|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej skulle vilja ha lite mer klös i 10an vill inte ha kompressor eller turbo. Vilket chip rekommenderas och från vilken firma i södra Sverige ? Eller är det ny motor styrning o mapp som gäller för lite mer ös. Har annat system från katt o kn insatts filter nu. | |
| Det är i princip bortkastade pengar att chippa vanliga sugmotorer, en riktig mappning kanske kan ge några få hästar men ett chip antagligen ingenting. | |
|
Ok har sett sam bilmode har tror det skulle ge 535 hk men man får Inge kvitto på att det är det :( sen priset typ 9000kr o inte få garanti det är den effekt. Men om man mappar om den måste man inte ha annat styrsystem då? |
|
|
Går att mappa på org styrsystem. Mappning programmerar man din styrbox olika tändning / bränslemappar individuellt för just din bil på en rullande bromsbänk ( dynojet) . Inte alltid säkert att du får ut mer av att man just mappar än ett Chip= färdig universalprogramvara. Det kan nämligen vara så att vissa chipverkstäder har en så pass nogrant mappad programvara (chip) som skulle ta den lokala motoroptimeraren ca 2-15 dagar att uppnå. Då kan man tänka att de tar ca 10.000:- om dagen för att mappa. Mer avancerat att mappa och få ut effekt ur en sugmotor mot en turbo alt kompressorladdad maskin som är långt mkt mer tacksamma. Och väljer man att mappa sin turbomaskin så kan dn lokala motoroptimeraren tulla lite extra på gränserna än vad standardchippet gör= mer effekt. Om du ska ha bra mos hos några som kan mappa i bromsbänk så skulle jag kontakta PPC i Avesta ca 12.000:- med bänkpapper. Alt att kontakta Evolve Automotiv i England, de kan sina saker och har programvaror som de själva har utvecklat genom ca 200 bänkningar, där de har fått fram ett mkt bra snitt, på en programvara som verkligen ger va de lovar. Deras programvara ändrar även kamfasningen (vanos tiderna) vilket ger den mesta av effektökningen. |
|
|
Hoppas detta gav dig lite klarhet i ämnet. Tveka inte att fråga om du undrar över något |
|
|
( Faktaruta;) Mappning: En styrbox i en bil alt motorcykel lr dyl kan innehålla ibland hundratals till tusentals sidor med inställningar för motorstyrning inkl samtliga system. Sidorna delas in i olika avdelningar och kalla därför kort och gott för mappar. Så när man "mappar" ( optimerar) på ett original styrsystem så kan det ibland vara tidsödande att hitta i dessa hundratals olika sidor om man vill ändra någon variabel som tex något så enkelt som tex tomgångsvarvet alt olika bränsletryck vid olika laster och varvtal tex, för att uppnå tex en bättre effektkurva mm. Man kan även stänga av system såsom EGR återviningsventilen alt sekundära vakuumpumpen mm,mm. Vissa större märken som utvecklar färdiga optimerade programvaror ändrar alltså bara enstaka värden i styrboxens mjukvara, men har ibland även efenutvecklade piggyback program som kan läsa av org styrbox och sedan kan programmet göra det mer lättförståligt genom att omvandla alla bränsle/tändningsvärden / laddtryck till en grafisk 3D skala tex. Sedan har vi då eftermsknadssprut som är då helt och hållet som oftast mer optimerade och avsedda för just optimering där det mesta är lite enklare att ställa in samt ger frisre tyglar om man tex har andra bränslepumpar som nu ska ge 15 bar mot innan dör maxvärdet i org styrbox var tex 7,5 bar. I dessa fall krävs nytt programmeringsbart styrsytem. |
|
|
Tack för intressant läsning kanske skulle mappa den då om ja hittar nåt bra ställe här i södra Sverige |
|
| Dålig kolla på södra sveriges motortrimmare, förutom Trollspeed i Trollhättan. | |
|
mappat om min 2 gånger hos turbo center i sthlm. första gången blev det bra. Bilen varnade bara någon gång ibland för avgasvärderna (har supersprint hela vägen inkl grenrör). Men andra gången efter att bmw installerat aux och gjort bilen till orginial utan min vetskap så blev de kaos. Tog bara ett par dagar innan den börja varna för antisladd senare kom motorlampan också så den gick in i protection mode. Efter de så kom även växellådan att börja varna. lämna in den till den bmw gurun i sthlm kommer inte ihåg hans namn nu men andra på detta forum vet säkert hans namn. totalt värdelös var han iaf. fick inga svar av han alls, han vägrade ge mig råd eller något. Men visa sig att han samarbetar med claes på turbocenter. har nu lagt om den till orginia och den funkar utan problem. men ska lämna den till en stcc kille som ska mappa om den. En kille på fb som gör enbart m5 e60 bilar. Gå med i gruppen m5 v10 club sweden på fb så kommer du se tråden. |
|
|
Ok tack ska kolla in den på fejan :) ja dom verkar vara svåra o mer ös i o likaså hitta seriöst folk som man vågar lite på. |
|
|
Du menar Bil & Motorteknik Per Larsson i Huddinge. Ja men om du var in på Bmw och de skrev över en del av programvaran, så vsr det inte så konstigt att den började skjuta felkoder, det har inte så mkt med Claus mappning att göra isf, hade blivit samma med han STCC nissen på FB om man sedan åker till BMW och ber dom installera AUX ingång. Hade du åkt till Claus igen och bett han lägga in mjukvaran på nytt efter Bmw besöket hade bilen fungerat igen. |
|
|
AA precis där var det. tack :) Konstiga är att den fungerade bra när den blev mappad första gången och även när bmw hade gjort om den till orginial. men när claes satte i mappningen på nytt efter bmw varit där börja den strula. har nog med att han la in programvara från en m6:a han nyss hade mappat. även fast de är samma motor så kan vissa komponeter skilja sig. Även årsmodell har ju betydelse eftersom jag har 06 så kan m6:an varit 07 med facelift och uppgraderade saker. För den fel kodade på motorn antisladd och växellådan och alla felkoder var att de inte kunde kommunicera med bilen. Så tyvärr tror jag väldigt mycket på att hade jag lämnat den till den andra stcc/btcc killen så hade den blivit mappad riktigt. DVS utifrån min bil och komponeter. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hade inte Claus sparat din gamla mapp från första besöket? |
|
Okej det föklarar saken, betalade du för detta? Du skulle reklamerat detta |
|
|
Nej tyvärr så fanns inte den kvar 😕 10 000 betala jag. Bor i dalarna så orkade inte åka ner tillslut för han tog inte på sig något. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Känns oseriöst att inte spara en kunds mappningsfil. Det är inte direkt så att lagringsutrymmet kostar många kronor. |
|
Haha, bara gå vidare med ärendet. 10.000:- rätt ner i sopnedkastet. Sjukt att göra en mappning som fungerar bra och lägga ner många timmar / dagar och sedan bara radera den. Man ska kräva ut programfilen på minnessticka innan man betalar, är helt klart. |
|
|
Ja man skulle fan begärt ut mappningen på ett minneskort. Jo fattar inte heller varför dom inte sparar för lär ju inte vara ensam om att ha supersprint system ink race katta och grenrör + typhoon filter. Väldigt smart tänkt där synd att man redan gjort om den till orginal igen 😕 |
|
|
Back to topic Hur har det gått? Hittat någon du fått förtroende hos btr mappning av din M5:a? |
|
|
Nä inget än som verkar intressant |
|
|
I min närhet men en mappning skulle kanske va nåt. Undra hur mycket det kan ge på en sugmotor säkert inte så mycket. Max tuning eller nåt annat kanske sysslar me m5 med e60 då |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.