|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, har hittat en bmw 320 2004 till salu. Bilen verkar vara i ett gott skick förutom lite rostbubblor på skärmar som flesta e46:or har men nu till det viktigare, jag fick reda på att bilen inte har en servicebok. Den har tappats bort av nuvarande ägare, bilen har haft 6 privata ägare totalt. Vet inte riktigt vad man ska göra...tips?! Mvh | |
|
Hej! Leta upp en annan! Det finns gott om E46-or. Jag brukar själv göra oljeservice på mina BMW, men då skriver jag i serviceboken. Alltså inga "stämplar" i serviceboken, en ändå ett bevis att service gjorts i rätt tid. Att köpa en 320 bensin?? 2004 som är känd för hög oljeförbrukning utan att veta något om oljeservice är korrekt skött, tycker jag är att utmana ödet!!! PS: Rost i dörrnederkantr, framkant på motorhuv tycker jag är vanligare än skärmrost. MVH Lansman45 |
|
|
När bilen är så gammal är skicket mycket mer intressant än en servicebok (som man inte vet om den stämmer utan att få med diverse kvitton som styrker stämplarna i boken). Bortslarvad bok är ett bra prutargument om bilen i övrigt känns bra...hellre en bil utan servicebok som är fin än en halvsunkig med fullstämplad servicebok. Men det finns som sagt många E46:or och skicket varierar väldigt mellan dem och generellt är det nog smartare och billigare i längden att leta upp en fin bil. Rost i skärmkanter är nog inte så vanligt, däremot i nederkant av dörrar, bagagelucka och motorhuv. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, jag har ägt en 320 e46. Tycker inte den bilen vart något bra. Gick inget vidare, men drog ändå över litern. Visserligen är det en 6:a men bara på 2 liter. Satsa hellre på en 330. Drar obetydligt mer, men går myyyycke bättre......... / Från en som ägt båda. |
|
|
Håller med, 320 är skit på riktigt. Den dricker som fan, och går som en skit. Bilen ligger på 3000varv när man kör 100kmh på motor väg. ska du ha en e46, så rekomenderar ja 325 eller 330, speciellt om du tänker köra långa sträckor. |
|
|
En frisk 320 skall man utan problem åka på under 0,8 Vidare så är motorn på 2,2lit och 170hk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Min gamla E46:a 320i 2,0, drog ca 0,75-0,8l/milen blandad körning. (mätt vid pump) Vid extremförsiktig landsvägskörning gick det att komma ner mot 0,65-0,7 l/milen... Och så slö tycker jag inte att 320i är. Däremot går den så mjukt att det maskerar farten bra - men den behöver varv för att vakna till... E46:an var helt klart en av de bästa bilar jag haft, sett till driftsäkerhet, körglädje, komfort och totalkostnad över 40.000 mil. Synd att ett vildsvin blev dess baneman! :( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, det verkar som att man inte ska slå till, förutsatt att säljaren inte har kvitton mm som kan "ersätta" serviceboken eller att han släpper den för ett grymt pris | |
|
...glömde: Rosten var den enda riktiga svagheten på E46:an enligt mina erfarenheter! Men då hade jag iofs haft bilen sedan ny och bytt slitdelar vartefter det var aktuellt, som t ex. Stötdämpare och fjädrar fram och bak, bromsskivor/klossar (några uppsättningar), bärarmar/bussningar/styrleder i framvagnen (två byten), främre bärarmsbussningarna i bakvagnen (två byten), vattenpump och termostat, kylare med exp.kärl (ett byte plus ett byte till av exp.kärl) och lite smågrejor. Därutöver var det rena servicepunkter i princip. Bytte iofs olja var 1200:e mil ungefär, och det gjorde säkert en del - motorn gick väldigt tyst och fint med bra effekt och drog ingen olja mellan oljebytena ens efter 40.000 mil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
För att återkomma till ursprungsfrågan, är serviceboken inte särskilt viktig. Den är ju faktiskt bara en kortfattad sammanställning av servicebesöken. Men om säljaren har lyckats tappa alla kvitton också, är det läge att backa ur. Där går i a f min gräns. /Lennart |
|
|
Skicket är långt viktigare än serviceboken. Vad kostar bilen, 30 tusen? Skillnaden med eller utan servicebok är ganska liten vid det laget. ------- //Lövet |
|
| Säljaren begär 49 000, inget jag kmr betala | |
|
Utan att veta hur långt den har gått - låter väldigt dyrt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Enligt annonsen: 16500 mil Det jag kan utnyttja är att den förre ägaren som är en bmw anställd och jag kanske kan kontakta hen för ytterligare info |
|
|
Låter som sagt dyrt, särskilt med tanke på att du skrivit att det är lite rost i skärmkanter etc. För det priset skall bilen vara i topp-skick och dokumenterad historia. Jag skulle leta vidare... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Är det en riktig 2004a har du 12 års rostskydds garanti och kanske kan du få en del på garantin? Dörrar och hovar och bakluckan brukar inte vara några problem | |
| Precis, jag tänkte på det med rostgarantin men jag ska ringa säljaren idag och så får vi se vad han kan släppa den för... | |
|
För att det skall vara 12 års rostskyddsgaranti MÅSTE bilen vara registrerad från 1/1 2004 OCH BMW brukar även kräva att serviceboken är "fullstämplad"....vilket blir ett stort problem här! Så räkna INTE med att BMW kommer att ta någon rostskyddsreparationer på garantin. Gör de det ändå är det ju iofs bra men räkna inte med det! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här är annonsen, om det är till någon hjälp så skulle jag uppskatta om ni kunde säga ett ungefärligt pris baserat på situationen så skulle det vara lysnande. Länk |
|
|
Kan någon annan få utrustninglista på bilen? För mig på bmwvin så går det inte. Enligt bilderna såg det ju inte ut som den var speciellt välutrustad heller. Jag gav lite mindre än det dubba han begär nu för min 330i som hade gått 15k mil med full servicebok och rostfri samt extremt mycket mer utrustning. 3 ägare innan mig. Nu är jag inte så bra på värde men enligt magkänsla hade jag inte gett en krona över 40k. Leta vidare eller storpruta :) |
|
|
Bilen verkar vara svensksåld och första reg.datum 2004-06-01, så om BMW godkänner "servicehistoriken" lär 12 års rostskyddsgaranti gälla. Men kolla noga med BMW om de godkänner "borttappad bok"! Priset han begär ligger nog i överkant för vad du får som slutpris hos en bilhandlare med garantier i åtminstone 3-6 månader... Runt 40 tusen är nog mer rimligt marknadspris för privatförsäljning. Utrustning enligt Länk VIN long WBAEN11050PB23117 Type code EN11 Type 320I (EUR) Dev. series E46 (3FL) Line 3 Body type TOUR Steering LL Door count 5 Engine M54 Cubical capacity 2.20 Power 125 Transmision HECK Gearbox AUT Colour SILBERGRAU METALLIC (A08) Upholstery STOFF/LEDER SCRITTO/SCHWARZGRAU (V8TM) Prod. date 2004-03-31 Order options No. Description 1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES 167 EU4 EXHAUST EMISSIONS NORM 2CE LT/ALY WHEELS STAR SPOKE 137 205 AUTOMATIC TRANSMISSION 249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL 255 SPORTS LEATHER STEERING WHEEL 302 ALARM SYSTEM 386 ROOF RAIL 411 WINDOW LIFTS, ELECTRIC 426 INTERIOR TRIM 441 SMOKERS PACKAGE 473 ARMREST, FRONT 481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER 493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE 494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER 502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM 521 RAIN SENSOR 534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING 650 CD PLAYER 661 RADIO BMW BUSINESS 674 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HARMAN KARDON 722 EDITION LIFESTYLE 785 WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS 8SP COP CONTROL 842 COLD CLIMATE VERSION 863 EUROPE/DEALER DIRECTORY 877 DELETION CROSS-OVER OPERATION 885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION 896 DAYTIME LIGHTS FUNCTION 925 SHIPPING PROTECTION PACKAGE Series options No. Description 210 DYNAMIC STABILITY CONTROL (DSC) 520 FOGLIGHTS 548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING 550 ON-BOARD COMPUTER 832 BATTERY IN LUGGAGE COMPARTMENT 851 LANGUAGE VERSION GERMAN Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.