligen varmt rekommendera dem. Superb kundservice på alla sätt och vis! Jämfört med originaldämpare så kostar inte Eisenmann mer. I mitt fall (525 E60) t o m billigare. |
|
|
Tack! Också hört bra saker om Xerius. "Problemet" är bara att till Z3M kostar dubbla race-burkar närmare 11.000... Är de värda sitt pris ljudmässigt? Något billigare ställe att få tag i dem? Relativt svag EUR för stunden... Andra prisvärda alternativ till Eisenmann? Mvh Christian |
|
|
Jag köpte Eisenmann Race från Xerius. Välinvesterade pengar tycker jag, men det är ju individuellt tyckande. mvh ///Andreas |
|
|
Jag kollade runt överallt efter Eisenmann men det blir inte billigare någon annastans. De finns inte på lager utan görs mot kundorder och Xerius lägger inte på någon större marginal. Eisenmann börjar tillverka kort efter du lagt order hos Xerius och den levereras direkt hem till dig. Det kan kännas dyrt i plånboken men du lär nog inte ångra dig när det väl sitter på plats. Passformen är väldigt bra! Som jämförelse så kostar en fjuttig originaldämpare (visserligen ink montering) till min 525 E60 på BMW runt 11 500 kr. Se upp bara vart du parkerar bilen sen för min Eisenmann dämpare blev stulen! >( |
|
|
Riktigt sugen ;-) Får man plats med 83 mm utan modifiering eller risk för smält plast? Eller tycker ni 76 mm "räcker"? Mvh Christian |
|
|
Hej igen, Någon som vet om man får plats med 83mm utan ingrepp? Dessutom, ni som kör Eisenmann (race), hur är det med oönskad resonans? Är Eisenmann befriad från detta problem vid alla varvtal? Med vänlig hälsning Christian |
|
|
Tror det blir tight med 83mm utan ingrepp. Jag får precis in fingret på varje sida om rören med 76mm. Och så rör sig rören lite vid körning. Resonans, vid något varvtal kan det bröla till lite, men inget jag stör mig på. mvh ///Andreas |
|
|
Gick ner i garaget och knäppte en bild på mitt 76mm Eisenmann. Länk mvh ///Andreas |
|
|
Nice! Tack Andreas! /Christian |
|
|
Rena skiten? ;-) Länk /Christian |
|
|
Hej igen! Sitter det någon mellanljuddämpare på Z3M? Ser inte så ut på realoem... Enbart avgasrör/katalysatorer? Kollar man Z4M däremot verkar den ha någon slags mellandämpare. Mvh Christian |
|
|
Ingen mellandämpare. mvh ///Andreas |
|
|
Tack Andreas! Nära beställning av 4x76 nu :-) Christian |
|
|
En fråga till innan beslut ;-) Vet någon vilken diameter originalutblåsen har på en Z3M? Och hur mäter "man"? Innermått eller yttermått? Måtten som Eisenmann anger, inner eller ytter? Andreas, hur mycket större blev dina utblås (original till 76mm)? Hälsningar Christian |
|
|
Måtten på mina rör är 76 mm utvändigt. Original kan jag inte mäta, de ligger undanpackade hemma. Skulle gissa att dom är lite mindre, ca 70mm kanske. Det blev lite skillnad, se bild. Länk mvh ///Andreas |
|
|
Tack igen, Andreas! Ser ut som skillnaden är större än 6 mm?! Synvilla möjligen pga att Eisenmanns väggar/material ser tunnare ut? Någon annan som vet diameter original? Hälsningar, Christian |
|
|
Någon som har koll på ändrörens diameter på originaldämparna? Mvh Christian |
|
|
Tror ni man kan lita på denna gamla uppgift? ;-) Länk Re: Diameter of stock exhaust pipe on M Coupe? At the LA Auto show I measured the stock exhaust tips to be 64mm OD. |
|
|
Kan du inte mäta på din egna bil? mvh ///Andreas |
|
|
Står tyvärr vinterförvarad långt ifrån hemmet och är sugen på att beställa nu pga lång leveranstid;-) Men lutar åt 76 mm trots prisskillnaden mot 70mm. Mvh Christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.